VvE Rivierstaete te Willemsdorp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandachtspunten bij akoestisch onderzoek SWUNG versus Wet geluidhinder
Advertisements

Informatiebijeenkomst voor bewoners
Handhaving van milieurecht in Nederland
Bestuursrecht Klas MED1 LES
Beheer fietsparkeren bij stations
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Handhaven bestaande bouw in 50 minuten
Vergunningvrij bouwen en externe veiligheid
Informatieavond 26 september 2007
Brandveilig wonen boven winkels
Molenpolder legaliseert Presentatie op 30 juni 2011 op de ALV van de Molenpolder.
Gemeente Almelo bestemmingsplan buitengebied informatieve raad 13 februari 2007.
Informatiemiddag ANBI Cultuur Utrecht 21 maart 2012 juli ’14.
Presentatie commissie Ruimte op 15 februari 2012 Bodemkwaliteitskaart en Nota Bodembeheer Bij deze presentatie neem ik u mee naar het Project Duurzaam.
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Grondwateronderzoek Schilderskwartier Informatieavond Schilderskwartier 30 juni 2010.
Sancties Brecht Vermeulen Directeur De Mandel. 6 soorten Schrapping uit inschrijvingsregister Vergoeding wegens onderbezetting Ontbinding van de huurovereenkomst.
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Doelmatigheid Elly Waterman dBvisi n.
Vrijwillige risicoacceptatie door gebiedsgerichte milieunormen Bijeenkomst ‘Vrijwillige risicoacceptatie’ Madurodam 27 februari 2014 Prof. dr. ir. Arjan.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Herziening bestemmingsplan Nieuw – Terbregge in 2009 Algemene Ledenvergadering.
Bestemmingsplan Abbenes algemene informatie proces bestemmingsplan.
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Wat is de Ladder voor Provincie Zuid-Holland?
NEN 1010: september 2015 Stellingen Stellingen.
Symposium: (Geen) zorgen om leegstand #bbdebat. Flexibiliteit in bestemmingsplannen 24 september 2015 mr. T.E.P.A. Lam advocaat Hekkelman Advocaten senior-onderzoeker.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Alles rondom het huishoudelijk reglement door mr. J.A. (John) Liewes
Presentatie Beheersverordeningen Commissie Ruimte 22 januari 2013.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Geluidisolatieproject (70+woningen) Stationsstraat en Maastrichterlaan te Beek.
EXTERNE VEILIGHEID OP DE NOENES. AANWEZIG: INTERGAS: Dhr Schuurmans ZAKELIJK RECHT EN VOLMACHTEN: Notaris Witlox/Peer-Jan Bemelmans BLUSWATER: Henk Meijs.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Discussienota Bouwgrondprijs voorbereidende raadsvergadering 22 juni 2010.
Symposium “Toekomst toeristisch product” 14 juni 2011 Jolanda van Koeveringe-Dekker Justion advocaten.
Bestemmingsplan Bedrijventerrein Voederheil II Gemeente Landerd Voorbereidende Vergadering van de gemeenteraad 6 december 2011.
Nieuwbouw en bouwgrond Een economische analyse Frank Vastmans Centrum Economische Studies K.U.Leuven.
Paracommerciële Verordening informatieavond 21 oktober 2013.
Weg naar Wouw 40 Technisch beraad - Presentatie -.
Haalbaarheid woningbouwlocaties Bij het vermoeden dat er voor een locatie belemmeringen te verwachten zijn, zijn eerst de onderzoeken m.b.t. de te verwachten.
Heroverweging onderwijshuisvesting Reek.. Uitgangssituatie. Locatie voormalige kleuterschool, pand is inmiddels gesloopt. De Vlinder Basisschool De Kreek’l.
Parapluherzieningen Geluid Aan de Noord Margot Boiten11 april 2016.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
I.Opening II.Het gebied: feiten en cijfers III.Doel en context van de avond IV.Pauze V.Inspraak op 4 thema’s 1.Toerisme en recreatie 2.Economie en ondernemen.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Welkom. Woonwagencentrum Koolmond Stand van zaken onderzoek en proces ten behoeve van het opstellen van een plan van aanpak.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
BP Landelijk Gebied Wormerland
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Hogent Natuur en techniek
Voorafgaand aan de aanwijzing door provincie
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Energietransitie Hof Meermansburg
Bestemmingsplan Binnenduinrand
De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten
Woldwijk De Prestatievergunning Een bijzondere omgevingsvergunning Gert Blekkenhorst (Lexnova) en Peter Homan (Omgevingsteam Woldwijk) versie
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Fundamentele wijziging Wet geluidhinder
Plattelandswoning mr. Krijn de Ruijter 26 juni 2018 Schakeldag.
Aardgasvrije wijken: kansen en risico’s voor geluid
Wetgeving overheidsopdrachten
Woonaanbod in de dorpskern van Reningelst.
Bestemmingsplan Zonnepark Daalkampen
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Transcript van de presentatie:

VvE Rivierstaete te Willemsdorp

Situatie: 16 woningen die gebouwd zijn volgens het bouwbesluit Niet gelegen op een park Geen slagboom Voorzien van alle gemeentelijke nutsvoorzieningen Ingeschreven in het Basis Register Gemeentelijke gebouwen Normaal huisnummer Energielabel B W.O.Z. waarde gelijk aan burgerwoningen

Historie: Alle bewoners hebben de bewuste Brief in 1999 van de gemeente Dordrecht ontvangen waarin beschreven is dat we hier 365 dagen per jaar mogen wonen wat gelijk staat aan een zaaksgebonden gedoogbeschikking. Feitelijk is met deze brief een legale woonfunctie gecreëerd. Er was toen blijkbaar geen strijdigheid met het beleid van de gemeente en provincie. Gemeente had destijds ook een tijdsbeperking in de gebruikersmogelijkheden kunnen opnemen maar heeft hier niet voor gekozen. Met deze brief hebben we met hypotheekverstrekkers de financiering rond gekregen. In december 2005 krijgen de bewoners de brief van de gemeente met een persoonsgebonden beschikking. Ineens bewonen wij de panden onrechtmatig en is er wel strijdigheid met het beleid van de gemeente en de provincie, terwijl toen ook al legalisatie heel goed mogelijk was. De W.O.Z. waarde is al deze jaren bepaald aan vergelijkende woningen met een normale woonstatus, geen recreatiewoningen. Woningen zijn in 1999 gebouwd onder het geldende bouwbesluit. Vlg. bestemmingsplan hebben de percelen Rijksstraatweg 321 tot en met 351 de bestemmingen ‘horecabedrijven met bijbehorende erven’ en ‘waterstaatsdoeleinden’.

Brief Gemeente Dordrecht d Brief Gemeente Dordrecht d.d 22 december 2005 met persoonsgebonden gedoogbeschikking Argumentatie tot gedoogbeschikking: Gebied met nadruk recreatiefunctie. Buiten de stedelijke zones, geen nieuwe woonkernen. Woningen voldoen niet aan milieuwetgeving , 2 dB. (zijn wel gebouwd volgens geldende bouwbesluit). Tegenargumenten: Met recreatiefunctie wordt het recreatiecentrum de Biesbosch bedoeld. Chalets worden grotendeels continu bewoond door buitenlandse arbeiders, geen recreanten (niet legaal). Er is geen sprake van een nieuwe woonkern, gezien de afmetingen en het geringe aantal inwoners. Bewoners zijn bereid tot het aanbrengen van voorzieningen, indien noodzakelijk.

Argumentatie van de gemeente om tot op heden niet mee te werken: Verstedelijking buiten de verstedelijkingsgrenzen met het gevaar naar een grotere vraag naar recreatiewoningen. Precedentwerking naar met name het recreatieresort de Biesbosch. Geluidsbelasting overschrijding op de gevel (2 dB). Zaaksgebonden beschikking zonder uitsterfregeling komt feitelijk neer op herziening van het bestemmingsplan. Sinds de brief uit december 2005 is er sprake van strijdigheid van het beleid van de gemeente en provincie.

Tegenargumenten: Van een verstedelijking/woonkern is geen sprake gezien de zeer geringe hoeveelheid woningen in Willemsdorp. Definitie woonkern: Een geïsoleerd rastervierkant of een aaneengesloten gebied van rastervierkanten van 500 x 500 meter binnen een gemeente, waarvan ieder vierkant 25 adressen of meer bevat. De vraag naar recreatiewoningen neemt af. Er is geen enkele behoefte meer aan tweede woningen voor recreatief gebruik ( bron: NRIT rapport). De investeerder/eigenaar op het recreatiepark de Biesbosch wordt een rendement van 7% voorgehouden en om dit te kunnen realiseren worden de recreatieverblijven verhuurd aan arbeidsmigranten. Overigens is dit bij de wet verboden en wordt het gedoogd door de gemeente. Van precedentwerking kan geen sprake zijn. Op het recreatiepark staan recreatieverblijven en geen recreatiewoningen. Recreatieverblijven kunnen nooit een gedoogbeschikking of definitieve bestemming krijgen. Bewoners zijn indien nodig bereid voorzieningen te treffen tegen de geluidsbelasting overschrijding op de gevel van 2dB. De gemeente heeft geen wens en mogelijkheden tot handhaven en een uitsterfregeling is niet van toepassing. Er zal altijd gedoogd wonen worden toegestaan.

VNG/VROM: Onrechtmatige bewoning van recreatiewoningen; handreiking voor gemeenten. Artikel 2.2: Wat is het verschil tussen een recreatiewoning en een recreatieverblijf? Een recreatiewoning is een bouwwerk in de zin van de Woningwet én dat voldoet aan de technische eisen van het bouwbesluit. Andere typen recreatieverblijven zijn onder andere stacaravans, caravans, chalets en strandhuisjes. In tegenstelling tot de recreatiewoningen geldt voor recreatieverblijven dat deze niet (kunnen) voldoen aan de eisen die bouwbesluit stelt aan woonfuncties. Voor deze categorieën geldt dan ook dat geen legalisering kan plaatsvinden van permanente bewoning.

VNG/VROM: Onrechtmatige bewoning van recreatiewoningen; handreiking voor gemeenten. Artikel 3.3.2 Onder welke voorwaarden is legalisatie (permanente woonbestemming) mogelijk? Aan alle gestelde voorwaarden voldoen of kunnen onze woningen voldoen. Artikel 3.4.7 Kunnen gemeenten een dubbelbestemming toepassen? Een denkbare oplossing is het, om in het bestemmingsplan de bestemming recreatiewoning te handhaven en een gebruikersbepaling op te nemen dat permanente bewoning toestaat (functiewijziging).

Voordelen van legaliseren: Er ontstaat geen leegstand, en er is toezicht. Permanente bewoning voorkomt criminaliteit en verloedering. Permanente bewoning geeft een economische impuls voor lokale middenstand en maatschappelijke instanties zoals verenigingen. Per persoon besteden permanente bewoners tenminste 60% méér dan recreanten. Gemeente bespaart handhavingskosten bij naleving. Deze bedragen minimaal € 25.000,- per perceel. Permanente bewoning geeft een impuls tot investering in onderhoud en milieuvoorzieningen.

Mogelijkheden om tot een oplossing te komen: Legalisatie woonbestemming waarbij bestemmingsplan aangepast moet worden. Wijziging van de gebruikersregeling binnen de huidige bestemming (dubbelbestemming). Zaaksgebonden gedoogbeschikking.