David Bade, Willemstad Curacao 1970

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

Kunst *nienke*.
Beeldaspecten.
OVER OUDE DRUKKEN K ennismaken met boeken gedrukt vóór 1840 Welke soorten boekbanden komen voor?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Zoeken met behulp van life events Joyce Karreman 9 februari 2010.
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Beeldende aspecten Vorm
H+N+S Landschapsarchitecten
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Vertaald uit het SpaansFreddy Storm 01/2010 De metro van Stockholm wordt beschouwd als “de grootste kunstgalerij ter wereld". Er zijn 3 hoofdlijnen:
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Structuur.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
Kröller Müller Bonaventuracollege 5 havo
Thema: mijn schaduw verrast me
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Het toepassen van bruin papier voor procesbeschrijvingen in workshops
Voorlichtingsavond groep 3
E SCHER IN HET PALEIS Tentoonstelling van een geniale kunstenaar.
“baart oefening kunst?”
Project Beeldende kunst.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Kunst met Knip-, Snij- en Plakwerk
Onderzoek doen een methodische aanpak
Workshop Beeld beschouwen
Representatie van informatie over twee opstellingen van Boezem in een virtuele ruimte.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Social work Week 2.
Schoolkind Het kind is leergierig en prestatiegericht
Peuter 1,5 – 4 jaar Zelfbewustzijn neemt toe Grote fantasie en creativiteit Alles verwondert hen nog Begint kleuren te herkennen Knippen ( hakkend knippen.
Puber Adolescent jaar jaar Technische vaardigheden aanleren Kan abstracte werken maken: hoeft niet direct iets voor te stellen Wil graag zelfstandig.
INKT Beeldende Middelen Materiaal.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING
Methodieken Les 3 “ Individuele methodieken en groepsmethodieken” thema 10.1 en 10.2.
Puber Adolescent jaar jaar
Renaissance De Renaissance betekent wedergeboorte.
Barok Het woord Barok betekent grillig, grotesk en de Barok is in zijn uitstraling uitbundig en overdadig. De Barok begint ca in Italië. In het noorden.
Voorlichtingsavond groep 3
Middag.
Zonder herkenbare voorstelling (non-figuratief).
Songtekst in beeld   Muziek kan dienen om een boodschap te vertellen… vaak gaat dat door middel van songteksten. Met foto’s kun je een beeldend verhaal.
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Gemakkelijk en probleemloos mooie presentaties ontwerpen en geven.
Losse onderdelen die samen één geheel vormen
Kunst met Knip-, Snij- en Plakwerk
hedendaagse kunstvormen in ROBOT LOVE
volgende bladzijde terug
Wat heb je nodig? Schaar, lijm, computer en een printer.
Peuter Zelfbewustzijn neemt toe Grote fantasie en creativiteit
Makkelijk en probleemloos mooie presentaties ontwerpen en geven.
Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte.
Puber Adolescent jaar jaar
Keuzebegeleiding 3 havo/vwo Welkom op deze ouderavond!
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Peuter Zelfbewustzijn neemt toe Grote fantasie en creativiteit
Art & Design Productvormgeving.
Antoni Gaudi.
Muzische vorming.
Beeldende kunst: Onderdeel: tekenen
volgende bladzijde terug
Wat heb je nodig? Tekenmateriaal.
Vorm Hoe is de vorm weergegeven?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

David Bade, Willemstad Curacao 1970 Bade studeerde van 1987 tot 1991 aan de lerarenopleiding (handvaardigheid en tekenen) van de Hogeschool Holland in Diemen en bezocht aansluitend tot 1993 Ateliers '63 in Haarlem. Bade kreeg in 1993 de prestigieuze Prix de Rome en in 2010 won hij de Sikkens Prize, een onregelmatig toegekende prijs van de Sikkens Foundation.[1] Hij was van 2000 tot 2003 gasthoogleraar aan de Hochschule für Gestaltung in Bremen. Tevens is hij jurylid van de Rotterdamse Dolf Henkesprijs.[2]

Beeldhouwwerken met tijdelijk karakter? In de tekeningen, sculpturen en installaties die David Bade (1970) – die werd geboren in Willemstad, Curaçao – vanaf het begin van de jaren 1990 maakt komen allerlei onderwerpen uit de beeldende kunst en de massacultuur aan bod. Hij benadert de wereld en het kunstenaarschap op een kritische en provocatieve wijze: cynisch, maar vol humor. De werkwijze die David Bade hanteert is procesmatig en intuïtief te noemen. Pas tíjdens het werken krijgen zijn beelden hun definitieve vorm. Het materiaalgebruik varieert van ‘objets trouvés’ uit onze wegwerpmaatschappij tot natuurlijke materialen, zoals takken, klei, krijt, papier en linoleum. Ook piepschuim is een middel waarin Bade zijn ideeën vormgeeft. Het is hiervoor zeer geschikt, omdat dat materiaal de spontane expressie die hij nastreeft mogelijk maakt. Naast ruimtelijk werk maakt Bade veel verhalende tekeningen, die hij vaak als onderdeel van zijn installaties gebruikt. De installaties die hij presenteert zijn altijd complexe samenvoegingen van allerlei tweedimensionale en driedimensionale elementen. Vaak verwerkt hij er bestaande sculpturen in. De installaties maken een chaotische indruk, het zijn momenten uit een proces, die tijdelijk gefixeerd zijn in een expositie. Dit betekent niet dat het proces dan afgerond is. Bade kan hier na de expositieperiode mee verder gaan en onderdelen hergebruiken voor een volgende show.