Profiel Menno van Leeuwen Publicaties  Rapporten zoals Media in Beeld (2006, 2007 en 2008) en Visie op Sectoren  Presentaties voor (potentiële) klanten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Demografische veranderingen op het platteland
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
De economische positie van EU-landen Crisis in de EU.
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
 Speelveld wordt sneller en complexer  Demografische trends: regionale krimp, ontgroening, vergrijzing en verkleuring  (Overheids) financiën onder druk.
Omvang van de ambachtseconomie
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Keynote Talent Control als aanjager van groei 27 november 2012.
Stadsontwikkeling vooruit
Kennismaking.
 QI&feature=related QI&feature=related.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Het innovatiemodel van IMEC
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Zlinger Media Interaction !. Zlinger Media Online concepten, creatie en executie Vergroot snel gratis je database Vergroot je omzet en winst Vergroot.
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Onderwerp: De verschillende economische sectoren opsommen, met voorbeelden illustreren, hun relatief belang inschatten.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Commercieel Manager totaljobs.nl
Avenir Telecom is de specialist in telecom distibutie.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Advertentie Exploitatie Ondersteuning Meer €’s ……., met minder FTE’s.
Ondernemerschap in Perspectief
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
10 januari 2015 Bedrijfsoriëntatie Unit 4 Agresso Presentator: Yoran Kleiberg.
Activatie in een recessie 20 januari 2009
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
Presentatie Agrio ‘’Verrijk jezelf & klanten van meer kennis over online”
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Loyaliteit begint met een warm welkom
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
#w2p2015 How did we get here ? WebToPrint Roelof Janssen, Screens & Pages, 14 okt 2015.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Marketing & Sales in de uitgeverij van de toekomst Linda Albers, 20 november 2013.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
ICT: meer en beter. 1. De Belgische ICT-sector in 3 feiten n medewerkers =2,4% van alle Belgische werknemers n 4,25% van Belgisch B.B.P. in 2005.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Han Mesters Sector banker zakelijke dienstverlening
Kantoorboekhandel Van Atten
TI-Arbeidsmarkt Recessie + maatregelen TI-bedrijven
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Groei van ‘de onderneming’ …
Internetmarketing en oefentoets
14 november 2017 ISPT Amersfoort
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST
H3-7 De overheidsfinanciën
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Profiel Menno van Leeuwen Publicaties  Rapporten zoals Media in Beeld (2006, 2007 en 2008) en Visie op Sectoren  Presentaties voor (potentiële) klanten  Visie op Sectoren Partners, events  Broadcast: Omroepcongres, Onder de Knop, ABN AMRO New Media Award  Accenture: Innovation Awards, Innovation Exchange  PICNIC, Incubator day Strategische gesprekspartner  Mediabedrijven van diverse grootte door heel Nederland  Branche organisaties, investeerders  Investment Match, M&A Sector Banker Media & Technologie: • Verantwoordelijk bij ABN AMRO onze positie bij Media & ICT bedrijven • Vergaren en verspreiden van sector insights over de Media & ICT industrie • Kennis wordt ingezet bij relaties bij investeringen, overnames of strategische oriëntaties • Betrokken bij de grotere transacties in Nederland en kansrijke start-ups / fast growers ABN AMRO Sector Advisory Menno van Leeuwen Sector Banker Media & Technologie ABN AMRO   “ABN AMRO uw bank” ABN AMRO wil graag voor mediabedrijven ‘uw’ bank zijn

Het medialandschap gaat gestaag, maar uiteindelijk radicaal veranderen Voor het rapport Media in Beeld 2008 sprak ABN AMRO met diverse bedrijven actief in muziek, social media, radio, TV en uitgeverij

Digitalisering biedt niet alleen bedreigingen, maar ook juist kansen voor uitgevers Experience economy  Printuitgave als premiumproduct  Belevenisconcepten (debatten, events)  Online goes offline too Communities en medianetwerken  Interactieve (abonnee) uitgeverssites  Social networks regionaal/niche/thema  Merk en kennis doelgroep gebruiken voor verkoop lezersaanbiedingen Crossmediale convergentie  Meer gebruik van beeld  Internet als centraal platform  Mobiele varianten Digitale distributie, productie  Transitie naar online vanwege kostenvoordeel  E-magazines, e-papers  Long tail diensten (archief) Het speelveld in de mediasector wordt diffuser, inkomsten versnipperen. Het volgen van meerdere strategieën is hierdoor noodzakelijk

Recessie verzwaart de druk verder op de uitgeefsector Bron: ABN AMRO 2009 Dynamisch als de mediasector was, wordt zij nu getroffen door de impact van de kredietcrisis Agrifood Detailhandel Services Recreatie Consumenten goederen Automotive Transport Bouw & OG Energie Groothandel Media Industriële producten Kapitaal- goederen Semiconductors VraaguitvalHOOG ONGUNSTIG GUNSTIG Financieel profiel TV producenten Mediaburo’s Drukkerijen TV zenders Dagbladen Radio Internetmedia Telecom Freesheets Facilitaire diensten Zakelijke Uitgevers VraaguitvalHOOG ONGUNSTIG GUNSTIG Financieel profiel Mediasector lijkt relatief minder last te hebben van kredietcrisis. Verschillen binnen sector zijn echter groot Bron: ABN AMRO Sectoren in stress, Visie op Sectoren, Kobalt •ABN AMRO (in Visie op Sectoren) verwacht dat in 2009 de omzet bij uitgeverijen met 0-5% zal krimpen •Met name printsector is gevoelig voor recessie (personeelsadvertenties liepen al in Q4 drastisch terug, daarnaast eisen zware overnames nu hun tol) •Recent onderzoek van mediabureau Kobalt (gebaseerd op cijfers van onderzoeksbureau Nielsen) duidt op een nog sterkere krimp Tijdschriften

Verwachtingen tot op heden alleen nog maar naar beneden bijgesteld, wachten op harde bewijs van de eerste lichtpunten

Vraaguitval onder andere door teruglopende advertentiemarkt, vooral bij print en in het bijzonder bij de tijdschriften Met name advertentie-inkomsten van geprinte media onder druk als gevolg van crisis Ter vergelijking de ontwikkeling in de mediabestedingen in 2008: Q % Q % Q % Q % (t.o.v. periode 2007) Kortingen liggen dit jaar hoger dan vorig jaar: Sterke daling netto bestedingen publiekstijdschriften Bron: Kobalt maakt op basis van de Bruto mediabestedingen van Nielsen en de Kobalt benchmark een benadering van de netto advertentie-inkomsten en mediabestedingen Online blijft groeien, maar groeitempo neemt hard af (groei 9%) Q1 09 vs Q % -43% -30%

Bron: Annet Aris, INSEAD Exponentiële verandering naar digitale media Langzame verandering naar digitale media Meer jaren recessie Milde depressie  Langzame daling van traditionele media  Snelle groei van grote digitale mediabedrijven  Breking van advertentie ecosystem verandering naar doelen resultaat gerichte advertentie  Afstoten van traditionele media  Snelle groei van grote digitale mediabedrijven  Dualadvertising ecosysteem  Langzame verandering van traditionele naar digitale media  Ontwikkeling van meerdere digitale spelers  Langzame verandering advertentie ecosysteem  Consolidatie van traditionele media  Consolidatie van digitale media spelers  Advertentie ecosysteem focus steeds meer op resulaat Meer jaren recessie reëel scenario. Verandering naar digitale media zal zeker doorgaan, echter door minder innovatie geremd worden. Innovatie komt in deze tijden meer van jonge ondernemingen. De recessie en digitalisering zorgt voor verdere consolidatie binnen de sectoren en een sterker ROI klimaat

Grootste uitdaging voor uitgevers is de balans tussen de noodzaak van kostenbeheersing en de noodzaak van investeren in innovatie Kostenbesparingen: •Personeel (rompredacties, redactiepool, etc.) •Investeringen beperken •Terugdringen debiteurendagen, versnellen facturering, bezuinigen op overhead •Verkopen (niet-kern) bedrijfsonderdelen en/of onderdelen die niet bijdragen aan de operationele winst Strategische oriëntaties: •Jonger personeel voor online kennis •Thematische of merkgerelateerde internetplatforms (adverteerder doet het anders zelf) •Nieuwe generatie marketeers van adverteerders pushen online vraag •Gebruik van beeld, online video •Nieuwe inkomstenmodellen: CPM, CPC, CPL, CPS, lezersaanbiedingen, recessieproposities als leesmap •Verdere shift van general interest naar special interest (relevantie!) •Nastreven van marktleiderschap per domein