De druppel die de emmer doet overlopen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
De nieuwe werkelijkheid
Begeleiden in de BPV.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Implementeren doe je samen
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Adaptief onderwijs.
MBO passend onderwijs
Wat is Passend Onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Informatieavond groep 3 WELKOM
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
“Passend onderwijs op maat”
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Zorgen in de basisschool
De weg van de leerling met specifieke
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Groepsdynamiek 1.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
ViaVia Info-presentatie
Wat is coöperatief leren?
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Naar een typologie van scholen
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Leiding geven aan school ontwikkeling
Pedagogische relatie in VO en MBO
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Doubleren.
Basisschool St. Lambertus September 2018
Doubleren.
Heb jij ballen voor scrummen?
Presentatie Inspectie - Bezoek
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De druppel die de emmer doet overlopen

Het lukt me even niet……… Overprikkeling Verder willen Boos zijn Extra instructie Langer werktijd Bewegingsdrang

Hoe zorgen we voor gaten in de emmer?

In plaats van pleisters plakken!

Hoe kunnen we een kraantje maken? binnen de huidige context met de middelen die we hebben

Praktijk voorbeelden De Stromen  Scope De Fontein Wij de Venen

Leerplein De Stromen locatie Lupinesingel Wat heeft het leerplein opgeleverd? Door het leerplein wordt leren zichtbaar in de school, waarbij werken op het plein niet alleen voor de uitvaller is (extra ondersteuning) maar ook gebruikt wordt om zelfstandig te werken, samen te werken.

Functies leerplein: start van de dag voor duo lezen de onderwijsassistent werkt er met groepjes leerlingen er kan zelfstandig gewerkt worden er is ruimte voor niveaugroepen er kan verplicht of vrijwillig “genoten” worden van een time out

Wat als… Het plein de hele week bemenst zou zijn? Kan er preventief gewerkt worden Continu toezicht Leerlingen met “moeilijk” gedrag hebben baat bij even kunnen afkoelen, een loopje, even een boekje pakken. Voor zelfstandig werken is het fijn als er toezicht is, dan kan er ook hulp geboden worden.

Leerplein De Fontein Geplande instructie en begeleiding Op groeps, subgroep, individueel of ondersteuningsniveau Ad hoc instructie en begeleiding Eigen werkplek en/of leesplek kiezen Individueel, naast elkaar, met elkaar Pluscarrousel Inzet oefenen op met digibord Bibliotheek, creatief, muziek

Op het leerplein wordt er van de leerling verwacht… Dat je leergedrag laat zien De werkplek netjes achter laat Zachte stem gebruikt

Wat hebben we zien gebeuren? Het wordt als vanzelfsprekend ervaren dat niet iedereen met hetzelfde bezig is. Er ontstaat gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van leerlingen Het eigenaarschap van leerlingen wordt gestimuleerd Kinderen kiezen een werkplek die bij ze past of passend bij de activiteit Kinderen kunnen even tot rust komen op het leerplein (of juist even uitrazen). Kinderen hebben meer beweging Leerlingen overleggen met elkaar over hun werk Er is een diversiteit aan werkplekken. De hele school is leeromgeving geworden. Er treedt verbinding op tussen kinderen, groepen en leerkrachten Het stimuleert het passend onderwijs Er treedt ontspanning op

Wat levert het op? Leergedrag staat centraal Passend onderwijs wordt “normaal” Het komt tegemoet aan de basisbehoeften: autonomie, competentie en relatie Uitbreiding van de mogelijkheden in klassenmanagement, instructie en relatie Je biedt kinderen vertrouwen, uitdaging en ondersteuning

Het plein de hele week bemenst zou zijn? Wat als… Het plein de hele week bemenst zou zijn? Kan er nog meer preventief en ondersteunend gewerkt worden Is er meer tijd voor reflecteren op (leer)gedrag

https://www. youtube. com/watch https://www.youtube.com/watch?v=jD8tjhVO1Tc&list=PLED8A19B414F44DBF&index =67

Wat is het grote verschil…. Leerlingen worden niet in kamertjes geholpen of apart gezet.

Leerplein???? Er zijn verschillende leerpleinen door het hele land. (vooral veel VO scholen) De initiatieven ontstaan soms vanuit verschillende redenen. De resultaten worden door bijna alle scholen positief ervaren, maar het valt of staat met draagvalk door het team. Ruimte creëren voor iedere leerling Ieder eigen leertempo Zelfsturing en zelfzekerheid

Leerplein als duurzaam en als aanzet tot verandering huidige systeem meer leerlingen tegelijk een oplossing kunnen bieden geen uitzondering werken vanuit plan/signalering meer leerlingen met verschillende hulpvragen/doelen op een plek https://www.youtube.com/watch?v=W4o0ZVeixYU&list=PLED8A19B414F44DBF&inde x=66

En nu verder? - pilot scholen zoeken, motivatie naar je bestuur aangeven interesse. uitbreiding twee bestaande scholen (fase verder)