Dit huis heeft geen muren of een dak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Stichting Dijk van een Kust
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
Huizen van de Wijk Winterconferentie Daniëlle Wijbrans 7 december 2011.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Bestuurlijke relevantie
Pastoraal op school.
Maatschappelijk Aanbesteden
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
“Let’s talk about you & me”
Steunpunt Lokaal Cultuurbeleid Cultuur altijd met toeters en bellen? Stilte als inspiratiebron voor het lokale cultuurbeleid Miek De Kepper 11 mei 2007.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Samen werken aan een gezonde regio!
Harderwijk: waar ligt het?
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
Vrijwillige taalcoaching aan anderstaligen Sylvia de Groot Heupner 3 september 2015 Windesheim Zwolle.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Lang leve de dorps- en wijkbibliotheek!
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Bibliotheekbeleid gemeente Nuth Eén gecertificeerde bibliotheek.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Marketing Noorderzon Performing Arts Festival Groningen Mark Hospers Presentatie 25 maart Assen.
Aandacht voor diversiteit, onderwijs en openheid Melvin Draaijer Voorzitter Medische Faculteitsvereniging VUmc 2 maart 2014.
Een nieuw programma GSOLOGOLGCP Visie Lokale overheden zijn een logisch onderdeel van het Nederlandse beleid van buitenlandse handel en internationale.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Erfgoedcentrum DiEP
Campagne taalvaardigheid
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Informatiebijeenkomst
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Veteranen Ontmoetings Centrum Zeeland Sterk door samenwerking
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
De week van de vrijwilliger
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Bibliotheek en erfgoed
OOSTENDE DEMOGRAFIE / Bevolking stijgt: interne & externe migratie Dubbele vergrijzing:50% ouder dan 50 j. - 18% van de bevolking is onder de.
Transcript van de presentatie:

Dit huis heeft geen muren of een dak Dit huis heeft geen muren of een dak. Enkel geopende deuren en dansende tonen, die met klem verzoeken om te worden ontdekt. Woorden van de straat, een spannend dialect. Ontmoetingen in inkt omgezet. Hier een apostrof, daar een Madame Jeannette. Alle ruimte voor je eigen verhaal. Thuis, in je eigen taal.

Context

Diversiteit in bibliotheken, kunst & cultuur: Uitdagingen: Publiek: Meeste culturele instellingen, met name grotere, hebben moeite om (structureel) divers publiek te bereiken. Beleid: Diversiteit staat vaak nog niet centraal in organisatiebeleid. Partners & Programma: Beperkte representatie van (culturele) diversiteit in het programma en collectie aanbod. Personeel: (Interne) organisaties relatief homogeen. Zeker de top lagen. Zelfde culturele achtergrond, opleidingsniveau, leeftijd etc.

Amsterdam: Ca. 1.350.000 Inwoners 180 verschillende nationaliteiten (Groot-Amsterdam) 180 verschillende nationaliteiten Veelvoud aan (sub)culturen 360 verschillende talen Superdiverse stad Internationalisering

Amsterdam: Uitdagingen: Segregatie Kansenongelijkheid Polarisatie Mensen van verschillende achtergronden leven steeds meer gesegmenteerd Kansenongelijkheid Niet iedereen heeft gelijkwaardige kansen tot ontwikkeling Polarisatie Onderling begrip en kennis van elkaars achtergronden neemt af Individualisering Men leeft steeds meer op zichzelf, eenzaamheidscijfers stijgen (hoewel meer (digitaal) verbonden dan ooit) Laaggeletterdheid Gem. 18% in Amsterdam Landelijk gem. = 12%

…..26 vestigingen in Amsterdam, Diemen, Duivendrecht en Ouderkerk a/d Amstel. Inwoners per gebied Gemeente Amsterdam 1/2 Centrum 85.000 3 Noord Oost 27.000 4 Noord West 35.000 5 Oud Noord 25.000 6 Bos en Lommer 33.000 7 Baarsjes / Oud West 70.000 8 Westerpark 35.000 9 De Aker / Nw Sloten 28.500 10 Geuzenveld/Slotermeer 42.000 11 Osdorp 37.500 12 Slotervaart 35.000 13 Oud Oost 52.000 14 IJburg/ Eiland Zeeburg 21.000 15 Indische Buurt / Oosterlijk Havengeb. 41.000 16 Watergraafsmeer 29.000 17 Buitenveldert / Zuidas 22.000 18 Pijp / Rivierenbuurt 63.500 19 Zuid1 53.000 20 Bijlmer Centrum 23.000 21 Bijlmer Oost 26.000 Gaasperdam / Driemond 34.000 Gemeente Ouder-Amstel 23 Duivendrecht / Ouderkerk 13.500 Gemeente Diemen 24 Diemen 27.000 A. OBA Centraal B. OBA Banne C. OBA Van der Pek D. OBA Molenwijk E. OBA Waterlandplein F. OBA Javaplein G. OBA IJburg H. OBA Linnaeus I. OBA Geuzeveld J. OBA Osdorp K. OBA Slotermeer L. OBA Slotervaart M. OBA Bos en Lommer N. OBA De Hallen O. OBA Marcatorplein P. OBA Spaarndammerbuurt Q. OBA Staatsliedenbuurt R. OBA Buitenveldert S. OBA Cinétol T. OBA Olympisch kwartier U. OBA Roelof Hartplein V. OBA Bijlmer W. OBA Reigersbos X. OBA Diemen Y. OBA Duivendrecht Z. OBA Ouderkerk 0. OBA hotspot Ganzenhoef

Huidige Collectie-aanbod: Ca. 1.000.000 Nederlandstalige boeken Ca. 15.000 Engelstalige boeken Ca. 10.000 Franstalige boeken Ca. 5.000 Spaanstalige boeken Minder dan 1.500 boeken per andere taal

Wat is het Huis van Alle Talen? Het Huis van Alle Talen is de plek waar alle gemeenschappen van Amsterdam, in co-creatie met de OBA en elkaar, nieuw, relevant collectie- en programma aanbod ontwikkelen. Leidend tot culturele uitwisseling, (persoonlijke) ontwikkeling, onderling begrip en sociale cohesie.

Innovatieve aanpak Diversiteit & Inclusiviteit; Participatie; We geven meer ruimte aan de verschillende talen en culturen van Amsterdam op een open, inclusieve manier. Participatie; We nodigen de Amsterdamse samenleving uit om hun stem te laten horen Co-creatie We werken samen met bestaande organisaties en ambassadeurs binnen gemeenschappen of (sub)culturen en geven hen echt mede-eigenaarschap.

Gemeenschappen? Culturen? Gemeenschappen verbonden vanuit Taal Bijv. Doven/slechthorenden gemeenschap Bijv. Spoken word gemeenschappen Bijv. NT2 gemeenschappen (nieuwe Nederlanders) Culturele gemeenschappen vanuit nationaliteit(en) & taal Bijv. Turks-Nederlandse gemeenschap Bijv. Francofone gemeenschappen Bijv. Spaanstalige gemeenschappen

Gemeenschappen? Culturen? Culturele gemeenschappen vanuit regio’s of volkeren Bijv. Koerdische gemeenschap Bijv. Berber gemeenschap Culturele gemeenschappen vanuit invloedrijke culturele stromingen Bijv. de LHBTQ-Gemeenschappen Bijv. de Hip-Hop cultuur

Rode draad in al die diversiteit? Amsterdam Taal Cultuur Culturele uitwisseling Dialoog Ontwikkeling & kennisdeling Verhalen

Doelstellingen – 2019 t/m 2023 Vormen en up-to-date houden van minimaal 15 deelcollecties bestaande uit minimaal 20 talen en/of subculturen. Bestaande uit minimaal 10.000 boeken. Minimaal 6 OBA vestigingen waar collectie- en/of programma- aanbod worden ontsloten Minimaal 15 tot 20 samenwerkingspartners Minimaal 200 programma’s en publieksactiviteiten Minimaal 50 programma’s op lokaal niveau Minimaal tussen de 6.000.000 en 8.000.000 contacten met media-uitingen van het Huis van Alle Talen.  

Collectie Locaties Programma’S Communicatie Series Losse activiteiten Horeca (sub)campagnes Maatwerk per doelgroep OBA Vestigingen Verschillende stadsdelen Naar de doelgroep toe Jeugdcollecties Volwassenen collecties 3 vormen Collectie Locaties Programma’S Communicatie

Collecties

Collectievormen Traditionele/klassiekere organisaties Jonge culturele organisaties Individuen & verzamelaars

Collectievormen Traditionele/klassiekere organisaties Kwalitatieve collectie (of programma) aanwezig Inhoudelijke / curatie kennis aanwezig Mensen & middelen beschikbaar Vermogen om achterban te bereiken & activeren

Collectievormen 2. Jonge culturele organisaties Minder collectie (of programma) aanwezig Inhoudelijke / curatie kennis aanwezig Minder mensen & middelen beschikbaar Groot vermogen & geloofwaardigheid om achterban te bereiken & activeren Doelgroepen die minder podium krijgen in het culturele veld

Collectievormen 3. Individuen & verzamelaars Collectie aanwezig, kwaliteit onbekend Inhoudelijke / curatie kennis onbekend Geen mensen & middelen beschikbaar Vermogen & geloofwaardigheid om achterban te bereiken & activeren onbekend Mogelijkheden om niche of kleinere doelgroepen te bedienen

Programma’s

Voorbeelden programma’s El Hizjra Arabische Literatuur prijs Presentatie shortlist genomineerden prijs Arabische literatuur SMIBANESE- University Hoorcolleges Hoorcolleges omtrent thema’s die beperkt de ruimte krijgen in onderwijs curriculum (o.a. ondernemerschap, persoonlijke geldzaken, spiritualiteit) La Nuit des Idees (De Nacht der Ideeën) Tweetalig publieksprogramma omtrent maatschappelijke vraagstukken

Voorbeelden programma’s Meertalige voorleesuurtjes Internationale kookworkshops

Voorbeelden programma’s Taalcafés Debatten (rondom culturele thema’s & uitwisseling)

Locaties

Locaties OBA Oosterdok – Grootstedelijk podium 3 verdiepingen collectieruimte (loges) Theaterzalen Expositieruimte Horeca (restaurant, private dining) Overige OBA vestigingen – lokale ontmoetingsplek Naar de doelgroep toe Kastruimte voor de collectie Laagdrempelig & vertrouwd

Communicatie & Marketing

Marketing & Communicatie Samenwerkingspartners: Relevantie, geloofwaardigheid en activerend vermogen Eigen taal en tone of voice Relevantie over bereik (organische groei) Peers & ambassadeurs Subcampagnes & veelvoud aan PR momenten Kruisbestuiving

Tot slot: Structureel meer diversiteit? Inclusiviteit in het DNA van je organisatie en alle onderdelen daarvan: Beleid Personeel Partners Programmering Promotie (communicatie) Er is niemand die de doelgroep beter kent dan de doelgroep zelf. Luister oprecht en met aandacht Geef de ruimte, deel de verantwoordelijkheid

Bedankt!