WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Ernstig Incident Ernstig Incident tijdens het vervangen van een HD afsluitercombinatie aan de dr. Kortmanweg in Venray.
Time management in het onderwijs
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
H.1 Veiligheid AOC Oost.
Meer zeggenschap bewoners Wat kan de corporatie doen? Samen op zoek naar de juiste voedingsbodem! Congres Corpovenista, 17 maart 2015, 1931 Congrescentrum.
Ontbijtseminar Verantwoordelijkheid & aansprakelijkheid Door Foka Bruggema en Saskia Henze.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bekijk de dia’s later op :
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Beroepshouding en beroepscode
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Chemelot Site Permit B.V. 1 Afdeling/plant Datum Korte omschrijving incident.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Vca 1-21 BASISVEILIGHEID (VCA) LES ONGEVALLEN. vca 1-22 Van Theorie naar Praktijk Risico definitie: De mate van waarschijnlijkheid dat een bepaald ongewenst.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Suïcidepreventie Een workshop over het herkennen en bespreekbaar maken van suïcidale gedachtes en de wanhoop die daaraan ten grondslag ligt. Marije Blauen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
De week van de teek Mediabegrip week
Leer weer jezelf te zijn
Studieloopbaanbegeleiding
Lio-praktijkonderzoek
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
toolbox ELKE VEZEL TELT!
Niet Aangeboren Hersenletsel beschreven door een ervaringsdeskundige
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Behavior Based Safety Warehousing
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Duurzame inzetbaarheid
Persoonlijk Leiderschap
Werken met ladders en trappen
Duurzame inzetbaarheid
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Toolbox Veilig werken met de hoogwerker
Toolbox Werken op hoogte
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Toolbox Oogincidenten
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Stop card – Praktijkoefening Documentatie
Werken met ladders en trappen
Rapportage van voortgang of status
Werken met ladders en trappen
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk
Zichtbaarheid Creëren
Eten is overal. Lessenserie: Voeding – mbo 2 Vak: burgerschap 2 Lesuren: Eten is overal ALS-DAN plan.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Overzicht gedragingen per competentie
Toolbox brief 3 - Barriere Denken Geen Lekkages
Transcript van de presentatie:

WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016 BRON VAN ONZE ENERGIE Standaard WVO HSE pakket maart 2016 WVO 1A November 2016

Agenda: Bespreken 2 incidenten conclusies Maandthema Herfst of Winter?

Het incident Op 28 September ‘16 tijdens de Botlek Turnaround is tijdens het demonteren van de E703A (gas/gas warmtewisselaar) een grote afdekplaat (kop) ongeveer 50 cm gevallen. Hierdoor is de steiger beschadigd. De afdekplaat hing in de kraan en stond op een voorspanning van 700 kg, echter bij loskomen bleek de afdekplaat zwaarder te zijn (ruim 4000 kg) en is deze rechtstandig naar beneden gevallen (20 cm naar voren), hierbij is een steigerplank gebroken en zijn diverse steiger delen verbogen. Er is niemand gewond geraakt. Het incident is geclassificeerd als RAM4+ potential. 20 cm 1.60 cm 50 cm 25 cm Plek waar afdekplaat is gevallen

Leringen/inzichten Risico beheersing – TRA niet actief gebruikt, LMRA niet met complete team uitgevoerd (generieke risico’s, geen werkmethode, geen overzicht risico werken, gevaren niet besproken, inschatting risico beperkt, toezicht in werkvoorbereiding en tijdens uitvoering onvoldoende) Controle/Acceptatie werkvergunning, werkpakket en werkvoorbereiding (onduidelijke kwaliteitscontrole, worden niet samen besproken) Overdracht werk onvolledig (wisseling, selectie mensen, competentie, doorspreken werkmethode eng-constr en op site, geen enkele/gedeelde ‘open switches’ lijst, wordt belangrijker richting start-up) Verantwoordelijkheden onduidelijk (zichtbaar door minder NAM op site, juridisch, contractueel en toezicht op site) Communicatie minimaal (geen bespreking risico’s/werkmethode/communicatielijnen, geen interventie, melden incident onduidelijk, gebrekkige samenwerking bij het uitvoeren van de klus, niet aangeven werk/tijdsdruk)

MAANDTHEMA Interventies

We grijpen in, omdat we elkaar veilig willen houden. 16-10-2019 November 2016 WAAROM DIT ONDERWERP: Jij en ik hebben de plicht om in te grijpen wanneer we het gevoel hebben dat iets niet veilig is. Een interventie is vaak de laatste kans om te voorkomen dat er iets fout gaat of om te voorkomen dat iemand gewond raakt. Ervoor kiezen om niet in te grijpen is op zich al een onveilige handeling. Als er iets mis gaat wil je jezelf niet achteraf afvragen “Had ik nu maar wat gedaan!” We grijpen in, omdat we elkaar veilig willen houden. Facilitator: Jij en ik hebben de plicht om in te grijpen wanneer we het gevoel hebben dat iets niet veilig is. Een interventie is vaak de laatste kans om te voorkomen dat er iets fout gaat of om te voorkomen dat iemand gewond raakt. Ervoor kiezen om niet in te grijpen is op zich al een onveilige handeling. Als er iets mis gaat wil je jezelf niet achteraf afvragen “Had ik nu maar ingegrepen!” We grijpen in, omdat we elkaar veilig willen houden. We rapporteren om herhaling te voorkomen!

4) WAAROM EEN INTERVENTIE DOEN 16-10-2019 November 2016 4) WAAROM EEN INTERVENTIE DOEN Wat is een interventie? Een gesprek tussen ten minste twee mensen Een leermoment Bestaat uit open vragen en actief luisteren Legt de nadruk op wat er fout kan gaan en voor wie? Vraagt om een directe actie Nadruk op het gedrag, niet op de persoon Waarom willen wij dat iedereen ingrijpt? Om te helpen een proactieve en veilige werkomgeving te creëren Belangrijkste punt: Als er iets fout gaat willen wij onszelf niet af hoeven vragen: "Had ik meer moeten doen?" Als er iemand ingrijpt bij wat u doet dan is er maar één goed antwoord: BEDANKT!

TIPS VOOR EEN GOEDE INTERVENTIE! 16-10-2019 November 2016 TIPS VOOR EEN GOEDE INTERVENTIE! Vragen stellen zet mensen aan het denken, de antwoorden geven stopt om zelf na te denken (who, what, where, when, how…). Niet haasten. Neem de tijd om mensen op hun gemak te stellen. Noem de veilige aspecten van hoe iemand werkt. Toon uw zorgen – Wat zou er met jou kunnen gebeuren? Vraag naar andere mogelijke gevolgen Moedig ze aan om zelf een veiliger manier van werken voor te stellen. Vraag en bespreek. Blijf luisteren. Lees iemand niet de les. Doel: Handreiking voor het doen van een goed interventie Facilitator: Er volgen nu een aantal tips voor een goede interventie. Laat deze over het scherm komen en wanneer het stopt vraag dan: Is dit herkenbaar? Bij het pakket zit een handout met de tips, Interventievragen en Conclusie. Deze kun je na de sessie uitdelen.

Enkele vragen die u kunt gebruiken bij een interventie 16-10-2019 November 2016 INTERVENTIE VRAGEN Enkele vragen die u kunt gebruiken bij een interventie Wat kan er met u gebeuren? Hoe ernstig kunnen de gevolgen zijn? Wat zou het voor anderen zoals uw familie betekenen als u gewond raakt? Wat kunt u doen om dat te vermijden? Doel: Handreiking voor het doen van een goed interventie Facilitator: Er volgen nu een aantal interventievragen voor een goede interventie. Laat deze over het scherm komen en wanneer het stopt vraag dan: Heeft er iemand nog een aanvullende vraag die je kan stellen? Bij het pakket zit een handout met de tips, Interventievragen en Conclusie. Deze kun je na de sessie uitdelen.

Agenda: Herfst of Winter?

16-10-2019 November 2016 Facilitator: Jij en ik hebben de plicht om in te grijpen wanneer we het gevoel hebben dat iets niet veilig is. Een interventie is vaak de laatste kans om te voorkomen dat er iets fout gaat of om te voorkomen dat iemand gewond raakt. Ervoor kiezen om niet in te grijpen is op zich al een onveilige handeling. Als er iets mis gaat wil je jezelf niet achteraf afvragen “Had ik nu maar ingegrepen!” We grijpen in, omdat we elkaar veilig willen houden. We rapporteren om herhaling te voorkomen!