ICC Wijkproject Midden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kunst *nienke*.
Advertisements

Verhoudingen.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Kunstwerken van Leonardo Da Vinci
Beroemde kinderen Leonardo da Vinci
Kunstproject groep 8.
Leven en werk van Leonardo da Vinci
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Door Axelle, Jolien en Michiel
Leonardo da Vinci Door Sander & Gijs.
Leonardo Davinci Door Lisa en Gemma.
Gemaakt door: Denise Nicole Max
gemaakt door: Daan, Ebba en Kenneth
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Thema: mijn schaduw verrast me
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Renaissance Schilderkunst.
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Wie is dit??.
Informatieavond Groep Het Baken
Marieke Tuinman Natasja Langwerden Klas VR2A 17 juni 2013
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Presentatie Bijeenkomst 2
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
“terug in beeld brengen”
Les 39: De beeldende kunsten
Leonardo da Vinci Door Tine.
IPC Nederland.
Algemene Techniek en Handvaardigheid op de Viaan
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Informatieve bijeenkomst
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Cultureel en kunstzinnige vorming
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Wat is kunst?
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Renaissance De wedergeboorte.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Welkom in groep 4.
KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING
Cultuureducatie met Kwaliteit
Schilderijen uit de 17de eeuw
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Portret in beeld THTEX.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Stel je eens voor.. HetCCC en de ruimte….
Renaissance wedergeboorte.
Mona Lisa Code Klikken om verder te gaan.
PO 1 4Havo Recyclen of kopiëren?.
Ontdekkers en Hervormers 1.6 De wereld van Leonardo da Vinci
Cultureel en kunstzinnige vorming
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Cultuureducatie met Kwaliteit
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen
Semantisatieverhaal: Kennen jullie neef Nico nog
Leonardo da Vinci, de man die zijn tijd ver vooruit was
Voorbeeld Bewegingsintegratie Opdracht: Observeer de beweging van een medeleerling en beschrijf die beweging zodanig dat de anderen deze exact kunnen.
Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8
Rotterdam met LEF Diversiteit als thema in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

ICC Wijkproject Midden Schooljaar: 2018 – 2019 Thema : Da Vinci 500 jr. Schooljaar: 2015 – 2016 Thema: Muziek Periode : februari / maart / april 2018

Projecttitel: ‘Da Vinci; de man die alles kan’ .

Thema: Leonardo Da Vinci, ‘de man die alles kan’ Schilderijen/fresco’s Groep 1 en 2   Dans Drama Techniek Handvaardigheid Uitvindingen Vliegen/vliegobjecten Machines/bewegingen Leonardo Da Vinci: De Mens De Kunstenaar De Schilderijen De Schetsen De Beeldhouwer De Uitvinder Schilderijen Portretten Mona Lisa De Glimlach Mysterie Museum Groep 3 en 4   Drama Fotografie Schilderkunst Zang/theater De Da Vinci Code Schetsen   Vliegen en bewegen De kunstenaar De Schilder De Emotie De Tekeningen Leonardo Da Vinci De man van Vitruvius De Mens De Wetenschapper Het menselijk lichaam Anatomie Het Laatste Avondmaal Groep 5 en 6   Tekenen Verhoudingen Dans   Het menselijk lichaam Tekenen met houtskool Knuffel / de mens Schilderijen/fresco’s Groepsvorming Geschiedenis Tijdgenoten Groepsfoto’s Groepscultuur Emoties Ontwerpen Arcering Groep 7 en 8   Kunstgeschiedenis Maatschappelijke vorming Tekenen Etsen

De kerndoelen bij dit thema: Kerdoel 54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren . Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed Kerndoel 34: De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen De leerlingen leren over verschillende mogelijkheden en grenzen van het lichaam met betrekking tot prestaties, en over ervaringen met chronische aandoeningen, ongemakken en handicaps Kerndoel 38: De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

Tussendoelen Groepen 1 en 2, 3 en 4 Verschillende dans- en bewegingsoefeningen, die een relatie hebben met de wereld Leonardo da Vinci, uiten op verschillende soorten muziek Gebruik van de danselementen  kracht, ruimte, op de plaats  Bewegen als robots, machines, vliegende objecten Bewegingen ten op zicht van vaste zaken Vanuit muzikale zin bewegingsopdrachten ervaren en uitvoeren Constructieprincipes Bewegings- en overbrengingsprincipes Ruimtelijk bouwen en construeren Groep 3 en 4: als gr. 1 en 2 plus Schilderijen met een bijzondere betekenis Kunstenaars en ambachtslieden uit verschillende disciplines: bijv. schilder, tekenaar, beeldhouwer, ontwerper, uitvinder. Verhalen van kinderen bij portretten, schilderijen Leren ervaren hoe emoties er uit zien en waar je bep. Emoties aan kunt herkennen Relaties tussen kunstwerken van dezelfde persoon of tussen alle activiteiten. Betekenisvolle onderwerpen en thema’s uit de verschillende leergebieden en de directe belevingssfeer (museum; op de foto).

Tussendoelen Groepen 5 en 6, 7 en 8 Groep 5 en 6: als gr. 3 en 4 plus Lichaamsvormen van mensen en dieren in verhouding weergeven Tekenen met conté en houtskool Overgangen, contrasten en kleuraccenten Wetmatigheden van de natuur Motieven en decoratie Patronen (spiegelen, herhalen, roteren) Met bewegingen de maat en de lijnen van een tekening bepalen Groep 7 en 8: als gr. 5 en 6 plus Schilderkunst ten op zicht van frescokunst Betekenis bepaalde feesten en de historische achtergrond daarvan Wat vertellen groepsfoto’s? Groepsvorming, emoties, groepscultuur Verhalen bij schilderijen, foto’s, afbeeldingen van groepen Schetsen, tekenen, arceren Schilderkunst t.o.v. drukkunst Droge naald techniek / Afdruktechniek

De kinderen leren bij dit thema: Groep 1 en 2: ‘Vliegen en Beweging’ Leonardo Da Vinci heeft een aantal vliegende projecten ontworpen: Helikopter, Parachute en Vliegende objecten. Hoe werken machines, hoe gaan bepaalde bewegingen, hoe gaat dat bij vliegen? Groep 3 en 4: ‘Mona Lisa’ Het schilderij van de Mona Lisa kijkt en lacht op een bepaalde manier. De glimlach heeft met een emotie te maken. Welke emoties zijn er en hoe kun je ze oproepen? Hoe werkt mimiek en kun je dat vastleggen in foto’s of misschien in een schilderij? Waar hangt het schilderij, wat is er mee gebeurd? Groep 5 en 6: ‘De Man van Vitruvius’ Alles is bij de mens in goede verhoudingen. In de 16de eeuw heeft Leonardo Da Vinci daar een hele studie aan gewijd en al die verhoudingen vastgelegd. Groep 7 en 8: ‘Het Laatste Avondmaal’ De fresco is een groepsfoto van een bepaald moment. Wat is er aan de hand? Is het een gezellige bijeenkomst of is er meer te zien? Zie je altijd precies wat er achter een groepsfoto zit? Hoe zit groepsvorming in elkaar? Welke culturen, emoties ed. komen daarbij naar voren?

Dagelijks schetsen maken Oplossen van de Da Vinci Code Groepen 1 t/m 8 algemeen Dagelijks schetsen maken Oplossen van de Da Vinci Code Leonardo Da Vinci: De Mens De Emotie De Schetsen De Da Vinci Code De schilder De beeldhouwer De componist De ontwerpen theater beelden De uitvinder De ontdekker De anatomist De stadsplanner

Dagelijks schetsen Alle kinderen van alle groepen krijgen een ‘schetsboekje’, waarin ze dagelijks een schetsje mogen maken. Een schets, zoals Leonardo ook steeds maar weer deed. Dit kan van alles zijn, bijv. van een hand, van het gezicht van een medeleerling, van een plant, van een blokje lego, van een spin, enz. enz. enz.

Oplossen van de Da Vinci Code Leonardo Da Vinci schreef met zijn linkerhand, maar ook nog in een soort spiegelschrift. Er wordt gezegd dat hij dat deed, zodat niet iedereen met zijn ‘uitvindingen’ er van door kon gaan. Dus een soort geheimschrift. Alle groepen krijgen een opdrachten die de leerlingen moeten uitvoeren. Dat levert een letter op die samen met alle letters van de andere groepen samen een woord vormen. Dat woord is de code voor het openen van de “Schat”!

Groep 1 en 2 ‘Vliegen en Bewegen’ Leonardo Da Vinci: De Mens De Kunstenaar De Schilderijen De Schetsen De Beeldhouwer De Uitvinder Cult. Ontmoeting: Vliegende beweging bij dans op muziek Diverse soorten bewegingen Bewegen met ‘vleugels’ Wat kan allemaal vliegen? Wat is een kettingreactie? Beweging via een Kettingreactie Onderdelen maken voor de Kettingreactie

Groep 3 en 4 ‘De Glomlach van de Mona Lisa’ Leonardo Da Vinci: De Mens De kunstenaar De Schilderijen De Emotie De Tekeningen De Schetsen Het Museum Cult. Ontmoeting: Het portret De glimlach De emoties Portretfoto maken Portret tekenen Extra: Muziek/theater Koorzang Het verdwenen schilderij

Groep 5 en 6 ‘De Man van Vitruvius’ Leonardo Da Vinci: De man van Vitruvius Verhoudingen De Mens De Wetenschapper Het Menselijk Lichaam Anatomie Cult. Ontmoeting: Kennismaking Vitruviusman Proporties van het lichaam Lichaamsvormen van mensen en dieren in juiste verhouding Tekenen et conté en houtskool Aken van ‘eigen’ Vitruviusman

Groep 7 en 8 ‘Het Laatste Avondmaal’ Leonardo da Vinci Schilderijen Groepsfoto’s Groepscultuur Emoties Fotografie Ontwerpen Arcering Cult. Ontmoeting: Kunstgeschiedenis Maatschappelijke vorming Foto’s maken van groepen Drama Tekenen Etsen