Rechten van betrokkenen in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

Inschrijven - stroomdiagram
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
De tussentijdse opzegging-clausule ACIS-symposium 4 maart 2011 Mr J. D
Systeem rechtsbescherming
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Actualiteiten Aanbestedingsrecht
Traditionele voorstelling totstandkoming rechtsnormen Overheidswet- en regelgevers ( Democratisch gelegitimeerd) Overheidsrechtspraak.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Laura Schabbing & Lisette Vermeulen. Antwoord geven: Links = A Rechts = B Beide = C.
De (T)OR en de bestuurder
What the #hack?! privacy Job Vos – jurist, FG en privacy-expert Kennisnet MBO Raad 22 april 2015.
Zorgbehoevenden en woonoverlast Verplicht medicijngebruik en andere mogelijkheden.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
 Wim Aukes Directeur IPA-ACON Groep  Tom van Deutekom Secretaris Stichting Vermogens Beheer Woensdag 10 februari 2016 PRESENTATIE STICHTING VERMOGENS.
Persoonsgegevens en de Wbp
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Workshop Actualiteiten Awb mr. Elise Fikkert en mr. Marie-Anna Bullens.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Procedure bij de gemeente Cees Ortelee. Opbouw presentatie 1. Stand van zaken bij de gemeente 2. Vervolg: Bestemmingsplanprocedure 3. Vragen.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Nieuwe ontwikkelingen in het bestuursrecht 1 door Jaap IJdema.
Wachtwoord veranderen Data lekken Privacyreglement Beveiliging Toestemming Privacy Je wordt gebeld … Moeilijk doen Bewerkersovereenkomst Privé.
Een datalek, wat nu?! De Wet bescherming persoonsgegevens,
Privacy en financiële instellingen VCO 5 juni 2007.
de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Stichting van de Arbeid
De Wmo, de CRvB en Mensenrechten
Autoriteit Persoonsgegevens Toezicht onder de AVG
Privacy en bescherming persoonsgegevens 2018 mr. Jan van Gool
PRIVACY CONGRES KNRB 20 januari 2018 mr. Arthur van der Hoeff
Agenda AVG, wat is er aan de hand? Oefening: register van verwerkingen
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
In 7 stappen uw organisatie klaar voor AVG
Presentatie ‘Privacy & CRM’
Algemene Verordening Gegevensbescherming youtube
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Veranderopgave handhaving
Privacy en Leerplicht/RMC
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Inschrijven - stroomdiagram
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
NVVB Afdelingscongres Limburg/Noord-Brabant
Privacy en Leerplicht/RMC
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Privacy Wat moet je weten van de nieuwe privacyverordening
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
KBO en omgaan met privacy
Functionaris Gegevensbescherming a.i Gemeente Katwijk
Algemene verordening Gegevensbescherming AVG
Integrale Toeleiding en Dienstverlening in het Sociaal Domein
het Naoberhuis Algemene Verordening Gegevensbescherming
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
Privacy 0-meeting Deze rapportage is interactief gemaakt!
Transcript van de presentatie:

Rechten van betrokkenen in de praktijk Saskia Peeman 1

De AVG kent de volgende rechten: Recht op informatie (art. 13 en 14 AVG) Recht op inzage (art. 15 AVG) Recht op rectificatie (art. 16 AVG) Recht op vergetelheid (art. 17 AVG) Recht op dataportabiliteit (art. 20 AVG) Recht van bezwaar (direct marketing art. 21 lid 2 en lid 3 AVG; bijzondere persoonlijke omstandigheden art. 21 lid 1 AVG) Recht op beperking van de verwerking (art. 18 AVG) Recht op menselijke blik bij besluiten (art. 22 AVG)

Bent u voorbereid op verzoeken van burgers? Zijn er verzoeken binnengekomen en hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Wie is intern verantwoordelijk voor verzoeken van burgers? Zijn de processen ingericht op verzoeken van burgers? Zijn de collega’s getraind om verzoeken te herkennen en behandelen? Hoeveel inzageverzoeken zijn er ontvangen? Hoeveel verzoeken tot verwijdering? Zijn er ook andere verzoeken binnengekomen? Hoe ging de organisatie om met de verzoeken? Werden de verzoeken herkend? Was het een opgaaf om te voldoen?

Transparantie naar de burger Het is duidelijk voor de burger hoe een AVG verzoek kan worden ingediend. - Wijzen op rechten onder de AVG, bijvoorbeeld via het beleid of statement 2. Wijze van indienen: - RB: niet via het algemene contactformulier - Identificatie 3. Inhoud van het verzoek: - Verwijzen naar de AVG - Specificeren (overweging 63) Onder de WBP: De Hoge Raad heeft enkele jaren geleden al uitgemaakt dat wie een dergelijk verzoek doet dit niet hoeft te motiveren maar kan "volstaan met een verwijzing naar art. 35 Wbp" en dat hij mag verwachten dat "de vervolgens aan te reiken informatie transparant en volledig zal zijn". Dat sluit ook aan bij de opmerkingen uit de wetsgeschiedenis dat het inzagerecht samenhangt met het transparantiebeginsel: een ieder moet in beginsel in de gelegenheid zijn om na te kunnen gaan of zijn gegevens worden verwerkt. Gemeenten mogen, omdat het in het algemeen gaat om grote hoeveelheden gegevens, vragen om welke gegevens het gaat (Overweging 63). Het register is geen vervanging van de plicht om een overzicht van de persoonsgegevens te leveren als daar om gevraagd word, maar je kunt met een verwijzing naar het register wel vragen of iemand geïnteresseerd is persoonsgegevens uit een bepaalde verwerking of groep van verwerkingen. En ze dus op die manier proberen te helpen hun vraag specifieker te maken.  Inzageverzoek onder de BRP en Jeugdwet

Inrichten systemen Processen Wi Interne organisatie Borgen in de organisatie Inrichten systemen Processen Wi Interne organisatie

Systemen faciliteren het kunnen voldoen aan de rechten Wijze van registreren Aanschaf nieuwe systemen Privacy by design norm Verwijderen van gegevens op back-ups

Processen inrichten Herkennen verzoek Procesverantwoordelijke - Verwijzen naar de AVG - Is het een AVG verzoek of een domeinspecifiek verzoek? VB: Jeugdwet, BRP - Specificatie Procesverantwoordelijke Termijnen bewaken - Binnen 1 maand reageren - Mogelijkheid tot verlenging bij complexe verzoeken - Burger informeren bij verlenging termijn - Dwangsom niet tijdig beslissen ogv Awb Besluit dus bezwaarclausule meesturen

Organisatorische inbedding Medewerkers op de hoogte brengen van reikwijdte Rechtspraak onder de WBP: documenten waar sporadisch naam voorkomt en persoonlijke interne notities vallen niet binnen reikwijdte. Wijze van registreren Procesverantwoordelijke Rolverdeling FG/PO

Actualiteiten RvS ECLI:NL:RVS:2019:181 RB: niet ontvankelijk, algemeen contactformulier is niet de route, termijnen werden opvallend goed in de gaten gehouden. Misbruik van WOB betekent niet automatisch misbruik van WBP. Afdeling richt zich alleen op inhoudelijke component en niet op het financiele aspec en de aard gemachtigde/verzoeker. Berichten VNG forum: handelen ambtenaren valt onder verantwoordelijkheid college. Verzoeken zijn gericht om te achterhalen welke gemeenten persoonsgegevens hebben geplaatst. Dit doel is in overeenstemming met de Wbp. Niet-ontvankelijkheid verklaren door het college was dan ook niet juist. Dwangsom niet tijdig beslissen wordt toegewezen, schadevergoeding wordt afgewezen, want verzoek is inhoudelijk niet behandeld. Last onder dwangsom TGB bank door AP RB: misbruik van recht. AP: Handhavingsverzoek. Vonnis rechtbank geldt tussen partijen en AP is geen partij & vonnis heeft nog geen gezag van gewijsde gekregen ivm appel. Verzoek wel in overeenstemming met het doel van inzageverzoek. De enkele reden dat verzoeker de documenten wilde gebruiken voor een civielrechtelijke procedure maakt het nog geen misbruik van recht (DEXIA). TGB verstrekte onvolledig overzicht en had onderzoek moeten doen. Verzoeker had eerder in een procedure het ontbrekende rapport al genoemd. Het inzageverzoek was ingediend via het algemene contactformulier van de website van de gemeente. Volgens de rechtbank is dit niet de juiste wijze voor het indienen van Wbp verzoeken. Interessant: de rechtbank laat weten dat het niet uitmaakt dat de gemeente Utrecht eerder wel een inzageverzoek via dit kanaal in behandeling heeft genomen. De algemene contactformulieren op gemeentelijke websites kunnen dus niet gebruikt worden voor verzoeken ogv de AVG.  De rechtbank overwoog dat eiser al meerdere keren is veroordeeld voor misbruik van recht in het kader van de Wob. Aan het onderhavige Wbp-verzoek lag een Wob-verzoek ten grondslag, waarin de gemeente had besloten dat er sprake was van misbruik van recht. Tegen dit besluit had verzoeker geen beroep ingesteld. Daarnaast hield de inzageverzoeker de termijnen opvallend goed in de gaten en zou hij al precies weten welke persoonsgegevens hij in het kader van zijn eerdere Wob-verzoeken aan de gemeente heeft verstrekt.   Concluderend duidt dit erop dat het inzageverzoek louter is ingediend om grootschalig in den lande geldsommen ten laste van de overheid te incasseren. De rechtbank verklaart het beroep dan ook niet-ontvankelijk. Ook indien – zoals de rechtbank in zijn vonnis aannemelijk heeft geacht – [VERZOEKER] met zijn beroep op artikel 35 van de Wbp (eveneens) tot doel heeft de verkregen documenten te gebruiken in een civielrechtelijke procedure tegen TGB, bestaat geen grond voor de conclusie dat [VERZOEKER] misbruik maakt van het inzagerecht. Zoals ook het Hof Den Bosch in de Dexia-zaak heeft geconcludeerd, is de enkele omstandigheid dat een betrokkene met de eenmaal verkregen gegevens vervolgens tevens een ander doel zou kunnen dienen, bijvoorbeeld door deze te gebruiken in een eventuele civiele procedure, ontoereikend om misbruik van recht aan te nemen.6 De AP betrekt hierbij voorts dat door TGB niet is gesteld en dat ook overigens niet is gebleken dat dit doel onrechtmatig is.

Inzoomen: Recht op vergetelheid Recht op vergetelheid geldt niet wanneer de gemeente de gegevens verwerkt omdat er een wettelijke verplichting is om dit te doen of wanneer de organisatie de gegevens archiveert in het algemeen belang Archiefwet - Selectielijst VNG - Proportionaliteits/subsidiariteitstoets maar..voorafgaand aan het archiveren moet er getoetst worden of de verwerking rechtmatig is!!

Waar kunnen wij jullie bij ondersteunen? Bestaande kennisproducten Borgen gegevensbescherming in de gemeentelijke organisatie (Excel en PDF) Rechten van betrokkenen (twee delen) privacy@vng.nl