Kenniskring GOAB regio noord

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Peuterspeelzaalwerk gemeente Ten Boer 23 februari 2012
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Verandering Schooltijden
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Krimpen met perspectief
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Andere schooltijden Informeren.
Andere (school)tijden?
Welkom welkom.
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Kinderopvangtoeslag voor de peuterspeelzaal/peuteropvang
Naar het voortgezet onderwijs
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk Valkenburg aan de Geul 20 april 2015.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
De toekomst van de voorschool Onderzoek en advies naar de toekomst van voorschoolse voorzieningen in de gemeente Hengelo IJsbrand Jepma & Berend Schonewille.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom bij de algemene ouderavond van de Zeister Vrije School
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Visie gemeente Heusden over IKC 19 maart 2015 Wander van Es.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Harmonisatie peuterspeelzaalwerk Goirle Van peuterspeelzaalwerk naar peuteropvang.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari maart 2016.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
1 Regio Gooi en Vechtstreek Hulp bij het huishouden, Begeleiding individueel, Persoonlijke verzorging, Dagbesteding, Kortdurend verblijf, Beschermd wonen.
Presentatie harmonisatie peuterspeelzaalwerk gemeente Brunssum 6 september 2016.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte
Technische briefing Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Inhoud Voorstellen Actualiteiten Besluit basisvoorwaarden ve
Hoogeveen, 19 september 2017 Hans Piederiet en Petra van der Kwast
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Het peuterwerk in de gemeente Hoorn per 1 januari 2018
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
GOAB ondersteuningstraject
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 4 mei 2017.
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Algemene ledenvergadering
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Harmonisatie: wat zijn de gevolgen voor peuters?
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Kenniskringen GOAB regio noord
Kenniskringen GOAB regio Veluwe / Flevoland
Kenniskring GOAB regio noord
Transcript van de presentatie:

Kenniskring GOAB regio noord 26 maart 2019 Petra van der Kwast Hans Piederiet maart 2019

Agenda Welkom OAB vanaf 2020 Sturen op VVE sinds harmonisatie a. Dashboard CBS toegelicht b. Concept AMvB c. VVE 16 uur en inzet hbo-coach d. Doelgroepdefinitie VVE Sturen op VVE sinds harmonisatie Nieuws en recente Kamerbrieven Rondvraag en afronding

2a. Toelichting CBS dashboard

https://dashboards.cbs.nl/v1/onderwijskansen_180543/

Model voor onderwijsachterstanden Verwachte score per kind: risicozwaarte Eveneens risicozwaarte in een gemeente Informatie over kind bij CBS bekend Gekozen grenswaarde: 15% 15%

Bronbestand met verwachte onderwijs-scores Samenvattend Tabel Afronding 5-tallen, met minimum 10 Onder de 40, let op betrouwbaarheid Kaart Locatiegegevens van alle doelgroepkinderen gebruikt Concentratiegraad bepaald per locatie Laagste concentratie onzichtbaar gemaakt Bronbestand met verwachte onderwijs-scores

Aantallen versus middelen Aantallen 15% doelgroep en OAB budgetten zijn bekend Buitenhek analyse: enorme verschillen in bedrag per doelgroepkind bij gemeenten (laagste €1,63, hoogste € 24 per uur) Reden: kinderen met groter risico genereren meer OAB-geld dan kinderen met kleiner risico Voor beide groepen zelfde aanbodverplichting

Reactie OCW aantallen versus middelen Vertrekpunt: wettelijk aanbod alle gemeenten kinderen met een risico op een onderwijsachterstand. Met aankomende AMvB vastgesteld op: 960 uur aan de gemeentelijke doelgroep, in de leeftijd van 2.5 – 4 jaar Landelijke verdeling budget: actuele inschatting 15% kinderen met hoogste risico op onderwijsachterstand Geen directe koppeling meer met aantallen kinderen: hierdoor berekening Buitenhek niet betrouwbaar Geldt ook voor de heatmaps: geven alleen een beeld van de aantallen en spreiding binnen een gemeente Ook zwaarte van het risico telt weer mee (maar meer gradueel): extra inspanning nodig Anders ook veel grotere herverdeeleffecten Vangnet: minimumbudget indien 1 kind in de landelijke doelgroep 15% hoogste risico

2b. Concept AMvB

Concept AMvB hbo’er Concept kaders Rijk Vanaf 2022 Opleidingseisen gelijk aan IKK hbo’er 160 uur per VE groep; gemiddeld 4 uur per week Kosten circa €5.500 per VE-groep Vrij in te zetten – meer uur indien groep of beroepskracht het nodig heeft en vice versa

Concept AMvB 16 uur Aanbod: maximaal 6 uur per dag meetellen 960 uur tussen 2,5 en 4 jarige leeftijd Dus enige flexibiliteit t.o.v. strikt 16 uur Geen vereiste dat ieder VVE-kind dit afneemt Aanbod tussen 2-2,5 jaar mag geboden worden. Telt niet mee voor 960 uur Opvang zonder educatief kenmerk (slaap en rust) tellen niet mee NB: gemeenten hebben en houden plicht om afspraken te maken over een zo groot mogelijke deelname van doelgroepkinderen 6 uur telt mee voor 960 uur. Mag er meer aanbieden

2c. VVE in 16 uur

Aanpak in 3 stappen Kennis vergaren en verkennen Standpunt bepalen en doorrekenen Besluitvorming en implementatie

Stap 1 Kennis vergaren Wat kan er? Vraagstukken o.a.: huisvesting, aantal weken mogelijk, kernspreiding, financiering reguliere opvang (niet KOT) Wat willen we? Vraagstukken o.a.: niveau educatief aanbod, dagdelen, (on)gemengde groepen, VVE in kinderopvang, NB: Wie neemt regie? Hoe sturend wil je als gemeente zijn?

Variatie naar leeftijd Voorbeeld 1 (dagdeel 5,5 uur) Voorbeeld 2 (dagdeel 4 uur) Voorbeeld 3 (dagdeel 3 uur) 2,5 – 3 jaar 11 uur per week 12 uur per week 15 uur per week 3 – 3,5 jaar 16,5 uur per week 16 uur per week 3,5 – 4 jaar 22 uur per week 20 uur per week 18 uur per week

Variatie met openingsweken ) Weken open Uren per week 40 16 43 15 44 14,5 46 14 48 13,5 50 13 Let op: bij aantal varianten komt het aantal boven de 640 uur per jaar

Variatie uren per dagdeel Aantal dagdelen Uren per dagdeel 4 4 uur 3 5 uur 20 min 5 3- 3,5 uur 2 x 4,5 uur & 3 x 2 uur 3 x 4 uur 20 min & 1x 3 uur 2x 6 uur & 1x 4 uur

Kostenaspecten in beeld Uurprijzen Breedte doelgroepdefinitie Concentratie vs spreiding vve-peuters Uitbreiding uren betekent spreiding vaste lasten over meer uren; lagere uurprijs?

Stap 2: Standpunt bepalen Bepaal gemeentelijk standpunt tov punten inventarisatie Startleeftijd, omvang/doelgroepdefinitie Gewenste kwaliteit, ook in dagopvang Overgangsperiode/pilots mogelijk Etc Daarna doorrekenen Varianten mogelijk Ook consequenties voor reguliere peuters! Varianten: : Bv: 50% VVE tegen inkomensafh. en 50% gratis/laag tarief

Stap 3. Besluitvorming Aanpassen verordening Communicatie aanbieders en ouders Aandacht voor uitvoeringsvraagstukken

Verdere aandachtpunten uitvoering Voldoende personeel vanaf 2020? Leegstand nodig om vanaf 2020 extra aanbod te creëren? Inloop telt niet mee Afspraken doorgaande lijn schoolbesturen

En nu jullie aan zet In groepjes van 4/5 met elkaar uitwisselen waar je nu staat als gemeente en welke knelpunten je tegen komt of bent gekomen Knelpunten noteren op A4tje Wij nemen die knelpunten mee als aanvulling op de handreiking van 10 naar 16 uur

2d. VVE doelgroepdefinitie

Uitkomsten peiling eind 2018 Twee derde van gemeenten overweegt aanpassing doelgroepdefinitie VVE De belangrijkste redenen om te wijzigen zijn: Aanpassing gewichtenregeling Meer of minder OAB-middelen Verkeerd bereik: er missen kinderen Regionale afstemming en/of herindeling Zorgvraag meenemen Oab inbedden in ‘Kansrijke start’ (VWS-programma) Peiling door GOAB ondersteuningsconsortium tijdens vorige kenniskringronde, ruim 100 gemeenten hebben korte vragenlijst ingevuld

Uitkomsten peiling eind 2018 Wat aanpassen: Toevoegen schuldsanering Aanpassen van de focus op één ouder (veelal moeder) naar beide ouders Verbreden van de definitie richting armoede, zorg en/of sociaal emotionele problematiek Geen gebruik meer van leerlinggewicht of CITO-toetsen Startleeftijd veranderen (van 2 naar 2,5 of juist andersom)

3. Sturen op VVE na harmonisatie

3. VVE sinds Harmonisatie Motie Westerveld CS recent aangenomen: Onderzoeken hoe het stelsel eenvoudiger gemaakt kan worden via verschillende scenario’s Twee kernvraagstukken rondom VVE in geharmoniseerde setting: 1. Aanbod en gebruik 2. VVE in marksetting

bron: Peuteropvang op drift, HJK, 2019, IJsbrand Jepma Scenario’s binnen de harmonisatie: Beknopte omschrijving: 1a gesloten peuterstelsel zowel reguliere peuteropvang als peuteropvang met ve alleen mogelijk in huidige ve-locaties (het oude peuterspeelzaalwerk) 1b half open peuterstelsel reguliere peuteropvang ook mogelijk in kinderopvang, peuteropvang met ve alleen mogelijk op ve-locaties 1c open peuterstelsel zowel reguliere peuteropvang als peuteropvang met ve mogelijk in huidige ve-locaties en kinderopvang 2 opheffen/overnemen van peuterspeelzaalwerk alleen nog kinderopvang 3 invoeren van 0-groepen 2,5 – 4 jarigen in basisscholen (praktisch, organisatorisch en bestuurlijk) 4 invoeren van IKC’s 0 of 2,5 tot en met 12 jaar) diverse bestuurlijke varianten bron: Peuteropvang op drift, HJK, 2019, IJsbrand Jepma

3. Vraagstuk 1: aanbod en gebruik Wat is minimum aantal plekken VVE? Landelijke richtlijn volgt: minder strak dan voorheen Relatie middelen en aantal doelgroepkinderen in jouw gemeente Aanbod (aantal plekken) aanpassen vanaf 2020? No-Show. Ouders tekenen contract voor meer uren, maar kinderen komen vaak niet: Kan/moet gemeente ingrijpen? Belang kind? Financieel belang gemeente?

3. Vraagstuk 2: marktwerking VVE en marktwerking: Is marktwerking VVE wenselijk? Hoeveel aanbieders? Geld volgt kind: kwetsbaarheid voor VVE-aanbod VVE-groepen met minder dan 5 VVE-kinderen zijn onrendabel?! Reguliere kinderen niet te financieren uit OAB middelen Wat is gewenste VVE-kwaliteit (inhoudelijk en financieel)? Van subsidie naar inkoop? Wat is een realistische uurprijs VVE?

4. Nieuws en recente Kamerbrieven Brief Kansengelijkheid 13 maart Motie inburgeraars voorschools 12 maart VVE in opleiding als 2de pm’er geregeld Correcties scholen GOAB, budgetten openbaar Kennisvraag doorgaande lijn Kennisrotonde LKK nieuwe meting Pilot nieuw toezicht VVE Themabijeenkomsten GOAB.eu: Ouderbetrokkenheid: 4 april VVE in kleine kernen: 17 april Beilen en 21 mei Eindhoven

5. Wat verder ter tafel komt Evaluatie van vandaag Volgende kenniskring: 18 juni, onderwerpen?