EXPOO Fold up 14 mei 2019 Christine Faure
Lokaal Loket Kinderopvang- Wat ? Neutraal informatie-en ondersteuningspunt Voor ouders die op zoek zijn naar kinderopvang Via netwerk van aanbieders en organisaties die gezinnen ondersteunen
Lokaal Loket Kinderopvang- Wie ? Elke lokale actor die relevant is voor ko kan de organisatie op zich nemen, mits die het mandaat heeft gekregen van het LOK Indien geen initiatiefnemer, neemt het lokaal bestuur dit op. Lokaal bestuur hoeft niet zelf te organiseren, men kan samenwerken met partners Lokaal bestuur heeft eindverantwoordelijkheid LOK is een ideale partner om mee vorm te geven aan een Lokaal Loket Kinderopvang
Lokaal Loket Kinderopvang- Opdrachten ? Coördinatie : registratie van opvangvragen coördineren Informatie : ouders informeren over aanbod en ondersteunen in hun zoektocht met specifieke aandacht voor kwetsbare gezinnen + het LOK, lokaal bestuur en Kind en Gezin informeren over de vragen naar kinderopvangplaatsen Samenwerking : met alle kinderopvanglocaties in het werkingsgebied, met organisaties die gezinnen ondersteunen en met andere lokale loketten
Lokaal Loket Kinderopvang- Werkingsgebied ? Eén loket per stad of gemeente Kan betrekking hebben op verschillende gemeenten binnen de grenzen van de zorgregio Kan meerdere aanspreekpunten of antennes hebben
Subsidie Lokaal Loket - vereisten Opdrachten uitvoeren (coördinatie/informeren/samenwerken) Meewerken aan de doelstellingen van het Huis van het Kind. Lokaal Loket moet niet ingebed zijn in hvk maar er moet minstens worden afgestemd en samengewerkt Registratie van opvangvragen. Vraag en aanbod van kinderopvang in kaart brengen en lokaal of aan de Vlaamse overheid rapporteren Om in aanmerking te komen voor een subsidie vereist het BVR dat het LL De opdrachten vermeld in artikel 13 van het decreet uitvoert (zie hoger) Meewerkt aan de doelstellingen van het Huis van het Kind (als er één is) Het LL moet niet per se ingebed zijn in het Huis van het Kind, maar het is wel de bedoeling dat er minstens wordt afgestemd en samengewerkt. Uit onze enquête blijkt trouwens dat de meeste bestaande LL reeds samenwerken met het Huis van het Kind zo goed mogelijk gekeken wordt naar Meerderheid van bestaande LL werkt reeds samen ! Volgens ons kan dit een belangrijke meerwaarde betekenen zowel voor de gezinnen als voor de organisaties, namelijk Voor gezinnen: versterken toegankelijkheid Voor organisaties: efficiëntere inzet van middelen 3) Een LL is niet enkel een belangrijke dienstverlening aan de gezinnen uit de gemeente, maar biedt ook de mogelijkheid om vraag en aanbod van kinderopvang binnen de betrokken gemeente(s) in kaart te brengen en deze informatie zowel lokaal als aan de Vlaamse overheid te rapporteren. Op die manier kunnen investeringen in nieuwe kinderopvangplaatsen gerichter worden ingezet. Hoewel registratie reeds vermeld stond als opdracht in het decreet, wordt dit in het BVR meer in detail uitgewerkt. Meer hierover in de volgende slide.
Subsidie Lokaal Loket - vereisten REGISTRATIE “het aantal unieke opvangvragen (bij het lokaal loket) registreren, met aparte vermelding van onbeantwoorde vragen, volgens de rubrieken, vermeld in tweede lid” Totaal Dringende kinderopvang Verruimde openingsmomenten Voorrangsgroepen Kwetsbare gezinnen Kinderen met een specifieke zorgbehoefte Wat zegt het BVR ? In artikel 3 Art. 3. De opdrachten van het lokaal loket kinderopvang, vermeld in artikel 13 van het decreet van 20 april 2012, worden uitgevoerd op de volgende wijze: 1° het aantal unieke opvangvragen bij het lokaal loket kinderopvang registreren, met aparte vermelding van onbeantwoorde vragen, volgens de rubrieken, vermeld in het tweede lid; 2° gezinnen informeren over de beschikbare opvangplaatsen met aandacht voor de verschillende opvangvragen, vermeld in het tweede lid, en voor opvangvragen buitenschoolse opvang; 3° meewerken aan de doelstellingen van het Huis van het Kind, wanneer er een Huis van het Kind actief is binnen de gemeente; 4° meewerken aan de doelstellingen van het lokaal sociaal beleid conform het decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid; 4° de geregistreerde gegevens, vermeld in punt 1°, jaarlijks elektronisch bezorgen aan Kind en Gezin, conform de administratieve richtlijnen van Kind en Gezin; 5° de geregistreerde gegevens, vermeld in punt 1°, openbaar maken. De gegevens worden geregistreerd in de volgende rubrieken: 1° het totale aantal vragen; 2° het aantal vragen naar dringende kinderopvang; 3° het aantal vragen naar kinderopvang met flexibele openingstijden; 4° het aantal vragen van gezinnen die behoren tot de voorrangsgroepen, vermeld in artikel 22 en 23 van het Subsidiebesluit van 22 november 2013; 5° het aantal vragen van kwetsbare gezinnen als vermeld in artikel 1, 10°, van het Subsidiebesluit van 22 november 2013; 6° het aantal vragen naar inclusieve kinderopvang van kinderen met een specifieke zorgbehoefte. In het tweede lid wordt verstaan onder: 1° dringende kinderopvang: de kinderopvang die op heel korte termijn gerealiseerd wordt in afwachting dat het kind doorstroomt naar de reguliere opvang als dat nodig is; 2° kinderopvang met flexibele openingstijden: de kinderopvang op atypische openingsmomenten in een kinderopvanglocatie; 3° inclusieve kinderopvang van kinderen met een specifieke zorgbehoefte: de kinderopvang van een kind met een specifieke zorgbehoefte, samen met kinderen zonder specifieke zorgbehoefte. Opmerking: gezinnen mogen ook geïnformeerd worden over buitenschoolse opvang en deze vragen mogen ook geregistreerd worden, maar is niet verplicht. RvS heeft dit doen schrappen omdat het BVR gebaseerd is op het decreet baby’s en peuters.
Subsidie Lokaal Loket - vereisten MINIMUM NORM = Jaarregistratie van unieke opvangvragen bij het lokaal loket Onbeantwoorde vragen + samenwerking met alle organisatoren in het werkingsgebied We hebben beslist om dit vereiste van registratie als volgt te implementeren: We verwachten een jaarregistratie en rapportage van - Unieke opvangvragen bij het lokaal loket (dus niet van alle opvangvragen in het werkingsgebied) Onbeantwoorde opvangvragen (de precieze afbakening van wat een onbeantwoorde opvangvraag is wordt nog in overleg met de sector bepaald) In dit verband verwachten we ook dat: Het LL samenwerkt met alle organisatoren van opvang in het werkingsgebied zodat opvangvragen die terechtkomen bij het LL goed opgevolgd kunnen worden en dat garantie kan gegeven dat een onbeantwoorde vraag ook daadwerkelijk onbeantwoord is. K&G verbindt zich ertoe om ook de samenwerking met het LL door een organisator in de toekomst beter op te volgen en te handhaven Deze samenwerking houdt minimaal in dat: Art. 61. De organisator werkt samen met het lokaal loket kinderopvang van de gemeente waar de kinderopvanglocatie zich bevindt, op de volgende manier: 1° onderzoeken of openstaande kinderopvangvragen, aangegeven door het lokaal loket kinderopvang, beantwoord kunnen worden, en het lokaal loket kinderopvang daarover informeren; 2° op verzoek van het lokaal loket kinderopvang, alle relevante informatie over de kinderopvang bezorgen die het lokaal loket kinderopvang opvraagt in het kader van zijn opdrachten, vermeld in artikel 13 van het decreet van 20 april 2012.
Subsidie Lokaal Loket – wie kan aanvragen ? Initiatiefnemer van Lokaal Loket ( zie decreet ) Rechtspersoon zonder winstoogmerk (vzw of lokaal bestuur) – geen feitelijke vereniging ( dus geen hvk want meestal een feitelijke vereniging ), geen natuurlijke persoon De subsidie kan aangevraagd worden door De initiatiefnemer van het LL (zie decreet) Op voorwaarde dat het gaat om een rechtspersoon zonder winstoogmerk. Dit kan zowel een vzw als een lokaal bestuur zijn. Feitelijke verenigingen (zoals vaak het geval bij Huizen van het Kind) en natuurlijke personen komen dus niet in aanmerking.
Subsidie Lokaal Loket – Hoe aanvragen ? Aanvraagformulier (zowel voor subsidie als voor melding) zal beschikbaar zijn vanaf februari De aanvraag zal volgende elementen moeten bevatten: Gegevens LL Gegevens contactpersoon Werkingsgebied Datum vanaf wanneer subsidie/werkzaam (ten vroegste 1/04/2019) Verklaring dat er afgestemd is met Huis van het Kind Ondertekening zowel door gemachtigde LL als gemachtigde Huis van het Kind Gegevens LL: het zal belangrijk zijn om onderscheid te maken tussen het administratieve adres van het LL en eventuele fysieke loketten voor ouders en toeleiders. Enkel die laatste adressen zullen vermeld worden op onze website Er zal gevraagd worden of al dan niet gewerkt wordt met een centrale vraagregistratie. Ook dit is belangrijke info voor ouders.
Digitaal lokaal loket Niet één maar vele mogelijkheden… Wat bestaat er ? Wat voldoet aan de minimale opdrachten van een LL ? Daarom: een wegwijzer…. die functionaliteiten van digitale tools beschrijft die duidelijk maakt welk systeem welke functionaliteit heeft die aangeeft welke functionaliteiten je best minimaal voorziet als je kiest voor een digitaal lokaal loket Zowel om ouders toe te laten het aanbod te zien, een opvangvraag te stellen, maar ook om informatie over opvangvragen te registreren kan een digitale tool nuttig zijn. Kind en Gezin voorziet zelf geen systeem, maar wil opstartende lokale loketten graag helpen om hierin hun weg te vinden. Er is niet één mogelijkheid, er zijn er vele…en dat is maar goed ook. Een LL in een grootstad is niet hetzelfde als een LL in een landelijke gemeente, een LL in een werkingsgebied waar vraag en aanbod in evenwicht zijn, is niet hetzelfde als een LL waar dit niet zo is, een LL in een werkingsgebied met veel kwetsbare gezinnen is niet hetzelfde als een LL in een werkingsgebied waar dit niet zo is. Elk LL moet een verhaal op maat van de lokale noden en behoeften kunnen schrijven samen met de andere stakeholders. Wat wij willen doen is daarbij een gids zijn door jullie: Te informeren over wat er bestaat en welke systemen welke mogelijkheden of functionaliteiten hebben Duidelijk te maken welke functionaliteiten horen bij een basisdienstverlening van een LL en welke als extra kunnen beschouwd worden Eind december komt deze informatie op onze website. Hierbij alvast een preview… We voorzien ook alle contactgegevens van de IT-bedrijven alsook voorbeelden van andere LL die reeds werken met elk van de vermelde systemen.
Website Ouders toeleiden naar LL door adressen van gesubsidieerde én gemelde LL te publiceren op onze website. Tot slot, willen we ook alvast meegeven dat we voortaan ook informatie over de LL zullen weergeven op onze website. Ook dit is een vraag die ons al meermaals gesteld is door werkende lokale loketten. Concreet zullen ouders die op de zoekpagina criteria ingeven in de resultaten niet enkel de adressen van opvanglocaties terugvinden, maar ook de gegevens van de LL die actief zijn in het geselecteerde geografisch gebied. Wat we hier ook nog graag willen meegeven is dat de gegevens op onze website gelinkt zijn aan ons administratief systeem. Concreet betekent dit dat de gegevens automatisch geactualiseerd worden. Als LL dus actuele informatie willen over de status van opvanglocaties (vergunning, activiteit..) ze dit steeds kunnen checken op onze website
Website Professionelen: https://www.kindengezin.be/kinderopvang/lokaal/lo kaal-loket-kinderopvang/
Nog enkele tips… een LL is een verhaal op maat van jouw gemeente: en start dus ook bij een goede omgevingsanalyse; goeie tips hiervoor vind je in het doe-pakket: LINK: http://expoo.be/doe-pakket-toegankelijke-kinderopvang- voor-iedereen zorg voor een neutrale initiatiefnemer die voldoende vertrouwen en mandaat krijgt van alle aanbieders kies een digitale tool op maat: centrale aanmelding van alle opvangvragen via het LL is niet verplicht en je kan dus ook kiezen voor een ‘lichtere’ digitale tool en die dan aanvullen met andere manieren om te registreren (zie voorbeeld van LL Hasselt)
Meer info… over opstarten van lokaal loket: bij de intersectorale medewerker van uw lokaal team over subsidie of aanmelding: lokaalloket@kindengezin.be