Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
Analyse van incidenten
Kwaliteit en onderwijstijd
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Vervolgbijeenkomst ‘Traject voor de Toekomst’ VSV bijeenkomst 19 juni 2013.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Geld voor school en studie
Algemene voorlichting
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
Aanmelden in studielink
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs Telefoon: – uur Internet: Servicekantoor Eindhoven Clausplein.
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Procedure 100% decentraal
KANSEN EN UITDAGINGEN IN DE NIEUWE WETGEVING ONDERWIJSDAG 2011 TOM MULDER.
Even voorstellen Teunis Ruiter RuiterActief. Even voorstellen Teunis Ruiter RuiterActief.
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Volgtijdelijkheid RevaKi
Wij werken met SIS Excellentieprogramma’s in SIS
Radboud Universiteit Nijmegen
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
WOUDSCHOTEN, 1-2 NOVEMBER 2006 CHRIST OTTEN, VSNU
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Associate degree en MBO-HBO
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Enkele voorbeelden.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Presentatie startbijeenkomst
Een ambitieuze studiecultuur
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Training examencommissies
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Het associatedegreeprogramma in de Beleidsregel doelmatigheid 2014
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Deel: Studiekeuze en LOB
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
Wetsvoorstel Versterking Bestuurskracht. Wetsvoorstel Onderdelen relevant voor medezeggenschap in het HO: Benoemingsprocedure Opleidingscommissies Facilitering.
Handreiking examencommissies mr. Philip Coté MBA, Dag van de examencommissie, 6 april 2011.
Onderwijstype en bevoegdheid
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Transcript van de presentatie:

mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO

1. Aanleiding onderzoek 1. Toezichtervaringen 2. Meldingen door derden 3. Websites, brochures, reclames op tv & radio

2. Vraagstelling “Hoe waarborgen instellingen dat in (ver)korte, versnelde of geïntensiveerde opleidingstrajecten de eindkwalificaties in volle omvang worden gerealiseerd en dat de opleiding studeerbaar is?”

3. Werkwijze 1. Steekproef 50% instellingen (hbo & wo) 2. Risicogerichte aanvulling 3. Bureauonderzoek fase I: 174 opleidingen fase II: 30 opleidingen 4. Selectie (risicoindicatoren) 5. Onderzoek op locatie 6. Uitgebreide hoor en wederhoor

6 4. Overzicht bevindingen

5. Bevindingen studielast I, algemeen Studielast onvoldoende onderbouwd en geëvalueerd Veel EC onterecht toegekend: •ongefundeerde/onterechte vrijstellingen •geen/onvoldoende studie-inspanningen •geen leerdoelen of programma •normatieve en generieke toekenning: - ‘omdat student werkt’ - ‘omdat sprake is van afstandsonderwijs’

6. Bevindingen studielast II, knelpunten Te ruim bemeten programmaonderdelen Generieke/normatieve toerekening werktijd als studietijd Onterechte/onvoldoende verantwoorde vrijstellingen Toepassing van generieke efficiencyfactor afstandsleren Dubbel honoreren van dezelfde inspanningen Programma telt niet op tot 240 EC Herdefiniëren van EC

7. Bevindingen studielast III, verantwoorde EC

10 8. Bevindingen studielast IV, casuïstiek • Iedereen krijgt 1 jaar vrijgesteld • Programma omvat geen 240 EC (maar bijv 180) • ‘Zonder college efficiënter’ - ‘met college niet minder efficiënt’ • DT naast werk in 4 of 3 jaar; 20, 15 of minder uur per week • Onze studenten studeren 52 weken per jaar • Omdat je werkt: 100 EC • Omdat je geen colleges volgt: 50 EC

9. Voorbeeld 1: rol van de werkplek

10. Voorbeeld 2: vrijstellingen

11. Voorbeeld 3: studie-inspanningen

12. Presentatie opleidingenaanbod Tekortkomingen in communicatie over (status van) opleidingen op websites, folders, tv-reclames Onze wensen: •Maak duidelijk wat wel en niet is geaccrediteerd •Bij samenwerking: maak duidelijk wie welke rechten en bevoegdheden heeft •Geef geaccrediteerde en niet-geaccrediteerde (delen van) opleidingen niet dezelfde naam •Meld duidelijk als een opleiding nog niet is geaccrediteerd •Pas op met gebruik van termen als ‘hbo’, ‘bachelor’, ‘master’, ‘promotie’, ‘getuigschrift’, ‘erkend’ en ‘accreditatie’

13. Conclusies Onvoldoende naleving WHW en onvoldoende waarborg dat eindkwalificaties volledig worden gerealiseerd •45% niet verantwoorde / ontbrekende studielast •Gebrek aan evaluatiegegevens •Examencommissies nog onvoldoende ‘in charge’ •OER en studiegids ontoereikend •Communicatie over aanbod blijft aandachtspunt •WHW biedt voldoende ruimte; u ervaart dat anders •3 x voldoende niveau; 2 x onvoldoende; 8 volgen nog •Risico: soms sprake van instellingsbreed beleid •Geen stelselbrede conclusies mogelijk

14. Aanbeveling “Het is van belang dat de minister met (vertegenwoordigers van) instellingen in het ho spreekt over de wijze waarop opleidingen - in het bijzonder deeltijd- en duale trajecten en maatwerktrajecten - het best kunnen worden vormgegeven om de problematiek het hoofd te bieden. Uitgangspunt is daarbij de wettelijke opdracht aan instellingen om de met het diploma verbonden studielast goed te onderbouwen en te evalueren.”

15. Stappen na publicatie / vervolg • Onderzochte instellingen: a. problemen bij andere opleidingen? b. per verbeteringen realiseren c. verificatie van verbeteringen 1e helft 2014 • Alle 140 instellingen aangeschreven en uitgenodigd • Onderzoek OCW naar studielastmeting • Vervolgonderzoek 2e helft 2014, in beginsel stelselbreed