MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte Bespreek per 2 het citaat. Daarna in plenum (wie wil, max. 5 deelnemers aan bod laten komen)
1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van vandaag Inbedding van ICT als sluitsteen van innovatieproces Zie leerplan blz. 5 en 6
2. KRACHTLIJNEN zie blz. 7 2.1 Uitdaging van de mediawereld 2.2 Drie basiscompetenties 2.3 Zenden en ontvangen 2.4 Gisteren, vandaag en morgen 2.5 Mediatalen 2.6 Functies van media 2.7 Betrokkenheid 2.8 Zorg 2.9 Geïnspireerde mediawijsheid 2.10 Aansluiting basis en secundair Zie leerplan blz. 7 en volgende We overlopen enkele krachtlijnen, ze staan allemaal omschreven in het leerplan
2.2 Drie basiscompetenties zie blz. 7 Mediageletterdheid Mediawijsheid Technische en instrumentele competentie Zie leerplan blz. 7 en 8
Mediageletterdheid
Mediageletterdheid De kennis, de vaardigheden en de attitudes met betrekking tot de taal van de media en de vele toepassingen ervan in de wereld waarin de kinderen leven met de bedoeling deze te kennen, te begrijpen en te gebruiken.
Mediageletterdheid http://www.youtube.com/watch?v=KSUuHaUEedM
Mediawijsheid Ik vergat een back-up te maken van mijn brein. Nu ben ik alles vergeten wat ik deze maand heb geleerd….
Mediawijsheid De kennis, vaardigheden en attitudes die bijdragen tot de ontwikkeling van een waarde-bewuste en alerte houding tegenover media en het gebruik ervan door de kinderen zelf en door anderen.
Mediawijsheid http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=F7pYHN9iC9I
Technische en instrumentele competentie Je moet niet klikken! Het is een krijtbord! ?
Technische en instrumentele competentie De technische en instrumentele kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om de voor hun bestemde mediatoepassingen adequaat en veilig te kunnen gebruiken.
Technische en instrumentele competentie http://www.youtube.com/watch?v=x4BK_2VULCU
Drie competenties in samenhang zie blz. 9 Zie leerplan blz. 9
Opdracht 1 : Zoek de juiste definitie bij de drie basiscompetenties Opdracht 1: leren kennen van 3 basiscompetenties + 1 streefdoel Verloop: De deelnemers maken de koppeling tussen de omschrijving van het doel en het doel. Ze bouwen geleidelijk aan het doelenkader op.
2.3 Zenden en ontvangen zie blz. 11 medium Niet één zender, één ontvanger! Om een boodschap door te geven gebruiken we dit medium Zie leerplan blz. 11 De breedheid van het leerplan !!!
Opdracht 2 Media die behoren tot de leefwereld van (bijna) alle kinderen van mijn klas. Media die ik dagelijks hanteer. Opdracht 2: reflecteren over hun gebruik van media en dat van hun leerlingen. Verloop: De deelnemers noteren in de linker kolom op een continuüm het mediagebruik van de leerlingen van hun klas. In de rechter kolom noteren ze hun eigen mediagebruik. Wat valt je op bij het bekijken van dit continuüm? Media die behoren tot de leefwereld van enkele kinderen van mijn klas. Media die ik zelden hanteer.
2.4 Media gisteren, vandaag en morgen zie blz. 12 het middel de toepassing Zie leerplan blz. 12
Opdracht 3 : Leesopdracht blz. 13 e.v. Opdracht 3: leesopdracht krachtlijnen 2.5 – 2.6 – 2.7 – 2.8 Verloop: De deelnemers noteerden op het werkblad bij opdracht 2 het aantal sms’jes die ze gemiddeld per dag versturen. Wie het meeste berichten verstuurt leest krachtlijn 2.5, enz. De deelnemers lezen de krachtlijn door en duiden de kerngedachten aan. Deze informatie delen ze met de tafelgenoten.
2.5 Elk medium spreekt een eigen taal zie blz. 13 Zie leerplan blz. 13
2.6 Functies van media zie blz. 14 Welbevinden Zelfredzaamheid Informeren en informatie verwerken Communiceren Leren Creatief vorm geven Geloven Zie leerplan blz. 14 - 15
2.7 Hoge en lage betrokkenheid zie blz. 16 Zie leerplan blz. 16
2.8 Zorg voor elke leerling zie blz. 16 Zie leerplan blz. 16 - 17
2.9 Geïnspireerde mediawijsheid zie blz. 17 Zie leerplan blz. 17 - 18
2.10 Aansluiting met secundair onderwijs zie blz. 18 Informatie- en communicatietechnologie Nederlands Plastische opvoeding Muzikale opvoeding Techniek Artistieke vorming Maatschappelijke vorming … Zie leerplan blz. 18
3. LEERPLANDOELEN zie blz. 19 1 algemeen streefdoel 3 na te streven competenties 3 beheersingsniveaus Zie leerplan blz. 19 Algemeen streefdoel uitdelen om boven de 3 competenties te leggen
Opdracht 4 Algemeen streefdoel : De kinderen kunnen op een behendige, zelfredzame en kritische manier participeren aan de complexe, veranderlijke wereld waarin ze leven en dat zowel in de rol van zender als ontvanger van mediacontent. door het ontwikkelen van Technische en instrumentele competentie ME 3 Mediageletterdheid ME 1 Mediawijsheid ME 2 15 doelen 15 doelen 7 doelen Opdracht 4: structuur + inhoud van de leerplandoelen verkennen Verloop: De deelnemers krijgen per tafelgroep 12 leerplandoelen (zonder code) Ze rubriceren deze doelen per competentie. Als de opdracht afgewerkt is, krijgen ze het A3 blad ter controle. Hierop vinden ze naast het leerplandoel de code van het doel terug. Aan de hand van deze code kunnen ze in het leerplan op p 25 e.v. de praktijkvoorbeelden lezen die bij de doelen staan. In de bundel zit ook een activiteitenfiche uit het praktijkboek VVKBaO ter illustratie en ter inspiratie. DE DOELEN GEÏLLUSTREERD (leerplan blz. 25) Activiteitenfiches uit het praktijkboek
4.DE DOELEN GEÏLLUSTREERD zie blz. 25 Zie leerplan vanaf blz. 25
5. MEDIAOPVOEDING IN DE LEERGEBIEDEN zie blz. 37 5.1 Muzische opvoeding 5.2 Nederlands 5.3 Frans 5.4 Wereldoriëntatie 5.5 Schrift 5.6 Bewegingsopvoeding 5.7 Wiskunde 5.8 Godsdienst Zie leerplan blz. 37
www.vvkbao.be Verwijzen naar praktijkboek, de link van de website
6. SUGGESTIE VOOR DE AANPAK VAN MEDIAOPVOEDING zie blz. 57 Zie leerplan blz. 57
7. EVALUATIE zie blz. 61 7.1 Leerlingenevaluatie 7.2 Kwaliteitszorg Zie leerplan blz. 61
Analfabeet http://www.youtube.com/watch?v=IaRMre2aCZc