Overheidsopdrachten: capita selecta

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

Aanbestedingsprocedures in de bouwsector
De nieuwe wetgevingsprocedures
Prof. Dr. Steven Van Garsse Kenniscentrum PPS Vlaamse overheid
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Rechtshandelingen van de Unie
Overheid & Markt, Ondernemend Aanbesteden
Architect als inschrijver - ontwerp; - architect; - ontwerpteam; - DBFMO.
BXL 1476 – LOGIES, MAALTIJDEN EN VERHUUR VAN CONFERENTIERUIMTEN AAN DE ALGEMENE INFORMATIECYCLI INFOSESSIE
Opfrisser Aanbestedingsrecht Werkgroep Leveranciersselectie Polo. G. van der Putt 9 december 2008.

Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Belangrijkste gevolgen van het Bao voor de inkooppraktijk
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Actualiteiten Aanbestedingsrecht
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
De juridische context van de digitale factuur.
Visum en overheidsopdrachten
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
OVERHEIDSOPDRACHTEN De onderhandelingsprocedure van naderbij bekeken en toegepast VVSG Pol Verbeke 30 april 2015.
1 INFOVERGADERING “RC VOOR HET LEVEREN VAN RELATIEGESCHENKEN, TOMBOLAPRIJZEN EN WEGGEEFARTIKELEN”
Het Facilitair Bedrijf (HFB) partner in overheidsopdrachten.
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Informatie –vergadering 15/01/2015
Informatiesessie 04/11/2014 Raamcontract dranken Infosessie dranken– Caroline Lievens- 04/11/2014 Directie Financiën– Cel Aankoopbeleid.
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
6 augustus Welke preventieve maatregelen kan de aanbestedende overheid nemen en wat te doen na de kennisgeving.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Wet 4/08/1996 betreffende het welzijn op het werk
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
2015/HFB/OO/32006 Raamovereenkomst voor consultancy bij verandertrajecten in organisaties Opening d.d. 09/03/2015 Informatievergadering Facilitair Bedrijf.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Hoe inschrijven op een overheidsopdracht?. Inhoud 1.Basisprincipes van een overheidsopdracht 2.Procedure 3.Inschrijven in samenwerkingsverband 4.Inhoud.
© 2013 Universitair Ziekenhuis Gent Informatiesessie Leveren, installeren en in dienst stellen van een behandelingsplanningssysteem ten behoeve van de.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. Van VAR naar DBA BNO Kring Noord voorlichtingsbijeenkomst Modelovereenkomsten 29 april 2016 Groningen.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Rechtmatig en doelmatig inhuren op basis van de herziene Aanbestedingswet Het Dynamisch aankoopsysteem CLAIRE LEUSSINK-NIES – 22 NOVEMBER 2016.
vzw Federatie van Vlaamse Historische Schuttersgilden
NIEUWE OVERHEIDSOPDRACHTENREGLEMENTERING
De nieuwe overheidsopdrachtenreglementering
Wat u moet weten over de nieuwe regelgeving overheidsopdrachten - Selectie 19 juni 2017 Algemene titel/welkomslide.
Infosessie overheidsopdrachten VVSG Beoordeling en uitvoering 19 juni 2017 – Antwerpen Matthias De Groot.
WELKOM Werkgroep Activering 28 juni 2016
Gewijzigde Aanbestedingswet
Aanbesteding jeugdteams
Integriteit bij aanbesteden
Europese aanbesteding management- voorziening
Inkoop Jeugdhulp Aanbestedingskader 9 december 2017.
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Veerponten Noord-Limburg
Strijken stuw Linne.
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
Belasting en wetgeving
Ondertekenen briefwisseling gemeentebestuur
Welke mogelijkheden biedt de nieuwe regelgeving voor duurzaam aanbesteden? Leen Van der Meeren.
Mediprima en Dringende Medische Hulp
administratieve vereenvoudiging & efficiëntie bij overheidsopdrachten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Bestuursrecht Hoorcollege 1
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
Transcript van de presentatie:

Overheidsopdrachten: capita selecta Barteld Schutyser

Inhoudstafel 1. Uittreksels strafregister leidinggevenden 2. Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 5. UEA: indiening door combinaties van ondernemers en genomineerde onderaannemers 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 8. Motivering selectie 9. Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten 10. Mogelijkheid tot regularisatie © Eubelius 2018

Inhoudstafel 1. Uittreksels strafregister leidinggevenden 2. Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 5. UEA: indiening door combinaties van ondernemers en genomineerde onderaannemers 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 8. Motivering selectie 9. Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten 10. Mogelijkheid tot regularisatie © Eubelius 2018

Uittreksels strafregister leidinggevenden Principe (Art. 67, § 1, lid 5 en art. 151, § 1, lid 2 Wet 17.06.2016) Uitzondering (Art. 67, § 1, lid 5 en art. 151, § 1, lid 2 Wet 17.06.2016) Controle uittreksels strafregister: persoon die “lid is van het bestuurs-, leidinggevend of toezichthoudend orgaan van deze kandidaat of inschrijver of daarin vertegenwoordigings-, beslissings- of controlebevoegdheid heeft” Controle uittreksels strafregister leidinggevenden is niet verplicht voor opdrachten < Europese drempels Niet gedefinieerd in Richtlijn, Wet, KB Nodige preciseringen in de selectieleidraad / het bestek op te nemen © Eubelius 2018

Uittreksels strafregister leidinggevenden Voor de Belgische ondernemingsvormen onder het oude W.Venn. zijn “leidinggevenden” de volgende personen: NV BVBA CVBA VZW Bestuurders / Zaakvoerders Leden directiecomité Gedelegeerden tot het dagelijks bestuur © Eubelius 2018

Uittreksels strafregister leidinggevenden Voor de Belgische ondernemingsvormen onder het nieuwe WVV zijn “leidinggevenden” de volgende personen (voor bestaande rechtspersonen vanaf 1 januari 2020): NV BV CV VZW Bestuurders Leden raad van toezicht Leden directieraad Gedelegeerden tot het dagelijks bestuur © Eubelius 2018

© Eubelius

Inhoudstafel 1. Uittreksels strafregister leidinggevenden 2. Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 5. UEA: indiening door combinaties van ondernemers en genomineerde onderaannemers 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 8. Motivering selectie 9. Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten 10. Mogelijkheid tot regularisatie © Eubelius 2018

(art. 73, §1, lid 1; art. 73 § 3, lid 2; art. 151, § 3 Wet 17.06.2016) Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures Principe (art. 73, §1, lid 1; art. 73 § 3, lid 2; art. 151, § 3 Wet 17.06.2016) Uitzondering (Art. 62, § 2, lid 1 en art. 63, §2, lid 1 KB 18.04.2017 en art. 68 KB 18.06.2017) UEA als voorlopig bewijs op het ogenblik van de indiening van de aanvraag tot deelneming / offerte Vóór de gunning vraagt de aanbesteder, aan de inschrijver aan wie hij besloten heeft de opdracht te gunnen, de actuele ondersteunende documenten op De sociale en fiscale schulden verifieert de aanbesteder o.b.v. de attesten die elektronisch beschikbaar zijn, binnen de 20 dagen na de limietdatum Afwijking: aanbesteder kan te allen tijde de vereiste ondersteunende documenten opvragen, indien noodzakelijk voor het goede verloop van de procedure © Eubelius 2018

Onderzoek voorafgaand aan de selectiebeslissing Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures Optie 1 Onderzoek voorafgaand aan de selectiebeslissing Onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria voorafgaand aan de selectiebeslissing De kandidaten dienen alle bewijsstukken m.b.t. uitsluiting en kwalitatieve selectie die de aanbesteder zelf niet kan raadplegen, bij hun aanvraag tot deelneming te voegen. © Eubelius 2018

“[…] De eis tot indiening van de aanvullende stukken op het moment van de selectie van de uit te nodigen kandidaten, kan gerechtvaardigd zijn om te voorkomen dat de aanbestedende overheid kandidaten uitnodigt die later niet in staat blijken de aanvullende stukken in de gunningsfase te kunnen overleggen, waardoor kandidaten die voor het overige aan de eisen voldoen, van deelneming worden uitgesloten.” Parl.St. Kamer 2015-16, nr. 1541/001, 128 © Eubelius 2018

Onderzoek voorafgaand aan de selectiebeslissing Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures Optie 1 Onderzoek voorafgaand aan de selectiebeslissing Selectie kan als definitief afgerond worden beschouwd (er hoeft in de gunningsfase niet meer op te worden teruggekomen) Geen risico dat de inschrijver aan wie de aanbesteder beslist heeft de opdracht te gunnen, op het einde van de rit niet betrouwbaar of geschikt zou blijken Tijdverlies: groter risico op ontbrekende documenten indien alle kandidaten de bewijsstukken reeds bij hun aanvraag tot deelneming moeten voegen  extra “rondje” voor aanvullingen/verduidelijkingen nagenoeg altijd noodzakelijk Problematiek: uittreksels strafregister leidinggevenden (!) © Eubelius 2018

Onderzoek voorafgaand aan de gunningsbeslissing Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures Optie 2 Onderzoek voorafgaand aan de gunningsbeslissing Onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria voorafgaand aan de gunningsbeslissing Kandidaten dienen geen bewijsstukken m.b.t. uitsluiting en kwalitatieve selectie bij hun aanvraag tot deelneming te voegen. Aanbesteder zal, voorafgaand aan de gunningsbeslissing, de inschrijver aan wie zij de opdracht wil gunnen verzoeken de bewijsstukken m.b.t. uitsluiting en kwalitatieve selectie die zij zelf niet kan raadplegen, over te leggen. © Eubelius 2018

Onderzoek voorafgaand aan de gunningsbeslissing Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures Optie 2 Onderzoek voorafgaand aan de gunningsbeslissing Tijdsbesparing: onderzoek dient alleen te gebeuren in hoofde v/d inschrijver aan wie de aanbesteder beslist heeft de opdracht te gunnen Risico dat de inschrijver aan wie de aanbesteder beslist heeft de opdracht te gunnen, op het einde van de rit niet betrouwbaar of geschikt zou blijken Indien doorselectie: risico dat partijen ondertussen niet-geselecteerd werden © Eubelius 2018

Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures Optie 3 Combinatie Onderzoek kwalitatieve selectiecriteria voorafgaand aan de selectiebeslissing en onderzoek uitsluitingsgronden voorafgaand aan de gunningsbeslissing Kandidaten dienen enkel de bewijsstukken m.b.t. kwalitatieve selectie die de aanbesteder zelf niet kan raadplegen, bij hun aanvraag tot deelneming te voegen. Aanbesteder zal, voorafgaand aan de gunningsbeslissing, de inschrijver aan wie zij de opdracht wil gunnen verzoeken de bewijsstukken m.b.t. uitsluiting die zij zelf niet kan raadplegen, over te leggen. © Eubelius 2018

Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures Optie 3 Combinatie Art. 73, § 3, lid 1 Wet 17.06.2016: “[…] de vereiste ondersteunende documenten geheel of gedeeltelijk in te dienen […]”)? De aanbesteder kan nog selectiever zijn: bv. alleen uittreksels uit het strafregister van de leidinggevenden opvragen bij de inschrijver aan wie de aanbesteder beslist heeft de opdracht te gunnen. © Eubelius 2018

Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures Optie 3 Combinatie Efficiëntie: onderzoek = uitsluitend in hoofde v/d inschrijver aan wie de aanbesteder beslist heeft de opdracht te gunnen Risico dat de inschrijver aan wie de aanbesteder beslist heeft de opdracht te gunnen, op het einde van de rit toch niet betrouwbaar zou blijken © Eubelius 2018

Inhoudstafel 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 1. Uittreksels strafregister leidinggevenden 2. Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 5. UEA: indiening door combinaties van ondernemers en genomineerde onderaannemers 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 8. Motivering selectie 9. Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten 10. Mogelijkheid tot regularisatie © Eubelius 2018

Uitsluitingsgronden Verplichte uitsluitingsgronden Art. 67 Wet 17.06.2016: deelneming criminele organisatie, omkoping, fraude, terrorisme, witwassen van geld, kinderarbeid, tewerkstelling van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen, … “[…] sluit de aanbestedende overheid een kandidaat of inschrijver van deelname aan de plaatsingsprocedure uit, in welk stadium van de procedure ook, wanneer zij heeft vastgesteld […]” Uitsluitingsgronden i.v.m. fiscale en sociale schulden Art. 68 Wet 17.06.2016 “[…] sluit de aanbestedende overheid een kandidaat of inschrijver van deelname aan de plaatsingsprocedure uit, in welk stadium van de procedure ook, wanneer de kandidaat of inschrijver niet blijkt te voldoen aan […]” Facultatieve uitsluitingsgronden Art. 69 Wet 17.06.2016: schending milieu-, sociaal en arbeidsrecht; faillissement of gelijkaardige toestand; ernstige fout in de beroepsuitoefening; mededingingsbeperkende afspraken; belangenconflict; tekortkomingen bij de uitvoering v/e eerdere overheidsopdracht; valse verklaringen; … “[…] kan de aanbestedende overheid, in elk stadium van de plaatsingsprocedure, een kandidaat of inschrijver van deelname aan deze procedure uitsluiten, in de volgende gevallen […]” © Eubelius 2018

Facultatieve uitsluitingsgronden Keuze = uitsluiten of niet “Facultatief” in de zin dat de aanbesteder kan beslissen om een ondernemer waarvan werd vastgesteld dat hij zich in een facultatieve uitsluitingssituatie bevindt, al dan niet van verdere deelname aan de plaatsingsprocedure uit te sluiten De aanbesteder moet die keuze motiveren (!) © Eubelius 2018

Facultatieve uitsluitingsgronden Keuze = onderzoeken of niet “Facultatief” in de zin dat de aanbesteder vrij kan beslissen om al dan niet te onderzoeken of de ondernemers zich in een facultatieve uitsluitingssituatie bevinden Verplichting om facultatieve uitsluitingsgronden in de aankondiging, de selectieleidraad of het bestek op te nemen? Of mogelijkheid slechts bepaalde (of geen enkele) van de in art. 69 van de Wet 17.06.2016 opgesomde facultatieve uitsluitingsgronden in de aankondiging, de selectieleidraad of het bestek op te nemen? © Eubelius 2018

Facultatieve uitsluitingsgronden Keuze = onderzoeken of niet De rechtspraak v/h HvJ: C-226/04 en C-228/04, La Cascina: r.o. 21: “Deze bepaling laat de toepassing van al die gevallen van uitsluiting ter beoordeling van de lidstaten […]” r.o. 23: “Derhalve voorziet artikel 29 van de richtlijn ter zake niet in een uniforme toepassing van de daarin genoemde uitsluitingsgronden op communautair niveau, aangezien de lidstaten over de bevoegdheid beschikken om deze uitsluitingsgronden in het geheel niet toe te passen […]” Verslag aan de Koning bij het KB 15.07.2011: “Ter herinnering : de aanbestedende overheid is niet verplicht alle in paragraaf 2 [van art. 61] vermelde uitsluitingsgronden toe te passen”. © Eubelius 2018

Facultatieve uitsluitingsgronden Keuze = onderzoeken of niet Bevoegdheid om facultatieve uitsluitingsgronden niet toe te passen = de lidstaten en niet de individuele aanbesteders  door de facultatieve uitsluitingsgronden uit de Richtlijnen in art. 69 v/d Wet 17.06.2016 te hernemen, heeft de Belgische wetgever er mogelijks voor gekozen deze uitsluitingsgronden toe te passen. Rechtsleer: D. D’Hooghe en I. Arnouts: “Een en ander zal uiteraard in overeenstemming dienen te zijn met de beginselen van behoorlijk bestuur. Het zou o.i. in beginsel alvast onzorgvuldig zijn om als aanbestedende overheid op voorhand aan te geven dat er niet zal worden gecontroleerd of een onderneming zich in een welbepaalde uitsluitingsgrond bevindt. De aanbestedende overheid zou op die manier immers aangeven dat de betrouwbaarheid van een onderneming niet (volledig) zal worden gecontroleerd, hetgeen moeilijk kan worden verantwoord. Er zou alvast moeten worden vermeden dat, door niet te controleren of een onderneming zich in een uitsluitingsgeval bevindt, een aanbestedende overheid eigenlijk het gedrag van onbetrouwbare ondernemingen ondersteunt en zelfs bijdraagt tot de instandhouding ervan. De mededinging kan immers worden verstoord indien men een overheidsopdracht gunt aan een onderneming die voordeel kan halen uit het niet-respecteren van de basisprincipes die aan de uitsluitingsgronden ten grondslag liggen.” © Eubelius 2018

Facultatieve uitsluitingsgronden Keuze = onderzoeken of niet Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking < Europese drempels § 3. Behoudens andersluidende bepaling in de opdrachtdocumenten zijn de onderstaande bepalingen niet van toepassing op de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, voor de opdrachten waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan de betreffende drempel voor de Europese bekendmaking: 1° artikel 69 met betrekking tot de facultatieve uitsluitingsgronden; […] Art. 42, § 3, lid 1, 1° Wet 17.06.2016 Speciale sectoren §1. De objectieve regels en criteria voor uitsluiting en selectie van ondernemers […] kunnen de in artikelen 67 tot 69 bedoelde uitsluitingsgronden inhouden volgens de krachtens deze bepalingen opgelegde voorwaarden. Wanneer de aanbestedende entiteit een aanbestedende overheid is, omvatten deze regels en criteria de in artikelen 67 tot 69 bedoelde uitsluitingsgronden volgens de in dat artikel bedoelde voorwaarden. Art. 151, §1, lid 2 Wet 17.06.2016 © Eubelius 2018

Inhoudstafel 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 1. Uittreksels strafregister leidinggevenden 2. Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 5. UEA: indiening door combinaties van ondernemers en genomineerde onderaannemers 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 8. Motivering selectie 9. Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten 10. Mogelijkheid tot regularisatie © Eubelius 2018

Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA: Europese opdrachten Wat de kwalitatieve selectiecriteria betreft (deel IV van het UEA) kan de aanbesteder “naar keuze” beslissen om de ondernemers te verzoeken om precieze inlichtingen op te geven door middel van het invullen van de afdelingen A tot D van het UEA; of de gevraagde inlichtingen beperken tot de vraag of de ondernemer al dan niet voldoet aan de voorgeschreven selectiecriteria, overeenkomstig de afdeling "Algemene aanwijzing voor alle selectiecriteria“ van het UEA (art. 38, § 2 KB 18.04.2017). In laatste geval moet alleen deze afdeling van het UEA ingevuld worden. © Eubelius

© Eubelius 2018

Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA: Europese opdrachten Indien de kandidaat precieze inlichtingen vraagt: Kandidaat moet, in deel IV van het UEA, na de vraag “Wilt u de selectiecriteria van A tot en met D gebruiken” het antwoord “ja” selecteren (Algemene aanwijzing voor alle selectiecriteria); Kandidaat moet toch sommige bewijsstukken en inlichtingen m.b.t. de kwalitatieve selectiecriteria (bv. inlichtingenfiche referenties, attesten van goede uitvoering, CV’s projectteam, ISO-certificaat, …) bij zijn aanvraag tot deelneming voegen… © Eubelius 2018

© Eubelius 2018

© Eubelius 2018

Inhoudstafel 1. Uittreksels strafregister leidinggevenden 2. Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 5. UEA: indiening door combinaties van ondernemers en genomineerde onderaannemers 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 8. Motivering selectie 9. Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten 10. Mogelijkheid tot regularisatie © Eubelius 2018

UEA: indiening door combinaties van ondernemers “Tevens dient genoteerd dat wanneer een combinatie van ondernemers gezamenlijk deelneemt aan een plaatsingsprocedure voor een opdracht, voor elk van de deelnemende ondernemers een apart UEA houdende de inlichtingen vereist in de delen II tot V van het UEA, moet worden ingediend (althans voor de opdrachten waarvan de geraamde waarde de drempel voor de Europese bekendmaking bereikt; zie de artikelen 38 en 39)” Art. 73, §1, lid 1 en art. 151, § 3 Wet 17.06.2016 Indiening UEA uitsluitend door elk van de deelnemers aan de combinatie en dus niet door de combinatie zelf © Eubelius 2018

© Eubelius

UEA: indiening door genomineerde onderaannemers “Indien de ondernemer overeenkomstig artikel 78 een beroep doet op de draagkracht van andere entiteiten bevat het Uniform Europees Aanbestedingsdocument ook de in het eerste lid genoemde gegevens ten aanzien van die entiteiten.” Art. 73, §1, lid 2 en art. 151, § 3 Wet 17.06.2016 © Eubelius 2018

UEA: indiening door genomineerde onderaannemers Informatie in het UEA kandidaat / inschrijver UEA voor elke genomineerde onderaannemer © Eubelius 2018

Inhoudstafel 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 1. Uittreksels strafregister leidinggevenden 2. Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 5. UEA: indiening door combinaties van ondernemers en genomineerde onderaannemers 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 8. Motivering selectie 9. Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten 10. Mogelijkheid tot regularisatie © Eubelius 2018

“In het kader van een niet-openbare procedure, een mededingingsprocedure met onderhandeling, een concurrentiegerichte dialoog en een innovatiepartnerschap, is de individuele handtekening van de kandidaat, wat betreft de aanvraag tot deelneming, niet vereist. Dit is evenmin het geval, wanneer dit voorgelegd moet worden, voor het UEA. Beide voormelde documenten kunnen niettemin, op het ogenblik van het opladen op het elektronisch platform bedoeld in artikel 14, § 7, van de wet, op een globale manier getekend worden op het indieningsrapport dat samen gaat met de aanvraag tot deelneming. Als de ondernemer van deze mogelijkheid geen gebruik maakt, moet het UEA, wanneer dit voorgelegd moet worden, opnieuw worden bijgevoegd en globaal ondertekend naar aanleiding van het in het tweede lid bedoelde indieningsrapport.” Eerste lid van art. 42, § 2 KB 18.04.2019 en art. 50, § 2 KB 18.06.2019 “Wanneer in een volgende fase offertes en hun bijlagen worden ingediend in één van de in het eerste lid bedoelde procedures, wordt evenmin een individuele handtekening vereist op het ogenblik van het opladen op het elektronisch platform bedoeld in artikel 14, § 7, van de wet. Deze documenten worden op een globale manier getekend op het erbij horende indieningsrapport.” Tweede lid van art. 42, § 2 KB 18.04.2019 en art. 50, § 2 KB 18.06.2019 © Eubelius 2018

Ondertekening aanvragen tot deelneming De niet-rechtsgeldige ondertekening van een aanvraag tot deelneming ≠ substantieel vormgebrek Kan de ondertekening van de aanvraag tot deelneming toch verplicht worden gesteld in de opdrachtdocumenten? © Eubelius 2018

Inhoudstafel 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 1. Uittreksels strafregister leidinggevenden 2. Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 5. UEA: indiening door combinaties van ondernemers en genomineerde onderaannemers 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 8. Motivering selectie 9. Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten 10. Mogelijkheid tot regularisatie © Eubelius 2018

Ondertekening selectiedocumenten door “derden” Vaste rechtspraak RvS over gescande handtekeningen (o.a. RvS 6 September 2017, nr. 239.019, nv YOUSTON) “niet aangetoond dat een gescande handtekening een “elektronische handtekening [is die] conform is met de regels van het Europees en het daarmee overeenstemmende nationaal recht inzake de geavanceerde elektronische handtekening met een geldig gekwalificeerd certificaat” Ontbreken geldige handtekening = niet-ondertekende offerte Art. 43 KB 18.04.2017 Vereiste van gekwalificeerde elektronische handtekening voor UEA UEA-verordening “gebruiksaanwijzing”: spreekt over ondertekening van het UEA Probleemstelling UEA’s van entiteiten die draagkracht ter beschikking stellen? Maar deze partijen ondertekenen geen indieningsrapport… Oplossing Elektronische (geen gescande) handtekening (op PDF) om elke twijfel uit te sluiten Volmachten van onderaannemer aan ondertekenaar Toch gescande handtekeningen aanvaarden © Eubelius 2018

Inhoudstafel 8. Motivering selectie 1. Uittreksels strafregister leidinggevenden 2. Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 5. UEA: indiening door combinaties van ondernemers en genomineerde onderaannemers 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 8. Motivering selectie 9. Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten 10. Mogelijkheid tot regularisatie © Eubelius 2018

Motivering selectie Principe Uitzondering “OK” is voldoende RvS 26 juli 2013, nr. 224.400, Scheepswerf; RvS 25 februari 2016, nr. 223 939, Alinea; RvS 17 augustus 2017, nr. 238 956, LiveOP Grondige motivering is vereist in geval van niet-selectie Grondige motivering is vereist in geval van toepassingsproblemen © Eubelius 2018

Inhoudstafel 1. Uittreksels strafregister leidinggevenden 2. Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 5. UEA: indiening door combinaties van ondernemers en genomineerde onderaannemers 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 8. Motivering selectie 9. Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten 10. Mogelijkheid tot regularisatie © Eubelius 2018

Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten Motivering van het bestaan van de vraag? Ja, noodzakelijk ter verificatie van de naleving van het gelijkheidsbeginsel (RvS 16 april 2013, nr. 223.170, Lux Green) Motivering van de behandeling van de gestelde vraag? “(de) ce que des clarifications ont été demandées à l’intervenante pour lever certaines ambiguïtés constatées dans son offre, il ne peut être déduidt, sans autre vérification, que des doutes pesaient sur la regularité du dossier (…). Dans ces circonstances il ne peut être reproché à la partie adverse de n’avoir pas spécialement motivé l’acte attaqué pour ce qui concerne la demande de clarification, la détection d’une irrégularité ou une régularisation de l’offre de la requérante” (RvS 27 april 2018, nr. 241.347, Astilleros Gondan) © Eubelius 2018

Inhoudstafel 10. Mogelijkheid tot regularisatie 1. Uittreksels strafregister leidinggevenden 2. Timing onderzoek uitsluitingsgronden en kwalitatieve selectiecriteria in tweefasige procedures 3. Facultatieve uitsluitingsgronden 4. Kwalitatieve selectiecriteria in het UEA 5. UEA: indiening door combinaties van ondernemers en genomineerde onderaannemers 6. Ondertekening aanvragen tot deelneming 7. Ondertekening selectiedocumenten door “derden” 8. Motivering selectie 9. Motivering behandeling vragen om verduidelijking of overleggen bijkomende documenten 10. Mogelijkheid tot regularisatie © Eubelius 2018

Mogelijkheid tot regularisatie Idee van regularisatie is niet nieuw: Begrip “objectieve en onveranderlijke gegevens” Extensieve interpretatie van mogelijkheid vragen tot toelichting, aanvulling versterkt door nieuw art. 66 van de wet (art. 66, §3 en art. 147, §4 Wet 17.06.2016) Verbetering van offertes door aanbesteder (achterhalen werkelijke bedoeling) (art. 34 KB 18.04.2017 en art. 42 KB 18.07.2017) Tendens om regularisatie via onderhandelingen toe te laten in niet- gereguleerde contracten © Eubelius

Mogelijkheid tot regularisatie Art. 76, §§4-5 KB 18.04.2017 Art. 74, §§4-5 KB 18.06.2017 > Europese drempels < Europese drempels Regularisatie niet-substantiële onregelmatigheid in eerste offerte Regularisatie substantiële onregelmatigheid in eerste offerte Indien voorzien in de opdrachtdocumenten: Regularisatie na aanvang van de onderhandelingen Regularisatie in de finale offerte © Eubelius

Mogelijkheid tot regularisatie Richtlijnconforme interpretatie is vereist. Regularisatie zal mogelijk zijn voor zover de volgende voorwaarden voldaan zijn (HvJ 28 februari 2018, C-523/16, MA.T.I Sud): Regularisatie mag niet leiden tot indienen van een nieuwe inschrijving Regularisatie betreft geen omissies die volgens de uitdrukkelijke bepalingen van de aanbestedingsdocumenten moeten leiden tot uitsluiting van de inschrijver Regularisatie mag niet ten onrechte in het voordeel of nadeel van de gegadigden gebeuren (= gelijkheidsbeginsel) © Eubelius

Vragen ? Voor meer info, neem contact op met Barteld Schutyser Vennoot +32 2 543 32 66 barteld.schutyser@eubelius.com www.eubelius.com Barteld Schutyser