Go go rainbow!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Chia Longman UGent
Advertisements

26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
Dienst Time Out Projecten
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
van homoseksuele ouders
de ouderbetrokkenheid vergroten
Homofobe agressie Regenbooghuis Brussel. Overzicht 1.Definities en perceptie homofobe agressie 2.Ondernomen initiatieven 3.Aanbevelingen preventiebeleid.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
2/9 - Hoe werkt een gemeente ? - Voor- en nadelen van een burgemeestersreferendum - René van Diessen - Jan Waaijer - Uit het nieuws.
Geweldig nieuws zegeningen en gevaren van homo- en transfoob geweld in de media.
2. Eduscrum als activerende didactiek
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Communicatie met ouders
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Diversiteit & Discriminatie
Voortijdig schoolverlaten
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Alcohol, roken en opvoeding
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Presentatie Kennismaking met COC Limburg en LHBT-beleid Gerrit-Jan Meulenbeld voorzitter 25 januari 2016.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Seksuele diversiteit.
Mediawijsheid competentie:
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Workshop Vlaggensysteem
Kan je zien of iemand holebi is?
LOB zeven stappen naar succes
Mediawijsheid competentie:
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Deel 1: algemene stellingen
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Big Data.
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Big Data.
Wie zijn wij en wat doen we?
Communicatiecampagne Duaal Leren
ORGANOGRAM en VISIE-KEGEL van vzw PLEEGZORG WEST-VLAANDEREN
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Waarom leerlingenparticipatie?
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
ORGANOGRAM en VISIE-KEGEL van vzw PLEEGZORG WEST-VLAANDEREN
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Go go rainbow!

Holebi’s zijn een kwetsbare groep op vlak van welbevinden. -Fase schaamte, zwijgen of net rebelleren (heteronorm) -47% herhaald homofoob geweld op school! Suïcidecijfers bij lesbische en bi meisjes: 56% heeft gedachten, 14% poging voor 23 jaar Holebi’s zijn een kwetsbare groep op vlak van schoolresultaten -Lesbische meisjes: kans op zwakkere resultaten -Biseksuele jongeren: meest kwetsbare groep

Transgenders zijn een kwetsbare groep op het vlak van welbevinden. -Pestgedrag  Gendervariantie nog storender dan holebi zijn -Schoolverzuim, depressie, automutilatie -Suïcidecijfers, 62% loopt rond met de gedachten en 22% doet een poging. -Een piek bij 12 tot 17 jarigen

Een gay-straight alliance is een groep van leerlingen en leerkrachten die acties ondernemen om ervoor zorgen dat iedereen op school zichzelf kan zijn. Of je nu LGBT (Lesbisch, gay/homo, bi en transgender), hetero of cisgender bent. Whut, whut…?

Een gay-straight alliance is een groep van leerlingen en leerkrachten die acties ondernemen om ervoor zorgen dat iedereen op school zichzelf kan zijn. Of je nu LGBT (Lesbisch, gay/homo, bi en transgender), hetero of cisgender bent. Whut, whut…?

Wrm? 1. Het heeft een positieve invloed op de academische schoolprestaties; 2. Het verhoogt het veiligheidsgevoel van LGBT-leerlingen; 3. Het leidt tot een positievere schoolervaring; 4. Het verhoogt het algemeen welzijn van alle leerlingen; 5. En het leidt tot minder spijbelen. *Kosciw, J.G., Greytak, E.A., Bartkiewicz, M.J., Boesen, M.J., & Palmer, N.A., GLSEN 2011 National Climate Survey naar ervaringen van LHBT-leerlingen. *Saewyc, E.M., Konishi, C, Roze, H.A., Homma, Y., Strategiën om suïcide-ideatie, suïcidepogingen en discriminatie onder lesbische, biseksuele, homoseksuele en heteroseksuele adolescenten op scholen in westelijk Canada te verminderen.

Scholen hebben geen “clubcultuur” Drempels… Scholen hebben geen “clubcultuur” Eerder een angst dan een drempel. Presenteer een GSA eerder als “fun” waardoor een holebi- en transfobische ondertoon kan vermeden worden. GO! Atheneum Etterbeek

#YOLO Jongeren zijn niet activistisch genoeg Jongeren moeten intensief ondersteund worden en verbonden worden met elkaar. Op die manier worden ze empowert om actie te ondernemen. Vergroot je bereik door het gebruik van sociale media, eigen netwerken,… en jongeren dienen zich vanzelf aan. Laat jongeren opkomen voor hun rechten. Als je toont dat je niet bang bent om wat andere kunnen zeggen, zal je minder snel gepest worden.

Betrek ouders van bij de start. Invloed van ouders Betrek ouders van bij de start. Open communicatie.

Toestemming schoolbestuur VISO Roeselare Toestemming schoolbestuur Scholen kunnen een GSA niet verbieden. Continuïteit Vind verantwoordelijke en betrokken leerkrachten. Blijvend campagne blijven voeren. Religie Iedere religie baseert zich op naastenliefde.

Pestgedrag door het oprichten van een GSA. Focus leggen op mensenrechten bij het initiëren. Zoeken van bondgenoten binnen de school. Als leerkracht en ander personeel blijvend en meteen reageren op pestgedrag. Geen LGBT leerkrachten. Het is niet enkel de taak van LGBT leerkrachten om het thema bespreekbaar te maken! Maak de school duidelijk dat ze een verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van al hun leerlingen.

SWAGSA-campagnes GSA startpakket coming out day genderneutrale wc’s #RainbowYourSelfie How to GSA?

Startpakket Het hele jaar door bestelbaar GSA-brochure stickers buttons poster #RYS-masker GSA-charter watjes sticker genderneutrale wc’s tattoo coming out day

#RYS-maskers fanbrushes stickers buttons vlag posters #RainbowYourSelfie Rond IDAHOT #RYS-maskers fanbrushes stickers buttons vlag posters

8 9 3 8 6 24 Maerlant middenschool Blankenberge VISO Roeselare KTA Diksmuide Zeelyceum De Haan KTA Ieper KASK Kortrijk KA Brugge centrum 1 Ensor instituut Oostende Sint-Jozefscollege Wervik MSKA Roeselare VTI Menen MAKZ Knokke-Heist Pakketten buiten W-VL Brussel Vorselaar Goes Antwerpen Gent REBUS 24 8 9 3 8 6

petitie charter poster plaktattoo Coming out day Tot 11 oktober petitie charter poster plaktattoo

Genderneutrale wc’s Eind januari

How to GSA?

Regenboogkoffer Niet alleen holebi’s, maar ook mensen die ‘verdacht’ worden tot deze groep te horen, krijgen te maken met allerlei vormen van homofoob gedrag. Hetzelfde geldt voor transgenders: een verrassend grote groep van mensen die niet of niet helemaal past binnen de man/vrouw-hokjes. Ga daarom aan de slag met de educatieve koffer om stereotypen te doorbreken. Zowel in de lessen godsdienst, zedenleer, LO, Nederlands, geschiedenis, aardrijkskunde… kan je onze methodieken verwerken. Maak seksuele oriëntatie en genderdiversiteit bespreekbaar in de klas op een interactieve en inclusieve manier.

Scholenwerking

Inschrijven kan via www.cavaria.be Vorming & trajecten Inschrijven kan via www.cavaria.be

www.gaystraightalliance.be XOXO