Basiskennis LOB.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
LOB-middag Haaglanden
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Welkom op de ouderavond van klas 3
Welkom MAS
Fontys Sporthogeschool
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
LOB De VO-school als regisseur
Voorstellen Mijn naam: Bas Kuiper (KPB) de decaan heet tegenwoordig:
Identiteitsleren in Lifelab
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Loopbaanbegeleiding en ouders
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
Instroom klas 3 vmbo.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Van harte welkom ouders
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
De N-factor, lessencyclus over netwerken
LOB binnen Taalbrug DG.
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
Basiskennis LOB.
LOB Motieven Wat wil ik?.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Voorlichtingsavond 30 oktober VMBO voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs leerwegen sectoren tlgl klbl.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Loopbaancompetenties
LOB in het PTA van het VMBO
Studiekeuzes van uw kind
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studieloopbaanbegeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Ouderavond Profielkeuze
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
LOB als doorlopende lijn
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg
Studiekeuzes van uw kind
Welkom Informatiebijeenkomst 13 november 2018 De overstap van VO naar MBO Tonny Meessen LOB-functionaris
LOB Motieven Wat wil ik?.
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Welkom in ons huis! Profiel: Economie & Ondernemen
Transcript van de presentatie:

Basiskennis LOB

LOB: Waarom? Daarom! Maatschappelijke ontwikkelingen Minder in de voetsporen van vader en moeder (individualisering) Minder herkenbare beroepen, enorme toename van (nieuwe) functies en beroepen Minder banen voor het leven, meer flexibiliteit in het arbeidsproces Nog steeds toenemende behoefte aan hoger opgeleiden Veel keuzemogelijkheden Dit alles vraagt om vaardigheden op het gebied van 'leren kiezen' en de '(leer)loopbaan leren sturen

LOB: waarom? Daarom! Ontwikkelingen in het onderwijs Relatief hoog switchgedrag van tl-leerlingen in mbo en hbo Onderzoek VO-raad over tl (2010): leerlingen hebben beperkt beroeps- en opleidingsbeeld Onderzoek Laks: 'Scholieren eisen tijd en begeleiding voor hun loopbaan" (Laks, 2013) Leerlingen hebben behoefte aan LOB die begint in leerjaar 1 en toeneemt in de laatste leerjaren. Leerlingen willen ervaringen opdoen, stages lopen , proeflessen volgen, voorlichting en informatie krijgen. Leerlingen vinden dat decaan, mentor en vakdocenten alle drie een bijdrage kunnen leveren aan het keuzeproces en verwachten dat de drie pijlers samenwerken daarin. De rol van vakdocenten mag daarin groter worden. Leerlingen willen social media leren gebruiken in relatie tot het keuzeproces.

LOB-Disk Uitdrukkelijker dan voorheen hebben scholen de vraag hoe zij de LOB-doelen kunnen realiseren in een onderwijsprogramma. Waar zit LOB? En, wat doe je aan LOB? Wat is goed LOB? De afbeelding hiernaast – de LOB-disk – laat de aandachtsgebieden zien. De binnenste cirkel staat voor het curriculum en omvat beroepsvoorbereidende kennis en vaardigheden (profiel- en keuzevakken), algemene kennis en vaardigheden, professionele kennis en vaardigheden en loopbaancompetenties. Leerlingen kunnen ervaringen opdoen door middel van oriënterende en realistische activiteiten in het opleidingsveld, het beroepenveld en – vooruitlopend op onderwijs 2032 – het maatschappelijk domein. Dit kan door activiteiten uit te voeren binnen en buiten school én binnen en buiten het curriculum. Zij reflecteren op de eigen persoon, het eigen handelen, de ervaring, bij voorkeur door middel van een variatie aan werkvormen in combinatie met reflectiegesprekken. De in bovenstaande tekst vetgedrukte woorden impliceren dat leerlingen actie ondernemen, in actie gezet worden en dingen doen. "Maar welke activiteiten kunnen zij dan doen?" De LOB-disk is een hulpmiddel: om het gesprek te kunnen voeren over het beleid en de praktijk: de disk stimuleert en faciliteert de onderbouwing van LOB om de regie te kunnen voeren over LOB om samen te kunnen werken aan de optimalisering van LOB bij de inhoudelijke en praktische concretisering van LOB (wat en hoe) bij de bepaling (en spreiding) van LOB-lesactiviteiten De LOB-disk kan tevens een onderlegger zijn voor het loopbaandossier en een instrument om de ontwikkeling van leerlingen te volgen  waar zitten die dan precies?

Doelen van LOB: loopbaancompetenties ontwikkelen Capaciteitenreflectie Wat zijn mijn interesses en capaciteiten? Motievenreflectie Wat zijn mijn drijfveren? Werkexploratie Hoe kan mijn werk eruit zien? Loopbaanplanning Wat weet ik al? Wat heb ik nog meer nodig? Netwerken Welke contacten zijn van belang voor mij en hoe leg en onderhoud ik contacten?  Door het ontwikkelen van loopbaancompetenties ontwikkelen leerlingen een arbeidsidentiteit: waar ga ik voor en waar sta ik voor.

Op weg naar een praktijknabije LOB Van: Methodegestuurd Incidenteel Binnen schools Aanbodgericht Monoloog Feedback kiezen Naar: Ervaringsgericht Structureel Buitenschools Vraaggericht/medezeggenschap Dialoog Reflectie Leren kiezen:

Kenmerken praktijknabije LOB Praktijknabij en ervaringsgericht: realistische buitenschoolse opdrachten Leerlinggericht en vraaggestuurd: rekening houden met de vraag van de leerling Reflectie door middel van dialoog