Informatieavond groep 1-2 Dinsdag 4 September 2018
Wie zijn wij? Afke Visser Oudenbosch Antoinette Ligtenberg Etten-Leur Werkzaam op ‘t Bossche Hart sinds 2018 Joselien Sweere Breda Werkzaam op ‘t Bossche Hart sinds 2016. Alle oudste kleuters krijgen op vrijdagochtend les van juf Joselien. Antoinette Ligtenberg Etten-Leur Werkzaam op ‘t Bossche Hart sinds 2001 ICC-er Verlengde Schooldag MR Steam (science-technology- engineering-arts-maths) ontwerpend en ontdekkend leren
Dagindeling Ochtend: 8.30 inloop 8.45 opening 9.00 werken 10.00 kring 10.15 eten en drinken 10.45 buiten/gym 11.30 kring Middag: 13.15 kring 13.30 werken 14.15 kring 14.30 buiten/gym 15.15 voorlezen/afsluiten
Inloop Vanaf 8.30 uur kunt u uw kind brengen. Probeer uw kind na verloop van tijd te stimuleren om zelfstandig naar binnen te gaan en de spullen in het kluisje te leggen. Wanneer de kinderen eenmaal in de klas zijn mogen zij tijdens de inloop niet meer terug in het halletje. De leerkracht houdt hier toezicht op. De kinderen kiezen een boekje dat ze in de kring gaan lezen totdat de bel gaat. Ook staat er materiaal op de tafels klaar om even mee te spelen.
Opening Routines: (elke dag) Hulpjes van de dag (2 kinderen) Liedje: Goedemorgen allemaal Versje: Welke dag is het vandaag? Liedje: 12 maanden bij elkaar Liedje: Wat voor weer is het vandaag Trefwoord
Werken Wekelijks nieuwe werkjes die met het thema te maken hebben. Bij ieder thema hoort een ouderbrief die u via de mail ontvangt. De jongste kleuters kiezen via het keuzebord een werk. De oudste kleuters werken in de ochtend eerst via het planbord. Na dit werk mogen zij ook evt. nog een werk kiezen van het keuzebord. In de middag kiest iedereen van het keuzebord. Stoplicht, als het stoplicht op rood staat mag de juf niet gestoord worden en werken we helemaal stil. Kinderen kunnen stickers verdienen op hun werkkaart met het maken van werk onder de rode streep. Opruimliedje als de werktijd om is.
Kring Methode Schatkist 3 Werken rondom een thema. Iedere 4 weken een nieuw thema. Alle ontwikkelingsgebieden komen wisselend aan bod: taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, kunstzinnige vorming, wereldoriëntatie en wetenschap & technologie Gebruik van coöperatieve werkvormen tijdens deze kringmomenten.
Buiten spelen/gym Bij goed weer spelen we buiten, samen met de groep 1/2B. Bij slecht weer gebruiken we de speelzaal/gymzaal voor een les bewegingsonderwijs. De kinderen hebben voor de speelzaallessen gymschoenen nodig. Wilt u uw kind een dezer dagen een paar gymschoenen meegeven? Graag met lichte zolen en klittenband en voorzien van naam.
Regels in de klas Op school werken we volgens positieve groepsvorming. Regels in de klas gebaseerd op de schoolregels: We hebben aandacht voor elkaar Iedereen is even belangrijk We zijn zuinig op elkaar en op onze school In de klas elke week een andere regels centraal (bijv. stop hou ermee op). Allemaal positief geformuleerd.
Zorgoverzicht Om in kaart te brengen aan welke doelen we werken en hoe we dat willen gaan doen, maken we bij elk thema een zorgoverzicht : Clusteren van kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften: ster-maan-zon Welke doelen willen we bereiken? Hoe gaan we deze doelen bereiken? Aanpak / Organisatie Evalueren
Zorgrooster BOUW, software programma voor beter leren lezen Logopedie Fysiotherapie Kleuteruniversiteit (juf Lisanne op maandagochtend) Taal en rekenen verlengde instructie (juf Helma op dinsdag en donderdag Meneer Polle ( 1x per twee weken 1 dagdeel)
Volgen van ontwikkelingen: Wij houden de vorderingen ontwikkelingen van uw kind op de volgende manieren bij: Groepsoverzicht-zorgoverzicht Kijk-registratiesysteem 2x per jaar krijgen de kleuters een rapportage mee. 2x per jaar zijn er ouderavonden. Ook tussentijds kunt u gerust een afspraak plannen om de vorderingen van uw kind te bespreken. In de laatste schoolweken zijn er gesprekken op verzoek van de leerkracht of op verzoek van ouders.
Praktisch Om 10.15 uur eten en drinken we in de klas. We hebben met elkaar afgesproken dat alle kinderen fruit eten. Het drinken van water moedigen we ook aan. Verjaardagen: even contact via mail of persoonlijk. Leerkrachten zijn bereikbaar van 8.15 tot 16.30 uur, voor gesprekken kunt u een afspraak maken na 15.30 uur. 1 keer per maand inloop voor ouders. Dit is op woensdagen vanaf 12.00 en op donderdagen vanaf 15.15 uur. De inloop is een thema-afsluiting en de kinderen presenteren dan zelf hun werkjes en de activiteiten die ze gedaan hebben. Het gemaakte werk mag dan mee naar huis genomen worden.
Ieder kind krijgt bij de start van de kleuterperiode een schattenmap mee naar huis waar gemaakt werk in bewaard kan worden. Mocht uw kind nog wel eens een ongelukje hebben, dan graag een plastic tasje met schone kleren, ondergoed en sokken in het kluisje. Graag een plastic beker (bijv. Ikea) meegeven voor in het kluisje van uw kind. Absenties doorgeven om uiterlijk 8.45 uur, om 9.00 uur gaan wij bellen als een leerling afwezig is zonder kennisgeving. Hoofdluiscontrole, na iedere vakantie
Graag doorgeven welke dagen uw kind naar de TSO/BSO gaat. Iedere week krijgen de kinderen een klassentaak. Zo zorgen we samen voor onze leeromgeving. De jongste kleuters krijgen eenmaal per week computerles van een ouder. Oudste kleuters kunnen dit al zelf. We zijn nog op zoek naar ouders die computerouder willen worden. U kunt zich inschrijven op de inschrijflijst. Alvast ontzettend bedankt!
Verlofaanvragen lopen altijd via onze directeur Jan van de Lindeloof (j.vdlindeloof@borgesius.net) Overblijven: overblijfkaart kopen bij Gerry ( overblijfkracht) Doorgeven aan leerkracht en Gerry wanneer uw kind overblijft. mail: gerry_thijs@hotmail.com telefoon: 06-38245733
Zijn er nog vragen? U bent nu in de gelegenheid om de materialen die in de klas liggen te bekijken.