MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
boodschap (mediacontent): object, middel, toepassing (medium):
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Mediawijsheid.
Integrale opdrachten STW
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
Lesgeven en begeleiden
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Sociale media op school
Definitie Mediawijsheid
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Voorlichtingsavond groep 3
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
WELKOM.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Doelen realiseren met media
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Computer / Tablet / touch-screen
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Vergadering Personeelsdienst
Welkom op onze informatieavond
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Digitale geletterdheid
Workshop duikcomputers
<naam bedrijf> & <naam school>
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
<naam bedrijf> & <naam school>
Sint-Jozefsinstituut
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte Bespreek per 2 het citaat. Daarna in plenum (wie wil, max. 5 deelnemers aan bod laten komen)

1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van vandaag Inbedding van ICT als sluitsteen van innovatieproces Zie leerplan blz. 5 en 6

2. KRACHTLIJNEN zie blz. 7 2.1 Uitdaging van de mediawereld 2.2 Drie basiscompetenties 2.3 Zenden en ontvangen 2.4 Gisteren, vandaag en morgen 2.5 Mediatalen 2.6 Functies van media 2.7 Betrokkenheid 2.8 Zorg 2.9 Geïnspireerde mediawijsheid 2.10 Aansluiting basis en secundair Zie leerplan blz. 7 en volgende We overlopen enkele krachtlijnen, ze staan allemaal omschreven in het leerplan

2.2 Drie basiscompetenties zie blz. 7 Mediageletterdheid Mediawijsheid Technische en instrumentele competentie Zie leerplan blz. 7 en 8

Mediageletterdheid

Mediageletterdheid De kennis, de vaardigheden en de attitudes met betrekking tot de taal van de media en de vele toepassingen ervan in de wereld waarin de kinderen leven met de bedoeling deze te kennen, te begrijpen en te gebruiken.

Mediageletterdheid http://www.youtube.com/watch?v=KSUuHaUEedM

Mediawijsheid Ik vergat een back-up te maken van mijn brein. Nu ben ik alles vergeten wat ik deze maand heb geleerd….

Mediawijsheid De kennis, vaardigheden en attitudes die bijdragen tot de ontwikkeling van een waarde-bewuste en alerte houding tegenover media en het gebruik ervan door de kinderen zelf en door anderen.

Mediawijsheid http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=F7pYHN9iC9I

Technische en instrumentele competentie Je moet niet klikken! Het is een krijtbord! ?

Technische en instrumentele competentie De technische en instrumentele kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om de voor hun bestemde mediatoepassingen adequaat en veilig te kunnen gebruiken.

Technische en instrumentele competentie http://www.youtube.com/watch?v=x4BK_2VULCU

Drie competenties in samenhang zie blz. 9 Zie leerplan blz. 9

Opdracht 1 : Zoek de juiste definitie bij de drie basiscompetenties Opdracht 1: leren kennen van 3 basiscompetenties + 1 streefdoel   Verloop: De deelnemers maken de koppeling tussen de omschrijving van het doel en het doel. Ze bouwen geleidelijk aan het doelenkader op.

2.3 Zenden en ontvangen zie blz. 11 medium   Niet één zender, één ontvanger! Om een boodschap door te geven gebruiken we dit medium Zie leerplan blz. 11 De breedheid van het leerplan !!!

Opdracht 2 Media die behoren tot de leefwereld van (bijna) alle kinderen van mijn klas. Media die ik dagelijks hanteer. Opdracht 2: reflecteren over hun gebruik van media en dat van hun leerlingen.   Verloop: De deelnemers noteren in de linker kolom op een continuüm het mediagebruik van de leerlingen van hun klas. In de rechter kolom noteren ze hun eigen mediagebruik. Wat valt je op bij het bekijken van dit continuüm? Media die behoren tot de leefwereld van enkele kinderen van mijn klas. Media die ik zelden hanteer.

2.4 Media gisteren, vandaag en morgen zie blz. 12 het middel de toepassing Zie leerplan blz. 12

Opdracht 3 : Leesopdracht blz. 13 e.v.  Opdracht 3: leesopdracht krachtlijnen 2.5 – 2.6 – 2.7 – 2.8   Verloop: De deelnemers noteerden op het werkblad bij opdracht 2 het aantal sms’jes die ze gemiddeld per dag versturen. Wie het meeste berichten verstuurt leest krachtlijn 2.5, enz. De deelnemers lezen de krachtlijn door en duiden de kerngedachten aan. Deze informatie delen ze met de tafelgenoten.

2.5 Elk medium spreekt een eigen taal zie blz. 13 Zie leerplan blz. 13

2.6 Functies van media zie blz. 14 Welbevinden Zelfredzaamheid Informeren en informatie verwerken Communiceren Leren Creatief vorm geven Geloven Zie leerplan blz. 14 - 15

2.7 Hoge en lage betrokkenheid zie blz. 16 Zie leerplan blz. 16

2.8 Zorg voor elke leerling zie blz. 16 Zie leerplan blz. 16 - 17

2.9 Geïnspireerde mediawijsheid zie blz. 17 Zie leerplan blz. 17 - 18

2.10 Aansluiting met secundair onderwijs zie blz. 18 Informatie- en communicatietechnologie Nederlands Plastische opvoeding Muzikale opvoeding Techniek Artistieke vorming Maatschappelijke vorming … Zie leerplan blz. 18

3. LEERPLANDOELEN zie blz. 19 1 algemeen streefdoel 3 na te streven competenties 3 beheersingsniveaus Zie leerplan blz. 19 Algemeen streefdoel uitdelen om boven de 3 competenties te leggen

Opdracht 4 Algemeen streefdoel : De kinderen kunnen op een behendige, zelfredzame en kritische manier participeren aan de complexe, veranderlijke wereld waarin ze leven en dat zowel in de rol van zender als ontvanger van mediacontent. door het ontwikkelen van Technische en instrumentele competentie ME 3 Mediageletterdheid ME 1 Mediawijsheid ME 2 15 doelen 15 doelen 7 doelen Opdracht 4: structuur + inhoud van de leerplandoelen verkennen   Verloop: De deelnemers krijgen per tafelgroep 12 leerplandoelen (zonder code) Ze rubriceren deze doelen per competentie. Als de opdracht afgewerkt is, krijgen ze het A3 blad ter controle. Hierop vinden ze naast het leerplandoel de code van het doel terug. Aan de hand van deze code kunnen ze in het leerplan op p 25 e.v. de praktijkvoorbeelden lezen die bij de doelen staan. In de bundel zit ook een activiteitenfiche uit het praktijkboek VVKBaO ter illustratie en ter inspiratie. DE DOELEN GEÏLLUSTREERD (leerplan blz. 25) Activiteitenfiches uit het praktijkboek

4.DE DOELEN GEÏLLUSTREERD zie blz. 25 Zie leerplan vanaf blz. 25

5. MEDIAOPVOEDING IN DE LEERGEBIEDEN zie blz. 37 5.1 Muzische opvoeding 5.2 Nederlands 5.3 Frans 5.4 Wereldoriëntatie 5.5 Schrift 5.6 Bewegingsopvoeding 5.7 Wiskunde 5.8 Godsdienst Zie leerplan blz. 37

www.vvkbao.be Verwijzen naar praktijkboek, de link van de website

6. SUGGESTIE VOOR DE AANPAK VAN MEDIAOPVOEDING zie blz. 57 Zie leerplan blz. 57

7. EVALUATIE zie blz. 61 7.1 Leerlingenevaluatie 7.2 Kwaliteitszorg Zie leerplan blz. 61

Analfabeet http://www.youtube.com/watch?v=IaRMre2aCZc