Herordening van het publieke en het private

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Ben jij een onderzoeker 2.0?
Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
MARGO TRAPPENBURG Doelmatigheid in de spreekkamer
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Handel en marketing hoofdstuk 9
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Ict in de sociale sector • trends in toepassingen • implicaties voor de beroepsuitoefening.
Lancering Inhoud • Voortraject • Doelstellingen • Wat • Materiaal • Enkele voorwaarden • Hoe • Wie • Demo.
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
Wat is interactieve marketing?
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
Innovatief leren met behulp van ICT
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Presentatie Ruimteconferentie 29 oktober 2008 Monique Geerdink Bram Brouwer 1 Privaat Beheerde Woondomeinen: een wereld op zich.
Ondernemend Participatiebeleid
De mythe van de straat Over het begrip van ‘publieke ruimte’ en de (cultuur) politiek.
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Toekomst van de e-Infrastructuur
Globalisering H2.
Globalisering H2.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
De Buitengewoon Opsporingsambtenaar
Van een autonoom dorp naar een sociaal vitaal woondorp
Digitalisering Digitale duurzaamheid Hans Jansen 11 december 2008.
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
Paragraaf 1: Hoog water Paragraaf 2: particulier en collectief
Ondernemen(d) in het onderwijs
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Wouter Mennen & Paul van Ulft
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Presentatie Socialbesitas Hogeschool VHL
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Naar de toekomst Europese kansen voor erfgoed. DutchCulture Meer internationaal Samenwerken Beter internationaal Samenwerken Samenwerking zichtbaar maken.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
7.1 Wie is toch die overheid?
Project college: Promotie Jaap Evenhuis.
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
subcultuur Uiterlijk Gedrag Aussie’s (Australian) Slikken
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Ontzuiling en secularisatie
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
VNPF voor de vierde keer de ConjunctuurWijzer Poppodia en – Festivals laten uitvoeren. Deze aflevering weer zowel podia als festivals (festivals.
Zingeving als sociaal proces
Big Data.
Prikkelpresentatie Kunnen goede vertalingen ook gratis worden gemaakt?
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Big Data.
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Coalitieverklaring CDA – BT – VHP “Ruimte aan de samenleving”
Monitor Brede Welvaart Pluk het geluk, 28 maart 2019 Tiel
Transcript van de presentatie:

Herordening van het publieke en het private Strategieberaad Rijksbreed 13 maart 2008 Marianne van den Boomen Departement Media- en Cultuurwetenschappen afdeling Nieuwe Media & Digitale Cultuur

Orde en herordening Herordening? Publiek? Privaat? Is er een bepaalde orde, die zichzelf overleefd heeft en daarom noopt tot een herordening? (sturing) Of vindt er een autonome herordening plaats, en moeten daarom prioriteiten heroverwogen worden? (aanpassing) Publiek? Z.nw: verzameling mensen die iets deelt B.nw: gezamenlijk, collectief, breed gedragen, cohesief, openbaar Privaat? Z.nw: hokje met slot waar je je behoefte doet B.nw: het particuliere, persoonlijke, individuele (=niet-gedeelde)

Het publieke Publieke sector – infrastructuur, instituties, instellingen onderwijs, zorg, welzijn, culturele instellingen, sociale zekerheid, openbaar vervoer, telecom, energie Publieke ruimte – collectief gebruikte locaties parken, pleinen, straten, snelwegen, podia, festivals, verkeer, treincoupees, landschap, milieu Publieke sfeer – maatschappelijke uitwisseling pers, omroep, radio, tv, publieke opinie, debat Publiek domein – collectief sociaal-cultureel bezit cultureel erfgoed, taal, liedjes, spelletjes, verlopen auteursrechten

Het private Private sector – economische infrastructuur bedrijven, investeerders, banken, marktwerking, winst, private toeëigening, privé bezit (huizen, goederen, kapitaal) Private ruimte – persoonlijk beheerde en gebruikte ruimte eigen huis, eigen lichaam, eigen portemonnee Private sfeer – persoonlijk geheugen en relaties eigen hoofd (gedachten, mening, geloof), partnerrelaties, familie, vrienden, dagboeken, brieven, foto’s etc Privaat domein – persoonlijke intellectuele eigendom auteursrecht en patentrecht bij gelegitimeerde eigenaar

Het publieke wordt privaat Publieke sector – infrastructuur, instituties, instellingen onderwijs, zorg, welzijn, culturele instellingen, sociale zekerheid, openbaar vervoer, telecom, energie privatisering, liberalisering, marktwerking, prestatie-indicatoren, digitalisering: ICT-registratie en beheer Publieke ruimte – collectief gebruikte locaties parken, pleinen, straten, snelwegen, podia, festivals, verkeer, treincoupees, landschap, milieu reclame, sponsoring, digitale netwerken: notebooks, hotspots, mobieltjes Publieke sfeer – maatschappelijke uitwisseling pers, radio, tv, publieke opinie, debat commerciële omroep, celebrities, reality shows, verpersoonlijking van het politieke, Internet: virtuele gemeenschappen, blogs, Hyves, YouTube Publiek domein – collectief sociaal-cultureel bezit commons, cultureel erfgoed, taal, liedjes, verlopen auteursrechten verlenging auteursrechten, digitalisering: claiming beeldrecht stocks, software patenten

Het private wordt publiek Private sector – economische infrastructuur bedrijven, investeerders, banken, marktwerking, winst, privé bezit accountability, transparatie, regelgeving, digitalisering: hacking, defacing, copy/paste/remix van digitale handelswaar Private ruimte – persoonlijk beheerde en gebruikte ruimte eigen huis, eigen lichaam, eigen portemonnee wet- en regelgeving, het persoonlijke is politiek, emancipatie, bemoeizorg, digitalisering: e-patientdossiers, internetbankieren, homepages, amateurporno Private sfeer – persoonlijk geheugen en relatiebeheer eigen hoofd (gedachten, mening, geloof), sociale contacten, partners, familie, vrienden, dagboeken, brieven, foto’s Internet: blogs, Flickr, YouTube, Hyves, postsecret.com, taps, datamining Privaat domein – persoonlijke intellectuele eigendom auteursrecht en patentrecht bij gelegitimeerde eigenaar digitalisering: open source software, creative commons, P2P filesharing, piraterij

Publiek-private hybride Publieke sector onderwijs, zorg, welzijn, culturele instellingen, sociale zekerheid, openbaar vervoer, telecom, energie privatisering, liberalisering, marktwerking, prestatie-indicatoren, digitalisering: ICT-registratie en beheer Publieke ruimte parken, pleinen, straten, snelwegen, podia, festivals, verkeer, treincoupees, landschap, milieu reclame, sponsoring, digitale netwerken: notebooks, hotspots, mobieltjes Publieke sfeer pers, radio, tv, publieke opinie, debat commerciële omroep, celebrities, real life soaps, verpersoonlijking van het politieke, Internet: virtuele gemeenschappen, hyperlinks, blogs, Hyves, YouTube Publiek domein commons, cultureel erfgoed, taal, liedjes, verlopen auteursrechten verlenging auteursrechten, digitalisering: claiming beeldrecht stocks, software patenten Private sector bedrijven, investeerders, banken, marktwerking, winst, privé bezit accountability, transparatie, regelgeving, digitalisering: hacking, defacing, copy/paste/remix van handelswaar Private ruimte ` eigen huis, eigen lichaam, eigen portemonnee wet- en regelgeving, het persoonlijke is politiek, emancipatie, bemoeizorg, digitalisering: e-patientdossiers, internetbankieren, familiesites, amateurporno Private sfeer eigen hoofd (gedachten, mening, geloof), partnerrelaties, familie, vrienden, dagboeken, brieven, foto’s Internet: blogs, Flickr, YouTube, Hyves, postsecret.com, ditismijngeheim.nl, taps, datamining Privaat domein auteursrecht en patentrecht bij gelegitimeerde eigenaar digitalisering: open source software, creative commons, P2P filesharing, piraterij

Privaat/publieke sfeer Turbulente interacties: Publiek gemaakte private content = zowel onbetaalde content-productie-arbeid als stem des volks in publieke sfeer (legitiem verzet, zieke afrekeningen, naming and shaming & eng populisme) Publieke sfeer wordt politiek strijdtoneel door publieke kritiek op private levensfeer (Lewinsky, Van der Sloot, Deense cartoons, Wilders’ film) Private ruimte/sfeer in digitale publieke sfeer: private data on the fly afgetapt en geaggregeerd voor private en publieke doeleinden: Web 2.0-dot.com: handelswaar, bedrijfskapitaal voor datamining, marketing & targeting (private sector) .nl, .eu, .gov: datamining t.b.v. criminaliteits- en terreurpreventie (geheime publieke sector) Onder druk: publieke sfeer én privacy

Democratische oplossingen? Steeds meer netkwesties worden beslecht via co-regulering: afspraken tussen overheden en bedrijfsleven waar geen parlement of rechter aan te pas komt (hoogleraar informatierecht E. Dommmering, 16-1-2008, conferentie Het onwerkbare Internet) Steeds meer sociale en beheersmatige functies worden uitbesteed aan software – waarvan eigenlijk niemand precies weet wat het doet (herordeningsonderzoeker M. vd Boomen, Strategieberaad Rijksbreed 13-3-2008)