Het opleidingsproces van werkenden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Advertisements

Opleidingsadviseur Fundeon
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Strategisch personeelsbeleid
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Innovatie en stakeholders in VO
De loopbaan revolutie in de regio
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Mechatronica Onderzoek ROBO Mechatronica 16 Juni 2009.
Prettig werken na je zestigste! VWL-SWL
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Sociale innovatie Theo Vervoort, Coöperatie Cehave Landbouwbelang Arnhem, 28 augustus 2008.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Langer doorwerken door oudere werknemers
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Ontwerpadvies Positie zelfstandig ondernemers. Inleiding  Adviesaanvraag: Het kabinet vraagt de raad advies over “de gevolgen van de toename van het.
Vluchtelingen in Brabants perspectief Leo Dubbeldam, directeur BrabantAdvies BrabantAdvies.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Tijden van de samenleving.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Het BEGIN.
Trends en toekomst Vooruitblik Trends, drivers en thema’s
4.1 DE WERKNEMER.
Welkom FLOW Arbeidsmarktonderzoek Woningcorporaties 2016; highlights
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Arbeidsmarkt GHZ in beeld 6 april 2017
3.1 PRODUCTIE.
TI-Arbeidsmarkt Recessie + maatregelen TI-bedrijven
Samen investeren in nieuwe zekerheid
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Elwin Wolters O&O Platform Individualisering van scholingsbudgetten
Welkom FLOW Arbeidsmarktonderzoek Woningcorporaties 2016; highlights
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Nadere uitleg gewenst()
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
STARTBIJEENKOMST.
MvdM EVP-meeting, 12 oktober 2017
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Koen Rapstok senior adviseur ERAC Veghel, 12 oktober 2017
Vakopleidingen hebben nog steeds de toekomst
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Werken in een woningcorporatie
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
SROI Stadswerk.
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Europese Unie De Europese pijler van sociale rechten
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Het opleidingsproces van werkenden Jos van Asten, 12-10-2017

Het opleidingsproces van werkenden CBS: industrie Zuidoost-Brabant 'absolute koploper' EINDHOVEN - In Zuidoost-Brabant wordt het geld verdiend in de industrie. We wisten het, maar nu wordt het gestaafd door de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In een donderdag te verschijnen rapport noemt de instelling de regio de absolute koploper met vorig jaar een aandeel van 12 procent in de landelijke toegevoegde waarde van de industrie. Dat is ruim 9 miljard euro. Het opleidingsproces van werkenden Jos van Asten, 12-10-2017

Scholing van Werkenden (Jos van Asten): Feiten en cijfers Trends en ontwikkelingen Internationale aspecten Conclusies

Feiten en cijfers: Feiten en cijfers

Leren Per Leeftijdscategorie en opleidingsduur:

Leren, onderverdeeld in bekostiging opleiding, leeftijd en geslacht:

Leren per arbeidsmarktpositie:

Leren per bedrijfssector:

Aandeel bedrijven met opleidingsactiviteiten naar bedrijfsomvang:

vaardigheiden waaraan de meeste bedrijfsopleidingen besteed worden:

Redenen voor deelname van werkenden aan lange en korte werkgerelateerde opleidingen:

Resultaten van deelname door werkenden aan lange en korte werkgerelateerde opleidingen:

Conclusies, Feiten en Cijfers o. a Conclusies, Feiten en Cijfers o.a. CBS Sociaal-economische trends 2016, Leven lang leren: Vooral hoogopgeleiden, jongeren en werkenden in de dienstverlening, zorg en het onderwijs leren Structureel leren vindt veelal plaats in bedrijfssectoren waar bij- en nascholing verplicht is Jongeren (25-35 jaar) volgen relatief vaak een opleiding met een langere levensduur Bedrijfsopleidingen worden voornamelijk ingezet om beroepsspecifiek te scholen Werkenden volgen een opleiding om het werk beter te kunnen doen of om de carrièrevooruitzichten te verbeteren Deelnemers aan lange werkgerelateerde opleidingen geven vaker aan dat promotie, hoger salaris of een andere baan redenen zijn voor scholing Jaarlijks volgt ruim een derde van de werknemers een cursus of opleiding Bedrijven besteden gemiddeld bijna 1,5% van de loonkosten aan scholing De gemiddelde uitgaven voor scholing zijn € 500 per werknemer per jaar 1% meer bedrijfsopleidingen leidt tot 0,6% meer arbeidsproductiviteit en 0,3% hoger uurloon

5 redenen om te investeren in scholing van personeel (excelleren in Brabant): Maakt je bedrijf beter Houdt je scherp Verhoogt de productiviteit Zorgt voor gemotiveerd personeel Is goed voor je imago

Vraagfinanciering in het onderwijs (SEO Economisch onderzoek): Scholingsvouchers stimuleren vraag naar scholing Sterker effect voor laaggeschoolde werknemers Leerrekening stimuleert verantwoordelijkheidsgevoel Privatisering van het hoger onderwijs leidt tot kostenbesparing Meer concurrentie in onderwijs leidt tot een prikkel tot kostenbeheersing en innovatie

Het opleidingsproces van werkenden: Conjunctuurgevoelig Behoefte: werkgevers/werknemers CAO’s, O&O-fondsen Grootbedrijf vs MKB vs ZZP Duurzame inzetbaarheid Primair voor “eigen” personeel

Trends en ontwikkelingen

Robotisering en digitalisering

Vraag naar personeel: Hogere opleidingseisen Beschikbaarheid personeel 21e eeuwse vaardigheden Beroepen van Morgen

Demografische ontwikkeling: Vergrijzing Ontgroening

BIG DATA Voorspellend gedrag van groepen en individuen Kostenbeparing door processen te optimaliseren Snellere en betere beslissingen obv betrouwbare en actuele informatie

Innovatief vermogen Aanpassingsvermogen In staat zijn om mee te bewegen met ontwikkelingen Voorop blijven lopen

Beschikbaarheid van grondstoffen

Hoe ziet onze omgeving er over 30 jaar uit?

En wat kunnen we zeggen over de arbeidsmarkt? Universiteit van amsterdam, “de arbeidsmarkt in 2040”

Verandert de arbeidsmarkt ingrijpend? De gevolgen van de inzet van robots zijn compleet onbekend Huidige voorspellingen en trends worden bepaald door de recente economische crisis: een voedingsbodem voor pessimistische vooruitzichten Bij toekomstbespiegelingen wordt meestal meer gelet op veranderingen dan op constanten Ingrijpende veranderingen op de arbeidsmarkt zijn niets nieuws, maar van alle tijden De constante van de arbeidsmarkt is dat er permanent veranderingen plaats vinden en er toch veel hetzelfde blijft

Beroepsbevolking naar opleidingsniveau, 1990-2040

Werkzame Beroepsbevolking naar dienstverband, 1990-2040

Arbeidsproductiviteit per uur, 1990-2040

Werkgelegenheid naar beroepsniveau, 1990-2040

De arbeidsmarkt in 1990, 2012-2014 en 2040

Hoe leren wij in de toekomst? (onderzoek SER) Voor het verder stimuleren van leven lang leren (LLL) doet de SER de volgende aanbevelingen: Werkenden moeten zelf verantwoordelijkheid nemen. Werkgevers moeten daarin faciliteren Onderwijs moet zorgen voor aanbod dat nauw aansluit bij de behoeften (maatwerk, flexibiliteit) Eerder verworven competenties moeten eenvoudig, betaalbaar en zichtbaar worden gemaakt Voor het stimuleren van arbeidsmobiliteit moet een (financierings)systematiek worden ontwikkeld voor werkgevers en werknemers LLL van bepaalde (risico)groepen, zoals ZZPérs, flexwerkers, laagopgeleiden, niet-werkenden en ouderen vraagt om maatwerkoplossingen De verdeling van verantwoordelijkheden en de financiering en bekostiging zijn belangrijke aandachtspunten bij de verdere uitwerking van bovenstaande oplossingsrichtingen.

ADVIESCOMMISSIE VRAAGFINANCIERING MBO IN RELATIE TOT LEVEN LANG LEREN Functies verdwijnen Vraag naar HBO ipv MBO 2/3 van NL is < MBO niveau Lifelong employment Zekerheden verdwijnen Doel: Iedereen in Nederland is in staat zich blijvend te ontwikkelen om zo een duurzame positie op de arbeidsmarkt en in de samenleving te verwerven en te behouden. Ambitie: De scholingsdeelname van mensen met een opleiding tot en met mbo-niveau 4 is in 2025 gestegen naar 50% (nu 20-30%)

De aanbevelingen INDIVIDUELE LEERREKENING Een individuele leerrekening voor elke Nederlander na afronding van het initiële onderwijs De rekening wordt gevuld door overheid, werkgevers en eigen stortingen 2. DELTACOMMISSARIS Doorbreken van verkokering in beleid Regie over alle overheidsmiddelen voor een leven lang leren Verantwoordelijk voor de uitvoering van een deltaprogramma ‘Doorleren werkt’ Start bij het aantreden van het nieuwe kabinet in 2017 3. NATIONAAL SCHOLINGSPACT Doorbraak bewerkstelligen met gezamenlijke ambitie en concrete afspraken tussen overheid, werkgevers, werknemers, opleidingsinstellingen en regio’s Twee kabinetsperiodes > elke periode overheidsbudget voor LLL verhogen met 600 mlj Zelfde investering door werkgevers o.a. in verletkosten Scholingsdeelname van mensen tm mbo-4 naar 50% 4. ONDERSTEUNINGSSTRUCTUUR Samenwerking met regionale/lokale partijen arbeidsmarkt en scholing Dicht bij de mensen en waar nodig een persoonlijke steun in de rug 5. BENUT ALLE VORMEN VAN LEREN Een flexibel scholingsaanbod voor volwassenen dat aansluit op praktijkervaring en behoefte van werkenden Opgedane kennis en ervaringen worden inzichtelijk gemaakt in een DigiCV BBL aantrekkelijker Taal en rekenniveau op peil brengen

Enkele voorbeelden mbt Leven Lang Leren Excelleren in Brabant: bevordering van leercultuur Sectorplannen ESF E: duurzame inzetbaarheid bevorderen Meters maken op leren(d) werken …

Trends en ontwikkelingen Internationaal zakendoen

In 2016 had gemiddeld bijna 21 procent van alle werkenden (in de leeftijd van 25–64 jaar) in Nederland in de voorafgaande vier weken onderwijs of scholing gevolgd. Daarmee behoort ons land tot de top 5 binnen de Europese Unie. Gemiddeld volgde krap 12 procent van de werkenden in de lidstaten onderwijs of scholing. 

wat moet een Internationale medewerker weten en kunnen om de beroepspraktijk uit te oefenen (EIM)? Beheersing van talen en besef van cultuurverschillen Commerciële vaardigheden Ervaring en “praktijk-oriëntatie” Kennis van wetgeving, regels en procedures Vaardigheden als procesbewaker Communicatieve en presentatievaardigheden Advies Berenschot, Panteia, … om succesvol internationaal zaken te doen: Ken de buitenlandse marktdynamiek, de zakencultuur en ontwikkel je vermogen om aan te sluiten op de kansen die geboden worden

INTERNATIONALISERING VAN HET ONDERWIJS IN BRAINPORT WE ARE THE FUTURE INTERNATIONALISERING VAN HET ONDERWIJS IN BRAINPORT

Internationalisering van het onderwijs is van belang voor iedereen Waarom? Internationalisering van het onderwijs is van belang voor iedereen

Visie dat binnen 5 jaar, álle scholen in de Brainport regio, internationalisering hebben opgenomen hun beleid als onderdeel van een breder Brainport onderwijs en dat dit wordt door vertaald in concrete activiteiten in samenwerking met multi-helix partners. Doel is dat kinderen het onderwijs internationaal competent verlaten: Taalvaardigheid Cultureel bewustzijn Internationale samenwerking en communicatie

Tot slot: Enkele conclusies Opleiden van werkenden is niet structureel ingebed, zeker niet voor flexwerkers en ZZP’ers Opleiden van niet-werkenden is niet structureel vormgegeven Om de internationale positie te behouden is structurele scholing essentieel Scholing wordt niet genoemd als een van de belangrijkste succesfactoren voor internationaal zakendoen door bedrijven Internationale en 21e eeuwse vaardigheden zijn van belang voor iedereen De impact van trends als robotisering en digitalisering op de arbeidsmarkt is niet te voorspellen Het opleidingsniveau van medewerkers stijgt Onderwijs moet flexibeler worden en voldoen aan de vraag vanuit het bedrijfsleven De regionale identiteit van een gebied (bijv. industrie in Zuidoost-Nederland) vereist een specifieke aanpak, o.a. ook met het oog op arbeidsmobiliteit Leven Lang Leren krijgt steeds meer aandacht (toekomstige) werknemers moeten gemotiveerd worden om zelf te willen leren Financiering van leren/de leercultuur voor alle werkenden en potentiële werkenden is een verantwoordelijkheid van werkgevers, werknemers en de overheid. Hiervoor zal een structureel persoonsafhankelijk “fonds” voor moeten worden opgericht

Opleiden van werkenden is niet structureel ingebed, zeker niet voor flexwerkers en ZZP’ers Ook opleiden van niet-werkenden wordt niet structureel vormgegeven Om de Internationale positie te behouden is structureel scholen van groot belang

Scholing wordt niet genoemd als een van de belangrijkste succesfactoren voor internationaal zakendoen door bedrijven Internationale en 21e eeuwse vaardigheden zijn van belang voor iedereen

Het opleidingsniveau van medewerkers stijgt Onderwijs moet flexibeler worden en voldoen aan de vraag vanuit het bedrijfsleven Leven Lang Leren krijgt steeds meer aandacht

De impact van trends als robotisering en digitalisering op de arbeidsmarkt is niet te voorspellen De regionale identiteit van een gebied (bijv. industrie in Zuidoost-Nederland) vereist een specifieke aanpak, o.a. ook met het oog op arbeidsmobiliteit

(toekomstige) werknemers moeten gemotiveerd worden om zelf te willen leren Financiering van leren/de leercultuur voor alle werkenden en potentiële werkenden is een verantwoordelijkheid van werkgevers, werknemers en de overheid. Hiervoor zal een structureel persoonsafhankelijk “fonds” voor moeten worden opgericht

Leven lang leren in het regeerakkoord “Om er voor te zorgen dat iedereen zich na het afstuderen kan blijven ontwikkelen, heeft het kabinet de inzet om de fiscale aftrekpost voor scholingskosten te vervangen door een individuele leerrekening voor alle Nederlanders die een startkwalificatie hebben gehaald. Deze rekening moet het levenlang- lerenbeleid vanuit de overheid bundelen. Met sociale partners en onderwijsinstellingen worden afspraken gemaakt over hun bijdrage aan een levenlang leren bij de invoering van deze scholingsregeling. Hierbij wordt ook de positie van de O&O-fondsen betrokken. Daarbij is het relevant dat mogelijkheden voor werkgevers worden verruimd om investeringskosten in de inzetbaarheid van werknemers binnen de eigen organisatie in mindering te brengen op de transitievergoeding.”

Stelling De internationale concurrentiepositie van de BV Nederland staat onder druk als werkenden en potentieel werkenden zich niet continu blijven scholen