Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
User Centred Development
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
WELKOM publiek in control, draai de rollen om Anneke van der Vaart Account manager CJP Thijs Sprangers CEO Live on Demand CJP Cultuurkaart.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
1 : De sollicitatie-brief + Curriculum vitae 2 : Het sollicitatie-gesprek 3: Vervolgprocedures SLC21 : Solliciteren.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
“Het is in mijn lage rug geschoten” Evaluatie Vice Versa 9 maart 2016 MP 18 maart 2016.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Theorie.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Hoe leg je meer focus op resultaat?
De Wever Zorg Innovatie Centra
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Richard West University of Georgia
Werksessie minoren pedagogiek VU
Thinking like an economist
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Instrument Team Intervisie
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Lichaamsbeweging, dieet en andere gedragsmatige interventies
Transcript van de presentatie:

Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur? Hester Glasbeek, 14 maart 2019 E

Kwaliteitscultuur? Onderwijs = teamwerk; Gedeelde visie op onderwijskwaliteit (binnen een opleiding); Duidelijkheid over rollen, taken bevoegdheden; Meer kennisuitwisseling, minder papier; Studenten benaderd als partner in het onderwijsproces ipv als consument; Feedbackcultuur. Uitkomsten VU-kwaliteitscultuurdag mei 2017)

Positive Learning Culture “Aurora universities are commited to teaching: that is based on the best forms of pedagogy; in which students can take ownership of their learning; that is innovative and creative; by being enterprising and take risks.” (Aurora workgroup, 2018)

Onderwijsevaluaties?

Wat vertellen de resultaten? Hoe studenten het onderwijs ervaren; Hoe tevreden ze zijn over verschillende aspecten van een cursus of curriculum, in vergelijking tot andere cursussen of curricula.

Wat kunnen we daarmee? Quick scan Snel een beeld vormen, de grote lijn bewaken, zien welke onderdelen eruit springen. Eruit springen (positief of negatief) = aanleiding voor nadere analyse.

Voor wie is dat interessant? Cursuscoördinator/ docenten/ OLC Welke aspecten van deze cursus worden hoog of laag gewaardeerd? Opleidingsmanagement/ OLC Welke cursussen en/of welke aspecten van het curriculum worden hoog of laag gewaardeerd? Faculteitsbestuur/ beleidsadviseurs/ FSR: Welke opleidingen/ aspecten van opleidingen worden hoog of laag gewaardeerd?

Kritische noot “Our up-to-date meta analysis of revealed no significant correlations between the SET ratings and learning.” (Uttl, White et al. 2017) Studenttevredenheid ≠ onderwijskwaliteit Ontevreden ≠ alles anders; docent weg. Tevreden ≠ topdocent, topcursus; niks meer aan doen.

Wel positief effect op leren: Student aan zet, student engagement, student als partner in het onderwijsproces. Voorwaarde: interesse, gesprek. Hoe ervaren studenten het onderwijs? Wat helpt hen om te leren, wat belemmert hen?

Evaluaties kunnen helpen, MITS ze.... worden gezien als ‘quickscan’, ingang voor analyse; worden gecombineerd met andere bronnen en evaluatievormen: toetsresultaten (niet alleen slaagpercentages!), panelgesprekken, feedback van collega’s, mentimeters. Zie bijv: VU-handleiding formatieve vormen van onderwijsevaluatie worden geïntroduceerd bij docenten en studenten; wat gebeurt er mee? Wanneer helpt jouw feedback? een merkbaar vervolg krijgen. Welke conclusies zijn er getrokken? Hoe profiteert de opleiding van de feedback?

Gezien de toetsresultaten, de ervaringen van studenten en docenten (alumni, beroepenveld..) Cursuscoördinator/ docenten/ OLC Zijn de leerdoelen goed gekozen? Wat hielp wel en niet bij het realiseren van die doelen? Wat kunnen we daarvan leren? Hoe zou de cursus nog leerzamer kunnen? Opleidingsdirecteur/ OLC: Welke cursussen en/of welke aspecten van het curriculum dragen veel/ weinig bij aan het leren van studenten? Faculteitsbestuur/ beleidsadviseurs/ FSR: Bij welke opleidingen/ aspecten van opleidingen leren studenten veel/ weinig?

Studentevaluaties en jaargesprekken Niet doen Wel doen Een minimum tevredenheidsscore afspreken Docenten vertrouwen en ruimte voor innovatie geven. Open gesprek over uitschieters (die in context zien) Beslissingen over aanstellingen alleen op studenttevredenheid baseren Evaluatiescores in bredere context zien en bespreken, samen met betrokken docent. In het jaargesprek voor “onderwijs” alleen bij evaluatiescores stilstaan Meer bronnen en agendapunten; wat gedaan en ontwikkeld, hoe bijgedragen aan opleidingskwaliteit, hoe verder? Alleen tijdens het jaargesprek (even) praten over onderwijs en ontwikkeling als docent Regelmatig met studenten, collega’s, opleidingsmanagement reflecteren op hoe het gaat & wat beter kan. Op zoek naar ontwikkel- & verbeterplezier.

Bronnen Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. doi: 10.3102/003465430298487
 Uttl, B., et al. (2017). "Meta-analysis of faculty's teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not related." Studies in Educational Evaluation 54: 22-42. UU: 9 ideeën ter verbetering van cursusevaluaties VU-handleiding formatieve vormen van onderwijsevaluatie