#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang www.vvsg.be/samenleven-gezin-welzijn/publieke-zorg
Hoe leren mijn kinderbegeleiders … en wat betekent dat voor mij als verantwoordelijke?
Opwarmer Als ik leer, wil ik… Kijken en luisteren Ervaren en toepassen Nadenken Dingen doen Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 16-9-2019
Opwarmer Als ik leer, wil ik… Kijken en luisteren = dromer Ervaren en toepassen = beslisser Nadenken = denker Dingen doen = doener Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 16-9-2019
Leercirkel van Kolb
Leerstijlen 16-9-2019
Leerstijlen 16-9-2019
Voorwaarden voor het leren van volwassenen INSPIREREND volwassenen leren vaak spontaan, zonder specifiek doel of resultaat input krijgen om de job nog beter uit te voeren, er nog meer plezier aan te beleven, geïnspireerd geraken … aansluiten bij eigen talenten en kwaliteiten
Voorwaarden voor het leren van volwassenen MET WAARDERENDE AANDACHT wat geleerd wordt, moet boeiend zijn en boeiend gebracht worden volwassen leerder is geen leeg vat, leren bouwt dus verder op wat er al is streven naar succeservaringen
Voorwaarden voor het leren van volwassenen RELEVANT het geleerde moet aansluiten bij persoonlijke doelen en behoeftes het geleerde moet direct kunnen toegepast worden in de praktijk gebruik maken van herkenbare begrippen en kaders
Voorwaarden voor het leren van volwassenen VERTROUWD leerklimaat moet veilig en stimulerend zijn: “fouten maken mag – van fouten kan je leren” volwassen leerder moet in staat zijn om de leeractiviteit succesvol kunnen afronden de logistieke context afstemmen op de volwassen leerder
Voorwaarden voor het leren van volwassenen EIGENAARSCHAP interactief en oplossingsgericht zoeken naar antwoorden aanzetten tot verder willen groeien en leren volwassen leerder neemt eigen leerproces in handen
Wat betekent dit voor mij als VA / Ondersteuner? Leer je kinderbegeleiders kennen! Detecteer de noden van de KB’s Werk op maat van je team Individueel Groepsleren Gebruik verschillende bronnen Eigen observaties Inzichten van je team Zelfevaluatie Tevredenheidsmeting Klachten Maak een vormingsplan op Stel prioriteiten! Op basis van criteria Kwaliteitsagenda Criteria bv: Visie Nieuwe pedagogische tendensen Klachten of incidenten Individuele nood of algemene nood? Actieplan is daarvan afhankelijk 16-9-2019
De uitwerking van een vormingsplan? Draagvlak creëren Selfie! Doelstelling bepalen Actie bepalen Kleine successen vieren Randvoorwaarde: Tips vanuit kwaliteit vormingsplan Deze foto van Onbekende auteur is gelicentieerd onder CC BY-SA 16-9-2019
Individueel leren versus groepsleren Sensitieve responsiviteit Doener Dromer Beslisser Groepsleren Welbevinden en betrokkenheid Denker OPDRACHT: Welk traject zou je opstarten met de kinderbegeleider/ het team? Pas aan bij: Invoegen / Koptekst en Voettekst 16-9-2019