Prader Willi en schoolkeuze

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
GMR +DO + schoolsoortoverleggen
Nu: weer samen naar school
De historie & de toekomst
CvdL
VIVIS BEKOSTIGINGSSYSTEMATIEK Cluster 1 14 december 2007 Frits Grevink
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Cluster 4 gerelateerde problemen
VSO de Widdonckschool Weert
Werkconferentie 4 april 2013
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
De grote sprong! VO PO.
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
VSO de Widdonckschool Weert
Dove en slechthorende kinderen
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
De kern van het arrangeren
PGB en LGF PGB: Ondersteuner van buiten de school, buiten de schoolboekhouding LGF: Docent/leerlingbegeleider eigen school en ambulante begeleider REC,
Passend onderwijs in getallen
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Basisschool ‘t Heuvelke
informatiebijeenkomst
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Zorgen in de basisschool
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
binnen Passend Onderwijs
De weg van de leerling met specifieke
Agenda  Wat is Passend Onderwijs?  Samenwerkingsverband de Eem  Zorgplicht  Basisondersteuning  Wanneer komt u ons tegen?  Waar kunt u met vragen.
Welkom.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Uitgelegd…..  Passend onderwijs wordt ingevoerd omdat de manier waarop extra ondersteuning op school nu is geregeld een aantal problemen geeft.  Het.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Vandaag collecteren we voor het zendingswerk van Kerk in Actie
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
LECSO Noordelijke Werkconferentie Onderwijs en zorg samen effectief in actie voor kinderen/jongeren 20 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Prader Willi en schoolkeuze Hinke Boomsma Orthopedagoog Generalist en Psycholoog Kinderrevalidatie Beatrixoord

Inhoud vandaag Organisatie van het onderwijs in Nederland Hoe kies je nu de juiste school voor jouw kind met Prader Willi? Inhoud vandaag

Verschillende vormen van onderwijs

De smaken onderwijs tot 12 jaar Regulier basisonderwijs (BO) Speciaal basisonderwijs (SBO) Speciaal onderwijs (SO) De smaken onderwijs tot 12 jaar

Regulier basisonderwijs Binnen de regulier basisscholen zijn er scholen met een traditionele onderwijsconcept, of vernieuwingsonderwijs zoals jenaplan, montessori, vrijeschool, etc. - elke school heeft ondersteuningsmogelijkheden voor kinderen met leerproblemen. Het verschilt per school hoe dit er uit ziet. Regulier basisonderwijs

Speciaal basisonderwijs Soms kan een gewone basisschool een kind niet helpen bij leerproblemen. Het kind gaat dan door naar het speciaal onderwijs (SBO). Speciale basisscholen zijn bedoeld voor onder andere: - moeilijk lerende kinderen; - kinderen met opvoedingsmoeilijkheden; - kinderen met gedragsproblemen. NB: binnen het SBO staan leerproblemen centraal en is andere problematiek bijkomend. Dus bij kinderen met gedragsproblemen moet duidelijk onderbouwd worden waarom het SBO het meest passend is en Cluster 4 niet meer passend is. Speciaal basisonderwijs

Het speciaal onderwijs is er voor leerlingen die specialistische of intensieve begeleiding nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat zij een handicap, chronische ziekte of stoornis hebben. Er is speciaal basisonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en speciaal onderwijs.  Speciaal onderwijs

Cluster 1: blinde, slechtziende kinderen; Koninklijk Visio Cluster 2: dove, slechthorende kinderen en kinderen met een taal- spraakontwikkelingsstoornis; Kentalis Tine Marcus school Cluster 3: motorisch gehandicapte, verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke kinderen; Mytyl en Tyltylschool, Zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK) en langdurig zieke kinderen; de Groninger Buitenschool. Cluster 4: kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen; RENN4 scholen. De clusters van het SO

Samenwerkingsverband Scholen voor regulier basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs moeten aangesloten zijn bij een samenwerkingsverband, met als doel het bieden van passend onderwijs. Binnen zo’n samenwerkingsverband moeten naast de reguliere basisscholen ook één of meer scholen voor speciaal (basis)onderwijs participeren. De scholen hebben met elkaar een budget voor leerlingen met speciale zorgbehoeften. Binnen een samenwerkingsverband moet alle zorg geleverd kunnen worden. Scholen kunnen zich specialiseren en gezamenlijk afspraken maken wie welke kinderen het beste kan opvangen. Als een school geen passend onderwijs heeft voor een kind, kan zo’n leerling terecht op een andere school binnen het samenwerkingsverband. In het samenwerkingsverband hebben de scholen voor speciaal (basis)onderwijs de rol van expertisecentrum. Zij kunnen leerlingen opvangen die intensieve zorg nodig hebben of ambulante begeleiding aanbieden aan de reguliere basisscholen. Samenwerkingsverband

Zmlk BO SBO Mytyl Tinemarcus Hoe maak je een keuze

Waar hou je rekening mee? cognitie IQ leermogelijkheden Gedrag Dwanghandelingen Oppositioneel gedrag Fysiek regulatiestoornis in de hormoonhuishouding, verkromming van de rug, verstoorde lichaamstemperatuur, hoge pijngrens, slaap-/ademhalingsstoornissen, lagere spierspanning, minder lichamelijke activviteit . Spraak-taal Moeite met het vormen van klanken. Voeding Drang om te eten Meer vetweefsel minder spiermassa Waar hou je rekening mee?