Regeldruk en Gezond werken in de zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Advertisements

Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Interventie bij een Politiekorps
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Hogescholen in Dialoog
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
Utrecht, 11 juni
De gemeente zorgt ervoor
Arbeidsvreugde voor iedereen
Medewerkersonderzoek
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
BOT Bedrijfs Opvang Team
Psychische klachten en werk
14 november SBCM Opleidingen- & Leermiddelendag 2 juli 2014 Antropia - Driebergen 2 juli 2014 #SBCM.
Resultaten onderzoek Onderzoek …. Uitgevoerd datum…. Ingevuld door …. teamleden.
Kennismanagement & Sociale media
Drinkstimulering en -monitoring. Over Fresh Idea
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
VERZUIMBELEID EN REGISTRATIE VERZUIMDREMPEL EN HERVATTINGSDREMPEL
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Psychische stoornissen
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Regie op Locatie met Lean Kennisbijeenkomst 29 oktober 2013 Jenny Tiemens.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
HPO-dag d.d Drs G.C. Geurtsen, Bureaumanager P&O van Dichterbij Ter gelegenheid van de Hoofden P&O-dag van VGN d.d. 30 september 2009.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Leidinggeven voor eerste verkoper Hoofdstuk 4 Personeel en planning.
‘De dag is om voor je het weet’ Over de tijdsbesteding van de huisarts. Eddy Reynders, huisarts. V 15.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Ondernemerschap E43.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Persoonsgerichte zorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Getuigenis re-integratie
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
door de ogen van haar medewerkers
Vmbo 2 economie Waarom werken?
IHT en eHealth: wat is de meerwaarde?
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Kick-offbijeenkomst <datum>
Duurzame inzetbaarheid
In gesprek over werkdruk
De Limburgse medewerker
Duurzame inzetbaarheid

GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Boeien en binden van goede medewerkers
Business case Overgang
De Kostprijs Why Bother?.
Veiligheidsprogramma’s toen…
Aan de slag met kwaliteit
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Regeldruk en Gezond werken in de zorg 9 juli 2019, Driebergen

Programma Kennissessie Regeldruk 14.00 Welkom 14.10 Onderzoeksresultaten Regeldruk en Gezondheid van zorgmedewerkers 14.30 Praktijkcase: Aanpak regeldruk bij het Diakonessenhuis 15.15 Pauze 15.30 Praktijkcase: Aanpak regeldruk bij Dichterbij 16.15 Dilemma’s rond regeldruk 16.30 Afsluiting en borrel

Onderzoeksresultaten Regeldruk en Gezondheid van zorgmedewerkers Dr. Babette Bronkhorst, Stichting IZZ

Wat is regeldruk? Regeldruk = de ervaren druk die voortkomt uit de stapeling van administratie, overbodige bureaucratie en procedures die niet bijdragen aan het doel van inzicht in zorg en verantwoording over daaraan besteed geld  Regeldruk is subjectief Regeldruk is een vorm van werkdruk Regeldruk bestaat uit twee aspecten: Gebrek aan functionaliteit van regels en administratie Nalevingslast van regels en administratie Bronnen: (Ont)regel de Zorg. (2019). Achtergrond ORDZ. [https://www.ordz.nl/achtergrond]. Geraadpleegd op 30-01-2019. Van Loon, N.M., Leisink, P.L.M., Knies, E. & Brewer, G.A. (2016). Red Tape: Developing and Validating a New Job-Centered Measure. Public Administration Review, 76(4), 662-673

Hoeveel regeldruk wordt er ervaren in de zorg? 20-30 procent van de zorgmedewerkers ervaart gebrek aan functionaliteit (4,9 op schaal van 1- 10) 60-70 procent van de zorgmedewerkers ervaart nalevingslast (7,2 op een schaal van 1-10) Regeldruk is het hoogst: In de GGZ branche Onder artsen/medisch specialisten, begeleiders/hulpverleners, psychologen/therapeuten, paramedici Onder zorgmedewerkers met veel ervaring en een groot, vast arbeidscontract (> 29 uur)  In teams die <1 jaar zelfsturend werken Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 van Stichting IZZ.

Het Regeldrukkwadrant Hoog gebrek aan functionaliteit (> 5,5 score) De combinatie van de twee aspecten ‘gebrek aan functionaliteit’ en ‘nalevingslast’ leveren 4 groepen medewerkers op: Onnodige bureaucratie: regels en administratie zijn nutteloos en kosten te veel tijd Onnodige administratie: regels en administratie zijn nutteloos, maar kosten niet te veel tijd Noodzakelijke bureaucratie: regels en administratie zijn nuttig, maar kosten te veel tijd Noodzakelijke administratie: regels en administratie zijn nuttig en kosten niet te veel tijd De meeste zorgmedewerkers bevinden zich in de groep noodzakelijke bureaucratie (49,1%) 1. Onnodige bureaucratie (26,7%) 2. Onnodige administratie (2,5%) 3. Noodzakelijke bureaucratie (49,1%) 4. Noodzakelijke administratie (21,6%) Hoge nalevingslast (> 5,5 score) Lage nalevingslast (< 5,5 score) Laag gebrek aan functionaliteit (< 5,5 score) Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 van Stichting IZZ. N = 11.322 Kwadrant op basis van: Van Loon, N.M., Leisink, P.L.M., Knies, E. & Brewer, G.A. (2016). Red Tape: Developing and Validating a New Job-Centered Measure. Public Administration Review, 76(4), 662-673

Regeldruk en gezondheid van zorgmedewerkers Zorgmedewerkers in de groep onnodige bureaucratie:  Hebben een hoger werkgerelateerd verzuim en gebruiken meer psychische zorg  Zijn meer lichamelijk en geestelijk uitgeput  Zijn minder bevlogen en hebben een hogere verloopintentie Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 van Stichting IZZ.

Het regeldrukkwadrant en gezondheid/welzijn Groot gebrek aan functionaliteit = Lagere bevlogenheid Hogere verloopintentie Nalevingslast is het meest bepalend voor gezondheidsuitkomsten: Lichamelijke en geestelijke uitputting Verzuim Zorggebruik Gebrek aan functionaliteit is het meest bepalend voor welzijnsuitkomsten: Bevlogenheid Verloopintentie 1. Onnodige bureaucratie (26,7%) 2. Onnodige administratie (2,5%) 3. Noodzakelijke bureaucratie (49,1%) 4. Noodzakelijke administratie (21,6%) Hoge nalevingslast = Meer uitputting Hoger verzuim Hoger zorggebruik Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 van Stichting IZZ.

Gezond en veilig organisatieklimaat en regeldruk In organisaties met een gezond en veilig organisatieklimaat ervaren de medewerkers veel aandacht en prioriteit voor de gezondheid, veiligheid en het welzijn van medewerkers Zorgmedewerkers die werken binnen een organisatie met een gezond en veilig organisatieklimaat ervaren minder regeldruk  vooral een belangrijke voorspeller van gebrek aan functionaliteit Regressieanalyses gecontroleerd voor verschillen in geslacht, leeftijd, omvang arbeidscontract, direct contact met patiënten/cliënten, leidinggevende functie, werkzaam in zelfsturend team n = 10.440

Gezondheidswinst is dus mogelijk! Wanneer zorgmedewerkers verschuiven van de groep onnodige bureaucratie naar de groep noodzakelijke administratie, kan dat de volgende gezondheidswinst opleveren voor medewerkers en organisaties: 26,7% minder lichamelijke uitputting 36,5% minder emotionele uitputting 24,6% minder verloopintentie 10,5% meer bevlogenheid 47,8% minder werkgerelateerd verzuim 54,5% minder werkgerelateerd zorggebruik voor psychische klachten Hoog gebrek aan functionaliteit (> 5,5 score) 1. Onnodige bureaucratie (26,7%) 2. Onnodige administratie (2,5%) 3. Noodzakelijke bureaucratie (49,1%) 4. Noodzakelijke administratie (21,6%) Hoge nalevingslast (> 5,5 score) Lage nalevingslast (< 5,5 score) Laag gebrek aan functionaliteit (< 5,5 score) Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 van Stichting IZZ.

Gebrek aan functionaliteit Waar te beginnen? Regeldruk Meer dan 10.000 ideeën door zorgmedewerkers aangedragen in de Monitor Gezond werken in de zorg IZZ Ledenpanel regeldruk  ideeën zijn beoordeeld door 800 mensen in en rond de zorg Ideeën zijn terug te voeren op 5 oplossingsrichtingen: Waarom registeren we überhaupt? Voor wie registreren we dit? Wat registreren we precies? Wie moet dit registeren? Hoe registreren we dit? Gebrek aan functionaliteit Waarom registreren? Cultuur en vertrouwen in zorgmedewerkers Voor wie registreren? Rol van niet-zorgorganisaties (verzekeraar, zorgkantoor, gemeente, inspectie, toezicht, etc.) Nalevingslast Wie registreert? Hoeveelheid en soort medewerkers Wat registreren? Hoeveelheid en soort regels en administratie Hoe registreren? ICT, techniek en voorzieningen Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 en Ledenpanel Regeldruk van Stichting IZZ.

Afsluiting Meer informatie over regeldruk en gezond werken in de zorg:  Online (routekaart, whitepaper, zorgsucessen) https://www.izz.nl/zorgorganisaties/thema/gezond-werken/regeldruk Stichting IZZ - Team Gezond werken in de zorg Marc Spoek Babette Bronkhorst Canan Coban Martijn Venus Karin van Norel Cynthia van Wachem