Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven 10 april 2019
Verstedelijking legt druk op capaciteit Minder autoverkeer in de stad Groei metro afgelopen jaren rond de vijf procent, groei zet door
Druk op capaciteit vraagt om beter benutten Hoger dan geraamde groei door verstedelijking vraagt om: Beter benutten infra door hogere frequenties en automatisering Beter benutten materieel door afstemming op vraag en condition-based onderhoud Sturen gedrag door verbeteren crowd control en waar mogelijk aanpassing werk- en schooltijden
Ambities Rijk en MRDH doen extra beroep op capaciteit Ambitieuze klimaatdoelstellingen Leefbare steden met autoluwe gebieden Stimuleren gebruik OV, fiets en deelmobiliteit in en richting binnensteden Verbeteren verkeersveiligheid
Daarom is het nodig een kwaliteitsslag te maken Betere aansluiting op andere modaliteiten door hubs en MaaS- oplossingen Frequenties omhoog Extra lijnen en stations waar nodig Consensus over denkrichting, maar nog geen financiering
Er liggen drie kansen om benodigde slag te maken Automatisering metronetwerk Oevervebinding en / of Zuidtangent Hoogwaardige metropolitane verbinding Dordrecht-Den Haag
Wat de RET nu al doet om groeiende reizigersstroom te bedienen Extra spitsritten bij tram en metro Aanleg keerspoor Pijnacker voor frequentieverhoging RandstadRail Innovatie inzetten om reizigers beter te verspreiden in de voertuigen (MetroLab) Voorbereiding order extra metrovoertuigen voor frequentieverhoging metro
Verbeteringen voor reizigers in 2019 en 2020 Hoekse Lijn gaat rijden Directe verbinding tussen Rotterdam Centrum en Hoek van Holland Tot elke 5 minuten een metro in de spits (Schiedam Centrum- Vlaardingen-West) Introductie elektrische bussen 55 volelektrische bussen 103 hybride bussen
De RET beweegt mee met veranderend consumentengedrag Barcode-ticket geschikt voor incidentele reizigers zoals toeristen Online bestellen via iDEAL en creditcard Update toegangspoortjes en validators geschikt voor mobiele toepassingen geschikt voor EMV
Tarieven Vorig jaar forse verhoging door btw-verhoging (totaal 5,75%) Dilemma: klanttevredenheid en prijselasticiteit versus noodzaak om meer inkomsten te genereren De uitdaging: op zoek naar een goede balans