Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Afdelingen en regio’s Zaterdag 4 mei 2013.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Workshop werkgeversdienstverlening SZW dagen, Utrecht 12 april 2012 Inhoud workshop: 1. Presentatie regionale ontwikkelvarianten samenwerking gemeenten-
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De zin en onzin van samenwerken voor optimale jeugdzorg 17 november 2011 Marian van Leeuwen Annemiek van Woudenberg Zefanja Brouwer “Samenwerking als weloverwogen.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Beleid dementiezorg VGZ 2013
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Onthaal en service.
GGZ Netwerkbijeenkomst Midden Limburg 26 juni
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Huisartsenzorg & integrale zorg
Ruimte voor verpleeghuizen
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Tafel dagbesteding gemeenten
Zorgkantoren Coöperatie VGZ Juni 2012 Regio Bijeenkomsten AWBZ Inkoopbeleid 2013.
Fact pack GGZ NHN_Jko1.pptx VGZ Curatieve GGZ Sep 11.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Zorgbelang Noord-Holland Studiedag RCO de Hoofdzaak 17 januari 2013 Zorginkoop GGZ Kansen voor cliënten.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
In gesprek met de stad: de 1 e ronde. Doelen communicatie Bevorderen van de participatie van en samenwerking met partners en burgers aan het collegebeleid.
Zorgkantoren Coöperatie VGZ 20 juni 2012 Noordoost Brabant & Midden Brabant Regio Bijeenkomsten AWBZ Inkoopbeleid 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
Manifest Gezonde Leefomgeving
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2018
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
IncoCure Marcel de Bruin & Laura van Hulst
De patiënt als regisseur van de zorg
Totaal alle regio’s in NL
Bestuurlijke aanpak van de criminaliteit Wat kan de bijdrage van het Regionaal Informatie en Expertisecentrum (RIEC) hierin zijn? Spreker: H.W.M. Klitsie.
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Paula Terra Beleid en praktijk bij overdracht van patiënten, hoe brengen we die beter samen? Paula Terra
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
Uitdagingen voor lokale overheden
Verstedelijkingsafspraken
Werksessie Energietransitie: Best practices Machiel de Gelder wethouder Werkendam & bestuurlijk trekker ONS2050.
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
OUTCOME-INDICATOREN WMO
over hoe je handen en voeten kunt geven aan de
De Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Zuid-Holland Noord, Amstelland en Haarlemmermeer
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Wachttijden in de contractering 2020
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie Programmasheet: zelf in te vullen Introductie Achtergrond Onze speerpunten, zinnige zorg en afspraken met aanbieders bij wachtlijsten Ervaringen

Speerpunten in beleid Balans in regio tussen zorgbehoefte en zorgaanbod Praktijkvariatie instellingen Substitutie & Ehealth Zinnige zorg en good practices Zorgplicht en wachtlijsten (afspraken maken met aanbieders, verdere digitalisering van GGZ)

Good Practices & Leertuinen Om de zorg op de langere termijn betaalbaar te houden, zet VGZ in op zinnige zorg via good practices. Leertuinen leveren VGZ nieuwe innovaties en inzichten op waarbij financiële middelen direct ten goede komen aan zinnige zorg (Yulius, Vincent van Gogh, GGZ Oost Brabant en GGZ Noord Holland Noord) vernieuwende methode, techniek, handelswijze, procedure, samenwerking of technologische ontwikkeling zinnige zorg; betere zorg tegen lagere kosten, mede dankzij en altijd samen met zorgaanbieders de cliënt staat centraal de zorg is vastgesteld in de praktijk en op andere plekken toepasbaar de zorgaanbieder kan een ambassadeursrol vervullen richting andere zorgaanbieders

Afspraken maken over wachtlijsten GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Om de mate van praktijkvariatie in beeld te brengen, betrekken wij spiegelinformatie vanaf 2020 meer en meer bij onze gesprekken met zorgaanbieders. Zij krijgen hiermee inzicht in de prestaties van hun praktijk in vergelijking met vergelijkbare zorgaanbieders. Zo krijgen zowel zorgaanbieders als VGZ een beter beeld van de doelmatigheid van behandelingen en bijvoorbeeld de mate van substitutie. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot inzet op meer substitutie van GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Afspraken maken over wachtlijsten Naast onze speerpunten maken we net als vorig jaar ook voor 2020 afspraken met aanbieders over wachtlijstreductie. Waar moeten de afspraken aan voldoen? een projectmatige aanpak (smart) door aanbieder met concrete acties voor het reduceren van wachtlijsten iedere zorgaanbieder een knelpuntenanalyse voor zijn organisatie uitvoert aansturing en monitoring gewenst (vanuit het bestuur en management) op wachtlijsten maakt gebruik van de Vektis GGZ wachttijdeninformatie en legt een baseline vast welke monitoring van de afspraken mogelijk maakt op basis van de hoofddiagnosegroepen met ‘hoogste wachtlijsten bij aanbieder’ en (knelpunt)regio’s aandacht voor wachtlijstbegeleiding, overbruggingszorg en de inzet van ervaringsdeskundigen deelname aan regionale taskforce(s) Proces Eerste versie projectplan mei 2019 Inkoopgesprek en evaluatie projectplan 2019 door inkoper juni - augustus 2019 Projectplan definitief en afspraken gemaakt 1 november 2019 Dit is een standaard tekst sheet zonder foto

Belangrijke regio’s voor VGZ en regionale taskforces GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Om de mate van praktijkvariatie in beeld te brengen, betrekken wij spiegelinformatie vanaf 2020 meer en meer bij onze gesprekken met zorgaanbieders. Zij krijgen hiermee inzicht in de prestaties van hun praktijk in vergelijking met vergelijkbare zorgaanbieders. Zo krijgen zowel zorgaanbieders als VGZ een beter beeld van de doelmatigheid van behandelingen en bijvoorbeeld de mate van substitutie. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot inzet op meer substitutie van GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. We richten ons op de volgende regio’s: Noord Holland Zuid en Midden Holland (taskforce Midden Holland) Zuid West (excl. Zeeland) –Rotterdam (taskforce R’dam) & Haaglanden (taskforce Haaglanden) Noord en Midden Limburg -Zuid Limburg (taskforce Zuid Limburg) Zuid West Brabant (taskforce Zuid West Brabant) Waardenland (taskforce Waardenland) (Drechtsteden en Gorinchem) Zuid Oost Brabant (taskforce Zuid Oost Brabant) Brabant Noord en Brabant Midden (taskforce Midden Brabant) Arnhem –Nijmegen (taskforce Arnhem Nijmegen) Noord Holland Noord Focus hierbij is analyse van de problematiek rondom wachtlijsten in de regio, implementatie van oplossingsrichtingen en verspreiding van good practices die bij andere regio's of op landelijk niveau kunnen worden ingezet Belangrijke regio’s voor VGZ en regionale taskforces Dit is een standaard tekst sheet zonder foto

Afspraken maken over wachtlijsten GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Om de mate van praktijkvariatie in beeld te brengen, betrekken wij spiegelinformatie vanaf 2020 meer en meer bij onze gesprekken met zorgaanbieders. Zij krijgen hiermee inzicht in de prestaties van hun praktijk in vergelijking met vergelijkbare zorgaanbieders. Zo krijgen zowel zorgaanbieders als VGZ een beter beeld van de doelmatigheid van behandelingen en bijvoorbeeld de mate van substitutie. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot inzet op meer substitutie van GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Afspraken maken over wachtlijsten Ervaringen contractering 2019 Vraag om afspraken op dit onderdeel zeer divers ontvangen (de één actief de ander…….) Grotendeels geen gerichte structurele aanpak op wachtlijsten vanuit de organisatie - management Afstand verkoopteam en zorgverleners op vestiging(en) Volwassenheidsniveau verschilt in aanpak Inzicht in wachtlijsten per merk (diagnose), locatie en team ontbreekt (monitoring) Gezamenlijkheid van belang Van risicomijdend naar actief en ondernemend (vertrouwen) SMART afspraken maken in combinatie met monitoring blijft lastig Vaak vragen oplossingen niet altijd financiële middelen Verdere ontwikkeling naar 2020 nodig met meer samenhang naar regionaalperspectief Dit is een standaard tekst sheet zonder foto

Jullie ervaringen? ………………………………………………………………………………… GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Om de mate van praktijkvariatie in beeld te brengen, betrekken wij spiegelinformatie vanaf 2020 meer en meer bij onze gesprekken met zorgaanbieders. Zij krijgen hiermee inzicht in de prestaties van hun praktijk in vergelijking met vergelijkbare zorgaanbieders. Zo krijgen zowel zorgaanbieders als VGZ een beter beeld van de doelmatigheid van behandelingen en bijvoorbeeld de mate van substitutie. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot inzet op meer substitutie van GGZ in balans in de regio Als VGZ zien wij regionaal verschillen waar het gaat om de verwachte zorgvraag van onze klanten en de uiteindelijke zorg die in de regio actieve zorgaanbieders leveren. Ten dele laten die verschillen zich verklaren door demografische en sociaaleconomische variaties. Daar waar dit niet het geval is, willen wij sterker inspelen op de verwachte zorgvraag van onze klanten en hier de te contracteren zorg op laten aansluiten. Niet het aanbod van de zorgaanbieders, maar de verwachte zorgbehoefte van onze klanten in de regio gaat leidend zijn. Jullie ervaringen? ………………………………………………………………………………… Dit is een standaard tekst sheet zonder foto