Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Advertisements

Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Samenwerkingsverband
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Overgang van PO naar VO Let op!
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De Syntheseklas 50% besparing 100% succes integratie van leerlingen met cluster 4- indicatie in het reguliere onderwijs.
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Een gezamenlijke uitdaging!
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
Congres Passend onderwijs en zorg voor jeugd verbinden 16 mei 2013 Maatwerkoplossingen in het OPDC Nieuwe Stijl 1.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Even voorstellen REC 2 ZEON REC 3 Zuidoost Brabant Peter Schutte
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Kunnen wij het samen Passend maken?
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Door Martine Pauptit, consulente Onderwijszorgloket Koers VO
De weg van de leerling met specifieke
“Tolkvoorziening binnen het Passend Onderwijs; wat is er mogelijk? Inleiding Benny Elferink en Mariën Hannink (Platform doven, slechthorenden en tos) 17.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Van speciaal onderwijs naar onderwijs voor speciale kinderen
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Kansen voor transformatie
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Onderwijs Overstijgende Voorzieningen Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
De 24 uur van Boekelo Innovatie? Hou het simpel! Ambelt Kiest Koers.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap! Swv Plein mei 2014 Aleid Schipper.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Informatie voor ouders groep 8 over:
Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Oranje route avond 8 oktober 2019.
Inhoud Wat is het Spaarne College? Voor wie? Onderwijsniveaus
Transcript van de presentatie:

Samenwerking tussen regulier en voortgezet speciaal onderwijs: kansen voor alle leerlingen! Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019 Evert Westers en Luuk van Aalst

Even voorstellen

Twee onderzoeken uit 2018

Reden om samen te werken Reden voor samenwerking is vooral van onderwijsinhoudelijke aard: Betere bediening van groepen leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften en verbetering van individuele maatwerktrajecten

Drie vormen van samenwerking Intensieve samenwerking en integratie; Inzet van VSO bij arrangementen, symbiose en bovenschoolse voorzieningen; Inzet van VSO bij diagnostiek, preventie en lichte ondersteuning.

Intensieve samenwerking/integratie tussen vso en VO/PRO VO en VSO voeren samen delen van het onderwijs uit Groepen worden gecombineerd Groepen worden volledig geïntegreerd Ongeveer 25% van de VSO locaties werkt op de een of andere manier (intensief) samen. In 40% van de samenwerkingsverbanden en op 25% van de PRO scholen samenwerkingsvarianten (of in voorbereiding) 80% van de VSO-scholen verwacht de komende 2-5 jaar een toename van de samenwerking VSO cluster 3 werkt vooral samen met PRO & VMBO. VSO cluster 4 vooral met VMBO

Symbiose, diagnostiek en preventie Een meerderheid van de vso-scholen werkt samen met het vo op het gebied van ondersteuning bij maatwerk-arrangementen voor individuele vo-leerlingen, speciale autismeklassen in vo-scholen en speciale klassen of arrangementen voor specifieke doelgroepen in het vo. Ondersteuning in tussenvoorzieningen. Samenwerking op gebied van diagnostiek en preventie.

Voordelen samenwerking Ondersteuning voor leerlingen Daadwerkelijke uitvoering van meer inclusief onderwijs Kwaliteit van de speciale onderwijszorg Ondersteuning voor eigen onderwijsmedewerkers Samenwerking met ouders

Succesfactoren Een breed gedragen visie Aansturing vanuit een bevoegd gezag Vanaf het begin aandacht voor het echt invoegen in de cultuur van de school Samenwerking met jeugdhulp/gemeenten

Netwerk canvas Willems, N., Linck, R., Kaats, E. (2018). Deventer: Vakmedianet

Knelpunten Problemen voortkomend uit wet- en regelgeving/bekostiging Capaciteit en samenwerking jeugdhulp Organisatorische problemen Personele problemen Financiële problemen Spreiding/thuisnabijheid Huisvestingsvragen Beperkte medewerking/ontbrekende steun van het ministerie van OCW

Wat kan al wel binnen de wet Symbiose Onderwijs op een andere locatie Meetellen onderwijstijd OPDC

Klas Met Expertise Hoe het begon, de aanleiding Etty Hillesum Lyceum en SWV VO Deventer Doelgroep Indicatiestelling Expertise Wat werkt wel en wat kan er nog beter? Omwikkelingen toekomst

Verandering?