Taallab 3.0 Online geletterdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De uitkomsten van de enquête op hoofdlijnen. -Geslaagde pilot uitgevoerd weken van de gastlessen -Optimaliseren van voorbereiding leerlingen op school.
Advertisements

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is mijn roeping?
OBA Expert op Afstand Expert op Afstand in de praktijk Ervaringen met videoconferencing Samenwerkingsverband D e D igitale S leutel in Leiden.
Presentatie schoolsysteem
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Het Debat Opbouw en inhoud.
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
Experts werkvorm + begrippentest
Op Kynologisch Gebied in Nederland Raad van Beheer Kan iedereen slagen?
PROJECT KEUZEPROCESSEN
De dag van het solliciteren - introductie
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Vecon Business School Johannes Fontanus College Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) 1 Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) Vecon Business School (VBS)
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Plan van Aanpak Werken in stappen.
What is the meaning of? Student centered learning
Passend onderwijs.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Ouders en school samen Maart 2016
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Presentatie voor teams Oktober 2018
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Cijferloos lesgeven bij talen
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Taallab 3.0 Online geletterdheid Hoe gaan we als leerkrachten PO om met het ontwikkelen van informatievaardigheden? Bijeenkomst 3

Opdracht n.a.v. vorige keer Ga na hoe je de verkregen informatie in de praktijk van je stageschool kunt brengen, zodat je zelf kunt ervaren en experimenteren met de leerkrachtvaardigheden die ertoe doen als het gaat om effectieve digitale informatieverwerking. Stel 2 werkdoelen op: Een doel op het gebied van verdieping in theorie Een doel op gebied van uitproberen/experimenteren in de klas

Inventariseren onderzoeksvragen Presenteren stand van zaken/kennis delen Reageer met een top, tip en een vraag. Welke vragen en tips helpen je om te verdiepen, om te verrijken, om tot een stelling te komen? Welke theorie heb je nodig, welke praktijkvoorbeelden, welke expertise? Wie heb je nodig: leerkrachten, leerlingen, directie, …?

Een goede stelling…. bestaat uit één zin en is kort en krachtig is nooit een vraag bevat geen argumenten gaat over iets waar zowel voor- als tegenstanders argumenten voor kunnen bedenken bevat geen ontkenningen bekent (geen) kleur Bron: Het DebatBureau

Doel van ons ‘debat’ Korte presentatie bevindingen uitmondend in een stelling Aan de hand van de stellingen in gesprek met het werkveld, experts, onderzoekers, belangstellenden Gezamenlijk kennis opbouwen over online geletterdheid: wat leeft/ontbreekt er in het onderwijs, wat is er lastig, wat is nog onvoldoende onderzocht, wat is nodig?

Doel van jullie onderzoek: Levert een stelling op Biedt (deels) oplossingen/antwoorden Legt moeilijkheden bloot Laat zien waar het onderwijs nog tekort schiet Laat ‘good practices’ zien Geeft handvatten, succesfactoren Legt een link met de bestaande kennis over de ontwikkeling van geletterdheid

Gerichte voorbereiding op de bijeenkomst van 8 mei Welke vragen heb je voor Jeroen Clemens? Wat leggen we hem voor? Hoe kunnen wij zijn expertise op een effectieve manier inzetten? Zie zijn edublog op: http://www.jeroenclemens.nl/

Volgende bijeenkomst Woensdagmiddag 8 mei LocHal, Woordlab Bijeenkomst met Jeroen Clemens