Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductiebijeenkomst
Advertisements

Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
In het bestuursakkoord
De beste manier om woorden aan te pakken…
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
2012 Nieuwjaar: zondag 1 januari – Drie Koningen: vrijdag 6 januari.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
De feesten Hier krijg je de feesten te zien die we op school vieren, en hoe we te werk zijn gegaan.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Welkom op onze informatieavond !
Nieuwsbrief 7 december 2012 Agenda: 11 december: groep 7 en 7/8 excursie havenmuseum 14 december: kerst creamiddag 19 december: kerstviering vanaf
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Motivatie & differentiatie
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Onderzoeksvaardigheden 3
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
Feest! Weet jij welke plaatjes bij elkaar horen?.
‘Samen goed voor later’ en pedagogische meting bij KION.
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Welkom in “de Bovenkamer”
Anders kijken, anders doen
ZESC – Situationeel leiderschap
Van documenteren naar afstemmen en terug…
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Freekids Kinderopvang
Sportivos Brons STARTMOMENT.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
(Niet) Allemaal digitaal
Duurzame inzetbaarheid
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Zichtbaarheid Creëren
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Pedagogisch Inspiratie Thema PIT
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT) Doel Pit bijeenkomsten:   Elkaar inspireren n.a.v. ons pedagogisch beleid (PB), Hoe voer je dit uit in je eigen onderneming. Waar zitten jouw kwaliteiten en de uitdagingen van je onderneming, ofwel waar ben jij onderscheidend in. Dat zal in de toekomst heel belangrijk worden voor onze kinderopvang. Met het oog op onze collega’s in het dorp. Leren van de theorie (PB) en van elkaar. Scherp blijven naar medewerkers op de groep

Terugblik op de vorige pit Evaluatie vorige pit dieren, wat heb je ermee gedaan… Zie ook de notulen uit de andere regio’s. Erg interessant! Daar staat niet alleen wat over de PIT in, maar ook wat daar besproken is, kan erg zinvol zijn

Bijzondere gelegenheden versie 2017 Nieuwjaar Carnaval Pasen Koningsdag Bevrijdingsdag Pinksteren Hemelvaart Moederdag Vaderdag Modderdag Oogstfeest Dierendag Prinsjesdag Sint Maarten Halloween Sinterklaas Kerst Verjaardagen Opa en oma dag/week Dag van de leidster Jubileum kinderopvang Feestdagen van andere geloven Dag van de arbeid Valentijnsdag ……………………enz Welke kies jij om te vieren?.... Vraag elke ondernemer individueel. Zo komt iedereen aan bod en hoor je de (zeer waarschijnlijk) verschillende ervaringen. Niet uitweiden ivm de tijd. Wat zijn jullie speciale gelegenheden op het kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang? Hoe gaan jullie hiermee om, vieren jullie al deze gelegenheden? Is de input vanuit de medewerkers of vanuit de kinderen?

Wat staat hierover in ons beleid? In handboek VAK-formule hoofdstuk 3, bij 3.3.3.1: traktaties en activiteiten en ook bij 3.3.5: activiteiten In O-04 pedagogisch werkplan bij 6.4. feest- en gedenkdagen moet je zelf beschrijven hoe jij er in jouw opvang mee om gaat. De werkgroep VAK-visie-DNA Pedagogisch werkplan 6.4. Feest- en gedenkdagen   Op ons kinderdagverblijf vieren wij de volgende feestdagen. Sinterklaas Kerst Pasen Zomerfeest Bevrijdingsdag Koninginnendag Oogstfeest Halloween Sint Maarten Carnaval Hoe informeer je de ouders over de invulling van de desbetreffende feestdag? Nieuwsbrief Whiteboard Flyer Handboek III 3.3.3.1 Traktaties Is een kind jarig dan wordt dat tijdens het eten en drinken gezamenlijk gevierd met bijvoorbeeld een muts en cadeautjes. Het gebruik van feestversieringen aan het plafond, zoals slingers, wordt bij deze gelegenheden afgeraden, omdat dergelijke versieringen onrust brengen in de ruimte. Vanwege brandveiligheid is ook het aansteken van de gebruikelijke kaarsjes binnen de kinderopvang taboe. Ouder(s) / verzorger(s) worden gevraagd om alleen gezonde traktaties mee te geven zoals rozijnen, ontbijtkoek, knijpfruit en danoontje 3.3.5 activiteiten We stimuleren dat de kinderen cadeautjes voor Moederdag, Vaderdag, verjaardagen en andere gelegenheden maken. Het is belangrijk dat we daar op tijd mee beginnen, want soms heeft een kind geen zin om iets te maken. Op die manier hebben we de gelegenheid om deze activiteit een paar maal aan te bieden als het niet in een keer lukt. Heeft het kind nadat we het een aantal malen hebben geprobeerd nog steeds geen zin gehad om een cadeautje te maken, dan schrijven we de reactie van het kind op en pakken dat in en geven het mee. Vaak is dat een feest der herkenning voor de ouder(s) / verzorger(s). Wij proberen zoveel mogelijk om de natuur en de natuurlijke materialen die w Werkgroep VAK-visie-DNA Hier wordt uitgebreid besproken over wat past in de VAK-visie. Beleid wordt eventueel aangescherpt.

Wat zeggen onze pedagogen? Emmie Pikler Kinderen hebben de mogelijkheid hun eigen interesse en behoefte te volgen, zonder dat een groepsleiding ingrijpt door hen aan te moedigen of een andere activiteit voor te stellen. Het is het beste voor de ontwikkeling van de kinderen om op een respectvolle manier met hen om te gaan. Dit komt de rust en leef- en werksfeer op een groep en in een gezin ten goede. Martinus Jan Langeveld De gelegenheid moet betrouwbaar blijken en “echt” zijn als het gaat om de levensovertuiging en de levensvisie waar hij voor staat. Dit is wat er in ons beleid staat bij de pedagogen. Vraag hier naar de visie van de ondernemer en/of zijn personeel. Schrijf mee! Het is de bedoeling dat wij als ondernemer ons bewust zijn van wat er toe doet. Enkele steekwoorden hierin: echt zijn, connectie tussen kind en pw-er, voorleven, vieren, verruimen, uitdagen en veiligheid bieden, herhaling etc. Ons gevoel geeft vaak al aan wat goed is. Stimuleer bij je collega’s het uiten van hun gevoel en deze te onderbouwen. Nogmaals heel belangrijk is om mee te schrijven! Er gaat anders waardevolle info verloren!

Bijzondere gelegenheden in jouw opvang Bewustwording en verantwoording Kunnen jullie motiveren waarom en hoe je een bijzondere gelegenheid viert en wat het effect is? wat is het doel van deze gelegenheid?; wat is de behoefte van het kind en waarom biedt je dit aan?; wat voor groep heb je, horizontale of verticale groep?; leeftijd en interesse van de kinderen?; hoe zijn je ruimtes, ruimtegebruik?; stress, drukte, reactie van de kinderen? Laat je het doorgaan?; geeft het veel prikkels aan de kinderen? visie werkt met weinig prikkels; hoe ver ga je, bv thuis al voorbereiden, niet iets van kinderopvang; effect leidsters, ouders op het kind?; fanatieke omgeving in het dorp (vb carnaval), clubs, familie etc?.; waarom vier je de ene gelegenheid wel en de andere niet?;

Emotionele veiligheid Wij vinden het belangrijk, dat de inrichting van iedere ruimte bijdraagt aan een gevoel van veiligheid en geborgenheid bij de kinderen. (citaat uit handboek VAK-formule hoofdstuk 3, 3.3.7.1: onze binnenruimte en het gebruik daarvan) Hoe waarborgen we dit tijdens de feestdagen? Hoe gaan we niet voorbij aan de behoefte van het individuele kind?

Een uitgangspunt van de VAK-formule is dat de kinderopvang RUST moet uitstalen! Houd dat altijd in je achterhoofd bij het organiseren van een feest…

Wat nemen we mee naar huis? Bronvermelding: Handboek VAK-formule deel III hoofdstuk 1 pedagogisch beleid Handboek VAK-formule deel III hoofdstuk 3 binnenkomst, dagbesteding en naar huis gaan. O-04 VAK-formule pedagogisch werkplan Aan het einde van deze middag is het denk ik leuk om met elkaar even na te gaan wat er van deze middag als bagage mee naar huis gaat. Even horen hoe de middag is ervaren en of er nog tips zijn voor de volgende keer.

Geef de pit in je eigen team! Erg belangrijk!