Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Profielwerkstuk.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Workshop Informatievaardigheden
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Voordat ik aan mijn PWS begin
Profielwerkstuk1 Profielwerkstuk n MEESTERPROEF over de Tweede Fase n Wetenschappelijk onderzoek n Alle onderzoeksfasen doorlopen n Leren van.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Academische vaardigheden - C1.5
Leesvoorkeurenonderzoek
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Onderzoek doen een methodische aanpak
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Instructie Profielwerkstuk
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 1 Hoofd- en deelvragen
het opzetten van een onderzoek
Instructie profielwerkstuk
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Bronnen en onderzoeksvragen
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
INFORMATIEAVOND EXAMENKLASSEN 6v
Keuzethema: differentiatie
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Het maken van een PWS.
Product van TU Delft, SEC
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Profielwerkstuk Havo. Waarom PWS (Profielwerkstuk) Is verplicht: 80 uur Telt mee in zak-slaagregeling Verzamelen en verwerken van informatie Aanleren/verbeteren.
TTT 2018 / 2019.
Product van TU Delft, SEC
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Info klinisch onderwijs
Profielwerkstuk Drs. L.N.J. (Rens) Kleverlaan MSc (MEd)
Transcript van de presentatie:

Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten

Inhoud Belangrijke data Doelen bijeenkomst Informatie m.b.t. het profielwerkstuk De onderzoeksvraag Deelvragen Informatiebronnen raadplegen To do list Contact College Den Hulster

Belangrijke data Donderdag 20 oktober beoordelingsmoment 1 onderzoeksplan Vrijdag 13 januari beoordelingsmoment 2 conceptversie  onderzoek & ontwerp Vrijdag 10 maart beoordelingsmoment 3 definitieve versie Te laat inleveren kost scorepunten per beoordelingsmoment!

Doelen bijeenkomst Kerndoelen bijeenkomsten: Algemene informatie verkrijgen Je kunt een afgebakend en realistisch onderwerp bedenken - Je kunt een realistische, meetbare onderzoeksvraag die op het juiste niveau is, formuleren. Thuis: - Je kunt deelvragen formuleren die logisch verbonden zijn met de onderzoeksvraag. - Je kunt een goed beargumenteerde hypothese opstellen. - Je kunt geschikt materiaal voor het literatuuronderzoek zoeken. - Je kunt een gedegen onderzoeksplan opstellen  ingekaderd, realistisch, meetbaar, op het juiste niveau. Beoordelingsmoment 1  Onderzoeksplan is haalbaar, meetbaar en op het juiste niveau (zie beoordelingslijst 1). De PWS-begeleider moet het plan goedkeuren.

Informatie m.b.t. het profielwerkstuk

Informatie m.b.t. het profielwerkstuk Belangrijke documenten: Toelichting beoordelingslijsten  vooraf goed doornemen! Beoordelingslijsten  zelf printen en tijdens beoordelings- momenten aan begeleider overhandigen Plan van aanpak  kapstok om beoordeling I te structureren Deze presentatie  tijdpad en info om terug te lezen

Toelichting beoordelingslijsten

Beoordelingslijsten Gebruik de beoordelingslijsten tijdens het werken aan je profielwerkstuk! Zorg dat je ieder gevraagd element in je product verwerkt Printen en overhandigen aan begeleider tijdens beoordelingsmomenten

Plan van aanpak Goed profielwerkstuk start met een sterke onderzoeksvraag Baken je onderzoeksvraag goed af  je kunt niet alle kanten van een onderwerp beschrijven/onderzoeken… Ga van te voren na of alle plannen voor het werkstuk te realiseren zijn. Volg zoveel mogelijk je eigen interesse  Bij een thema dat je zelf de moeite waard vindt, lever je beter werk!

Logboek & tijdpad Zorg dat je alle relevante handelingen en waarnemingen noteert: Wie doet wanneer wat? (Pietje, 22-09-2016, 14.30-17.30) Waar heb je gezocht? (boek, tijdschrift, website concreet benoemen) Wat is het resultaat van je zoektocht. (geen resultaat of gevonden bronnen) Zorg dat je een duidelijke en concrete taakverdeling maakt wanneer je zaken gaat uitvoeren.

De onderzoeksvraag In een onderzoeksvraag en de deelvragen wordt onder andere gevraagd naar het wie, wat, waar, welke, wanneer, hoe, waarom, waardoor, waarvoor, et cetera. De onderzoeksvraagcheck: De onderzoeksvraag kan niet direct beantwoord worden met JA of NEE! De onderzoeksvraag is specifiek, meetbaar, realistisch en op het juiste niveau Het is echt maar één vraag (opsplitsen doe je in de deelvragen) Het is geen opzoekvraag

Soorten onderzoeksvragen Vergelijkende  Vaak begrippen als ‘verschillen’, ‘overeenkomsten’ in vraag… Wat zijn de verschillen tussen kraanwater uit Venlo en kraanwater uit Rotterdam? Verklarende  Vaak ‘waarom’ vragen… Wat zijn de oorzaken van het fileprobleem op de A73 bij Venlo Zuid? Evaluatieve  Vaak ‘wat vindt’, ‘hoe denkt’ vragen… Wat vindt de gemiddelde leerling op Den Hulster van het gedrag van Hitler? Oorzakelijk  Vaak ‘invloed’ vragen Wat is de invloed van fastfoodreclame op het koopgedrag van fastfood door leerlingen van CDH.? Veel onderzoeksvragen zijn in te delen in meer dan één categorie! Deelvragen hoeven niet per se tot dezelfde categorie te behoren

Deelvragen Om je onderzoeksvraag te beantwoorden moet je deze opdelen in (deel)vragen. Antwoorden deelvragen beantwoorden samen de onderzoeksvraag. Deelvragen moeten voldoen aan de volgende criteria: Ze overlappen elkaar niet Gezamenlijk dekken ze het probleem volledig Ze zijn relevant (ze behelzen begrippen uit de onderzoeksvraag & er worden geen nieuwe onderwerpen aangesneden)

Voorbeeld onderzoeksvraag & deelvragen Onderzoeksvraag: ‘Welke mogelijkheden heeft de cateraar van Den Hulster om de gebruikersbeleving voor de doelgroep te optimaliseren in de toekomst?’ Welke trends zijn er op het gebied van inrichting? Welke trends zijn er op het gebied van eten? Hoe zijn kantines van concurrenten ingericht (assortiment (diversiteit), de – inrichting van de – ruimte waarin gegeten kan worden inclusief voorzieningen (zoals de aanwezigheid van wifi), de mogelijkheid om in de kantine te eten en om eten mee te nemen, de wachttijden/wachtrijen, de kosten van de producten en de service/klantvriendelijkheid)? Wat zijn de wensen van de doelgroep?

Informatiebronnen raadplegen Informatie verzamelen, beoordelen, selecteren, bewerken: literatuurstudie, vragenlijst samenstellen, veldwerk voorbereiden et cetera. Verzamel zoveel mogelijk trefwoorden rond het gekozen onderwerp. Zoek a.d.h.v. die trefwoorden bronnen in OLC3, de bibliotheek en op internet. Informatie gevonden?  Noteer direct de gegevens voor je literatuurlijst. Er zijn nog andere manieren om aan de gewenste informatie te komen  interview, enquête, proeven uitvoeren en/of bezoek een bedrijf of instelling. Dan begint het echte denkwerk  gegevens interpreteren & toepassen op je onderzoeksvragen. Welke resultaten kun je formuleren en welke conclusies kun je trekken?

To do list Geef je onderwerp door aan de docent Zorg voor een goed logboek Bedenk een goede onderzoeksvraag (in logboek) Deel de onderzoeksvraag op in deelvragen (in logboek) Zoek relevante literatuurbronnen (in logboek) Maak een duidelijk plan van aanpak met tijdpad (in logboek) Lever OP TIJD je zaken in bij de docent.

Contact!! Spreek duidelijke contactmomenten af met je docent (en evt gemeente Venlo) via de schoolmail. Wanneer je problemen hebt met zoeken, kan je Mevrouw de Wit (OLC-3) inschakelen. Wanneer de samenwerking niet goed gaat, dit eerst zelf proberen op te lossen!