Introductie stage Womama

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Informatieavond personenzorg
Welkom.
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samenwerkingsprotocol
Feedback applicatie Introductie in het gebruik Aanleiding •Wie? Het betreft de Autorisatie artsen en de eigen Huisarts van de Patiënt •Wat? Het betreft.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
STOMADOSSIER AZ NIKOLAAS.
Kinderen online.
‘Valkuilen bij de screening’ Dr. Nadine De Ronne
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
3e jaar Masterstage 2 manuele therapie
Inpassing in een uniform patiëntendossier
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Welkom!.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Resultaten BPV-evaluatie
Competentieprofielen
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Zorgstroom, dichtbij mensen.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Workshop evalueren Dcp
Studieadviesregeling
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Pemprl.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkervaring & Reflectie
Bijeenkomst September 2015
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Evaluatie Cursus.
Het eenvormig stagebegeleidingsformulier verpleegkunde voor West-Vlaanderen Provinciaal Verpleegkundig Overleg Zorgnet ziekenhuizen Alle scholen uit West-Vlaanderen.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier Overzicht voor Intermediairen 19/09/2016 │1.
Informatieblad BDD en JD 2017 Regio’s Twenteland & Essnlaand
Werkweek Londen 11 september – 15 september.
“Samen zorgen voor een goede dagstart”
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Startbijeenkomst Monitor BoekStart in de kinderopvang meting 2017
School– en studietoelagen Het nieuwe Digitaal Aanvraagformulier
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
OF Het praktijksemester.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Een kijkje nemen in andermans keuken!!!
Keuzethema: differentiatie
Inleiding Voor het deelkwalificatie 410 hebben wij een opdracht gekregen,om in subgroep een onderwerp uit te werken in vorm van een verslag. Samen moesten.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
JCI accreditatie en jij?
Casus 3: De Intensieve patiënt
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Info klinisch onderwijs
Welkom op de neonatologie!
Welkom op de vroedvrouwenconsultatie!
Welkom op de materniteit!
Introductie stage verloskamer
Transcript van de presentatie:

Introductie stage Womama h.-hartziekenhuis vzw Welkom bij Womama! Introductie stage Womama

Overzicht Algemene informatie ziekenhuis Praktische afspraken eerste stagedag Voorstelling en werking womama Patiëntenprofiel Wat verwachten wij van studenten? Feedback/evaluatie

1. Algemene informatie ziekenhuis 1.1. Gegevens van het ziekenhuis Heilig Hart ziekenhuis Mechelsestraat 24 2500 Lier 03/491 23 45 Website: www.hhzhlier.be 1.2. Bereikbaarheid en parkeren - Via hoofdingang Mechelsestraat of via Kolveniersvest (met badge) kan het ziekenhuis betreden worden. - Station en busvervoer binnen loopafstand ( www.b-rail.be/N of www.delijn.be ). - Fietsenstalling is voorzien, wel dient men zelf een slot mee te brengen. - Parkeren op de bezoekersparking is betalend, er is geen mogelijkheid tot het bekomen van een gratis parkeerkaart. - Gratis parkeren in Lier? Raadpleeg www.lier.be .

1. Algemene informatie ziekenhuis 1.3. Werkkledij - Tijdens de stage is het dragen van een wit t-shirt met zelf te kiezen broek verplicht. Je brengt ook je stage uniform mee, dat via de school werd aangeschaft. Dit uniform wordt alleen binnen het ziekenhuis gedragen op momenten dat je vroeger terug bent en de resterende uren stage op materniteit moeten plaatsvinden. Het is aangeraden de kledij en het dienstuniform op regelmatige basis te wassen, dit om een correcte persoonlijke hygiëne te waarborgen. - Badge met naam en functie (‘Student vroedvrouw’) moet duidelijk zichtbaar gedragen worden. - Correcte persoonlijke hygiëne: Lange haren zijn steeds samengebonden. Nagels: kortgeknipt, netjes en zonder nagellak. Juwelen: geen ringen, polshorloges of andere sieraden aan polsen en voorarmen. Oorringen zijn toegestaan indien deze klein zijn en de zorg niet hinderen. 1.4. Kleedkamers - Locatie: gelijkvloers blok G - Lockers zijn voorzien, zelf hangslot mee te brengen. - Einde van de stage: locker volledig leegmaken en netjes achterlaten.

1. Algemene informatie ziekenhuis 1.5. Maaltijden Neem een lunchpakket mee, om op drukke dagen in de auto te kunnen lunchen. Indien mogelijk nemen we een middagpauze in het ziekenhuis. Maaltijden worden steeds opgenomen buiten de afdeling (tenzij anders besproken met de begeleidende vroedvrouw): - In de personeelscafetaria blok G 1ste verdieping: koffie, thee en water zijn voorzien. - In de cafetaria (Sodexo) in de centrale hal: eigen lunchpakket mag, drank ter plaatse te consumeren. 1.6. Bij wie kan je terecht als student? - Elke ingewerkte vroedvrouw staat in voor de begeleiding van studenten.  - Mentoren op dienst.  - Algemene begeleidingsverpleegkundigen: Myriam Van Mensel en Ann Vanderhulst E-mail: begeleidingsverpleegkundige@hhzhlier.be Telefoon: 03/491 21 43 

2. Praktische afspraken eerste stagedag 2.1. Stageregeling - De school zorgt voor de toewijzing van een afdeling. - De uurregeling wordt opgemaakt door de hoofdvroedvrouw/mentoren (bij wijzigingen: overleg met mentoren en stagebegeleiding school). => Als student mag je max. 2 wensen doorgeven (uiterlijk 4w voor aanvang van de stage) en 2 shiftwissels uitvoeren (na goedkeuring). => Voor de start van de stage jezelf voorstellen op de afdeling  - Bij ziekte: school, stagebegeleiding en afdeling verwittigen. 2.2. Eerste stagedag Indien je voor de eerste maal stage loopt in het ziekenhuis: Rondleiding door begeleidingsverpleegkundigen Myriam Van Mensel en/of Ann Vanderhulst. Start om 8u30 in de centrale hal van het ziekenhuis, deelname is verplicht en is een onderdeel van de stage. Rondleiding loopt langs de kleedkamers, waar je je dienstuniform kan aantrekken. Indien je reeds stage hebt gelopen in het ziekenhuis: Bij start van de shift aanmelden op de afdeling in dienstuniform.

2. Praktische afspraken eerste stagedag 2.3. Werkuren Je werkt 7,5 uren per dag + 30 minuten middagpauze. - Womama dienst: 8.30u – 16.30u, mogelijks na de patiententoer nog meewerken op materniteit 2.4. Voorstelling op de afdeling - Document ‘Ik stel mezelf voor’ invullen en ophangen in het briefinglokaal.

3. Voorstelling en werking materniteit 3.1. Algemene info afdeling womama - Start op materniteit: eerste verdieping blok G en I - Planning wordt gemaakt op omnipro en elke morgen gecheckt (last minute aanpassingen mogelijk) Telefoonnummer: 03/491 21 85  E-mail: materniteit1@hhzhlier.be

3. Voorstelling en werking materniteit 3.2. Voorstelling van het team Verloskundig team: - Hoofdvroedvrouw:  - Adjunct – hoofdvroedvrouw materniteit/womama: Anke Bringmans - Adjunct – hoofdvroedvrouw verloskamer/neonatologie: Jolien Celen - Vroedvrouwen Medisch team:  Gynaecologen Kinderartsen Dr. Dobbelaere Dr. Garmyn Dr. Caeymaex Dr. Broers Dr. Joos Dr. Van Doorn Dr. Wuyts Dr. Verstraete Dr. Schmid Dr. Huybrechs Dr. Van Sande Dr. Janssens

3. Voorstelling en werking materniteit Andere medewerkers: - Logistieke medewerkers - Onderhoudspersoneel - Keukenpersoneel - Technische dienst - … Multidisciplinaire samenwerking: - Sociale dienst - Pastorale dienst - Kinesisten - Diëtisten - ….

3. Voorstelling en werking womama postnatale thuiszorg 3.3. Werking: dagindeling 8u30 Kennismaking met de vroedvrouw waarmee je die dag op pad gaat. Nakijken van de dagplanning. Versturen van sms berichten naar de geplande mama’s 8u45–9u Vertrek naar eerste patiënt 9u-12u Afhankelijk van de toer en het aantal patiënten die gezien worden (3 of 4) eindigt de voormiddag 12u-13u 30 minuten pauze, afhankelijk van de route, in het ziekenhuis of in de auto Verplaatsing naar de volgende patiënt 13u-16u Namiddagtoer: afhankelijk van planning, 3 of 4 patiënten 16u-16u30 Verplaatsing naar het ziekenhuis. Opruimen materiaal NNS kaarten wegzetten en registreren. Labostalen naar labo brengen nadat de nieuwe etiketten zijn aangebracht. Opvolgen/doorbellen resultaten of meedelen van afname naar assistente of arts. Opbergen dossiers, tarificatiepapieren. Bekijken van toer en route volgende dag.

4. Patiëntenprofiel 4.1. Wie? Vrouwen die in het Heilig Hart Ziekenhuis zijn bevallen èn kozen voor opvolging door womama, kunnen het eerste levensjaar van hun kind opgevolgd worden door womama, Vrouwen die na een doorverwijzing door één van onze gynaecologen bevallen in een universitair ziekenhuis, kunnen ook aanspraak maken op de diensten van womama. Na een vaginale bevalling wordt een consult gepland op dag 4 en 5, dag 9 of 10 en dag 13 of 14. Na een sectio wordt er een consult gepland op dag 6 en dag 7, dag 9 of 10 en dag 14 of 15. Meerdere consulten zijn mogelijk op vraag van de ouders, of op aangeven van de vroedvrouw, Na dag 15 vindt opvolging plaats op vraag van de ouders, arts of vroedvrouw.

4. Patiëntenprofiel 4.2. Verloop verpleegactiviteiten aan huis. Tijdens of voor aanvang van de rit naar de volgende patiënte, worden de gegevens overlopen en wordt er een beeld geschetst van de nodige zorg: D4: wel of niet prikken NNS, D 9 of 10 post sectio: verwijderen steristrips /draad, opvolging BV ( evt lactatiekundig consult), opvolgen gewicht kind D 14, … Afhankelijk van welke zorg wordt verwacht wordt er materiaal mee binnen genomen Aanbellen en voorstellen van vroedvrouw en student aan koppel Polsen naar vragen en verwachtingen van koppel Toedienen van zorg aan een pas bevallen moeder (D4 en 5 vaginaal bevallen, D6 en 7 postsectio): opvolgen parameters, nagaan van baarmoederinvolutie, nakijken/navragen lochiaal verlies, pijn, urine en stoelgang, genomen medicatie, navragen voeding: bij borstvoeding navragen pijn bij voeden, inspectie borsten/tepels indien nodig, bij flesvoeding evt stuwing… Specifieke zorg aan sectiowonde: verwijderen van steristrips /hechtingsdraad (D 9-12), opvolgen van wonde op vraag arts of aangegeven door vroedvrouw Toedienen van zorg aan baby: opvolgen temperatuur en gewicht, D 4 prikken van NNS, bespreken van de voeding met de ouders/mama, observeren van een voeding indien nodig…

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.1. Algemene verwachtingen Theorie is gekend voor aanvang van de stage. Powerpoint ‘Welkom op de materniteit’ is doorgenomen en gekend. Student toont enthousiasme en interesse. Is vriendelijk en respectvol in omgang met patiënten, begeleidende vroedvrouwen,… en stelt zich voor aan iedereen. Student respecteert het beroepsgeheim. Verzorgd voorkomen. Leerdoelen worden dagelijks mondeling en via het document ‘Ik stel mezelf voor’ kenbaar gemaakt aan de begeleidende vroedvrouwen. Zorg aan huis vergt meer discretie en aandacht voor privacy, Student durft vragen stellen (ook wanneer er iets niet geweten of gekend is) en gepast initiatief te nemen. Let wel op: in een thuissituatie is het aanvoelen of vragen stellen in aanwezigheid van ouders gepast is. Bij twijfel bespreek je dit achteraf met de vroedvrouw in de auto.

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Te behalen doelstellingen tegen einde stageperiode 5.2.1. Eerste jaar vroedkunde Alle zorgen worden uitgevoerd onder begeleiding van een vroedvrouw of mentor. Verzorging kraamvrouw: Parametercontrole: manueel meten van bloeddruk, manueel nemen van pols, temperatuur nemen. Navoelen en evalueren van baarmoederhoogte, controleren en beoordelen van het lochiaal verlies. Beoordelen van episiotomie en ruptuur. Navragen mictie/stoelgang. GVO kunnen geven in verband met het normale, fysiologische verloop van de kraamperiode. Basisbegeleiding bij borstvoeding en flesvoeding. Fysiologie en pathologie kunnen onderscheiden van elkaar en kunnen herkennen. Gepaste rapportage. … => Doelstelling: op het einde van de stageperiode, onder begeleiding, een geïntegreerde totaalzorg kunnen uitvoeren (betreffende een normaal kraambed).

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Specifieke verwachtingen 5.2.1. Eerste jaar vroedkunde Alle zorgen worden uitgevoerd onder begeleiding van een vroedvrouw of mentor. Verzorging pasgeborene: Pasgeborene kunnen temperaturen en weten wat de normale waarden zijn. Pasgeborene kunnen wegen en gewichtstoename/afname kunnen aangeven. Navelstompverzorging kunnen uitvoeren en hieromtrent GVO kunnen geven aan de ouders. GVO kunnen geven in verband met het normale, fysiologische verloop van de eerste levensdagen (bvb: normaal stoelgangspatroon, evolutie gewicht,…). Klinisch kunnen observeren en fysiologie/pathologie kunnen herkennen en onderscheiden van elkaar. Basisbegeleiding bij borstvoeding en flesvoeding.

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Te behalen doelstellingen tegen einde stageperiode 5.2.1. Tweede jaar vroedkunde Alle zorgen worden uitgevoerd onder begeleiding van een vroedvrouw of mentor. Verzorging kraamvrouw: Basis : doelstellingen eerste jaar vroedkunde Bijzondere aandacht voor pathologie: signaleren, interpreteren en (in overleg met vroedvrouw) actie ondernemen. Ook wordt geacht dat je de nodige kennis bezit in verband met mogelijke pathologieën die zich kunnen voordoen tijdens de kraamperiode. Meerdere geïntegreerde totaalzorgen kunnen uitvoeren en de zorgen op een logische manier kunnen organiseren. Opvolgen voorgeschreven medicatie. Borstvoeding kunnen opvolgen en meedenken in het beleid rond pathologische borstvoedingen. Mondelinge en schriftelijke rapportage. GVO met betrekking tot het normale en laagrisico kraambed. …

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Te behalen doelstellingen tegen einde stageperiode 5.2.1. Tweede jaar vroedkunde Alle zorgen worden uitgevoerd onder begeleiding van een vroedvrouw of mentor. Verzorging pasgeborene: Basis : doelstellingen eerste jaar vroedkunde Capillaire en veneuze bloednames bij pasgeborene kunnen voorbereiden en assisteren. In de thuiszorg is een bloedname meer ingrijpend voor ouders dan in een ziekenhuissetting. Bloednames worden bij voorkeur verricht door de womama vroedvrouw. Bijzondere aandacht voor pathologie: signaleren, interpreteren en (in overleg met vroedvrouw) actie ondernemen. Ook wordt geacht dat je de nodige kennis bezit in verband met mogelijke pathologieën die zich kunnen voordoen tijdens de eerste levensdagen van de pasgeborene. Borstvoeding kunnen opvolgen en meedenken in het beleid rond pathologische borstvoedingen. Mondelinge en schriftelijke rapportage. …

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Te behalen doelstellingen tegen einde stageperiode 5.2.1. Derde jaar vroedkunde Alle zorgen worden uitgevoerd onder begeleiding van een vroedvrouw of mentor. Verzorging kraamvrouw: Basis : doelstellingen eerste en tweede jaar vroedkunde Bijzondere aandacht voor pathologie: signaleren, interpreteren en (in overleg met vroedvrouw) actie ondernemen. Ook wordt geacht dat je de nodige kennis bezit in verband met mogelijke pathologieën die zich kunnen voordoen tijdens de kraamperiode. Meerdere geïntegreerde totaalzorgen kunnen uitvoeren en de zorgen op een logische manier kunnen organiseren. Opvolgen voorgeschreven medicatie. Borstvoeding kunnen opvolgen en meedenken in het beleid rond pathologische borstvoedingen. Mondelinge en schriftelijke rapportage. GVO met betrekking tot het normale en laagrisico kraambed. Zelfstandig een consult aan huis kunnen verrichten (onder toezicht)… …

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Te behalen doelstellingen tegen einde stageperiode 5.2.1. Derde jaar vroedkunde Alle zorgen worden uitgevoerd onder begeleiding van een vroedvrouw of mentor. Verzorging pasgeborene: Basis : doelstellingen eerste en tweede jaar vroedkunde Capillaire en veneuze bloednamse bij pasgeborene kunnen voorbereiden en assisteren. In de thuiszorg is een bloedname meer ingrijpend voor ouders dan in een ziekenhuissetting. Bloednames worden bij voorkeur verricht door de womama vroedvrouw. Bijzondere aandacht voor pathologie: signaleren, interpreteren en (in overleg met vroedvrouw) actie ondernemen. Ook wordt geacht dat je de nodige kennis bezit in verband met mogelijke pathologieën die zich kunnen voordoen tijdens de eerste levensdagen van de pasgeborene. Borstvoeding kunnen opvolgen en meedenken in het beleid rond pathologische borstvoedingen. Mondelinge en schriftelijke rapportage. Zelfstandig een consult aan huis kunnen verrichten (onder toezicht)…

5. Wat verwachten wij van studenten?

6. Feedback/Evaluatie Dagelijks wordt er door de student een feedbackformulier afgegeven aan de begeleidende vroedvrouw of mentor. Gelieve alvorens het feedbackformulier af te geven, zelf al een realistische weergave van het verloop van de dag te noteren. Alsook alle handelingen die je hebt uitgevoerd (positieve/negatieve punten). Het is de verantwoordelijkheid van de student om dit formulier te laten invullen! Op regelmatige tijdstippen kan met de mentor besproken worden hoe de stage verloopt en worden de doelstellingen/aandachtspunten voor de rest van de stageperiode besproken. De eindevaluatie gebeurt in samenspraak met de stagebegeleiding en de mentoren/verloskundig team. Hierbij wordt rekening gehouden met: je theoretische kennis en inzichten, technische vaardigheden (cfr. vooropgestelde doelstellingen), je houding, communicatieve vaardigheden en de evolutie in je leerproces. Belangrijk: probeer de gegeven feedback te zien als werkpunten en niet als negatieve kritiek. Je bent op stage om te leren en je vaardigheden te ontwikkelen.

6. Feedback/Evaluatie Ook wij als afdeling vinden het belangrijk dat je ons feedback geeft over de afdeling als stageplaats. Om je mening te geven kan je via de website (www.hhzhlier.be/stage) een evaluatieformulier invullen (Evaluatie "Maak ons beter!“).

Wij wensen je heel veel leerkansen en succes toe!! Hopelijk biedt deze presentatie je al een eerste kennismaking met de afdeling, zodat je met veel enthousiasme aan de stage kan beginnen. Wij hopen je hiermee een houvast te bieden voor de periode dat je in het ziekenhuis stage loopt! Wij wensen je heel veel leerkansen en succes toe!!