#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang www.vvsg.be/samenleven-gezin-welzijn/publieke-zorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Advertisements

‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
BattleBots The school battle.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Didactische werkvormen
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Voorbereid op Stage Les 4.
Vaardigheid onderwijs
Congres Appreciative Inquiry
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Netwerk coördinatoren VZ
Workshop evalueren Dcp
VVJ VISIE KERN VVJ VISIE inhoud Voor achteraf op de JD…
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Discussiegroepen - resultaten
Pedagogische theorieën
REFLECTEREN Wat is dat?.
Pedagogische theorieën
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Hoe pedagogisch handelen?
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Cursus vrijwilligers werven
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Het zorgcontinuüm.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Titel van presentatie van training
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
5. Lottum ‘t Roezekrenske
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN
Titel van presentatie van training
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Waarom leerlingenparticipatie?
Richting geven aan Teamontwikkeling
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Werken met plezier en goed presteren
Begeleiden les 1.
IKC De Wenteling Balinge e.o.
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Richting geven aan Teamontwikkeling
Heb jij ballen voor scrummen?
Taal als tweesnijdend zwaard
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Vernieuw je HR-cyclus.
MeeGaan vzw   Visie.
Transcript van de presentatie:

#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang www.vvsg.be/samenleven-gezin-welzijn/publieke-zorg

Hoe leren mijn kinderbegeleiders … en wat betekent dat voor mij als verantwoordelijke?

Opwarmer Als ik leer, wil ik… Kijken en luisteren Ervaren en toepassen Nadenken Dingen doen Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 16-9-2019

Opwarmer Als ik leer, wil ik… Kijken en luisteren = dromer Ervaren en toepassen = beslisser Nadenken = denker Dingen doen = doener Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 16-9-2019

Leercirkel van Kolb

Leerstijlen 16-9-2019

Leerstijlen 16-9-2019

Voorwaarden voor het leren van volwassenen INSPIREREND volwassenen leren vaak spontaan, zonder specifiek doel of resultaat input krijgen om de job nog beter uit te voeren, er nog meer plezier aan te beleven, geïnspireerd geraken … aansluiten bij eigen talenten en kwaliteiten

Voorwaarden voor het leren van volwassenen MET WAARDERENDE AANDACHT wat geleerd wordt, moet boeiend zijn en boeiend gebracht worden volwassen leerder is geen leeg vat, leren bouwt dus verder op wat er al is streven naar succeservaringen

Voorwaarden voor het leren van volwassenen RELEVANT het geleerde moet aansluiten bij persoonlijke doelen en behoeftes het geleerde moet direct kunnen toegepast worden in de praktijk gebruik maken van herkenbare begrippen en kaders

Voorwaarden voor het leren van volwassenen VERTROUWD leerklimaat moet veilig en stimulerend zijn: “fouten maken mag – van fouten kan je leren” volwassen leerder moet in staat zijn om de leeractiviteit succesvol kunnen afronden de logistieke context afstemmen op de volwassen leerder

Voorwaarden voor het leren van volwassenen EIGENAARSCHAP interactief en oplossingsgericht zoeken naar antwoorden aanzetten tot verder willen groeien en leren volwassen leerder neemt eigen leerproces in handen

Wat betekent dit voor mij als VA / Ondersteuner? Leer je kinderbegeleiders kennen! Detecteer de noden van de KB’s Werk op maat van je team Individueel Groepsleren Gebruik verschillende bronnen Eigen observaties Inzichten van je team Zelfevaluatie Tevredenheidsmeting Klachten Maak een vormingsplan op Stel prioriteiten! Op basis van criteria Kwaliteitsagenda Criteria bv: Visie Nieuwe pedagogische tendensen Klachten of incidenten Individuele nood of algemene nood? Actieplan is daarvan afhankelijk 16-9-2019

De uitwerking van een vormingsplan? Draagvlak creëren Selfie! Doelstelling bepalen Actie bepalen Kleine successen vieren Randvoorwaarde: Tips vanuit kwaliteit vormingsplan Deze foto van Onbekende auteur is gelicentieerd onder CC BY-SA 16-9-2019

Individueel leren versus groepsleren Sensitieve responsiviteit Doener Dromer Beslisser Groepsleren Welbevinden en betrokkenheid Denker OPDRACHT: Welk traject zou je opstarten met de kinderbegeleider/ het team? Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 16-9-2019