Pedagogisch Inspiratie Thema PIT
Terugblik op de vorige PIT Wat hebben jullie gedaan met de PIT jongens in beeld op je eigen KDV? Korte samenvatting uit de andere regio’s Zie ook de notulen van de andere regio-overleggen. Erg interessant! Regio west: Het is geen thema waarbij we alle neuzen weer eens de zelfde kant op moeten krijgen. Meer een thema om ons met de neus op de feiten te drukken. Goed dat we hier weer eens bij stil staan. Verhelderend. Er zijn veel ervaringen uitgewisseld en er is ook veel gesproken over de voor- en nadelen van een man op de groep. Regio Noord: men is het wel eens dat gedegen kennis van feiten belangrijk is om een kind goed te kunnen volgen in zijn (biologische-?) ontwikkeling Mannen kunnen zich vast beter in leven in jongens. Mannen doen doe dingen. Rolvoorbeeld. Zijn niet zo beschermend als wij. Doen leuke dingen. Regio Zuid: Met het maken van de foto’s blijkt dat er weinig activiteiten zijn waarin verschillen zijn tussen jongens en meisjes. Wellicht doordat we agrarische opvang aanbieden en de meiden het ook leuk vinden om “stoer”te spelen. Wel zijn jongens wat wilder in hun spel en meer fysiek aanwezig. Pluspunt agrarische kinderopvang: de boer is op het erf, hij doet “mannendingen” We handelen wel verschillend naar jongens toe, maar dit is niet vernoemd in het beleid specifiek opgeschreven. Door kindvolgend te werken, geef je de jongens wel de ruimte en andere benadering. De informatie over de biologische kenmerken is herkenbaar, ook als volwassen man zijnde. Wel zijn sommige punten discutabel. Want soms kunnen meisjes ook dit gedrag vertonen. Regio oost: Het was vooral verhelderend en veel herkenbaar. Dia 19 uit ons beleid, EN? *Hebben we op onze dagverblijven wel voldoende aandacht voor meisjes? *Lastig hoe om te gaan met drukke jongens die veel aandacht eisen van de gehele groep, hoe ga je dan om met rustige kinderen van de groep?
kindvolgend versus voorleven Heb foto’s van ondernemers bij de VAK gebruikt. Misschien dat ondernemers het herkennen!!
Brainstormen Waar denken jullie aan bij… Kind-volgend Voorleven Op een flapover laten zetten wat we hierbij denken, wat is overlappend Kindvolgend op 2 manieren: Kindvolgend in ontwikkeling 2. Meegaan met het kind
Waarom dit onderwerp? Ondernemers geven aan dat hier onduidelijk over is, omdat je het op verschillende manieren kan oppakken.
Uit ons beleid Handboek VAK, Deel III, Hoofdstuk Uit ons beleid Handboek VAK, Deel III, Hoofdstuk. 1: Pedagogisch Beleid 1.4 PEDAGOGISCHE BASISDOELEN De pedagogisch medewerkers van de VAK bieden een optimaal en veilig opvoedingsklimaat aan. Door kindvolgend te handelen kan het kind zich in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier ontwikkelen. De pedagogisch medewerkers bevorderen daardoor een gezonde en evenwichtige ontwikkeling van het kind dat aan hun zorgen is toevertrouwd. Belangrijke aspecten hierbij zijn: een goede lichamelijke verzorging, veel aandacht en respect voor het kind en het creëren van een prettige sfeer. Bij het aanbieden van deze zorg en begeleiding wordt altijd rekening gehouden met de diverse ontwikkelingsfasen van de kinderen.
Uit ons beleid op pagina 15
1.6.6 Martinus Jan Langeveld (1905-1989) Uit ons beleid 1.6.6 Martinus Jan Langeveld (1905-1989) Voor Langeveld is opvoeden in de eerste plaats een kwestie van voorleven en van het creëren van de juiste pedagogische atmosfeer. Het kind moet kunnen opgroeien in een sfeer van veiligheid en vertrouwen, waarin een bepaalde manier van leven als vanzelfsprekend wordt voorgeleefd. De opvoeder moet het kind voorgaan in een levenswijze, die bij zijn eigen levensovertuiging past. op pagina 35
Onze pedagogen Thomas Gordon: Communicatie, actief luisteren, ik boodschap en conflict oplossen Aletha Solter: Huilen mag (“baby’s weten wat ze willen” en “het ongedwongen kind”) Emmy Pickler: Respectvol omgaan met kinderen, eigen ritme kind respecteren. Aandacht /vrijheid, voorwaardenscheppend bezig zijn F Fröbel: “Opvoeden als tuinieren”, plezier, leren zorg te dragen (verantwoordelijkheid) Helen Tovey: Belang van buiten spelen voor jonge kinderen, nemen van risico’s en ontwikkelingskansen. M Langeveld: “Opvoeden is voorleven in een goede pedagogische atmosfeer”, “zelfverantwoordelijke zelfbepaling” Thomas Gordon: Hij hecht veel waarde aan de communicatie; de rode draad van zjn methode is de taal van acceptatie. Als je goed luistert, actief luistert naar het kind (zodat je er achter komt wat hij/zij bedoelt), het serieus neemt en in hun waarde laat ben je eigenlijk bezig met het kind te volgen. Kind voelt zich dan geaccepteerd begrepen en zo kan het groeien, zich ontwikkelen en problemen leren oplossen. Dat weer dmv voorleven…… doordat je zelf laat zien hoe je effectief wen respectvol grenzen leert stellen/aangeven. Aletha Solter: Het voorbeeld denken wij van kind volgen…. Haar boektitels: “baby’s weten wat ze willen” en “het ongedwongen kind” zeggen het zelf eigenlijk al….Kijk naar het kind, laat het huilen hiermee reguleerd hij/zij z’n stress, ontlading van emoties Emmy Pickler: Respectvol omgaan met kinderen, eigen ritme kind respecteren. Hiermee volg je ook weer het kind. Hij/zij krijgt de kans om fouten te maken en ontdekkingen te doen. Haar drie principes, geven van ruimte, van aandacht en een juiste ballans tussen die twee zit ook een stukje voorleven in zoals wij dat zien. Aandacht geven vooral ook dmv de dagelijkse verzorging vragen dat e voorwaardenscheppend bezig bent; tijd voor rust, slaap, wakker zijn, sociaal contact en zelf actief bezig zijn Fröbel: Leren moet leuk zijn, plezierig. Door in de tuin te leren om zorg voor de natuur te krijgen leerde de kinderen om verantwoordelijk te zijn. Het was dus opvoeden in de vorm van voorleven, maar steeds door eigen activiteiten en ervaringen van de kinderen, wat je weer kindvolgend zou kunnen noemen. (Kinderen leerden door ervaringen uit de eerste hand en niet slechts door de ‘uitleg van woorden en ideeën die geen enkel belang dienen’. ) Helen Tovey: Zij is geinspireerd door Fobel en volgd ook de kinderen vooral in hun buitenspel. Beperkt ze niet en laat ze hun eigen gang gaan, ontdekken en expirimenteren Langeveld: eerder in het stukje beleid al genoemd omdat hij het woord voorleven in z’n pedagogische opvatting letterlijk gebruikt. “Opvoeden is voorleven in een goede pedagogische atmosfeer”. Sfeer van vertrouwen en veiligheid. Zie voorleven niet als macht, gehoorzaamheid en volgzaamheid, maar als relatie van gezag en vertrouwen. Uiteindelijk moet dat alles er toe leiden dat een kind zèlf de keuze maakt voor een eigen levensovertuiging en daar in zijn verdere leven verantwoordelijkheid voor neemt. Langeveld noemt dat de ‘Zelfverantwoordelijke zelfbepaling'.
Filmpje https://www.youtube.com/watch?v=kobziSXu4K4
Stellingen We gaan knutselen, alles staat klaar. Pietje wil niet meedoen. Als alles op geruimd is, zegt Pietje: nu wil ik knutselen. Dat kan nu dus niet meer? Voorleven is een uitdaging voor opvoeders! Bijvoorbeeld ‘t eetmoment, respect voor plant en dier (aaien) Wat is nu het goede voorbeeld geven wie zijn de opvoeders:de ouders of de pm ‘ers, ouders vanuit gevoel en eigen opvoeding, en pm ‘ers vanuit professionaliteit
Evaluatie brainstormen Zijn we het nog mee eens wat we zojuist gezegd hebben? Hoe vertellen we dit naar ouders toe? Kind-volgend Voorleven VAK Mbv onze observatieformulieren kun je het gesprek naar ouders We zitten in het middenvak
Nieuwe onderwerpen Heeft iemand nog nieuwe onderwerpen die men in de toekomst graag zien terug komen bij een PIT bijeenkomst.
Intranet Kan je de pagina “ Onze pedagogiek” vinden op intranet?