Template lean DMAIC Praktijkproject - rev. 2.2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Het belang van risicomanagement voor vastgoedbeheerders
Marieke Kessels-Habraken –
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Een startersgids voor innovatie
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
© de vries business consultancy, 2008
Prestaties Schatten en Managen
Welkom bij de presentatie van het
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Implementatie Normblad 8002
© de vries business consultancy, 2008
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
2014 EVALUATIES N+1.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.
6 stappen in Risico management
Parametric release Wat is dat?.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
H11 Afronden. Opleveren Opdrachtgever vroegtijdig betrekken bij opleveren. Zo voorkom je verrassingen Opleveren van deelprojecten sluit ‘hoofdstukken’
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Komt dit beeld u bekend voor? Quality Manager Of dit?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Kandidaat BlackBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Template Praktijkproject
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
KICK-OFF PRESENTATIE <Projectnaam>
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Kandidaat GreenBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
De onderbouwingen per perceel
Aanbesteding HHs Collegeweb.
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Best Value Procurement Klant-, Zaak-, ArchiefSysteem
Een vergadering organiseren
Presentatie bedrijfsplan
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Vergadering Personeelsdienst
Lean Six Sigma: DMAIC Define Measure Analyse Improve Control.
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
COMMISSIE CONVERSIE OPTIMALISATIE HOE ZEND IK MIJN CASE IN?
Rapportage van voortgang of status
Methoden om te werken aan continue verbetering
Evaluatie [Projectnaam]
Naam van presentator | Naam van bedrijf
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Stap drie bij projecten
Template lean Praktijkproject - rev. 2.2
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Template lean SIX SIGMA Praktijkproject - rev. 2.2
Template lean Praktijkproject – Rev 2.2
Transcript van de presentatie:

Template lean DMAIC Praktijkproject - rev. 2.2 Project titel: <titel> Organisatie: <naam organisatie> Project leider: <naam> Belt level: <Black of Green Belt> Datum: <b.v. 01-01-2019>

Verwijder deze slide vóór het inleveren. Introductie Doelstelling presentatie: Om het project in te dienen voor certificering door de LSSA Om het project in de eigen organisatie te presenteren Richtlijnen: De gevolgde aanpak moet goed te volgen zijn voor mensen met kennis van Lean Six Sigma In de notities (speaker notes) staan bij verschillende onderdelen een aantal vragen en acties, lees deze goed door en beantwoord de vragen zorgvuldig De self-assessment slides moeten ingevuld zijn als u het project indient Conclusies en beslissingen moeten duidelijk zijn Richtlijn is om maximaal 25 slides te gebruiken (voor indiening bij de LSSA) Eventuele back up slides worden in de beoordeling niet meegenomen Verwijder deze slide vóór het inleveren. LEAN DMAIC roadmap Define 1 Definieer project en bepaal afbakening 2 Definieer wat er fout is (defect) en bepaal klanteisen 3 Plan en documenteer het project 4 medewerkers in het proces Measure 5 De gebruikte data is representatief voor het probleem / project 6 Bepaal de huidige prestatie of situatie 7 Bepaal verbeterdoelstellingen Analyze 8 Breng het proces en de inputs in kaart 9 Bepaal factoren van invloed 10 Bepaal Y = f(X) Improve 11 Bepaal de optimale procesinstelling 12 Implementeer de voorgestelde verbetering 13 Beschrijf de impact van de ingevoerde verbetering Control 14 Borg de verbetering 15 Sluit het project af

DEFINE 1 – Definieer project en bepaal afbakening Probleem-omschrijving: Probleemomschrijving: Wat gaat er verkeerd? Bij welke klant? Hoe vaak? Hoeveel? Waarom is het een probleem? Is het oplossen van het probleem een prioriteit voor de orgnisatie? De oplossing is bij de start van het project nog niet bekend? Is de oplossing nog niet bekend? Gebruik de 5W2H methode / SMART Voeg een foto of tekening toe indien mogelijk Doelstelling: Wat is de doelstelling? Wat willen we bereiken? Doelstelling:

DEFINE 1 – Definieer project en bepaal afbakening Meetbare doelstelling: Afbakening In Scope Afbakening Out of Scope: Tastbare resultaten: Harde besparingen: Meetbare doelstelling: Geef de meetbare grootheid van de doelstelling of oplossing aan. Hoeveel / hoevaak / wanneer is het goed? Afbakening In Scope: Wat is de afbakening van het project? Waar gaat het team zich op richten? (afdeling, product, klant, machine, omvang? Afbakening Out of Scope: Waar gaat het team zich niet op richten? (afdeling, product, klant, machine, omvang? Tastbare resultaten: Welk aantoonbaar bewijs gaat er op tafel gelegd worden om aan te tonen dat het probleem is opgelost? Wat is de afspraak met de Champion? Harde besparingen: Geef een samenvatting van de berekening die een inschatting geeft van de beoogde harde besparingen, op jaarbasis (xxx k€ / jaar). Voeg eventueel een aparte slide toe. Zachte besparingen: Voeg bijkomende leuke opbrengsten toe, die niet in geld zijn uit te drukken, zoals tevreden klanten en blije medewerkers. Risico beheersing: Wat zijn de grootste risico’s van dit project? Hoe beheers je de risico’s? Zachte besparingen: Risico beheersing:

DEFINE 2 – Definieer defect en bepaal klanteisen Kwaliteit vanuit de klant bezien Prioriteit Meetfrequentie Meetmethode Specificatie CTQint CTQext VOC x VOC: Voice of Customer mag vaag zijn en is bijv. afkomstig van Net Promoter Score, KANO, Pareto etc. CTQext: De CTQext is de meetbare grootheid waarop de klant het product/dienst beoordeelt. Dit getal is gekoppeld aan ‘het probleem’ of ‘de klacht’ of ‘de uitval’ CTQint: De CTQint is de meetbare grotheden waarop de interne organisatie de kwaliteit van het product of dienst meet. Is deze waarde goed genoeg om aan de CTQext te voldoen?

DEFINE 3 – Plan en documenteer project Projectteam Resource Mgr: Champion: Gebruiker: MBB: Project Mgr (Belt): Naam: Rol: Verantwoordelijkheden: Resource manager: Optioneel, diegene die zorgt voor de middelen Champion: Opdrachtgever Gebruiker: Optioneel, diegene die blij wordt van het resultaat MBB: Ervaren coach Project manager: Opdrachtnemer

DEFINE 3 – Plan en documenteer project SIPOC Leverancier Inputs Proces Outputs Klant Specificatie Type START Een SIPOC of Spaghettidiagram is een verplicht element om het proces op hoofdlijnen te beschrijven en te visualiseren Leverancier Inputs: Inputvariabelen, ruisfactoren, procedures / protocollen Proces: Indien nodig, geef een detailuitwerking van het proces Outputs: Outputvariabelen Klant EIND

Define 4 – medewerkers in proces Betrekken medewerkers in proces … Wie gaan straks het vernieuwde proces uitvoeren? Is er weerstand tegen veranderingen? Benoem hoe je gedurende jouw project de medewerkers, die niet in de werkgroep zitten, mee wil nemen in alle ontwikkelingen. Gebruik hier eventueel een communicatieplan voor Conclusie:

DEFINE Assessment Self Assessment Champion: - Correct Define 1 Het project adresseert een klantklacht, probleem of business case.   2 Er is een duidelijke probleemdefinitie. 3 Doelstellingen zijn helder bepaald en zijn meetbaar. 4 VOC en VOB zijn gedefinieerd en specificaties zijn helder. 5 De scope van het project is duidelijk bepaald. 6 De belangrijkste stakeholders zijn in kaart gebracht. 7 Relevante CTQ(s) zijn geselecteerd en een CTQ-flowdown is gemaakt. 8 High level procesbeschrijving is gemaakt (b.v. SIPOC). Self Assessment Champion: Datum, Naam & Handtekening -

MEASURE 5 – Data representatief voor het probleem De gebruikte data is representatief voor het probleem / project … Omschrijf de bron en de kwaliteit van de gebruikte data Omschrijf hoe de data is verzameld Hoe is de kwaliteit van de data getoetst? De CTQint is de meetbare grootheden waarop de interne organisatie de kwaliteit van het product of dienst meet. Is deze betrouwbaar? De data moet betrouwbaar zijn om te waarborgen dat de volgende fasen ook gebaseerd zijn op feiten Conclusie:

MEASURE 6 – Bepaal huidige prestatie of situatie Huidige (historische) prestatie van het proces … Hoe is de CTQint in het verleden geweest? Plot historische data of data van een steekproef of data gerelateerd aan het probleem in bijvoorbeeld een grafiek. Conclusie:

MEASURE 7 – Bepaal verbeterdoelstellingen Beoogde doelstelling voor CTQ … Beoordeel of de eerder genoemde meetbare target voor de CTQint en/of doelstelling realistisch is. Koppel de doelstelling aan de CTQint. Stel dat de CTQint deze meetwaarde haalt, is het probleem dan verholpen? Is de klant / organisatie dan tevreden? Conclusie:

MEASURE Assessment Self Assessment Champion: - Correct Measure 1 De verzamelde data zijn representatief voor het project.   2 De kwaliteit van de data is geverifieerd 3 Historische data zijn gebruikt om de prestatie in de tijd te visualiseren. 4 De procesprestatie is in beeld gebracht en beoordeeld t.o.v. de specificaties. Self Assessment Champion: Datum, Naam & Handtekening -

ANALYZE 8 – Breng proces en inputs in kaart Proces stroomdiagram Input variabele X1 Input variabele X2 ............. (proces stap 1) Input variabele X3 Input variabele X4 ............. …. Input variabele X5 Input variabele X6 ............. …. Gebruik een stroomdiagram voor een Lean project met kwaliteitsproblemen (rework en defects) en een VSM Current State voor een Lean project met problemen omtrent doorlooptijden. Output variabelen: Dit zijn de CTQs Input variabele X7 Input variabele X8 ............. (proces stap x) Output variabele Y1 Output variabele Y2 Output variabele Y3 ............. Conclusie:

ANALYZE 8 – Breng proces en inputs in kaart Visgraatdiagram Meten Machine Mens Probleem Hou een brainstormsessie met het team over mogelijke oorzaken voor het probleem. Methode Milieu Materialen Conclusie:

ANALYZE 9 – Bepaal belangrijkste oorzaken … Verklein een groot aantal potentiële factoren van invloed tot een behapbaar klein aantal factoren. Plaats je hier een lijst met oorzaken voor de slechte proces performance. Gebruik hiervoor een visgraatdiagram (zie vorige slide), 5Why’s, FMEA Conclusie:

ANALYZE 10 – kernoorzaak en CTQ De kernoorzaak van het probleem … De relatie tussen de kernoorzaak en CTQ Geef hier de grondoorzaak/grondoorzaken voor het probleem aan. Onderbouw deze keuze. Hier komt het bewijs te staan dat er een verband bestaat tussen de genoemde kernoorzaak/kernoorzaken en de performance van het proces. Tools: Onderhoud, protocol, systeem, onbalans, takttime vs. cycle time, etc. Conclusie:

ANALYZE Assessment Self Assessment Champion: - Correct Analyze 1 Een detail procesbeschrijving is gemaakt (b.v. Stroomdiagram of VSM Current State).   2 Potentiële oorzaken zijn in kaart gebracht. 3 Analyses zijn gebruikt om invloedsfactoren te identificeren (b.v. visgraatanalyse of FMEA). 4 De belangrijkste grondoorzaken zijn vastgesteld en goed onderbouwd. 5 Conclusies zijn helder Self Assessment Champion: Datum, Naam & Handtekening -

IMPROVE 11 – Bepaal optimale procesinstelling Beoogde verbeteringen / actieplan … Hier komt de VSM Future State, of een beschrijving van het nieuwe process, werkwijze of technische oplossing. Tools: VSM Future State, procesbeschrijving, etc. Conclusie:

IMPROVE 12 – Implementeer voorgestelde verbetering Geïmplementeerde / gerealiseerde verbeteringen … Hier wordt hier een beschrijving gegeven van de gerealiseerde verbeteringen. Tools: Kaizen projecten, TPM, nieuwe specificaties, aangepast ontwerp, nieuwe tools, balancering, eliminatie van Muda, Muri, Mura, Poka Yoke, instructie medewerkers, etc. Conclusie:

IMPROVE 13 – Valideer ingevoerde verbetering Performance verbeterde proces … Hier wordt een beschrijving gegeven van de resultaten van het verbeterde process. Tools: (Rolled Throughtput) Yield verbetering, doorlooptijdverbetering, Mail van blije klant, etc. Conclusie:

IMPROVE Assessment Self Assessment Champion: - Correct Improve 1 Risico's zijn in kaart gebracht en geadresseerd (b.v. pFMEA).   2 Het verbeterde proces voldoet aan de specificaties van de VOC en VOB. 3 Er is een duidelijk communicatie- en actieplan richting de stakeholders. 4 De opdrachtgever (Champion) heeft de verbetervoorstellen goedgekeurd. 5 Er is een aantoonbare verbetering van de CTQ t.o.v. de nulmeting (Capability studie indien nodig). Self Assessment Champion: Datum, Naam & Handtekening -

CONTROL 14 – Borg verbetering Open acties: … Documentatie: (Technische) tekeningen Specificaties FMEA Control plan Rapportages Borging Open acties: Zijn de acties die nog open staan goed geregeld (wie, wat, wanneer)? Documentatie: Zijn alle kwaliteitsdocumenten aangepast / up to date? Is iedereen juist geïnstrueerd? Borging: Wie zijn er aangewezen / aangesteld om de kwaliteit/gemaakte afspraken in de toekomst te garanderen en eventuele situaties op te pakken? Op welke wijze worden kwaliteit/gemaakte afspraken gecheckt? Geef aan hoe de prestaties van de CTQ in de toekomst wordt gemonitord.

CONTROL 15 – Sluit project af Conclusies: … Aanbevelingen: Lessons learned: Conclusies: Wat zijn de belangrijkste conclusies van het project? Aanbevelingen: Wat zijn aanbevelingen van het team? Zijn er eventuele spin offs? Lessons learned: Wat zijn de lessen die we geleerd hebben? Wat zouden we de volgende keer anders willen / anders doen? Gaan onze college’s niet dezelfde fouten maken? Tav veranderkundige kant: Hoe heb je de organisatie meegekregen? Hoe ben je met de weerstand omgegaan en hoe heb je dat weten om te zetten naar veranderbereidheid? Welke cultuuraspecten ben je tegengekomen en hoe ben je daar mee omgegaan? Wat zou je de volgende keer anders willen/anders doen?

CONTROL 15 – Sluit project af De gerealiseerde verbeteringen van het project zijn: Zijn de (meetbare) doelstellingen gehaald? Wat zijn de gerealiseerde besparingen en hoe verhouden deze zich tot de beoogde besparingen? (hard en soft) Efficiëntieverbetering, reductie van bewerkingstijden of doorlooptijden, vermindering van defects en uitval, verbetering OEE / TTE percentage etc.

CONTROL Assessment Self Assessment Champion: - Correct Control 1 Standaarden zijn aangepast en documentatie is bijgewerkt (pFMEA, Control Plan, Protocol, Werkinstructie).   2 Rollen en verantwoordelijkheden zijn omschreven. 3 Medewerkers zijn geïnstrueerd en/of getraind. 4 Er is aangetoond dat de verbetering standhoudt en geborgd is. 5 Er is aangegeven hoe de prestaties worden gemonitord in de toekomst. 6 Het eindrapport is gereed en lessons learned zijn gecommuniceerd. 7 De opdrachtgever (Champion) geeft aan dat de doelstellingen en/of besparingen zijn behaald. Champion: Datum, Naam & Handtekening -

LSSA Feedback summary Volgens de richtlijnen van LSSA is dit project geslaagd/niet geslaagd voor het Lean Green/Black Belt level. Opmerkingen: Define: Measure: Analyze: Improve: Control: