Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
….een korte presentatie
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Observeren en rapporteren
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Coachen Maandag 14 juni 2006.
CanDo Coaching.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Volksuniversiteit Zwolle
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Kijken naar Kinderen Week 4
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 4
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Talent in Ontwikkeling
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren Les 3.
Anders kijken, anders doen
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Executieve functies Marije Ruben.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
LOB zeven stappen naar succes
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Nee Zeggen!.
Observeren rapporteren
Loopbaan en burgerschap les 2
Mijn visie op onderwijs
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Methodiek Observeren.
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.

volgende bladzijde terug
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Observeren Les 2.
Loopbaan en burgerschap les 3
Les 5: Verbale communicatie
Les 3: regels en afspraken met de klas
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Observeren Les 2.
Observeren, rapporteren
Kritiek geven en krijgen
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten pabo 1 periode 1 Filmpje Alie: http://www.coutinho.nl/index.php?id=5934 en in map trainingen-> observeren

Ter ondersteuning van Leerwerktaak 1 periode 1 Naast een gesprek is observatie de belangrijkste methode die een leerkracht heeft om zijn kinderen te leren kennen. Vandaar dat er verder wordt gesproken over het observeren van kinderen. Jij gaat echter in deze leerwerktaak oefenen met observeren door je praktijkbegeleider te observeren. Je bent tenslotte nu vooral aan het kijken naar hoe jouw praktijkbegeleider lesgeeft.

Wat zie je?

Het begint bij kijken en luisteren…. …. naar kinderen als ze spelen, onderzoeken, fantaseren, samenwerken, werken, communiceren, leren …. om kinderen te leren kennen met al hun interesses, bijzonderheden en mogelijkheden en te ontdekken wat hun vragen zijn, wat ze willen ontdekken en waar ze nieuwsgierig naar zijn …. en het gaat verder zodra leerkrachten ingaan op wat kinderen allemaal laten zien en horen en zo keuzes maken voor een nieuw aanbod van activiteiten en materialen (Baeyens, 2011)

De leerkracht De leerkracht doet ertoe Gedrag van een leerkracht is van grote invloed op het functioneren van de kinderen

Wat zie je? Wat denk je?

Observeren Bewust, doelgericht en planmatig waarnemen van gedrag. Je probeert dit zo objectief mogelijk te doen. Probeer alleen waar te nemen en te beschrijven wat je ziet, niet wat je denkt.

Observeren is een manier van waarnemen Met je zintuigen: horen, zien, proeven ruiken, voelen Bewust: “ Luister eens naar die koekoek.” Onbewust: De route nemen van school naar huis Je selecteert vanuit wat je zelf vanzelfsprekend vindt: teksten op een pakje sigaretten…

Opdracht Geef van 3 kinderen uit jouw praktijkklas in 1 zin een beschrijving

Lees jouw beschrijving van de 3 kinderen nog eens goed door. Kloppen de beschrijvingen of is dit jouw beeld van de kinderen? Hoe weet je dit? Overleg in tweetallen. Hoe weet je of jouw beeld van deze kinderen goed is?

Factoren die waarneming beïnvloeden selectie van prikkels vooroordelen subjectiviteit ervaring, deskundigheid projectie

Het pygmalion- effect Je waarneming is gekleurd. Je hebt een eigen ‘ referentiekader’ . Is dat kind een leuk meisje, een ijverige leerling, een stoere jongen? Is dat gedrag storend, irritant, uitdagend of grappig? De zwakke leerling… De slimme leerling …

Je ziet een opname van Manon. Zij zit in groep 5 Je ziet een opname van Manon. Zij zit in groep 5. Zij is in de klas aan het werk met een rekentaak. 1. Bekijk het fragment en noteer achteraf wat je hebt gezien. Bekijk het fragment opnieuw en vergelijk je beschrijving met de beelden. Welke aspecten van de situatie / haar gedrag heb je niet genoemd? 2. Welke emoties roepen deze beelden bij je op? (sympathie of irritatie of ....) Ga eens na waardoor dat komt? Welke reactie zou je geven als je dit bij jou in de groep zag gebeuren? Welke relatie is er tussen die reactie en je emoties? http://www.lerenkunjeobserveren.nl/artikelen/observeren-wat-hoe/waarnemen.html

De leerkracht De leerkracht doet ertoe Gedrag van een leerkracht is van grote invloed op het functioneren van de kinderen vragen stellen reageren op kinderen corrigeren van kinderen luisteren naar kinderen

Video opdracht Kijk naar het beeldfragment ‘eruit’en student 1: observeer het gedrag van de leerkracht student 2: observeer Ali Vergelijk jullie observaties Beschrijf het gedrag van de leerkracht zo objectief mogelijk

Open observatie Open observatie/vrije observatie: het is een beschrijvend verslag Er zijn geen strakke regels of afspraken over hoe de observatie vorm krijgt Geen schema’s of van tevoren vastgestelde categorieën Vaak maak je korte notities, die achteraf in een verslag worden uitgewerkt

Gesloten of gestructureerde observatie Vooraf stel je regels op, je stelt categorieën op Je werkt met observatielijsten, observatieschema’s of turfschema’s: Bijvoorbeeld Hoe vaak en hoe geeft je praktijkbegeleider complimenten? Gesloten observatie Complimenten geven Verbaal Non-verbaal Aantal (Hoe vaak geturft) Aan individu Aan groepje Aan hele klas Totaal Tijdens de instructie bij elk compliment turven.

Welke methode gebruik je wanneer? Bij een ongestructureerde observatie kun je alles wat je van belang vindt vastleggen Hierna heb je zoveel gegevens, dat je gerichter kunt gaan observeren m.b.v. een observatieschema.

Observatielijsten Effectieve leerkrachtcommunicatie Betrokkenheidshogende factoren Vragen stellen Reageren Corrigeren (positief of negatief) Luisteren Observeren kun je leren (Janson& Memelink, 2005) Expertisecentrum EGO

Video opdracht Bekijk nog eens een stukje van de leerkrachtinteractie in het fragment ‘Eruit!’ Noteer voor jezelf (turven): P= prijzen K= kritiek geven A= aanmoedigen G= gevoelens uiten

Jij bent vast de slimste niet!

Doornemen leerwerktaak Doornemen van 3 verschillende opdrachten van de leerwerktaak, student maakt samen docent training of met praktijkbegeleider keuze voor één bepaalde opdracht.