Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Formatief - summatief evalueren
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Workshop Onderzoeksontwerp
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Vernieuwing verzorging
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
Competentiegericht leren vmbo
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Studieloopbaanbegeleiding
Workshop evalueren Dcp
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Project 01 – ‘Connecting Vibes’
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
Bachelor Medische Hulpverlening
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Toekomstgericht onderwijs
JOB coaching niveau 3 studenten Financiële Beroepen december 2015 Joost Craenen.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Leerling bedrijfjes Programma: 1.Productkeuze 2.Begeleiding 3.Eisen aan het verslag 4.Beoordeling.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Coaching in regioleren
Studieloopbaanbegeleiding
OF Het praktijksemester.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Feedback en tussenevaluatie via Scorion
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Info Fase 1 Ann Reale Info keuzestage.
Keuzethema: differentiatie
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
MA Baert. Wie leert vliegen, kruipt niet meteen in de cockpit
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
KMO-route 6 STUDIEDAG VLEW
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme

1-6-2019

Leerlijn cova bedrijfsmanagement knopjes basisvaardigheden sem 1 simulatie cases in veilige setting sem 2 begeleiding authentiek complex project sem 3 (4-5) zelfstandig bachelorproef + stage + werksituatie sem 6 1-6-2019

1-6-2019

Aanpak cova Hoe Wat Cyclisch Basisvaardigheden: Communicatieplan Structuur Formulering Vormgeving Gefaseerd Eenvoudige  moeilijke tekstsoorten Geïntegreerd Contextrijke taaltaken: Link beroepenveld Link zaakvak Praktijkervaring in authentieke setting Samenwerking vakcollega (goede afstemming nodig) 1-6-2019

cases in veilige setting sem 2 knopjes basisvaardigheden sem 1 simulatie cases in veilige setting sem 2 begeleiding authentiek complex project sem 3 (4-5) zelfstandig bachelorproef + stage + werksituatie sem 6 1-6-2019

Authentiek complex project grotere zelfstandigheid complexer higher level of uncertainty externe opdrachtgever/contacten coöperatief leren (peer)feedback 1-6-2019

Authentiek complex project Het is dus Project geen traditionele lessen geen examen hele semester zelfsturend – zelfstudie - ownership begeleiding en (taal)ondersteuning door lectoren verplichte aanwezigheid op overlegmomenten Interdisciplinair covataken gelinkt aan vakinhoud beoordeling voor alle delen door alle lectoren Teamwork gedeelde verantwoordelijkheid peerfeedback wederzijdse afhankelijkheid peerassessment

Project Mobiliteitsbeleid 2MM Doelstelling - verslag uitbrengen van het mobiliteitsbeleid in een gemeente + mobiliteitsbeleid kritisch evalueren - de technieken uit onderzoeksvaardigheden adequaat toepassen in een onderzoeksrapport en andere taken - de technieken uit communicatieve vaardigheden adequaat toepassen in een onderzoeksrapport en andere covataken Olods Communicatievaardigheden Mobiliteitsbeleid Onderzoeksvaardigheden Opdracht zicht krijgen op en evalueren van het mobiliteitsbeleid in een gemeente naar keuze via desk- en fieldresearch en daarbij effectief en efficiënt communiceren in de opgegeven taaltaken 1-6-2019

Fase 1: voorbereiding keuze gemeente Elk teamlid: kiest een gemeente (domicilie; omvang) doet deskresearch (website gemeente + mobielvlaanderen.be) neemt een telefonische enquête af met gemeente (opname gesprek) Welke extra documenten zijn beschikbaar? Zijn deze documenten vrij te verkrijgen? Zo ja, op welke termijn? Is er een mobiliteitsambtenaar in de gemeente? Is deze mobiliteitsambtenaar bereid samen te zitten met de studenten? Zo ja, op welke termijn? Doel: beschikbaarheid van informatie in de gemeente nagaan met het oog op gemotiveerde keuze van gemeente De lectoren geven feedback op de telefonische enquête

Fase 2: vergadering keuze gemeente Het team vergadert in aanwezigheid van lector en maakt vergaderverslag. Doel: gemotiveerde keuze maken uit de voorliggende gemeentes. 1 gemeente kiezen om mee verder te werken. De lector keurt de keuze af/goed. Het team verzamelt zo snel mogelijk informatie.

Fase 3: onderzoek en voorbereiding interview Het team bestudeert relevante documenten en bereidt het interview voor met de mobiliteitsambtenaar (topiclist). Het team moet rekening houden met de evaluatiecriteria waaraan het het mobiliteitsbeleid wil toetsen. De lectoren geven feedback op de topiclist.

Fase 4: interview + verslag Het team: maakt een afspraak met de mobiliteitsambtenaar gaat op interview (contact beroepenveld) verzamelt via interview (eventueel aangevuld met deskresearch) de relevante informatie maakt een kritische evaluatie schrijft een verslag van het gesprek Doel: verkrijgen van de nodige informatie om het onderzoeksrapport te schrijven en een kritische evaluatie te maken (zie fase 5)

Fase 5: kritische evaluatie Het team evalueert het mobiliteitsbeleid adhv relevante criteria. Het team selecteert de relevante informatie uit desk- en fieldresearch.

Fase 6: schrijven onderzoeksrapport Het team schrijft een onderzoeksrapport waarin enkele vooraf bepaalde elementen worden opgenomen (zie volgende slide). Dit wordt aangevuld met extra (nuttige) informatie die van het rapport één geheel maken.

Fase 7: presenteren resultaten Het team presenteert de resultaten van het onderzoek voor de betrokken lectoren en de andere teams. 1-6-2019

Hoe? BZL – weinig traditionele lessen Coaching (apart en samen/TOL) Feedback (proces en product): cruciaal!! Gestuurd: projectbeschrijving – tussentijdse deadlines Zelfstudiemateriaal Evaluatiecriteria Teamwerk: wederzijdse afhankelijkheid Portfolio Leren uit feedback (bv. rapport in diverse schrijfrondes) 1-6-2019

Voordelen leerwinst door feedback leerwinst door cyclisch leerproces leren reviseren formuleerwinst door taalondersteuning transfer: alle aspecten studentgecentreerd eigenaarschap aanzet BP aanzet TOL betere begeleiding 1-6-2019

1-6-2019

1-6-2019