Van leren zwemmen naar blijven zwemmen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Workshop Handelingsgericht werken
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Selecteren binnen de afdeling wedstrijdzwemmen 20 mei 2008 NDD.
De howto’s van een project. Stel… Klaas komt naar je toe.
John Vaupell Justin van der Steen
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
De jeugd bij SKF Presentatie op ALV juni Doelstellingen Ledenaantal bij de jeugd vergroten Opleiden eigen kweek trainers Niveau en effectiviteit.
Hogescholen in Dialoog
Portfolio
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Aanpassing Selectie beleid
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Deel anders, mijn organisatie
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Tenniskids Jeugdtennis verslavend leuk maken!
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
Hoe verhoog je de waarde van het Special Heroes programma? Profilering en werving van middelen Rob Fransen & Carolien Kram 30 juni 2015.
MTB ver. Havelte eo Doelstellingen MTB ver. Havelte eo. Hoofddoelstelling: Het mountainbiken voor iedereen in Zuidwest Drenthe aantrekkelijk.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Start to Run 2015 Informatie (nieuwe) locaties. 2 Ontwikkelingen De loopsport zit nog steeds in de lift (3 e loopgolf) Versnipperde loopsportmarkt (initiatieven.
INFORMATIEAVOND GROEP 6 22 september PROGRAMMA Welkom Voorstellen Dave en Elleke LIO-stage Elleke Start van groep 6 Werkwijze in groep 6 Positieve.
Bijeenkomst September 2015
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
De Gezonde Sportkantine NHC 25 januari AGENDA Introductie Wat is een Gezonde Sportkantine? Stellingen & discussie Resultaten leden enquête Verenigingsondersteuning:
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Welkom Maandag 21 september 2009 Bijeenkomst Masterplan Arbitrage Waterpolo.
De hockeyvereniging: ‘een dorpsgemeenschap an sich’ de rol van de ‘betrokken’ ouder hierin 10de Nationaal Hockeycongres 16 februari 2008 Kim Bangma Marij.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Herijking (beleidsregels) brede welzijnswerk presentatie raad 16 september 2009 Michel Visser, afdelingshoofd Samenleving - dienst Beleid.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Zwemles bij SportPlaza Tiel
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Cursus vrijwilligers werven
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Presentatie opendeurdag 17 april 2016
INLEIDING Wat is KIDSTENNIS ? Kleur progressies
Buurtsportcoaches gemeente Dalfsen
De wondere wereld van een vereniging
WELKOM.
Informatiebijeenkomst ouders
voor Rotterdamse kinderen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Informatiebijeenkomst ouders
ZWEMMEN SAFE AND SIMPLE
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
Transcript van de presentatie:

Van leren zwemmen naar blijven zwemmen Congres KNZB - 28 september 2018

Agenda Moeilijkheden in kaart brengen Stellingen Presenteren uitkomsten onderzoek NL Zwemveilig Goodpractise Behandelen flapover Afsluiting

Oefening Flap-over Benoem moeilijkheden waar je tegenaan loopt als het gaat om werven van jonge nieuwe leden/doorstroom van zwemles naar de zwemsport.

Stelling 1 Geeft je vereniging zwemles? Rood = Nee Groen = Ja

Stelling 2 Zijn jullie tevreden met het aantal nieuwe leden dat geworven wordt? Groen = Ja Rood = Nee

Stelling 3 Is er contact met andere aanbieders in de buurt voor het werven van leden (bijv. bij het diplomazwemmen in het zwembad?) Groen = Ja Rood = Nee

Stelling 4 Worden er kinderen ‘gescout’ voor de verschillende wedstrijdsporten tijdens de zwemlessen? Groen = Ja Rood = Nee

Stelling 5 Is er een doelstelling geformuleerd voor hoeveel leden na de zwemlessen in de vereniging blijven zwemmen? Groen = Ja Rood = Nee

Stelling 6 Is er voldoende afstemming tussen de verschillende afdelingen binnen de vereniging op het gebied van ledenwerving? Groen = Ja Rood = Nee

Uitkomsten onderzoek NL Zwemveilig Doorstroom van leszwemmen naar de zwemsport is gering Zwemles gepositioneerd als een af te ronden traject. Kinderen vaak extrinsiek gemotiveerd i.p.v. intrinsiek Verandering van zwemlestraject naar vervolgaanbod is groot.

Uitkomsten onderzoek NL Zwemveilig Factoren blijven zwemmen Zwemlestraject Vervolgaanbod 1) Ervaring van competentie *** 2) Plezier * ** 3) Vrienden en leeftijdgenoten 4) Coaches en trainers 5) Positieve rol van ouders Belangrijkste factor voor kinderen om te sporten is plezier Factoren stoppen met zwemmen Zwemlestraject Vervolgaanbod 1) Te veel controleren en autocratisch coachen *** 2) Promoten van rivaliteit tussen sporters/spelers * ** 3) Te serieus coachen/trainen en te grote nadruk op winnen 4) Creëren van faalangst 5) Negatieve rol van de ouders Stimuleer aanmoediging, leg nadruk op de persoonlijke prestaties en vergelijk dit niet teveel met andere kinderen.

Uitkomsten onderzoek NL Zwemveilig Mogelijke oplossingen: Kinderen intrinsiek motiveren tijdens zwemles. Meer plezier laten ervaren in zwemles. Vervolgaanbod goed in kaart brengen (kennismakingsles) Vervolgaanbod verspelen Invloed van ouders is groot. Wijzen op aspecten van handelen Creëer clubgevoel Flexibel aanbod (bijv. leeftijdsspecifiek aanbod / inschrijven voor modules)

Goodpractise De Scheg – Zwem- en Poloclub De IJsel TRB-RES DWK

De Scheg – De IJsel Idee van de IJsel, initiatief vanuit het zwembad, De Scheg Project samen met Reddingsbrigade Deventer Zwemvereniging geeft geen zwemles, zwembad geeft SuperSpetters Periode 9 en 10 van SuperSpetters  zwembad stimuleert extra ‘les’ in de week bij vereniging = verlengstuk zwemles + kennismaking zwemsport/zwemvereniging Ondersteuning vanuit zwembad  instructie vrijwilligers + in 1e fase fysiek aanwezig Intentie is start na de herfstvakantie

TRB-RES

DWK Belangrijkste conclusies intern onderzoek: Zwemlesmethode verdient meer aandacht t.a.v. onderscheidend vermogen Meer rekening houden met de leeftijden én behoeftes van de kinderen Sterrenplan qua aanbod vereenvoudigen Behoud van leden door aanbod 1x per week én stimuleren andere sport(en) Betere aansluiting op de jeugdopleiding wedstrijd zwemmen en waterpolo

2017-2018 start programmering en inhoud (in ontwikkeling): Sterrenplan is vervangen door SwimFun Aanbod in 2 zwembaden Naast Super Spetters Speciaal ook AquaFun Special 2018-2019: SwimKick+ programma Activiteitenprogramma zwem- en polo (kennismaking wedstrijdelementen) PR en ledenwerving verbeteren

Programmering en zichtbaarheid (gelijktijdig in zwembad) Samenwerking tussen afdeling wedstrijdzwemmen en waterpolo Activiteiten (betrokkenheid ouders) Vaste momenten van instroom en doorstroom Betrokken kader/ trainers + breed inzetbaar Ledenwerving via goede samenwerking en contacten

Flapover

Geeltjes flapover (probeer vooral oplossingen te bedenken) Zwemmen is relatief duur Minder opgeleide lesgevers Concurrentie zwembad/zwemscholen Ouders zien zwemles als moetje, traject wat afgerond moet worden Concurrentie intern binnen zwemvereniging Veel ander aanbod/andere sporten Zwemles is niet leuk/niet goed

Tips Denk ik mogelijkheden. Stel doelstellingen en koppel hier activiteiten aan. Maak zichtbaar voor ouders wat de mogelijkheden zijn binnen de vereniging en begin op tijd met het promoten van het vervolgaanbod Ga samenwerkingen aan in de gemeente Lees de uitkomsten van het rapport ‘Van leren zwemmen naar blijven zwemmen’ door. Link volgt in een van de volgende nieuwsbrieven.

Contactgegevens Heeft u nog vragen/opmerkingen/tips, wilt u dat we een keer bij ons langskomen, neem dan vooral contact met ons op. We helpen graag Suzan Rutten suzan.rutten@knzb.nl 06-48187880 Alice Schols Alice.schols@knzb.nl 06-10979069