Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE kleefkracht van de AMstelcampus
Advertisements

“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Projectweek.
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
MedMec Co-Creatie les 2 / Pia Terstroet P. M.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Thema: mijn schaduw verrast me
Experts werkvorm + begrippentest
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Op dit schilderij van de franse kunstenaar Matisse zie je mensen afgebeeld die een dans uitvoeren. De mensen zijn niet alleen verbonden met hun lichaam.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Theorielessen in projectmatig werken
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
Kunst en wetenschap. Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Mini-onderneming Toelichting project Planning Teamverdeling.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Programma 20.00Opening wethouder 20.10Inspirerende verhalen Randwijk – Oosterhout – Zetten 20.20Aan de slag 21.50Afspraken en afsluiting 22.00Napraten.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Isabelle Wenzel.
Kwaliteitszorg
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Denken als een computer
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Liefde en relaties.
Rob Goossens Het Werkplan.
Kwaliteitszorg
Instructie: Als kinderen voor zichzelf willen bijhouden hoe snel, of hoeveel rondjes ze iedere dag rennen, kan dit met dit sjabloon. Een leerkracht kan.
De Betekeniseconomie in de klas
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
MAW Inleiding + §1.1.
Jonas Wood.
Les 1: Introductie Marketing
Sleutels, codes en aanwijzingen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Kennismakingsspellen
volgende bladzijde terug
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Spel en beweging in het onderwijs
Boekpresentatie.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Zitobject.
Workshop creativiteit
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Art & Design Productvormgeving.
Opdracht product-PP Maak een PowerPoint over een product naar keuzen.
Nieuwe uitvinding... goed idee?
<naam bedrijf> & <naam school>
Kunst zonder grenzen Les 2C en 2D Non-conformisme.
ADL Les 1.
Geef afval een nieuw leven
Project gamemarket Les 1.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Anatomie en Fysiologie
<naam bedrijf> & <naam school>
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8

Simone Giertz vindt uit Simone Giertz: Simone is een Zweedse uitvinder, kunstenaar, robot-maker en YouTuber. Ze omschrijft zichzelf als expert in het maken van shitty robots. In haar video’s laat ze zien hoe ze robots maakt die voor het dagelijkse leven gebruikt kunnen worden. Zo heeft ze een robot die broodjes smeert, een robot die cornflakes voert en een robot die lippenstift aanbrengt. Alle robots hebben een ding gemeen: ze functioneren voor geen meter. Met haar niet functionerende robots laat Giertz een andere kant van de nieuwe technologieën zien. In een maatschappij waarin de angst voor robots die de wereld overnemen groots is, laat ze zien dat het aan functionerende technologie nog hier en daar ontbreekt. (Simone Giertz, The Toothbrush Machine, 2015) (Simone Giertz, Lipstick Robot, 2016)

Buurman en Buurman https://www.youtube.com/watch?v=eEgSBLhzULY (10 minuten) (klassikaal) https://www.youtube.com/watch?v=eEgSBLhzULY

Voorbeelden van irritaties Irritant en nuttig? (5 minuten) (klassikaal) Irritant en nuttig: 00:59 min Sneller geïrriteerd: 00:49 min https://schooltv.nl/video/waarom-zijn-insecten-nuttig-opruimers-en-voedselbronnen/ Sneller geïrriteerd https://schooltv.nl/video/waarom-word-je-chagrijnig-unhappy-hersenen/

Brainstorm opdracht: Vul in woord en beeld een vel met zoveel mogelijk situaties/dingen/geluiden/geure n waarvan mensen snel geïrriteerd raken. (10 minuten) (individueel)

Welke irritaties staan Wat is hier irritant aan? Bespreek: Welke irritaties staan er op je vel? Wat is hier irritant aan? (5 minuten) (klassikaal of tafelgroepjes)

Studio Daan Roosegaarde (5 minuten) (klassikaal) (Studio Daan Roosegaarde, van Gogh Path, 2014)

Opdracht: ‘Vind iets uit waarmee je irritatie oplost/oproept’ Beeldend: Leerlingen presenteren een schets of object aan de hand waarvan ze de keuze en werking van hun uitvinding toelichten. Theater / Dans: Leerlingen doen een performance die zowel ingaat op de irritatie als de uitvinding die dit oplost/oproept. Muziek: Leerlingen vinden iets uit waarmee je irritant omgevingsgeluid oplost/oproept.

Kies twee irritaties uit die je zelf het meest irritant vindt! Leg aan de kinderen uit je groepje uit wat je irritaties zijn en waarom het zo ongelofelijk irritant is. (10 minuten) (groepjes van 3 waarin ze de complexe opdracht gaan uitvoeren)

Aan de slag 1. Kies! Overleg met elkaar welke irritatie jullie het meest irritant vinden. 2. Bedenk! Met welke uitvinding zou je die irritatie kunnen oproepen en/of oplossen? Bedenk minimaal drie ideeën. (10 minuten) (groepjes van 3 waarin ze de complexe opdracht gaan uitvoeren)

3. Kies! Overleg met elkaar met welke uitvinding jullie verder willen. Aan de slag 3. Kies! Overleg met elkaar met welke uitvinding jullie verder willen. 4. Ontwerp! Hoe gaat de uitvinding waarmee je de irritatie oproept en/of oplost eruit zien? (60-90 minuten) (groepjes van 3 waarin ze de complexe opdracht gaan uitvoeren)

‘Vind iets uit waarmee je irritatie oplost/oproept’ Presentatie ‘Vind iets uit waarmee je irritatie oplost/oproept’ Presenteer! Overleg met elkaar hoe jullie je uitvinding gaan presenteren aan de klas. (10 minuten) (groepjes van 3 waarin ze de complexe opdracht gaan uitvoeren)

Presenteer Presenteer je ‘uitvinding’. (15 minuten) (klassikaal)

Reflecteer - Is de ‘uitvinding’ duidelijk gepresenteerd? - Is het duidelijk om welke irritatie het gaat? - Is de schets/prototype/performance/compositie aantrekkelijk vormgegeven? (10 minuten) (klasikaal)

Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8