Vogelvlucht: onze standpunten Postzegel: kleine locatie, groots pand Privacy Schijnparticipatie / hoog inzetten-aanpak Maatschappelijke plint wel nodig?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vragenuur raadsvergadering 5 november 2009 inzake Egyptische Poort.
Advertisements

Wabo - Wro Wijzigingen raadsvoorstel RV
Casus kennistafel buisleidingen 30 oktober 2009 Casus deel 1 Probleembeschrijving.
Informatieavond 26 september 2007
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
BINNENSTAD DELFT naar een actueel bestemmingsplan voor de binnenstad
Stand van zaken herstructurering en grootschalig onderhoud Oostendam
Omwonenden- Vereniging Project Haaksbergerstraat- Blekerstraat 0 Inhoud: 1.Bouwplan 2.Tijdsbeloop 3.Bestemmingsplan 4.Zienswijzen 5.Omwonenden vereniging.
Voorontwerp bestemmingsplan ‘Hof van Cranendonck’
: Parkeren omgeving Wilhelminaplein Parkeeronderzoek Wilhelminaplein Resultaten en advies over instellen parkeerschijfzone.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Voorontwerpbestemmingsplan “Stationskwartier” Welkom op deze informatieavond Woensdag 11 september 2013.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Inspraak bewonersvereniging De Bongerd
Welkom. Terugblik 12,5 jaar BST Oprichting BST in 2002 door Ed de Roos, Karin van der Velde, Peter Vermijs Klankbordgroep, buurtcafé, overleg met gemeente.
SDH Opzet enquête november items over Harreveld 4 prioriteiten: – Prio A: Binnen 2 jaar – Prio B: Binnen 10 jaar – Prio C: Gewenst.
Opening en voorstelronde. Terugblik: - Oktober 2014: duidelijk dat Schoorl Klopt in de gewenste vorm niet uitgevoerd kan worden - Oktober 2014 – februari.
Rioolvervanging 'De Lors'
Inloopavond gemeente Leek 9 september 2015 Proefproject Openbare Verlichting gemeente Leek (beleving presentatie)
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Reinier de Graaf Ad van PeltManager bouw Aan de Stegge Twello Jeroen DrenthProjectmanager presentatie parkeergarage rdgg NIEUWBOUW PARKEERGARAGE REINIER.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Bestemmingsplannen Proces Jan Pieters. Wat is een bestemmingsplan? Een plan waarin de bouw- en gebruiksmogelijkheden van gronden en bouwwerken vastliggen.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Oplossingsrichtingen onderwijshuisvesting Reek.. Ontwikkelingen Stichting Maashorst ambieert naast uitbreidingsmogelijkheden van de Vlinder, ook.
Fusieschool in het midden van het dorp. Namens. NOORD & ZUID.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Ruimtelijke Ordening in Dordrecht Presentatie in de adviescommissie fysieke leefomgeving van de gemeenteraad op 20 mei 2014.
Werkgroep Wijnaerden Namens de werkgroep Wijnaerden: Mirjan Bottinga, voorzitter Gebiedsontwikkeling Neer - Buggenum Presentatie aan de Cie.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Dordrecht Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?
Procedure bij de gemeente Cees Ortelee. Opbouw presentatie 1. Stand van zaken bij de gemeente 2. Vervolg: Bestemmingsplanprocedure 3. Vragen.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Herstructurering Sluispolder West en de Binnenstad Informatiebijeenkomst 1 oktober 2014.
Centrumplan Schaijk informerend en opiniërend voorbereidende raadsvergadering van 7 december 2010.
Restauratie en gebruik Jeruzalemkapel en Schoolmeesterwoning Presentatie Siebe Keulen 5 februari 2010.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Parkeerbehoefte Centrum en Schil Ontwikkeling en gevoeligheidanalyse 17 januari 2012.
Herinrichting Wilgenplein 17 juni Programma  Opening  Overdracht Peter Toes  Toelichting Oranjewoud  parkeeronderzoek  analyse  visie  modellen.
Informatieavond Planontwikkeling “Hoogh Gullepe” Terrein voormalig Dr. Ackenshuis Woensdag 23 januari.
klankbordgroepbijeenkomst1 Welkom leden van klankbordgroep Bergerhoflocatie.
Bestemmingsplan intensieve veehouderij Toelichting over: - Achtergronden - Totstandkoming bestemmingsplan - Inhoud bestemmingsplan intensieve veehouderij.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Omgevingsplan Rijnhaven Oost Brug naar de Omgevingswet.
Hattemse Loo Vaststelling bestemmingsplan. Inhoud Even voorstellen Bestemmingsplan Hattemse Loo Erik Schot -Directeur Projectontwikkeling Noord Jeroen.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Bestemmingsplan Kindcentrum Zeeland informatieavond 15 juni 2011.
Bestemmingsplan Kindcentrum Zeeland Voorbereidende Vergadering, 6 maart 2012 Dia 1 BESTEMMINGSPLAN KINDCENTRUM ZEELAND.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Terugblik & stand van zaken Vluchtelingenopvang Amersfoort
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
HERINRICHTING VALKENBURGERSTRAAT
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
Nationaal Parkeercongres 2017
Woldwijk De Prestatievergunning Een bijzondere omgevingsvergunning Gert Blekkenhorst (Lexnova) en Peter Homan (Omgevingsteam Woldwijk) versie
Parkeervergunninghouderzone Lievekenshoek 19 maart 2018, Klavier
Groot Onderhoud Noordkade
(Verlengd) afkopen van de canon
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Overleg omwonenden proces herontwikkeling Segaar/Arsenaal 18 april 2018.
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Toelichting RVS 81 Parkeerbelastingverordening 2017
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Weer in de lift.
Nieuwbouw school Kinderburg Rank
Transcript van de presentatie:

Vogelvlucht: onze standpunten Postzegel: kleine locatie, groots pand Privacy Schijnparticipatie / hoog inzetten-aanpak Maatschappelijke plint wel nodig? Procedure slordig: Ter inzage legging slordig Doorlopend foutieve parkeerberekeningen Recent nog de AVG

Uitkomsten onderzoeken Twee onderzoeken: vanuit gemeente en vanuit buurtcomité/winkeliers Berekening oude parkeervraag kerk niet reëel (Movares) Advies is parkeertellingen (Movares, Jeuring) Plan is net aan “acceptabel” bij dubbelgebruik (Movares, scenario 1) Plan voldoet niet zónder dubbelgebruik (Movares, scenario 2, Jeuring) Verkeersveiligheid kan niet beoordeeld worden i.v.m. ontbreken gedetailleerde tekeningen. (Movares)

1. Parkeerberekening is wel fout! College B&W in Nota Zienswijzen: “De conclusies en aanbevelingen uit het rapport bevestigen dat de parkeerberekening in de GRO versie 2.6 goed is uitgevoerd.” GRO 2.6

MET dubbelgebruik ZONDER dubbelgebruik

Waarom trekt het college de conclusie dat de parkeerberekening juist is?

2. “Dubbelgebruik” binnenterrein Uitleg dubbelgebruik: bewoner gaat naar zijn werk met de auto, bezoeker van de tandarts gaat op die plek staan. “Minder parkeerplaatsen nodig.” 12 plaatsen op het binnenterrein voor: 21 auto’s van bewoners 7 bezoekers van bewoners Minimaal 5 medewerkers “tandarts” Minimaal 5 bezoekers “tandarts”

38 gebruikers, dat wordt dringen! Dringen voor het rolluik Hoe gaat dat eigenlijk open? Pasje, code, portier, receptie tandarts, knopje bewoners, vanzelf?

Onderbouwing dubbelgebruik? House of RTS: “parkeerplaatsen verhuren” Toelichting Nota Zienswijze: “Er is sprake van dubbelgebruik als de twaalf parkeerplaatsen gebruikt kunnen worden door bewoners en de gebruikers van de maatschappelijke plint. Dubbel gebruik en openbare toegankelijkheid zijn termen die niet door elkaar gehaald moeten worden.” Conclusie: geen onderbouwing ‘dubbelgebruik’

Waar is de onderbouwing voor dubbelgebruik in deze situatie? Zonder dubbelgebruik voldoet het plan niet!

3. Invulling plint

Foutieve interpretatie parkeerbehoefte plint Waarom een tandarts? GRO moet maximale parkeervraag meenemen >> Uitspraak Hoge Raad beschikbaar Bestemmings- plan locatie Trefpuntkerk

Uitspraak Raad van State (1) : “Bij het bepalen van het aantal benodigde parkeerplaatsen dient te worden uitgegaan van een representatieve invulling van hetgeen op grond van een bestemmingsplan planologisch maximaal mogelijk is. Uitsluitend uitgaan van een concreet bouwplan is onvoldoende, zo volgt uit een uitspraak van de Afdeling over een bestemmingsplan van de gemeente Bernheze.” Dus ja, je moet uitgaan van wat er kan komen en zelfs van datgene met de hoogste parkeervraag die mogelijk is. (1) Bron: Publicatie “Parkeren in het omgevingsrecht”, Gemeentestem 2016/53

Waarom geen ‘maximale parkeervraag’ bij invulling plint? Bij een maximale p-vraag voldoet het plan niet!

4. Advies = parkeertellingen Neem de uitkomsten mee te nemen in parkeerberekeningen. College B&W in Nota Zienswijzen: “De gemeente gaat nieuwe parkeertellingen doen in de omgeving van het bouwplan en blijft de parkeerdruk de komende jaren monitoren.” Uitkomsten nieuwe tellingen worden niet gebruikt. Kortom: zinloze tellingen!

College B&W in de Nota Zienswijzen: Er zijn parkeertellingen uitgevoerd op verschillende dagen en tijden in een periode van drie weken, buiten de schoolvakanties.

Foto’s op 2 maart 2019, uur genomen; minimaal zes voertuigen niet in parkeervakken; rest gevuld.

Waarom geen parkeertellingen voordat de vergunning wordt verleend? Parkeerdruk zou nu al onacceptabel kunnen zijn!

5. Verkeersveiligheid College B&W, Raadsvoorstel: “De aanvrager legt voor eigen rekening en risico 19 parkeerplaatsen aan op eigen en gedeeltelijk openbaar terrein, volgens standaardeisen (HOIR), een inrichtingstekening en nog goed te keuren bestek. Het bestaande voetpad wordt hiermee aangepast. Na oplevering worden deze gronden eigendom van de gemeente Alkmaar.” College B&W, Nota Zienswijzen: “Er is nog geen gedetailleerde situatietekening van de inrichting van de omgeving van het bouwplan. De inrichting van de omgeving wordt in samenspraak met de initiatiefnemer, de gemeente en de buurt gemaakt. De situatietekening van het bouwplan is op schaal. Daaruit is wel de maatvoering van parkeerplaatsen, trottoirs en straten op te maken.” Movares: Ontbreken van de inrichtingstekening is reden dat verkeersveiligheid niet beoordeeld kan worden.

Waarom gaat het college B&W zo onzorgvuldig om met onze veiligheid? Zonder inrichtingstekening geen onderbouwing!

6. Dubieuze 90%-hantering met oog op ‘leefbaarheid’ Beleid gemeente Alkmaar is om binnen de bestaande wijken niet in te leveren op de leefbaarheid, wat inhoud dat er voldoende parkeergelegenheid is en blijft en dat de veiligheid niet in het geding komt. Visie Mobiliteit en Bereikbaarheid ‘Alkmaar bereikt’

Waarom laat het college toe dat de parkeerdruk verergert?

Wat willen wij? Wij willen een passend plan dat geen extra druk geeft op de wijk, en daarmee de buurt en de winkeliers niet benadeelt. Dus niet inleveren op: Parkeergelegenheid Veiligheid voor iedereen Leefbaarheid

Wat staat het college te doen? Eerst parkeertellingen, dan besluit Huidige parkeerdruk niet verergeren Parkeervraag plint volgens de regels Dubbelgebruik onderbouwen Veiligheid laten onderzoeken Nu al naar de rechter: kansloze missie voor de gemeente Alkmaar En wat vooral niet?

Wat zijn de verdere opties? Meer parkeerplaatsen in de openbare ruimte? Zijn de ondernemers misschien ook nog blij mee? Parkeerplaatsen op eigen terrein? Parkeerkelder? Functie maatschappelijke plint opofferen voor woningen? Reductie bouwplan; misschien altijd al te ambitieus?

Vragen