Taallab 3.0 Online geletterdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
NLT modules en excellentiebevordering
Workshop “Begrijpend kijken”
Zelf aan de slag.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Handelingsplannen.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Groep 6 Begrijpend lezen
Anders kijken, anders doen
Draagvlak vergroten bij collega’s
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Talent in Ontwikkeling
Bronnen en onderzoeksvragen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Welkom instructeurs!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Cijferloos lesgeven bij talen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Taallab 3.0 Online geletterdheid Hoe gaan we als leerkrachten PO om met het ontwikkelen van informatievaardigheden? Bijeenkomst 2

Opdracht met het oog op 27 maart Voorbereiden: Breng de huidige situatie op je stageschool m.b.t. begrijpend leesonderwijs in kaart. In hoeverre is er wel/geen aandacht voor digitale informatieverwerking? Bestudeer artikelen en theorie (bv Portaal). Zie o.a. artikelen Digitale geletterdheid in het basisonderwijs. Raadpleeg daarvoor de Kenniscloud digitale geletterdheid. Ga op zoek naar online informatie en reflecteer op je eigen vaardigheden op het gebied van kritisch verwerken van informatie. Welke strategieën zet jij in? Hoe succesvol ben je daarin?

Weet iedereen wat er met digitale geletterdheid wordt bedoeld? Wat versta jij onder digitale geletterdheid? Heeft jouw stageschool hier een beeld bij?

Stand van zaken huidige onderwijssituatie Is er aandacht voor digitale geletterdheid? Is er aandacht voor digitale informatieverwerking? Gebruik van analoge of digitale teksten? Informatieverwerking als doel of als middel? Leerkracht als model (proces) of leerkracht als opdrachtgever (product)? Nadruk op doel of nadruk op strategieën? Is er aandacht voor kritisch nagaan of je de informatie hebt gevonden die je zocht? Is er aandacht voor de kwaliteit van een tekst? Breng de huidige situatie in beeld: Feiten vs meningen Hoofd- vs bijzaken

Stand van zaken theorie Nieuwe inzichten in een mindmap 2 groepen op een groot vel papier, met verschillende kleuren stiften Een mindmap construeren

Stand van zaken eigen digitale informatieverwerkingsvaardigheden In groepen van 4 uitwisselen welke strategieën je zelf het meest inzet bij het verwerken van digitale informatie: maak een top 5 van meest gebruikte vaardigheden? Waarom lees je de tekst? Wie heeft de tekst geschreven? Wat is het doel van de auteur? Hoe lees je de tekst (strategieën)? Wat is het aandeel van jouw voorkennis (kennis van de wereld) in het begrijpen van de informatie? Hoe kom je tot de hoofdzaken van de tekst? Hoe bepaal jij wat feiten en wat meningen zijn?

Kom vanuit het voorgaande tot een eerste onderzoeksvraag Wat gebeurt er in de praktijk? Wat weet je al wel/niet? Wat heb je zelf ervaren?

Big6: informatievaardigheden

Big6 stap 1: Zoekvraag formuleren Zorg dat je weet welke vraag je wil beantwoorden. Bedenk welke informatie je nodig gaat hebben om dat te doen. Wat zijn je mogelijke bronnen? Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Kies de beste bronnen uit en begin daar. Zoek je bronnen op. Zoek in je bronnen naar de informatie die je nodig hebt. Haal de informatie die je nodig hebt uit je bron. Organiseer alle informatie die je gevonden hebt. Geef antwoord op de vraag. Presenteer je verhaal. Evalueer je proces. Evalueer je resultaat.

Big6 stap 2: Zoekstrategie bepalen Zorg dat je weet welke vraag je wil beantwoorden. Bedenk welke informatie je nodig gaat hebben om dat te doen. Wat zijn je mogelijke bronnen? Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Kies de beste bronnen uit en begin daar. Zoek je bronnen op. Zoek in je bronnen naar de informatie die je nodig hebt. Haal de informatie die je nodig hebt uit je bron. Organiseer alle informatie die je gevonden hebt. Geef antwoord op de vraag. Presenteer je verhaal. Evalueer je proces. Evalueer je resultaat.

Big6 stap 3: Lokaliseren van informatie Zorg dat je weet welke vraag je wil beantwoorden. Bedenk welke informatie je nodig gaat hebben om dat te doen. Wat zijn je mogelijke bronnen? Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Kies de beste bronnen uit en begin daar. Zoek je bronnen op. Zoek in je bronnen naar de informatie die je nodig hebt. Haal de informatie die je nodig hebt uit je bron. Organiseer alle informatie die je gevonden hebt. Geef antwoord op de vraag. Presenteer je verhaal. Evalueer je proces. Evalueer je resultaat.

Big6 stap 4: Gebruiken van informatie Zorg dat je weet welke vraag je wil beantwoorden. Bedenk welke informatie je nodig gaat hebben om dat te doen. Wat zijn je mogelijke bronnen? Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Kies de beste bronnen uit en begin daar. Zoek je bronnen op. Zoek in je bronnen naar de informatie die je nodig hebt. Haal de informatie die je nodig hebt uit je bron. Organiseer alle informatie die je gevonden hebt. Geef antwoord op de vraag. Presenteer je verhaal. Evalueer je proces. Evalueer je resultaat.

Big6 stap 5: Verwerken van informatie Zorg dat je weet welke vraag je wil beantwoorden. Bedenk welke informatie je nodig gaat hebben om dat te doen. Wat zijn je mogelijke bronnen? Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Kies de beste bronnen uit en begin daar. Zoek je bronnen op. Zoek in je bronnen naar de informatie die je nodig hebt. Haal de informatie die je nodig hebt uit je bron. Organiseer alle informatie die je gevonden hebt. Geef antwoord op de vraag. Presenteer je verhaal. Evalueer je proces. Evalueer je resultaat.

Big6 stap 6: Evalueren Zorg dat je weet welke vraag je wil beantwoorden. Bedenk welke informatie je nodig gaat hebben om dat te doen. Wat zijn je mogelijke bronnen? Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Kies de beste bronnen uit en begin daar. Zoek je bronnen op. Zoek in je bronnen naar de informatie die je nodig hebt. Haal de informatie die je nodig hebt uit je bron. Organiseer alle informatie die je gevonden hebt. Geef antwoord op de vraag. Presenteer je verhaal. Evalueer je proces. Evalueer je resultaat.

Big6: overzicht Zorg dat je weet welke vraag je wil beantwoorden. Bedenk welke informatie je nodig gaat hebben om dat te doen. Wat zijn je mogelijke bronnen? Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Kies de beste bronnen uit en begin daar. Zoek je bronnen op. Zoek in je bronnen naar de informatie die je nodig hebt. Haal de informatie die je nodig hebt uit je bron. Organiseer alle informatie die je gevonden hebt. Geef antwoord op de vraag. Presenteer je verhaal. Evalueer je proces. Evalueer je resultaat.

Wat doen de mediacoaches van BMB? Workshops in alle facetten van digitale geletterdheid Voor leerlingen Voor ouders Voor leerkrachten Voor bibliotheekbezoekers Teamtraining en –begeleiding

Hoe werk je met de KennisCloud?

Stel de mindmap bij op basis van de nieuwe informatie

Bijstellen onderzoeksvraag

Hoe ga je komende twee weken aan de slag? Ga na hoe je de verkregen informatie in de praktijk van je stageschool kunt brengen, zodat je zelf kunt ervaren en experimenteren met de leerkrachtvaardigheden die ertoe doen als het gaat om effectieve digitale informatieverwerking. Stel 2 werkdoelen op: Een doel op het gebied van verdieping in theorie Een doel op gebied van uitproberen/experimenteren in de klas

Volgende bijeenkomst Woensdagochtend 10 april LocHal, Trappenlandschap werkbijeenkomst