Taalbeleid: een kwestie van weloverwogen keuzes CEZ, september 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Commissie Emancipatiezaken 08/12/2011
Het belang van een structurele aanpak. De rol van de overheid  Doel: vooropstellen van mentaliteitsverschuiving  Taak van het sociaal werk + de overheid.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Gelijke kansen en diversiteit, Vlaamse overheid - Plan 2008 Commissie Emancipatiezaken Ingrid Pelssers, opdrachthouder Emancipatiezaken Dinsdag 25 september.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Jaarrapport Gelijke kansen en diversiteit in de Vlaamse overheid Dienst Emancipatiezaken.
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
Z I NNAI Wat kan jij concreet doen als Zin?Ja! ?.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Het Debat Opbouw en inhoud.
Leiderschap en organisatie
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
Het CTO is verheugd u te kunnen meedelen dat het project ‘Ouders in (inter)actie!’ opnieuw wordt opgestart! >Oproep
Workshop co-creatie met gemeenten
De Knagende Knelpunten van de arbeidsmarkt
Betrokkenheid op de werkvloer
Een ondersteuning vanuit het personeelsbeleid.  Student: Maatschappelijk Advisering  Stagecontext: UNIZO Jobkannaal  W.I.P. Kortgeschoolde jongeren.
Samen sterk in verandering
Visie & Strategie.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Samen sterk in verandering
Aan de slag met waarderend vernieuwen
STELLINGENSPEL.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Waarden & organisatiecultuur
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
De overheid biedt scholen en scholengemeenschappen een relatieve autonomie zodat zij aan hun eigen schoolontwikkeling kunnen werken. Zij biedt daartoe.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Aan de slag met een gespecialiseerde jobcoach Zin?Ja! Sessie 21 april
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Samen sterk in verandering
Voorstelling kansarmoedeatlas
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid: een kwestie van weloverwogen keuzes CEZ, september 2010

Inleiding Heel wat indicatoren om achterstelling (of integratie) te meten Voor werk: ‘werkzaamheidsgraad’ meet het aandeel werkenden in de beroepsbevolking op arbeidsleeftijd (15-64j) Redenen voor achterstand: een combinatie van (niet alleen) individuele en (maar ook) maatschappelijk-structurele oorzaken. Taal wordt genoemd als een belangrijke factor (individu + maatschappij!= belangrijk uitgangspunt voor taalbeleid)

Waarom een taalbeleid? 1. EAD-beginsel: bedrijfsleven moet een spiegel zijn van de Vlaamse beroepsbevolking. Vlaanderen vertaalt dit in een doelgroepenbeleid, met ondersteuning aan de start én tijdens het proces (vb. positieve acties) 2. Ook de V.O. kiest voor een doelgroepenbeleid, met o.a. de doelgroep etnisch-culturele minderheden (ECM, allochtonen) 3. Indien taal wordt genoemd als obstakel/drempel of springplank tot tewerkstelling (en integratie tout court) voor ECM, dan is het vanzelfsprekend hierrond te werken. 4. Voorbeeldfunctie van de V.O.: wat we van het bedrijfsleven verwachten, dienen we ook zelf te realiseren.

Wat is taalbeleid? Zoals elke vorm van ‘beleid’ is het een antwoord op een probleem. Zoals ‘diversiteitsbeleid’ bevindt ‘taalbeleid’ zich ook op een continuüm van: Aandacht voor taal is een bezorgheid van iedereen (taalzorg) en niet alleen van HR of van de leidinggevende Samenhang in de initiatieven, op basis van goede probleem- analyse, … Onbewust, losse acties, ad hoc gedragen door 1 persoon in een bedrijf …

Wat is taalbeleid? Taalbeleid is dus niet alleen het inrichten van lessen NT2 of NodW. Taalbeleid werkt niet door eerst een ultiem plan op te stellen, waarbij je je helemaal aan de (optimale) rechterzijde van het continuüm bevindt. Taalbeleid is een proces waarbij je je als organisatie op een continuüm bevindt en stappen probeert af te leggen naar een gewenste situatie. ‘Het doen, het vastpakken, het opnemen, het experimenteren.’ In dit opzicht kan NodW wel een goed begin zijn, want taalbeleid wordt dag na dag gevoerd en bijgestuurd. Voorwaarde: probleem goed analyseren, want het probleem met problemen is dat ze vaak te eenzijdig worden verkend. Vb. Hoe wil je dat anderstaligen Nederlands leren als ze thuis geen Nederlands spreken?

Wat is taalbeleid? Met taalbeleid op de werkvloer bij de V.O. bedoelen we de structurele pogingen die ondernomen worden om talige problemen op de werkvloer aan te pakken. Het is een grote doos met compartimenten a) waar er wordt geprobeerd om alles wat er met en voor taal gebeurt op mekaar af te stemmen b) met de bedoeling de tewerkstellingskansen van (anderstalige) personeelsleden te bevorderen c) zowel op vlak van instroom, als op vlak van ondersteuning eenmaal men in dienst is

Wat is taalbeleid? Van belang in deze ‘doos’: - Verantwoordelijkheid aan de persoon zelf (TV-niveau verhogen indien nodig) Intermezzo: taalbeleid in de CC van de VDAB - Verantwoordelijkheid voor het bedrijf (klare taal, procedures voor aanwerving)

Wat is taalbeleid? Hét taalbeleid van dé V.O. lijkt ons een moeilijk hanteerbaar begrip. We spreken over personeelsleden met om en bij de 70 entiteiten. Taalbeleid is een verhaal van elke entiteit: elke entiteit heeft een eigen mix van personeelsleden uit een doelgroep met specifieke kenmerken. Daarbij heeft iedere entiteit al een eigen geschiedenis doorlopen, zodat hetgeen in entiteit A werkt, msschien niet goed is in entiteit B. Wel: - Een algemene visie op taalbeleid (neuzen in dezelfde richting) (visietekst over taalbeleid bij de V.O, met een aantal uitgangspunten, vb. ‘de norm niet lager leggen, maar wel realistisch leggen.’) - Een analyse van de grootste knelpunten. - Ideeën rond concrete ondersteuning voor de diensten van de V.O., waar in 2011 verder aan wordt gewerkt.

Doelgroep - Anderstalige allochtone werkzoekenden in het Vlaams Gewest die bij de V.O. willen werken en die er al werken: - Mensen die baat hebben bij een taalbeleid: a) werkzoekenden in het Brussels gewest ingeschreven, maar wiens Nederlands niet vergelijkbaar is met een moedertaalspreker van het Nederlands b) Laagtaalvaardige autochtone moedertaalsprekers c) Mensen die in de strikte zin van het woord geen allochtoon zijn, maar die mogelijks nog taalproblemen ondervinden (vb. Italianen).

Doelgroep 1.Ken je een goede praktijk met betrekking tot taal waarbij je allochtone collega’s (of kandidaat-collega’s) hebt kunnen verder helpen? Beschrijf kort het probleem en leg uit wat jij en/of je collega’s of je entiteit ondernomen hebben om het probleem op te lossen.

Doelgroep 2.Met taalbeleid op de werkvloer bij de Vlaamse overheid bedoelen we de structurele pogingen die ondernomen worden om talige problemen op de werkvloer aan te pakken. Is er bij jouw entiteit al sprake van een taalbeleid? Zo ja, kan je dit beschrijven, kan je voorbeelden geven? Of gaat het eerder over ad-hoc oplossingen?

3.Uit een analyse van jullie antwoorden op de vroegere bevraging vanuit de dienst Emancipatiezaken (Sophia Hoornaert) blijkt het volgende: Er wordt nauwelijks gerapporteerd over taalproblemen op de werkvloer van de Vlaamse overheid. De taalproblemen waarover melding wordt gemaakt, gaan meestal over: het verbeteren van de taalvaardigheid van medewerkers op een heel hoog niveau (bijvoorbeeld de lidwoorden) stages en jobstudenten een aantal lagergeschoolde functies (bijvoorbeeld poetspersoneel en catering) Kunnen jullie zich in deze analyse vinden? Zo neen, welke andere ervaringen hebben jullie dan? Indien je akkoord gaat, hoe komt het dat er zo weinig gerapporteerd wordt over taalproblemen op de werkvloer?

Doelgroep 4.Welke ondersteuning heb jij nodig om een antwoord te kunnen bieden op talige problemen op de werkvloer?

Taalbeleid: een kwestie van weloverwogen keuzes Geïnteresseerd?: ga dan alvast een kijkje nemen op CEZ, september 2010