Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT) Doel Pit bijeenkomsten: Elkaar inspireren n.a.v. ons pedagogisch beleid (PB), Hoe voer je dit uit in je eigen onderneming. Waar zitten jouw kwaliteiten en de uitdagingen van je onderneming, ofwel waar ben jij onderscheidend in. Dat zal in de toekomst heel belangrijk worden voor onze kinderopvang. Met het oog op onze collega’s in het dorp. Leren van de theorie (PB) en van elkaar. Scherp blijven naar medewerkers op de groep
Terugblik op de vorige pit Evaluatie vorige pit dieren, wat heb je ermee gedaan… Zie ook de notulen uit de andere regio’s. Erg interessant! Daar staat niet alleen wat over de PIT in, maar ook wat daar besproken is, kan erg zinvol zijn
Bijzondere gelegenheden versie 2017 Nieuwjaar Carnaval Pasen Koningsdag Bevrijdingsdag Pinksteren Hemelvaart Moederdag Vaderdag Modderdag Oogstfeest Dierendag Prinsjesdag Sint Maarten Halloween Sinterklaas Kerst Verjaardagen Opa en oma dag/week Dag van de leidster Jubileum kinderopvang Feestdagen van andere geloven Dag van de arbeid Valentijnsdag ……………………enz Welke kies jij om te vieren?.... Vraag elke ondernemer individueel. Zo komt iedereen aan bod en hoor je de (zeer waarschijnlijk) verschillende ervaringen. Niet uitweiden ivm de tijd. Wat zijn jullie speciale gelegenheden op het kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang? Hoe gaan jullie hiermee om, vieren jullie al deze gelegenheden? Is de input vanuit de medewerkers of vanuit de kinderen?
Wat staat hierover in ons beleid? In handboek VAK-formule hoofdstuk 3, bij 3.3.3.1: traktaties en activiteiten en ook bij 3.3.5: activiteiten In O-04 pedagogisch werkplan bij 6.4. feest- en gedenkdagen moet je zelf beschrijven hoe jij er in jouw opvang mee om gaat. De werkgroep VAK-visie-DNA Pedagogisch werkplan 6.4. Feest- en gedenkdagen Op ons kinderdagverblijf vieren wij de volgende feestdagen. Sinterklaas Kerst Pasen Zomerfeest Bevrijdingsdag Koninginnendag Oogstfeest Halloween Sint Maarten Carnaval Hoe informeer je de ouders over de invulling van de desbetreffende feestdag? Nieuwsbrief Whiteboard Flyer Handboek III 3.3.3.1 Traktaties Is een kind jarig dan wordt dat tijdens het eten en drinken gezamenlijk gevierd met bijvoorbeeld een muts en cadeautjes. Het gebruik van feestversieringen aan het plafond, zoals slingers, wordt bij deze gelegenheden afgeraden, omdat dergelijke versieringen onrust brengen in de ruimte. Vanwege brandveiligheid is ook het aansteken van de gebruikelijke kaarsjes binnen de kinderopvang taboe. Ouder(s) / verzorger(s) worden gevraagd om alleen gezonde traktaties mee te geven zoals rozijnen, ontbijtkoek, knijpfruit en danoontje 3.3.5 activiteiten We stimuleren dat de kinderen cadeautjes voor Moederdag, Vaderdag, verjaardagen en andere gelegenheden maken. Het is belangrijk dat we daar op tijd mee beginnen, want soms heeft een kind geen zin om iets te maken. Op die manier hebben we de gelegenheid om deze activiteit een paar maal aan te bieden als het niet in een keer lukt. Heeft het kind nadat we het een aantal malen hebben geprobeerd nog steeds geen zin gehad om een cadeautje te maken, dan schrijven we de reactie van het kind op en pakken dat in en geven het mee. Vaak is dat een feest der herkenning voor de ouder(s) / verzorger(s). Wij proberen zoveel mogelijk om de natuur en de natuurlijke materialen die w Werkgroep VAK-visie-DNA Hier wordt uitgebreid besproken over wat past in de VAK-visie. Beleid wordt eventueel aangescherpt.
Wat zeggen onze pedagogen? Emmie Pikler Kinderen hebben de mogelijkheid hun eigen interesse en behoefte te volgen, zonder dat een groepsleiding ingrijpt door hen aan te moedigen of een andere activiteit voor te stellen. Het is het beste voor de ontwikkeling van de kinderen om op een respectvolle manier met hen om te gaan. Dit komt de rust en leef- en werksfeer op een groep en in een gezin ten goede. Martinus Jan Langeveld De gelegenheid moet betrouwbaar blijken en “echt” zijn als het gaat om de levensovertuiging en de levensvisie waar hij voor staat. Dit is wat er in ons beleid staat bij de pedagogen. Vraag hier naar de visie van de ondernemer en/of zijn personeel. Schrijf mee! Het is de bedoeling dat wij als ondernemer ons bewust zijn van wat er toe doet. Enkele steekwoorden hierin: echt zijn, connectie tussen kind en pw-er, voorleven, vieren, verruimen, uitdagen en veiligheid bieden, herhaling etc. Ons gevoel geeft vaak al aan wat goed is. Stimuleer bij je collega’s het uiten van hun gevoel en deze te onderbouwen. Nogmaals heel belangrijk is om mee te schrijven! Er gaat anders waardevolle info verloren!
Bijzondere gelegenheden in jouw opvang Bewustwording en verantwoording Kunnen jullie motiveren waarom en hoe je een bijzondere gelegenheid viert en wat het effect is? wat is het doel van deze gelegenheid?; wat is de behoefte van het kind en waarom biedt je dit aan?; wat voor groep heb je, horizontale of verticale groep?; leeftijd en interesse van de kinderen?; hoe zijn je ruimtes, ruimtegebruik?; stress, drukte, reactie van de kinderen? Laat je het doorgaan?; geeft het veel prikkels aan de kinderen? visie werkt met weinig prikkels; hoe ver ga je, bv thuis al voorbereiden, niet iets van kinderopvang; effect leidsters, ouders op het kind?; fanatieke omgeving in het dorp (vb carnaval), clubs, familie etc?.; waarom vier je de ene gelegenheid wel en de andere niet?;
Emotionele veiligheid Wij vinden het belangrijk, dat de inrichting van iedere ruimte bijdraagt aan een gevoel van veiligheid en geborgenheid bij de kinderen. (citaat uit handboek VAK-formule hoofdstuk 3, 3.3.7.1: onze binnenruimte en het gebruik daarvan) Hoe waarborgen we dit tijdens de feestdagen? Hoe gaan we niet voorbij aan de behoefte van het individuele kind?
Een uitgangspunt van de VAK-formule is dat de kinderopvang RUST moet uitstalen! Houd dat altijd in je achterhoofd bij het organiseren van een feest…
Wat nemen we mee naar huis? Bronvermelding: Handboek VAK-formule deel III hoofdstuk 1 pedagogisch beleid Handboek VAK-formule deel III hoofdstuk 3 binnenkomst, dagbesteding en naar huis gaan. O-04 VAK-formule pedagogisch werkplan Aan het einde van deze middag is het denk ik leuk om met elkaar even na te gaan wat er van deze middag als bagage mee naar huis gaat. Even horen hoe de middag is ervaren en of er nog tips zijn voor de volgende keer.
Geef de pit in je eigen team! Erg belangrijk!