DE BIJBEL LEZEN GISTEREN, VANDAAG EN MORGEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
over het Vaderhart van God.
Advertisements

Judit en de Apocriefe boeken
JEZUS zegt: Ik ben de Goede Herder Gisteren en Heden Dezelfde.
Deze presentatie is van :
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
De 10 plagen Zweren Hagel Sprinkhanen Duisternis Dood oudste zoon
Godsdienst 1.
THEMA: Gods naam is….
Jodendom Ardin en Michelle.
Het verhaal van bevrijding
Het verhaal van bevrijding
“Waarom zouden we Genesis 1 op de letterlijke manier lezen? Genesis 1 is geen krantenverslag.” 3.
Eerste zondag van de 40 dagentijd 21 februari 2010 Exodus 3:1-18 Vanuit de brandende doornstruik roept God Mozes en stuurt hem naar Egypte. De Heer ziet.
Zesde zondag van de 40 dagentijd 28 maart 2010 Exodus 11: 1-10 De Heer zei tegen Farao via Mozes: Ik zal je nog met één plaag treffen en dan zul je mijn.
Lange wandeling Bijbelstudie met Jezus De Schriften open
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
We leven vandaag in een gunstige tijd God groot in de liefde Ons leven: gave en roeping van een God groot in de liefde Maria. een zekere gids op onze.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
De derde grote etappe van de heilsgeschiedenis is de exodus. Om deze etappe te vertegenwoordigen is een van de drie vroege woestijnverhalen gekozen, die.
NU OPSTAAN EN DURVEN De tweede grote etappe in de heilsgeschiedenis
onze roeping als gemeente
Samen God eren leren van de tabernakel
Oude Wonderlijke verhalen
Zondag 5-6 HC Franeker 13 december 2009
Tussen gisteren en morgen: theologisch denken over hedendaagse ervaringen van gezinnen Annemie Dillen, Faculteit Godgeleerdheid, K.U.Leuven.
Durf te dromen.
Is de evolutietheorie des duivels oorkussen?
Docent: Hans Bruning.
Curieuze Kinderen 1.Begin: Wat is onze oorsprong? 2.Betekenis: Heeft leven betekenis? 3.Bestemming: Waar gaan we heen? 4.Bewustheid: Hoe komen we daar?
De Bijbel Inleiding.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
God komt heel dichtbij En ze wikkelde hem in een doek en legde hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats in de herberg was (Luc. 2:7)
Welkom deze morgen in de Chr. Ger. kerk van Biezelinge Voorganger in deze dienst is Ds. A.G.M. Weststrate God maakt zijn Naam bekend!
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
GODS WOORD WORDT WAAR BIJ JEZUS Deel 1: Het Oude Testament laat zien dat Jezus komt.
Achtergrondartikel E. D E S MET, Het Onzevader Onverwachts in het Nieuw, in Kerk en Leven, 10 september 2014, p
“Laat de kinderen tot mij komen” Zondagsscholenactie seizoen voor zondagsscholen in Egypte.
Een gerecontextualiseerde feestdag Pinksteren als voorbeeld: achtergrondinformatie Referenties tekst:
1 Mozes Zondag 7 augustus Binnen 5 minuten gaat het over…
TERUG NAAR WAAR HET BEGON HET BOEK GENESIS HERLEZEN.
Achtste dag Jesjoe’a zei: “Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed hebben.” Johannes 10:10b.
Les 10 voor 2 september 2017 DE TWEE VERBONDEN.
Het jodendom 1 inleiding.
De bijbel van boven.
1 Korintiërs 15:17-20 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden en worden de doden die Christus.
de les van de geschiedenis
Salt & Light Zout & Licht
De Bijbel is up-to-date, up-to-date God spreekt door de verhalen
Les 11 Hou van je naaste Wat doe ik hier vandaag?
In de lessen 1 t/m 5 leer je over de kerk
Blok III De wet In de lessen 14 t/m 20 ontdek je welke betekenis
Blok II God de Vader God bestaat uit drie personen.
De God van de Schriften.
Wat vind jij van het christelijk geloof?
Blok I Op zoek In de komende zes lessen ga je op zoek. Op zoek naar geloof en op zoek naar God.
Weet wie je bent: volk vol verzet, Góds volk.
Jer. 6:16 - Vragen naar de bekende weg
In de wolken!.
Hoofdstuk 2 Het oude Egypte.
Evenwicht in de Schrift!
Les 3 Gedoopt leven.
Totaalethiek – groei-ethiek
Specifiek christelijk humanisme?
Kenmerk 8: De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Les 15a: ontwikkeling van het jodendom.
GODS EEUWIGE EVANGELIE
Oudtestamentische wetten vandaag
Korte cursus bijbellezen 3e avond
Transcript van de presentatie:

DE BIJBEL LEZEN GISTEREN, VANDAAG EN MORGEN Didachè 2016: 'Het boek Genesis herlezen' 23.08.2016 DE BIJBEL LEZEN GISTEREN, VANDAAG EN MORGEN Een eerste oriëntatie in het boek Genesis

Didachè 2019: 'De Bijbel lezen - gisteren, vandaag en morgen' 20.08.2019 DE WONDEREN VAN EXODUS HET HISTORISCH ONDERZOEK NAAR DE UITTOCHT VAN NADERBIJ BEKEKEN HANS DEBEL De wonderen van Exodus

TER INLEIDING: BIJBEL EN HISTORICITEIT De Bijbelse teksten als uitkomst van een theologische reflectie op de geschiedenis i.p.v. weergave van de feitelijke geschiedenis Het tweevoudige risico van fundamentalisme het Bijbels fundamentalisme dat de Bijbel als ‘Woord van God’ onverkort voor waar aanneemt het atheïstisch fundamentalisme dat de Bijbel als ‘Woord van God’ elke vorm van historiciteit ontzegt  het belang om elke periode afzonderlijk zorgvuldig af te wegen in het licht van alle relevante gegevens

DRIE NIVEAUS VAN HISTORICITEIT « [S]i la foi historique d’Israël n’est pas fondée dans l’histoire, cette foi est erronée et la nôtre aussi. » (R. de Vaux, Les patriarches hébreux et l’histoire, in Revue Biblique 72 [1965] 5-28, p. 7) De Bijbelse teksten als feitelijke beschrijving van gebeurtenissen die tot in detail werkelijk hebben plaatsgevonden…? De Bijbelse teksten als aanzienlijk aangedikte beschrijving van een historische kern die onder de eigenlijke teksten bewaard is gebleven…? De Bijbel als reflectie van historisch gesitueerde ervaringen van een volk die op ‘verdichtingsfiguren’ geprojecteerd worden…?

TWIJFELS BIJ EEN MASSALE UITTOCHT De samenhang van een grootschalige uittocht met een grootschalige intocht, waarvan de archeologie tot een aanzienlijk ander beeld heeft geleid De totale afwezigheid van buitenbijbelse bevestigingen voor de uittocht en woestijntocht van een groep van 600.000 mannen met vrouwen en kinderen De problematische datering van de uittocht Ex 1,11: de bouw van de voorraadsteden Pitom en Raämses als aanknopingspunt 1 K 6,1: de bouw van de tempel in het 4de jaar van Salomo, 480 jaar na de uittocht  een tweevoudige uittocht…?

TWIJFELS BIJ EEN MASSALE UITTOCHT De implicaties van de Merneptah-stèle The princes prostrate saying: ‘Shalom!’ Not one of the Nine Bows lifts its head: Tehenu is pacified, Hatti at peace, Canaan is captive with all woe. Askhelon is conquered, Gezer seized, Yanoam made nonexistent; Israel is wasted, bare of seed, Hurru is become a widow for Egypt. All who reamed have been subdued by the King of Upper and Lower Egypt.  de onmogelijkheid om de uittocht onder Merneptah te dateren!

SPECULATIES OVER EEN BESCHEIDENER KERN Een kleinschaliger uittocht van zeshonderd ‘families’ i.p.v. ‘duizenden’ mensen (vgl. Ex 12,37; Nu 1,45-46)…? Indirect Egyptisch vergelijkingsmateriaal afbeeldingen waarop oosterse volkeren dwangarbeid verrichten een grensverslag over de vlucht en achtervolging van enkele slaven Indirecte argumenten voor het werkelijke bestaan van Mozes…?

WANHOPIGE REDDINGSPOGINGEN ‘Naturalistische’ verklaringen van de wonderen in Exodus de brandende doornstruik als optische illusie veroorzaakt door gas uit de bodem…? de ‘plagen’ als reeks van natuurrampen t.g.v. giftige algen of een vulkaanuitbarsting…? het ‘zeewonder’: een tijdelijke terugtrekking van het water veroorzaakt door dezelfde vulkaanuitbarsting…? rook, vuur, aardbeving én bazuingeschal bij de Sinaï als voorboden van een vulkaanuitbarsting…?

WANHOPIGE REDDINGSPOGINGEN Kritische bedenkingen bij ‘naturalistische’ verklaringen de onmogelijkheid om andere details te verklaren, vb. het veertig dagen durende verblijf van Mozes op de berg de ‘ongelooflijke’ samenloop van omstandigheden die eens te meer een deus ex machina vergt de redding van de historische waarheid ten koste van de theologische waarde van Exodus

EEN THEOLOGISCH I.P.V. HISTORISCH BOEK De onoverkomelijke bezwaren tegen een historiserende lectuur als uitnodiging voor een theologische benadering De wondere gebeurtenissen in Exodus als verhalende uitdrukking van het geloof in een bevrijdende God Exodus (‘uittocht’) als boek over het verbond i.p.v. over de uittocht, die slechts een uitdrukking van dit verbond is De blijvende herkenbaarheid van het geloof in een God die zich het lot van mensen aantrekt en hen wil bevrijden ‘Egypte’ als symbool voor de aan God tegengestelde samenleving en de uittocht als uitnodiging  een boek over de toekomst i.p.v. over het verleden…