Arwen Dewilde Departement Onderwijs en Opvoeding - Staf

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Advertisements

Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Dienst Time Out Projecten
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
Het Antwerps netwerk uitvalpreventie en opvang
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Marleen De Vry Lokaal Flankerend Onderwijsbeleid Toelichting Flankerend Onderwijsbeleid 9 februari 2010.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Toekenning subsidies lokaal flankerend onderwijsbeleid vanaf 2014.
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
BBC – LDC.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Rookstopcursus voor jongeren
EFFECT bij JES vzw Competentietrajecten die schooluitval voorkomen ?
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
STEUNPUNT GROENE ZORG VZW, EEN INITIATIEF VAN BOERENBOND, ONS EN CERA, SAMEN INVESTEREN IN WELVAART EN WELZIJN ZORGBOERDERIJEN partners in WELZIJN.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Carrouselleerlingen… Wie zijn ze? Waar zitten ze? Wat doen ze?
Wat is jeugdwelzijnswerk?
LOP Oostende – Middelkerke Secundair
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Armoedebeleid.
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Tussenkomst in de tolkkosten bovenop gesubsidieerd contingent
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
ONDER WIJS CENTRUM GENT
SIGNAALNOTA LOP MIDDELKERKE.
Cijfergegevens leerrecht
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Arwen Dewilde Departement Onderwijs en Opvoeding - Staf JONG EN NIET IN DE KLAS Arwen Dewilde Departement Onderwijs en Opvoeding - Staf

1. Inleiding Onderwijs = krachtig instrument sociale upgrade? Cijfers wijzen uit dat Vlaamse onderwijssysteem ongelijkheid reproduceert, zelfs versterkt (bron: Vlaamse onderwijsstatistieken) ‘De sociale lift blijft steken.’ (Dirk Jacobs) ‘Vlaanderen is de Europese metropool van de uitsluiting’ (Koen Schoors, DM) 2 laatste verwijzen naar moeilijkheden die jongeren hebben van allochtone afkomst. Zij zijn oververtegenwoordigd in BSO, DBSO, BuSO, werkloosheidstatistieken, en ondervertegenwoordigd in hoger onderwijs

1. Inleiding (2) Ons onderwijs staat voor uitdagingen Er is een groep jongeren die moeilijk bereikt worden door het reguliere onderwijscircuit Wat kan je als lokale overheid doen voor die jongeren? Hoe en wanneer schakel je derden in?

2. Over wie gaat het? Niet die jongeren die thuisonderwijs krijgen Leerplichtige jongeren Schoolcultuur, maar ‘onschoolbaar’? Geen schoolcultuur, soms zelfs geen alfabetisering (cfr. IEM) Jongeren aan het eind van de onderwijswaterval Niet-leerplichtige jongeren: cfr. verschuiving van profiel 2de kansonderwijs (I. Glorieux, ‘Wie herkanst?’) Onschoolbaar: expertise opgebouwd in lager (brugfiguren, warme school, ouderbetrokkenheid), niet in middelbaar. Geen zschoolcultuur: esxpertisescholen

3. Speelruimte lokale overheid Lokale overheid opereert altijd vanuit beleidskaders: Bestuursakkoord (cfr. Gent 2020) Decreten

3. Speelruimte lokale overheid (2) Gent = inrichtende macht en regisseur Inrichten van onderwijs (onderwijsdecreten) Regisseur: ruimte voor het voeren van een Flankerend Onderwijsbeleid (decreet FLOB, 2007). 10-sporenbeleid, implementatie van S tot XXL Gelijke leerkansen op school zijn maar half werk zonder gelijke ontwikkelingskansen buiten de school

3. Speelruimte lokale overheid (3) Decreet Leren en Werken, 2008 Invullen van leer- én werktijd in DBSO Regelt de werking van het ROP Jongeren in DBSO nog te vaak vanuit een negatieve keuze: Onderkant onderwijswaterval Hoge spijbelcijfers en cijfers NOB  Een belangrijk aandeel van de doelgroep vind je terug bij DL&W

4. Initiatieven vanuit lokale overheid - Gent DL&W Coördineren van het ROP Stad is zelf Brugpromotor, verschaft dus niet enkel externe werkplekken Ontwikkelen van motivatieprojecten Traject+: ondersteunen van POT via extra subsidies uit het Stedenfonds Werking van Steunpunt Leerrecht & Leerplicht: samenwerking met DMZ politie, bijzondere jeugdzorg, parket, spijbelfoon d@w: innovatieve projecten zoals The MakeOver

4. Initiatieven vanuit lokale overheid – Gent (2) FLOB Tien beleidssporen (van S tot XXL): ondersteunen van leerlingen en ouders begeleiden van risicojongeren, spijbelaars  ondersteunen van schoolteams en schoolbeleid creëren van een stimulerende schoolomgeving: brede school, cultuureducatie creëren van vlot bereikbare en veilige schoolomgevingen

4. Initiatieven vanuit lokale overheid – Gent (3) beleid voeren t.a.v. de “sociale voordelen” uitbouwen van een sociaal onderwijsbeleid wegwijs maken in leer- en studietrajecten stimuleren van levenslang en levensbreed leren werken aan een betere aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt

4. Initiatieven vanuit lokale overheid – Gent (4) FLOB cfr. ‘jong en niet in de klas’: Time out projecten (on@break) Brugfiguren De Katrol ’t Steunpunt TV Gent  Jongere staat niet op zichzelf, belang thuisklimaat, betrokkenheid ouders Ambassadeurs/Latent Talent

4. Initiatieven vanuit lokale overheid – Gent (5) Startbaners: volgens het principe van peer to peer Schoolspotters JoJo  Mix van financiële stimuli (via subsidies en convenanten) en inzet eigen personeel en werking

5. Inschakelen derden Tussen onderwijs en welzijn Samenwerking vzw Jong Rung, De Bekwame Boon, boerderij FR Loods 13 Experimenteel: proefproject JES: jongeren opzoeken waar ze zijn, cfr. methodiek straathoekwerk

5. Bedenkingen Vaak al meerdere hulpverlening, niet in staat verschil te maken? Onderwijs moet ook zelfkritisch zijn: Onderwijswaterval: jongere werd al eerder losgelaten. Ze zijn al minstens 15 als ze in systeem DL&W terecht komen. Hoe kunnen we mechanismen van uitsluiting én insluiting begrijpen en bevindingen in onderwijspraktijk meenemen? Onderzoek UGent (cfr. categorie NOB, POT) Traject+: kennisoverdracht naar scholen

5. Bedenkingen (2) Onschoolbare jongeren? Of moeten we het onderwijs bijscholen? Mainstreamen van kennis en expertise Individueel perspectief, institutioneel perspectief, multidimensioneel Antisociale jongeren en het model van Patterson Luisteren naar wat we kunnen leren van out of the box initiatieven zoals Mobile School?

Bedankt voor uw aandacht! VRAGEN EN DISCUSSIE   Bedankt voor uw aandacht!