Eigenaarschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Advertisements

Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Ho 6: Motivatie.
Adaptief onderwijs.
Reflectie.
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Arbeidsvreugde voor iedereen
Autonomie in de derde graad
Gedrag op de Wichelroede
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Bijeenkomst September 2015
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Praktijkervaring en reflectie
Opdrachten en eindopdracht
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Mondzorg - persoonsgericht
Coaching in regioleren
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Het loopbaangesprek.
Communicatie 3e les.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Communicatie 3e les.
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Werken met plezier en goed presteren
Hoe speel je de Pizza Game?
Loopbaan en burgerschap les 3
Leren leren door feedback
Les 4: iedereen is anders
Zichtbaarheid Creëren
Heb jij ballen voor scrummen?
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
Motivatie en puberbrein
De FoutenFabriek Frank Deuring
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

eigenaarschap

Bewustwording van het belang van eigenaarschap bij leerling en leraar. Ons doel: Bewustwording van het belang van eigenaarschap bij leerling en leraar.

Wat is eigenaarschap? Schrijf in jouw vak (deel van de placemat) de kernwoorden die bij je opkomen als je denkt aan: wat is eigenaarschap? ( 2 minuten). Bespreek met je buurman/vrouw jouw kernwoorden. ( 2 minuten). Bespreek nu samen wat jullie gemeenschappelijke kernwoorden zijn. plaats deze in het midden van je placemat. ( 2 minuten). Centraal.

verantwoordelijkheid Wat is eigenaarschap? autonomie keuzes Fouten mogen maken competentie vertrouwen verantwoordelijkheid feedback relatie reflectie

Hoe ziet eigenaarschap in de klas er nu voor jou uit?

Koppeling theorie aan praktijk en Ontwikkeling kleine theorie P (t) T Leg het verband tussen eigenaarschap en intrinsieke motivatie.

Factoren voor Intrinsieke motivatie Je drijfveren, gevoel van verantwoordelijkheid, inhoudelijke voldoening, (zelf)waardering, erkenning van kwaliteiten, nuttig voelen, plezier hebben in iets leren, een doel hebben en zichtbare resultaten van je inspanningen zien. begrepen worden

Vaardigheden leraar leerling Welke vaardigheden heb je nodig om eigenaarschap te bevorderen?

Eerst begrijpen dan begrepen worden Twee oren, één mond! De diepste behoefte van het menselijk hart is begrepen te worden.

Begrepen worden Benoem twee situaties waarvan leerlingen zeggen: ‘Deze leraar begrijpt mij/ons.’ ....................................................................... Bespreek dit in je groepje.

Leerling blijft eigenaar van het probleem! Oplossingsgericht Leerling blijft eigenaar van het probleem! slachtofferrol

Talenten ontdekken Begin bij het goede. Dus start bij de denktalenten van de leerling.

Ontdek jouw denktalent!

Fouten maken

Ontplooiing Mensen leren het meest van tegenslag. Diegenen die daaruit leren te groeien, zijn vaak het meest succesvol. Ze hebben leren leren, geleerd om flexibel te zijn en kunnen zichzelf snel aanpassen aan nieuwe ontstane situaties. In veel succesverhalen, vind je deze elementen terug. Geef je leerlingen dus ruimte en middelen om zich te ontplooien, zowel op persoonlijk vlak als vakinhoudelijk. A) Beschrijf hier welke tegenslag je achteraf het meeste heeft opgeleverd. B) Wat doe jij om je leerlingen ruimte te geven om zichzelf te ontplooien?

Aangeleerde hulpeloosheid

Wat willen we leerlingen leren?

Hoe is jouw mindset?

Carol Dweck

De Leerkuil De leerling is eigenaar van zijn leerproces, maar.... NOG

Fouten maken

Je kan pas echt loslaten als je ziet wat je vasthoudt ‘Ik doe het altijd zo.’ ‘Ik vind het leuk om klassikaal les te geven.’ ‘Angst’ Goede redenen, maar ze leiden niet tot eigenaarschap en differentiatie en dus geen optimaal rendement. Het is een illusie muisstille klassen, het hoogste rendement hebben.

Neem kleine stapjes

Van menu naar à la carte of buffet Keuzeopdrachten waarin onderwerpen op verschillende manieren worden aangeboden. - beeldende instructiefilmpjes - mindmaps Laat leerlingen keuzes maken bij het maken van de opdrachten. Bedenk nu een opdracht voor verschillende leerlingen.

Keuze Bekijk een filmpje over de stijlfiguren. Lees blz. 67 ‘Stijlfiguren’. Met mij de PowerPoint bespreken. Maak H2 Woordenschat opdracht 4 vraag 2-3 en opdracht 6.

Jouw Brein Je brein helpt je om een succesbeeld te verzinnen, te plannen en organiseren, te leren van zelfreflectie en feedback en om zo het verschil te maken. De keerzijde is dat jouw brein eigenaarschap ook in de weg staat. Het gebied in je hersenen dat zorgt voor focus is namelijk hetzelfde gebied dat reageert op emoties zoals twijfel, angst en frustraties. En zeker bij eigenaarschap hebben jij en je leerlingen te maken met spanningen en emoties. Zorg dus dat je je aandacht in het hier en nu houdt bij hetgeen je doet. Focus op dat wat je nu wilt doen, zodat je het optimale resultaat krijgt van je handelen. A) Beschrijf hier wat de eerste stap rondom eigenaarschap is die je morgen gaat zetten. B) Wat doe jij om samen met je leerlingen eigenaarschap vorm te geven?

Site www.wij-leren.nl