Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8
Simone Giertz vindt uit Simone Giertz: Simone is een Zweedse uitvinder, kunstenaar, robot-maker en YouTuber. Ze omschrijft zichzelf als expert in het maken van shitty robots. In haar video’s laat ze zien hoe ze robots maakt die voor het dagelijkse leven gebruikt kunnen worden. Zo heeft ze een robot die broodjes smeert, een robot die cornflakes voert en een robot die lippenstift aanbrengt. Alle robots hebben een ding gemeen: ze functioneren voor geen meter. Met haar niet functionerende robots laat Giertz een andere kant van de nieuwe technologieën zien. In een maatschappij waarin de angst voor robots die de wereld overnemen groots is, laat ze zien dat het aan functionerende technologie nog hier en daar ontbreekt. (Simone Giertz, The Toothbrush Machine, 2015) (Simone Giertz, Lipstick Robot, 2016)
Buurman en Buurman https://www.youtube.com/watch?v=eEgSBLhzULY (10 minuten) (klassikaal) https://www.youtube.com/watch?v=eEgSBLhzULY
Voorbeelden van irritaties Irritant en nuttig? (5 minuten) (klassikaal) Irritant en nuttig: 00:59 min Sneller geïrriteerd: 00:49 min https://schooltv.nl/video/waarom-zijn-insecten-nuttig-opruimers-en-voedselbronnen/ Sneller geïrriteerd https://schooltv.nl/video/waarom-word-je-chagrijnig-unhappy-hersenen/
Brainstorm opdracht: Vul in woord en beeld een vel met zoveel mogelijk situaties/dingen/geluiden/geure n waarvan mensen snel geïrriteerd raken. (10 minuten) (individueel)
Welke irritaties staan Wat is hier irritant aan? Bespreek: Welke irritaties staan er op je vel? Wat is hier irritant aan? (5 minuten) (klassikaal of tafelgroepjes)
Studio Daan Roosegaarde (5 minuten) (klassikaal) (Studio Daan Roosegaarde, van Gogh Path, 2014)
Opdracht: ‘Vind iets uit waarmee je irritatie oplost/oproept’ Beeldend: Leerlingen presenteren een schets of object aan de hand waarvan ze de keuze en werking van hun uitvinding toelichten. Theater / Dans: Leerlingen doen een performance die zowel ingaat op de irritatie als de uitvinding die dit oplost/oproept. Muziek: Leerlingen vinden iets uit waarmee je irritant omgevingsgeluid oplost/oproept.
Kies twee irritaties uit die je zelf het meest irritant vindt! Leg aan de kinderen uit je groepje uit wat je irritaties zijn en waarom het zo ongelofelijk irritant is. (10 minuten) (groepjes van 3 waarin ze de complexe opdracht gaan uitvoeren)
Aan de slag 1. Kies! Overleg met elkaar welke irritatie jullie het meest irritant vinden. 2. Bedenk! Met welke uitvinding zou je die irritatie kunnen oproepen en/of oplossen? Bedenk minimaal drie ideeën. (10 minuten) (groepjes van 3 waarin ze de complexe opdracht gaan uitvoeren)
3. Kies! Overleg met elkaar met welke uitvinding jullie verder willen. Aan de slag 3. Kies! Overleg met elkaar met welke uitvinding jullie verder willen. 4. Ontwerp! Hoe gaat de uitvinding waarmee je de irritatie oproept en/of oplost eruit zien? (60-90 minuten) (groepjes van 3 waarin ze de complexe opdracht gaan uitvoeren)
‘Vind iets uit waarmee je irritatie oplost/oproept’ Presentatie ‘Vind iets uit waarmee je irritatie oplost/oproept’ Presenteer! Overleg met elkaar hoe jullie je uitvinding gaan presenteren aan de klas. (10 minuten) (groepjes van 3 waarin ze de complexe opdracht gaan uitvoeren)
Presenteer Presenteer je ‘uitvinding’. (15 minuten) (klassikaal)
Reflecteer - Is de ‘uitvinding’ duidelijk gepresenteerd? - Is het duidelijk om welke irritatie het gaat? - Is de schets/prototype/performance/compositie aantrekkelijk vormgegeven? (10 minuten) (klasikaal)
Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8