Techniek en Zorg voor MBO en HBO Projectleider ROC van Twente: Cristel Kooijman Projectleider Saxion: Dinie Holkers-Veltkamp
http://youtu.be/B7r99019BGc
Het ontwikkelen en implementeren van de opleiding “Helpende Zorg, Welzijn en Technologie” (ROC van Twente) Studieroute Gezondheid & Technologie (Saxion)
De zorgvrager van morgen ?
Trends in zorg en welzijn Consequenties Toegenomen vraag naar zorg Meer chronische ziekten Minder werkenden in de zorg Individuele zorgvraag wordt sterker gesteld Toegenomen bereidheid tot betaling voor eigen zorg Leiden effectievere genezing en preventie tot een toenemende vraag? Zorg kan thuis worden verleend Vergrijzing en ontgroening Individualisatie en emancipatie “Technology push”
Drie vragen ? 1. Hoe ziet de zorgvrager van de toekomst eruit? Graag in steekwoorden op de gele stickers 2. Welke ondersteuning vanuit de formele en informele zorg is dan wenselijk? Graag in steekwoorden op de groene stickers 3. Welke technologische toepassingen kunnen daarin ondersteunend zijn? Graag in steekwoorden op de roze stickers
Het ontwikkelen en implementeren van de opleiding “Helpende Zorg, Welzijn en Technologie” (ROC van Twente)
Even wat feiten Het beroepscompetentiepofiel (BCP) is de basis van het kwalificatiedossier Het BCP Helpende is te lang niet meer aangepast: 2007 Regionaal project Helpende Zorg, Welzijn en Technologie (inmiddels wordt ook gewerkt aan landelijke keuzedeel zorg en techniek)
Projectplan / Projectdoelstelling Helpenden opleiden voor de zorgvraag van morgen. Dit gaan we doen door: (a) te investeren in een brede, vernieuwende en voor de (met name allochtone en mannelijke) jeugd aantrekkelijke opleiding op het snijvlak van zorg, welzijn en technologie (b) tegelijkertijd de deelnemer werkervaring op te laten doen bij participerende instellingen
In samenwerking met: Gemeenten Instellingen uit de zorg en welzijn Technische bedrijven Kenniscentrum Enkele voordelen: Bredere inzetbaarheid Meerdere doelgroepen naar zorg Aanzuigende werking op jongeren (jongens)
Projectplan Projectmatige aanpak (PDCA): Analyse: wat wil het werkveld in Twente? Ontwerp: hoe zie de opleiding eruit? Realisatie / constructie (curriculum, lessen, materialen, ondersteuning docent en praktijkbegeleider) Test / evaluatie / revisie
Analyse / uitkomsten interviews Hoe ziet de zorgvrager van de toekomst eruit? Wat is het beroepscompetentieprofiel van een Helpende (niveau 2)? De Helpende is voor de klant het aanspreekpunt Ondersteuning van de cliënt bij de inzet van hulpmiddelen (sociale innovatie) Begeleiding bij de bediening van apparatuur (bijvoorbeeld T.V. zenders instellen, personenalarmering)
Uitkomsten interviews Elektronisch Klanten Dossier, computervaardigheid Zorg op afstand en domotica Tablet toepassen (assisteren bij …) Beeldschermzorg (assisteren bij de toepassing) Virtuele assistent / gaming Geef de student mee welke innovaties er zijn / wat zou anders kunnen? Preventie van materiele schade Denken en handelen vanuit de positie van de klant Bejegening, beleving en respect Serious Gaming
Uitkomsten interviews Verdere verbreding Facilitaire taken, hospitality, koken, gezonde voeding, maaltijdbeleving, anti-pestbeleid ouderen, “active aging”: bewegen, til- en transfer Participeren bij de ontwikkeling: ja
En nu verder: ontwerpen en construeren
Ontwerp Formulering techniekaspecten binnen de kerntaken Helpende (kennis, vaardigheden en houding) Dit toetsen in de praktijk bij de instellingen Instructiedoelen
Kerntaak 1: Bieden van zorg en ondersteuning
Kerntaak 2: Ondersteunen bij zelfstandig functioneren
Kerntaak 3: Organisatie- en professiegebonden taken
Ontwerp / Realisatie / Constructie Van Instructiedoelen naar instructieontwerp Instructie strategieën passend bij de doelgroep Curriculum en lesplanontwikkeling / Leermiddelen Ondersteuning docent Ondersteuning praktijkopleider / werkbegeleider Focus op vakmanschap Actualisatie
Test / Evaluatie / Revisie De pilot is een test van de opleiding Evaluatie formatief, gedurende de pilot Evaluatie summatief, achteraf Participeren? Neem contact op !
Studieroute Gezondheid & Technologie Studieroute Gezondheid & Technologie: Voor wie is deze studieroute geschikt? Studieroute Gezondheid & Technologie Voor wie is deze studieroute geschikt? Iets vertellen over interesse in de menskant en de kant van de technologie ‘Met technologie méér zorg voor mensen’
Scenario’s advies 3 4 1 2 Zorg & Technologie Verpleegkunde Zorg ‘Gezondheidszorg en Toegepaste Technologie’ Binnen bestaande Wet BIG-erkenning (verpleegkundige) Huidige hbo-V Zorg & Technologie sterk geïntegreerd zwak geïntegreerd Geen WetBIG-erkenning Technologie in de zorg vanuit de technische sector ‘Zorg en Toegepaste Technologie’ Vanuit nieuwe Wet BIG-erkenning 3 4 1 2
Studieroute 40 %
Projectplan Projectmatige aanpak (PDCA): Analyse (context- en behoefteanalyse) Ontwerp (taakanalyse en instructieontwerp) Realisatie / constructie (curriculum, lessen, materialen, ondersteuning docent en praktijkbegeleider) Test / evaluatie / revisie
Eigen opleidingsprofiel
Beroepsprofielen Opleidingsprofiel 4 beroepscompetenties: Zorgverlener Innovator Coach Coördinator 4 ondersteunende rollen Professionele vaardigheden Beroepsprofielen
Op basis van….
De patiënt als spin in het web
Opzet studieroute
Zorg en ziekte
Opzet studieroute 4 3 2 1 Minor Bacheloropdracht bi/bu Lwp 8 Lwp 7
Opzet studieroute 4 3 2 1 Minor Bacheloropdracht bi/bu Lwp 7 Lwp 6 Afsluiting/ voorbereiding Lwp 7 Lwp 6 bi/bu Lwp 5 bi/bu 2 1 Lwp 1 Lwp 2 Lwp 3 Lwp 4 bi/bu
Doorlopende leerlijn Bachelor of Nursing Hoofdfase Leerjaar 1 Leerjaar 3 en 4 Uitstroomrichting Passende minor Werken Vervolgopleiding Professionele master Universitaire master Hoofdfase
Doorstroommogelijkheden universiteit pre-master en master universiteit professionele master vervolg-opleidingen (post-HBO) vervolg-opleidingen (functiegericht) hbo-g&t
Bedankt voor de aandacht Meer informatie / participeren? www.saxion.nl/gt b.a.holkers@saxion.nl 06-14977510 ckooijman@rocvantwente.nl 06-51408899