Centrale vraag: Waar gaat dat over? Welke rol kan wpb spelen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectie-portfolio beoordelen
Advertisements

BattleBots The school battle.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Return to Sender.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Thema Roos van Leary in de klas
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Programmeren met kinderen
Anders kijken, anders doen
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Pré-NLT-module 3D-printen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Daphne Keller 30 augustus 2017
Over lesbrieven, inhoud en vorm
Frans Kuiper ( ), , Ilo/uva: PP2
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Mijn visie op onderwijs
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Product van TU Delft, SEC
Portfolio, Logboek en Casus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Centrale vraag: Waar gaat dat over? Welke rol kan wpb spelen? Educatief ontwerpen Centrale vraag: Waar gaat dat over? Welke rol kan wpb spelen?

ILO-producten Periode 1 Periode 2 Periode 3/4 Ontwerp-product Onderbouwd lesplan Mini-ontwerp Educatief ontwerp Aantal lessen 1 2 3/4 Goed uitgewerkt lesplan 2 goed uitgewerkte lesplannen plus analyse plus toets Meestal lessenserie waarin leerprobleem wordt opgelost/wens wordt uitgewerkt

Praktisch Keuze voor ontwerpvraag komt tot stand in overleg met je vaksectie op school en vakdidacticus – Denk daar nu al over na! Ontwerpvraag = vakdidactisch probleem of idee of wens Je ontwerpt op basis van onderzoek voor je probleemanalyse (wat is hier aan de hand?) voor de evaluatie/validatie In onderbouw of bovenbouw – mag allebei Uitvoering van de ontwerplessen/leeractiviteiten Door jezelf of door een ander (in eigen of andermans klas) Gericht op klas, of groep, of individuen

Prototype Focus op: Ontwikkelen van een goed ontwerp Ontwerpen vanuit theorie Validatie van ontwerpregels en ontwerp mbv experts, leerlingen, etc. Theoretisch georienteerd

Prototype Voorbeelden Leerlingen zien wiskunde als iets vaststaand en hebben geen zicht op de ontwikkeling hiervan. Ik wil lesmateriaal ontwikkelen waarbij ook aandacht is voor de geschiedenis van de wiskunde. Ik ben geïnteresseerd in het gebruiken van Virtual Reality bij aardrijkskunde. Ik wil een handleiding ontwerpen voor docenten die VR willen inzetten voor ‘veldwerk’. Ik zou graag ervaring op willen doen met ontwerpen vanuit de Task Based Language Teaching benadering. Ik denk dat leerlingen dan meer gemotiveerd zijn om aan hun leesvaardigheid te werken.

Ideeen? Hebben jullie voor je schoolvak ideeen voor prototype? Waar heeft jullie sectie behoefte aan?

Iteratief Focus op: Het stapsgewijs verbeteren van een onderwijsleeractiviteit (dus niet verschillende benaderingen vergelijken) Verbeteren vakdidactische competenties - 3x uitvoeren, kies klein onderwerp; onderwijsleeractiviteit

Iteratief voorbeelden Ik merk dat veel leerlingen moeilijk te motiveren zijn voor de lessen kunst algemeen. Hoe kun je bij kunst motiverende lesopeningen verzorgen? Ik lees in de vakdidactische literatuur dat goede feedback geven belangrijk is. Hoe kan ik bij taaltaken goede mondelinge feedback geven? Veel leerlingen doen niet of nauwelijks mee aan de onderwijsleergesprekken die ik voer over ethische vragen (bv. over synthetische biologie). Hoe kan ik dat verbeteren?

Ideeen? Hebben jullie voor je schoolvak ideeen voor iteratief? Waar heeft jullie sectie behoefte aan?

Effectonderzoek Focus op: Effecten van lesontwerp op leergedrag, leeruitkomsten en/of leerervaringen Evt. voor- nameting en/of controlegroep

Effectonderzoek voorbeelden Leerlingen hebben moeite met het concept licht. Leidt een benadering gebaseerd op principes van conceptual change tot beter begrip? Leerlingen hebben moeite met goed formuleren van antwoorden bij argumentatieve vragen bij filosofie. Leidt een instructie gebaseerd op principes van effectief schrijfonderwijs tot betere resultaten? Leerlingen hebben moeite met het gebruik van meer formeel taalgebruik bij schrijfoefeningen. Is observerend leren een effectieve aanpak?

Fasering educatief ontwerp 1 Probleembeschrijving / ideebeschrijving 2 Empirische / theoretische onderbouwing probleem 3 Analyse probleem (oorzaak en mogelijke oplossingen) NB: wens uitwerken is te zien als onderwijsverbetering. 4 Kies meest plausibele oplossing 5 Hypothese opstellen plus ontwerpregels formuleren 6 Onderzoeksplan (onderzoeksdesign, onderzoeksmethoden, onderzoeksinstrumenten) 7 Lesplannen inclusief lesmateriaal ontwerpen (overdraagbaarheid essentieel) 8 Evaluatie educatief ontwerp: hypothese verwerpen? Hoe zou ik het een volgende keer (anders) doen?

Doktertje spelen: Klacht Diagnose Behandelingsopties Geschikste behandeling Evaluatie Eventueel behandeling aanpassen etc

Ideeen? Hebben jullie voor je schoolvak ideeen voor effectonderzoek? Waar heeft jullie sectie behoefte aan?

Start van ontwerp‘drive’ Probleemgeoriënteerd Leerlingen scoren laag op… Leerlingen leren oppervlakkig, niet diep Wensgeoriënteerd Ik zou graag eens willen proberen of samenwerkend leren goed te combineren is met leerstijlen… Ik zou graag kijken of ik aanschouwelijk onderwijs kan maken bij… Ik wil uitzoeken of ik mooie lessen in het kader van context-conceptbenadering kan maken en hoe leerlingen daarop reageren In beide gevallen: Het ontwerp moet de discrepantie tussen huidige situatie en gewenste situatie opheffen

Startvragen – voor jou en de sectie Wat we eens zou willen uitproberen is… We zijn niet zo gelukkig met… We zouden meer willen weten over… We weten niet wat we aan moeten met… Het zou een verschil zijn als… Wat we graag zou willen verbeteren is… Waar we steeds tegen aanlopen is… Wat ons bijzonder interesseert is…

Te omvangrijk en/of complex probleem (onvoldoende ontleed in beschrijving)

Er is geen diagnose; er is slechts een oplossing

Vaag of inconsistent taalgebruik – belangrijke begrippen niet omschreven

Te snel naar een oplossing (i.p.v. verkennen mogelijke oplossingen)

Gewenste resultaat niet op operationeel niveau beschreven

Cruciaal: voorbereiding Bespreek met je sectie wat een geschikt ontwerpprobleem zou zijn Kijk ook vooruit: in/voor welke klas zou je je ontwerp gaan uitvoeren, en welke ‘leerstof’ staat dan op het programma?

Wat kan wpb betekenen voor zijn leraar in opleiding? Beginfase (Probleem? Wens?) Analysefase Ontwerpfase (ontwikkelde materiaal: lesplannen, opdrachten, vraagstukken etc.) Onderzoeksplan Uitvoering ontwerp Evaluatie ontwerp (beoordeling data, reflectie op educatief ontwerp)