Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten
Inhoud Belangrijke data Doelen bijeenkomst Informatie m.b.t. het profielwerkstuk De onderzoeksvraag Deelvragen Informatiebronnen raadplegen To do list Contact College Den Hulster
Belangrijke data Donderdag 20 oktober beoordelingsmoment 1 onderzoeksplan Vrijdag 13 januari beoordelingsmoment 2 conceptversie onderzoek & ontwerp Vrijdag 10 maart beoordelingsmoment 3 definitieve versie Te laat inleveren kost scorepunten per beoordelingsmoment!
Doelen bijeenkomst Kerndoelen bijeenkomsten: Algemene informatie verkrijgen Je kunt een afgebakend en realistisch onderwerp bedenken - Je kunt een realistische, meetbare onderzoeksvraag die op het juiste niveau is, formuleren. Thuis: - Je kunt deelvragen formuleren die logisch verbonden zijn met de onderzoeksvraag. - Je kunt een goed beargumenteerde hypothese opstellen. - Je kunt geschikt materiaal voor het literatuuronderzoek zoeken. - Je kunt een gedegen onderzoeksplan opstellen ingekaderd, realistisch, meetbaar, op het juiste niveau. Beoordelingsmoment 1 Onderzoeksplan is haalbaar, meetbaar en op het juiste niveau (zie beoordelingslijst 1). De PWS-begeleider moet het plan goedkeuren.
Informatie m.b.t. het profielwerkstuk
Informatie m.b.t. het profielwerkstuk Belangrijke documenten: Toelichting beoordelingslijsten vooraf goed doornemen! Beoordelingslijsten zelf printen en tijdens beoordelings- momenten aan begeleider overhandigen Plan van aanpak kapstok om beoordeling I te structureren Deze presentatie tijdpad en info om terug te lezen
Toelichting beoordelingslijsten
Beoordelingslijsten Gebruik de beoordelingslijsten tijdens het werken aan je profielwerkstuk! Zorg dat je ieder gevraagd element in je product verwerkt Printen en overhandigen aan begeleider tijdens beoordelingsmomenten
Plan van aanpak Goed profielwerkstuk start met een sterke onderzoeksvraag Baken je onderzoeksvraag goed af je kunt niet alle kanten van een onderwerp beschrijven/onderzoeken… Ga van te voren na of alle plannen voor het werkstuk te realiseren zijn. Volg zoveel mogelijk je eigen interesse Bij een thema dat je zelf de moeite waard vindt, lever je beter werk!
Logboek & tijdpad Zorg dat je alle relevante handelingen en waarnemingen noteert: Wie doet wanneer wat? (Pietje, 22-09-2016, 14.30-17.30) Waar heb je gezocht? (boek, tijdschrift, website concreet benoemen) Wat is het resultaat van je zoektocht. (geen resultaat of gevonden bronnen) Zorg dat je een duidelijke en concrete taakverdeling maakt wanneer je zaken gaat uitvoeren.
De onderzoeksvraag In een onderzoeksvraag en de deelvragen wordt onder andere gevraagd naar het wie, wat, waar, welke, wanneer, hoe, waarom, waardoor, waarvoor, et cetera. De onderzoeksvraagcheck: De onderzoeksvraag kan niet direct beantwoord worden met JA of NEE! De onderzoeksvraag is specifiek, meetbaar, realistisch en op het juiste niveau Het is echt maar één vraag (opsplitsen doe je in de deelvragen) Het is geen opzoekvraag
Soorten onderzoeksvragen Vergelijkende Vaak begrippen als ‘verschillen’, ‘overeenkomsten’ in vraag… Wat zijn de verschillen tussen kraanwater uit Venlo en kraanwater uit Rotterdam? Verklarende Vaak ‘waarom’ vragen… Wat zijn de oorzaken van het fileprobleem op de A73 bij Venlo Zuid? Evaluatieve Vaak ‘wat vindt’, ‘hoe denkt’ vragen… Wat vindt de gemiddelde leerling op Den Hulster van het gedrag van Hitler? Oorzakelijk Vaak ‘invloed’ vragen Wat is de invloed van fastfoodreclame op het koopgedrag van fastfood door leerlingen van CDH.? Veel onderzoeksvragen zijn in te delen in meer dan één categorie! Deelvragen hoeven niet per se tot dezelfde categorie te behoren
Deelvragen Om je onderzoeksvraag te beantwoorden moet je deze opdelen in (deel)vragen. Antwoorden deelvragen beantwoorden samen de onderzoeksvraag. Deelvragen moeten voldoen aan de volgende criteria: Ze overlappen elkaar niet Gezamenlijk dekken ze het probleem volledig Ze zijn relevant (ze behelzen begrippen uit de onderzoeksvraag & er worden geen nieuwe onderwerpen aangesneden)
Voorbeeld onderzoeksvraag & deelvragen Onderzoeksvraag: ‘Welke mogelijkheden heeft de cateraar van Den Hulster om de gebruikersbeleving voor de doelgroep te optimaliseren in de toekomst?’ Welke trends zijn er op het gebied van inrichting? Welke trends zijn er op het gebied van eten? Hoe zijn kantines van concurrenten ingericht (assortiment (diversiteit), de – inrichting van de – ruimte waarin gegeten kan worden inclusief voorzieningen (zoals de aanwezigheid van wifi), de mogelijkheid om in de kantine te eten en om eten mee te nemen, de wachttijden/wachtrijen, de kosten van de producten en de service/klantvriendelijkheid)? Wat zijn de wensen van de doelgroep?
Informatiebronnen raadplegen Informatie verzamelen, beoordelen, selecteren, bewerken: literatuurstudie, vragenlijst samenstellen, veldwerk voorbereiden et cetera. Verzamel zoveel mogelijk trefwoorden rond het gekozen onderwerp. Zoek a.d.h.v. die trefwoorden bronnen in OLC3, de bibliotheek en op internet. Informatie gevonden? Noteer direct de gegevens voor je literatuurlijst. Er zijn nog andere manieren om aan de gewenste informatie te komen interview, enquête, proeven uitvoeren en/of bezoek een bedrijf of instelling. Dan begint het echte denkwerk gegevens interpreteren & toepassen op je onderzoeksvragen. Welke resultaten kun je formuleren en welke conclusies kun je trekken?
To do list Geef je onderwerp door aan de docent Zorg voor een goed logboek Bedenk een goede onderzoeksvraag (in logboek) Deel de onderzoeksvraag op in deelvragen (in logboek) Zoek relevante literatuurbronnen (in logboek) Maak een duidelijk plan van aanpak met tijdpad (in logboek) Lever OP TIJD je zaken in bij de docent.
Contact!! Spreek duidelijke contactmomenten af met je docent (en evt gemeente Venlo) via de schoolmail. Wanneer je problemen hebt met zoeken, kan je Mevrouw de Wit (OLC-3) inschakelen. Wanneer de samenwerking niet goed gaat, dit eerst zelf proberen op te lossen!