Techniek en Zorg voor MBO en HBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De noodzaak van vernieuwing in de zorg RVZ - advies Ruimte voor arbeidsbesparende innovaties in de zorg.
Advertisements

SAMENVATTING WORKSHOP: ”DE KANSEN VAN FOCUS OP VAKMANSCHAP” Workshop op Themadag FD ROC van Twente Almelo, 15 november 2013.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Hoe zien de Horeca en het beroepsonderwijs er uit in 2018
Werkveldtraining 26 september 2013
Welkom Workshop Samenwerking techniek en Zorg. Welkom Workshop Samenwerking techniek en Zorg.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ontwerpprojecten In de praktijk
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
LWP Portfolio Intersectoraal onderwijs
Werken aan het beroep van morgen
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
NME: kiezen, leren, meedoen
Titelpagina.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
E-Portfolio VIER
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Healthy Ageing Leeuwarden, 25 mei Healthy Ageing: accenten per hogeschool HG: in volle breedte actief; nieuwe focus op Leefstijl: bewegen/voeding;
Integrale zorg een stap verder brengen
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
moderniseren van het curriculum.
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
WELKOM KADER METALEKTRO Eugene van de Wiel Joan Lutters
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Wijkleerbedrijf DATUM.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Kom verder. Saxion. In onderwijs, zorg en welzijn Domotica & ICT Academie GezondheidsZorg (AGZ) Hbo-v studieroute Gezondheid & Technologie (G&T) Lectoraat.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Langer thuis met technologie Accepteren ouderen technologie?
Introductie zorg en technologie1A_KM01
Toptechniek in Leiden: LiS
Introductie Zorg & Technologie
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Sieberdam/ROCS & KODOS
Introductie zorg en technologie1A_KM01
Seminair E-health in de zorg Beilen, 25 januari 2018
E-learning, E-health & Domotica
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

Techniek en Zorg voor MBO en HBO Projectleider ROC van Twente: Cristel Kooijman Projectleider Saxion: Dinie Holkers-Veltkamp

http://youtu.be/B7r99019BGc

Het ontwikkelen en implementeren van de opleiding “Helpende Zorg, Welzijn en Technologie” (ROC van Twente) Studieroute Gezondheid & Technologie (Saxion)

De zorgvrager van morgen ?

Trends in zorg en welzijn Consequenties Toegenomen vraag naar zorg Meer chronische ziekten Minder werkenden in de zorg Individuele zorgvraag wordt sterker gesteld Toegenomen bereidheid tot betaling voor eigen zorg Leiden effectievere genezing en preventie tot een toenemende vraag? Zorg kan thuis worden verleend Vergrijzing en ontgroening Individualisatie en emancipatie “Technology push”

Drie vragen ? 1. Hoe ziet de zorgvrager van de toekomst eruit? Graag in steekwoorden op de gele stickers 2. Welke ondersteuning vanuit de formele en informele zorg is dan wenselijk? Graag in steekwoorden op de groene stickers 3. Welke technologische toepassingen kunnen daarin ondersteunend zijn? Graag in steekwoorden op de roze stickers

Het ontwikkelen en implementeren van de opleiding “Helpende Zorg, Welzijn en Technologie” (ROC van Twente)

Even wat feiten Het beroepscompetentiepofiel (BCP) is de basis van het kwalificatiedossier Het BCP Helpende is te lang niet meer aangepast: 2007 Regionaal project Helpende Zorg, Welzijn en Technologie (inmiddels wordt ook gewerkt aan landelijke keuzedeel zorg en techniek)

Projectplan / Projectdoelstelling Helpenden opleiden voor de zorgvraag van morgen. Dit gaan we doen door: (a) te investeren in een brede, vernieuwende en voor de (met name allochtone en mannelijke) jeugd aantrekkelijke opleiding op het snijvlak van zorg, welzijn en technologie (b) tegelijkertijd de deelnemer werkervaring op te laten doen bij participerende instellingen

In samenwerking met: Gemeenten Instellingen uit de zorg en welzijn Technische bedrijven Kenniscentrum Enkele voordelen: Bredere inzetbaarheid Meerdere doelgroepen naar zorg Aanzuigende werking op jongeren (jongens)

Projectplan Projectmatige aanpak (PDCA): Analyse: wat wil het werkveld in Twente? Ontwerp: hoe zie de opleiding eruit? Realisatie / constructie (curriculum, lessen, materialen, ondersteuning docent en praktijkbegeleider) Test / evaluatie / revisie

Analyse / uitkomsten interviews Hoe ziet de zorgvrager van de toekomst eruit? Wat is het beroepscompetentieprofiel van een Helpende (niveau 2)? De Helpende is voor de klant het aanspreekpunt Ondersteuning van de cliënt bij de inzet van hulpmiddelen (sociale innovatie) Begeleiding bij de bediening van apparatuur (bijvoorbeeld T.V. zenders instellen, personenalarmering)

Uitkomsten interviews Elektronisch Klanten Dossier, computervaardigheid Zorg op afstand en domotica Tablet toepassen (assisteren bij …) Beeldschermzorg (assisteren bij de toepassing) Virtuele assistent / gaming Geef de student mee welke innovaties er zijn / wat zou anders kunnen? Preventie van materiele schade Denken en handelen vanuit de positie van de klant Bejegening, beleving en respect Serious Gaming

Uitkomsten interviews Verdere verbreding Facilitaire taken, hospitality, koken, gezonde voeding, maaltijdbeleving, anti-pestbeleid ouderen, “active aging”: bewegen, til- en transfer Participeren bij de ontwikkeling: ja

En nu verder: ontwerpen en construeren

Ontwerp Formulering techniekaspecten binnen de kerntaken Helpende (kennis, vaardigheden en houding) Dit toetsen in de praktijk bij de instellingen Instructiedoelen

Kerntaak 1: Bieden van zorg en ondersteuning

Kerntaak 2: Ondersteunen bij zelfstandig functioneren

Kerntaak 3: Organisatie- en professiegebonden taken

Ontwerp / Realisatie / Constructie Van Instructiedoelen naar instructieontwerp Instructie strategieën passend bij de doelgroep Curriculum en lesplanontwikkeling / Leermiddelen Ondersteuning docent Ondersteuning praktijkopleider / werkbegeleider Focus op vakmanschap Actualisatie

Test / Evaluatie / Revisie De pilot is een test van de opleiding Evaluatie formatief, gedurende de pilot Evaluatie summatief, achteraf Participeren? Neem contact op !

Studieroute Gezondheid & Technologie Studieroute Gezondheid & Technologie: Voor wie is deze studieroute geschikt? Studieroute Gezondheid & Technologie Voor wie is deze studieroute geschikt? Iets vertellen over interesse in de menskant en de kant van de technologie ‘Met technologie méér zorg voor mensen’

Scenario’s advies 3 4 1 2 Zorg & Technologie Verpleegkunde Zorg ‘Gezondheidszorg en Toegepaste Technologie’ Binnen bestaande Wet BIG-erkenning (verpleegkundige) Huidige hbo-V Zorg & Technologie sterk geïntegreerd zwak geïntegreerd Geen WetBIG-erkenning Technologie in de zorg vanuit de technische sector ‘Zorg en Toegepaste Technologie’ Vanuit nieuwe Wet BIG-erkenning 3 4 1 2

Studieroute 40 %

Projectplan Projectmatige aanpak (PDCA): Analyse (context- en behoefteanalyse) Ontwerp (taakanalyse en instructieontwerp) Realisatie / constructie (curriculum, lessen, materialen, ondersteuning docent en praktijkbegeleider) Test / evaluatie / revisie

Eigen opleidingsprofiel

Beroepsprofielen Opleidingsprofiel 4 beroepscompetenties: Zorgverlener Innovator Coach Coördinator 4 ondersteunende rollen Professionele vaardigheden Beroepsprofielen

Op basis van….

De patiënt als spin in het web

Opzet studieroute

Zorg en ziekte

Opzet studieroute 4 3 2 1 Minor Bacheloropdracht bi/bu Lwp 8 Lwp 7

Opzet studieroute 4 3 2 1 Minor Bacheloropdracht bi/bu Lwp 7 Lwp 6 Afsluiting/ voorbereiding Lwp 7 Lwp 6 bi/bu Lwp 5 bi/bu 2 1 Lwp 1 Lwp 2 Lwp 3 Lwp 4 bi/bu

Doorlopende leerlijn Bachelor of Nursing Hoofdfase Leerjaar 1 Leerjaar 3 en 4 Uitstroomrichting Passende minor Werken Vervolgopleiding Professionele master Universitaire master Hoofdfase

Doorstroommogelijkheden universiteit pre-master en master universiteit professionele master vervolg-opleidingen (post-HBO) vervolg-opleidingen (functiegericht) hbo-g&t

Bedankt voor de aandacht Meer informatie / participeren? www.saxion.nl/gt b.a.holkers@saxion.nl 06-14977510 ckooijman@rocvantwente.nl 06-51408899