Citizen science project over klimaatverandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

IPad op Bos en Vaart Kinderen van nu groeien multimediaal op.
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
Opzet van de workshop Kennismaken
NAHSA Nijmegen Area High School Array. Inleiding Wat willen we meten Hoe willen we dit doen Wat is de rol van universiteit en scholen in dit project Wat.
Kosmische Stralen onderzoek met middelbare scholen
Kennis in Kaart Gebruik van een semantisch netwerk voor het in kaart brengen van kennis en competenties.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Herlancering educatieve website
Zapstad 10..: een ontdekking van een buurt – Spelenderwijs kijken naar ruimte en ruimtegebruik. Informatie geven en krijgen: – Hoe ervaren en zien jongeren.
Leren organiseren voor de New Millennium Learners Frans de Vijlder.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk.
TUSSEN EVALUATIE Nieuwe werkwijze OPDC
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Loskuil -27 º º 38 S. Klue(Mr) Box 36, Bothaville 9660 Fb: Laerskool Loskuil.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Stamperius Op school in Goes. Goes Burger Avondschool In deze brief uit 1871 van de Commissie van toezigt op de scholen voor Middelbaar Onderwijs aan.
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
Roadmap Witboek innovatie in de publieke dienstverlening Powered by… “De innovatieve bende”
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
Workshop basisonderwijs
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Een motivatie - en samenlevingsproject voor 2e graad BSO
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Kennisdag MOW – workshop Stakeholdersmanagement Lieve Verfaillie
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Waarom leerlingenparticipatie?
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Aanwijzingen: Gebruik deze dia's en notities om uw project te maken.
Actieonderzoek.
Evaluatieonderzoek.
Workshop – ambities delen
WAAROM? WAT? HOE? OUTPUT VRAGEN
Conclusies onderzoekers
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2019
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Citizen science project over klimaatverandering www.knappeknoppen.be Uitleg project naam Citizen science project over klimaatverandering www.knappeknoppen.be

Project rondom fenologie, op wat gebaseerd De Frenne et al. (2018)

Japanse bloesem = sakura Festival met 1000 bezoekers over heel de wereld

Vroeger midden april – nu begin april Data tot jaar 800 – duidelijke link met Industriële revolutie - T

Knappe K(n)oppen Project Zijn onze bomen bestand tegen een warmere wereld? 2018-2019: pilootjaar  Samenwerking met 5 verschillende middelbare scholen  Leerlingen van 1ste tot 3e graad  5 opeenvolgende workshops “Bomen zijn vaker en vaker in de war door klimaatverandering. Daarom worden in dit citizen science project leerlingen van verschillende scholen opgeleid tot knappe koppen die de onderliggende factoren van de knoppen van bomen zullen onderzoeken.

Knappe K(n)oppen doelstellingen Doel 1: Een wetenschappelijk dataset creëren. Doel 2: Het mobiliseren van burgers in ecosysteem- en klimaatonderzoek. Doel 3: Doorstromen van informatie naar zowel de deelnemers als de maatschappij. Nood aan info rondom klimaatverandering

Workshop 1 Workshop 1 Betrekken onderwijs bij citizen science project: 1e jaar = goede leerschool Ken uw doelpubliek – weet wat hen motiveert om deel te nemen aan zo een project - 1e workshop: klimaatverandering, proefjes, spectaculaire proef, zelfstandig resultaten uitleggen Credit: Pieter Boussemaere

Workshop 2 Betrekken onderwijs bij citizen science project: 1e jaar = goede leerschool Weet het kennisniveau van u doelpubliek: bomen zo belangrijk in klimaatverandering Jongeren meegenomen naar het bos

Workshop 3 Betrekken onderwijs bij citizen science project: 1e jaar = goede leerschool Technische aspecten – lln zelf loggers maken – solderen STEM richtingen – enige ervaring met solderen Andere lln helemaal nog niet, uitdagen en positief bevestigen helpt om jongeren te blijven motiveren

Temperatuur  nagellak Workshop 4 Licht  plastic zakken Temperatuur  nagellak Betrekken onderwijs bij citizen science project: 1e jaar = goede leerschool Experimenten in citizen science project – haalbaar ! Realistisch ! – anders verliezen van motivatie Pas het aan op maat van het doelpubliek – experimenten op speelplaats van de school, community, ook ouders die betrokken werden, vrijwilligers uit de buurt, rond tijdstippen die gemakkelijk toegankelijk zijn – doel experiment en logistiek haalbaar met doelpubliek!

Workshop 5 4 Betrekken onderwijs bij citizen science project: 1e jaar = goede leerschool Laat de betrokkenen ook zelf hun data analyseren – zo alle aspecten van wetenschappenlijk onderzoek en niet alleen data verzamelaars Meer betrokkenheid van burgers in wetenschap en ook meer begrijpen Data analyses, meer dan relevant – ook interessante conclusies kunnen trekken. Vb nagellak – wel degelijk T manipuleren Jongeren data verzameld waarop we kunnen voortbouwen.

Citizen science project over klimaatverandering www.knappeknoppen.be Uitleg project naam Citizen science project over klimaatverandering www.knappeknoppen.be