Welkom op de informatieavond van groep 5 WIJ ZITTEN IN GROEP 5 YES!!
Opening Welkom Even voorstellen Juf Harma: ma - woe – do – vrij Juf Diane: di Juf Silvana: ma – di - woe
Inhoud In de klas M5 De vakken Afsluiten
Het reilen en zeilen in de klas! Groepshulpen Klassendienst School- en klassenregels Zelfstandig werken en instructietafel Remedial teaching vooral in de klas Huiswerk Spreekbeurt en boekenbeurt Active board, school TV Excursies Overig: afmelden bij ziekte, mobieltjes e.d., buiten spelen, nieuwe website......
M5 Veel aandacht voor de omgang met elkaar Werken aan een positieve sfeer waarin iedereen zich veilig voelt Ouders en school kunnen niks doen aan pesten als ze niks weten! Pestincidenten melden zodat structureel pesten tot het verleden gaat behoren! Pestincidenten melden en blijven melden!
U mag weer gewoon verontwaardigd zijn U hoeft het niet normaal te vinden U hoeft pesten alleen te melden Samen lossen we het op Doe mee en zeg nee melden meten maatregelen maatwerk menselijk
Gym Dinsdagochtend en donderdagmiddag Gymspullen: goede schoenen! Sportief gedrag “Doe ff gezond”
Godsdienst Methode: ‘Startpunt’ Bidden, danken, zingen Kring Ruimte voor gesprekken
Schrijven Methode: ‘Pennenstreken’ 2 x per week: schrijfschrift + herhaling cijfers Vulpen, tenzij anders afgesproken Creatief schrijven Verhalen schrijven
Lezen Methode: ‘Strategisch lezen’ Ieder leest op zijn eigen avi-niveau 1. Begin: klassikale instructie 2. Instructie in een klein groepje 3. De rest leest in hun leesboek 4. Leerkracht maakt een leesrondje Plezier in het lezen! Lezen ook belangrijk bij de andere vakken!
Rekenen Methode: ‘Wereld in getallen’ Niveaus (minimum, basis, verdieping) Projecttaken: o.a. klokkijken – meten – inhoud - inzicht Weektaken Extra werk en computer Toetsen: iedere blok
Wat komt er o.a. aan bod in groep 5? Begin met delen Tafels Digitale tijden Meten en inhoud Optellen en aftrekken t/m 1000 Metriek Wat kunt u thuis oefenen? Tafels Klokkijken digitaal
Taal en spelling Methode: ‘Taal op maat’ Taal: Spelling: Computer Elke dag Thema’s Om de vier weken een toets Verschillende niveaus: routeboekje, Maatwerk, Meerwerk en Meesterwerk Spelling: Twee keer per week Elke week een dictee Spellingregels Oefenbladen mee naar huis Computer
Begrijpend lezen Methode: ‘Nieuwsbegrip’ Actuele onderwerpen Klassikaal en zelfstandig werken Toetsen Woordenschat www.nieuwsbegrip.nl
Aardrijkskunde/topografie Methode: ‘De blauwe planeet’ V.b. van onderwerpen: wegen, route, soorten grond, regenwater Topo Nederland, kaartlessen Toetsen: 1 keer in de 4 weken Huiswerk: samenvatting en aan het einde van het jaar topografie leren.
Geschiedenis Methode: ‘Argus Clou’ Toetsen: 1 keer in de 6 weken Huiswerk: samenvatting leren Digibord
Expressie Methode: ‘Moet je doen’ Methode: ‘Laat maar zien’
Verkeer ‘Krant: Op voeten en fietsen’ praktijklessen Toetsen
Natuur en techniek Methode: ‘Natuniek’ Thema’s natuur en techniek wisselen elkaar af Klassikaal en zelfstandig Proefjes, kwismeester, projectlessen Huiswerk en toetsen Weizigt
Engels Methode: ‘Take it easy’ Digibord Spreken en luisteren Werkboek Huiswerk: woordjes leren
Zelfstandig werken De kinderen krijgen een aantal opdrachten Zelf indelen hoe ze dit gaan maken, tijdsplanning Hulprondes Er wordt gewerkt met het stoplicht Elkaar helpen
Uitdaging Extra werk: o.a. klok kijk werkboekjes, tafel werkboekjes, woordenschat werkboekjes Extra werkboekjes van de methode: o.a. plusboek, maatwerk, meesterwerk Sterrenwerk, denkwerk levelwerk
Tips voor het huiswerk Begin op tijd Oefen elke dag even, maak er een vast moment van Probeer in het begin veel samen te doen met uw kind, ze vinden het erg spannend en moeten ‘leren om te leren’. Zorg voor een vaste plek om het het huiswerk te bewaren
Wilt u controleren of de:. telefoonlijst en e-mail adressen kloppen Wilt u controleren of de: * telefoonlijst en e-mail adressen kloppen? * Medicijnen gebruik, veranderingen medicijn gebruik doorgeven?
Heeft u nog vragen? Kijk gerust even rond! Bedankt voor uw komst!
UNIEK KARAKTER WE GAAN ERVOOR IEDEREEN IS ANDERS JE BENT SPECIAAL JE BENT BIJZONDER, WIE IK? JA JIJ!! WE MAKEN ER EEN TE GEK JAAR VAN!!