De druppel die de emmer doet overlopen
Het lukt me even niet……… Overprikkeling Verder willen Boos zijn Extra instructie Langer werktijd Bewegingsdrang
Hoe zorgen we voor gaten in de emmer?
In plaats van pleisters plakken!
Hoe kunnen we een kraantje maken? binnen de huidige context met de middelen die we hebben
Praktijk voorbeelden De Stromen Scope De Fontein Wij de Venen
Leerplein De Stromen locatie Lupinesingel Wat heeft het leerplein opgeleverd? Door het leerplein wordt leren zichtbaar in de school, waarbij werken op het plein niet alleen voor de uitvaller is (extra ondersteuning) maar ook gebruikt wordt om zelfstandig te werken, samen te werken.
Functies leerplein: start van de dag voor duo lezen de onderwijsassistent werkt er met groepjes leerlingen er kan zelfstandig gewerkt worden er is ruimte voor niveaugroepen er kan verplicht of vrijwillig “genoten” worden van een time out
Wat als… Het plein de hele week bemenst zou zijn? Kan er preventief gewerkt worden Continu toezicht Leerlingen met “moeilijk” gedrag hebben baat bij even kunnen afkoelen, een loopje, even een boekje pakken. Voor zelfstandig werken is het fijn als er toezicht is, dan kan er ook hulp geboden worden.
Leerplein De Fontein Geplande instructie en begeleiding Op groeps, subgroep, individueel of ondersteuningsniveau Ad hoc instructie en begeleiding Eigen werkplek en/of leesplek kiezen Individueel, naast elkaar, met elkaar Pluscarrousel Inzet oefenen op met digibord Bibliotheek, creatief, muziek
Op het leerplein wordt er van de leerling verwacht… Dat je leergedrag laat zien De werkplek netjes achter laat Zachte stem gebruikt
Wat hebben we zien gebeuren? Het wordt als vanzelfsprekend ervaren dat niet iedereen met hetzelfde bezig is. Er ontstaat gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van leerlingen Het eigenaarschap van leerlingen wordt gestimuleerd Kinderen kiezen een werkplek die bij ze past of passend bij de activiteit Kinderen kunnen even tot rust komen op het leerplein (of juist even uitrazen). Kinderen hebben meer beweging Leerlingen overleggen met elkaar over hun werk Er is een diversiteit aan werkplekken. De hele school is leeromgeving geworden. Er treedt verbinding op tussen kinderen, groepen en leerkrachten Het stimuleert het passend onderwijs Er treedt ontspanning op
Wat levert het op? Leergedrag staat centraal Passend onderwijs wordt “normaal” Het komt tegemoet aan de basisbehoeften: autonomie, competentie en relatie Uitbreiding van de mogelijkheden in klassenmanagement, instructie en relatie Je biedt kinderen vertrouwen, uitdaging en ondersteuning
Het plein de hele week bemenst zou zijn? Wat als… Het plein de hele week bemenst zou zijn? Kan er nog meer preventief en ondersteunend gewerkt worden Is er meer tijd voor reflecteren op (leer)gedrag
https://www. youtube. com/watch https://www.youtube.com/watch?v=jD8tjhVO1Tc&list=PLED8A19B414F44DBF&index =67
Wat is het grote verschil…. Leerlingen worden niet in kamertjes geholpen of apart gezet.
Leerplein???? Er zijn verschillende leerpleinen door het hele land. (vooral veel VO scholen) De initiatieven ontstaan soms vanuit verschillende redenen. De resultaten worden door bijna alle scholen positief ervaren, maar het valt of staat met draagvalk door het team. Ruimte creëren voor iedere leerling Ieder eigen leertempo Zelfsturing en zelfzekerheid
Leerplein als duurzaam en als aanzet tot verandering huidige systeem meer leerlingen tegelijk een oplossing kunnen bieden geen uitzondering werken vanuit plan/signalering meer leerlingen met verschillende hulpvragen/doelen op een plek https://www.youtube.com/watch?v=W4o0ZVeixYU&list=PLED8A19B414F44DBF&inde x=66
En nu verder? - pilot scholen zoeken, motivatie naar je bestuur aangeven interesse. uitbreiding twee bestaande scholen (fase verder)