Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur? Hester Glasbeek, 14 maart 2019 E
Kwaliteitscultuur? Onderwijs = teamwerk; Gedeelde visie op onderwijskwaliteit (binnen een opleiding); Duidelijkheid over rollen, taken bevoegdheden; Meer kennisuitwisseling, minder papier; Studenten benaderd als partner in het onderwijsproces ipv als consument; Feedbackcultuur. Uitkomsten VU-kwaliteitscultuurdag mei 2017)
Positive Learning Culture “Aurora universities are commited to teaching: that is based on the best forms of pedagogy; in which students can take ownership of their learning; that is innovative and creative; by being enterprising and take risks.” (Aurora workgroup, 2018)
Onderwijsevaluaties?
Wat vertellen de resultaten? Hoe studenten het onderwijs ervaren; Hoe tevreden ze zijn over verschillende aspecten van een cursus of curriculum, in vergelijking tot andere cursussen of curricula.
Wat kunnen we daarmee? Quick scan Snel een beeld vormen, de grote lijn bewaken, zien welke onderdelen eruit springen. Eruit springen (positief of negatief) = aanleiding voor nadere analyse.
Voor wie is dat interessant? Cursuscoördinator/ docenten/ OLC Welke aspecten van deze cursus worden hoog of laag gewaardeerd? Opleidingsmanagement/ OLC Welke cursussen en/of welke aspecten van het curriculum worden hoog of laag gewaardeerd? Faculteitsbestuur/ beleidsadviseurs/ FSR: Welke opleidingen/ aspecten van opleidingen worden hoog of laag gewaardeerd?
Kritische noot “Our up-to-date meta analysis of revealed no significant correlations between the SET ratings and learning.” (Uttl, White et al. 2017) Studenttevredenheid ≠ onderwijskwaliteit Ontevreden ≠ alles anders; docent weg. Tevreden ≠ topdocent, topcursus; niks meer aan doen.
Wel positief effect op leren: Student aan zet, student engagement, student als partner in het onderwijsproces. Voorwaarde: interesse, gesprek. Hoe ervaren studenten het onderwijs? Wat helpt hen om te leren, wat belemmert hen?
Evaluaties kunnen helpen, MITS ze.... worden gezien als ‘quickscan’, ingang voor analyse; worden gecombineerd met andere bronnen en evaluatievormen: toetsresultaten (niet alleen slaagpercentages!), panelgesprekken, feedback van collega’s, mentimeters. Zie bijv: VU-handleiding formatieve vormen van onderwijsevaluatie worden geïntroduceerd bij docenten en studenten; wat gebeurt er mee? Wanneer helpt jouw feedback? een merkbaar vervolg krijgen. Welke conclusies zijn er getrokken? Hoe profiteert de opleiding van de feedback?
Gezien de toetsresultaten, de ervaringen van studenten en docenten (alumni, beroepenveld..) Cursuscoördinator/ docenten/ OLC Zijn de leerdoelen goed gekozen? Wat hielp wel en niet bij het realiseren van die doelen? Wat kunnen we daarvan leren? Hoe zou de cursus nog leerzamer kunnen? Opleidingsdirecteur/ OLC: Welke cursussen en/of welke aspecten van het curriculum dragen veel/ weinig bij aan het leren van studenten? Faculteitsbestuur/ beleidsadviseurs/ FSR: Bij welke opleidingen/ aspecten van opleidingen leren studenten veel/ weinig?
Studentevaluaties en jaargesprekken Niet doen Wel doen Een minimum tevredenheidsscore afspreken Docenten vertrouwen en ruimte voor innovatie geven. Open gesprek over uitschieters (die in context zien) Beslissingen over aanstellingen alleen op studenttevredenheid baseren Evaluatiescores in bredere context zien en bespreken, samen met betrokken docent. In het jaargesprek voor “onderwijs” alleen bij evaluatiescores stilstaan Meer bronnen en agendapunten; wat gedaan en ontwikkeld, hoe bijgedragen aan opleidingskwaliteit, hoe verder? Alleen tijdens het jaargesprek (even) praten over onderwijs en ontwikkeling als docent Regelmatig met studenten, collega’s, opleidingsmanagement reflecteren op hoe het gaat & wat beter kan. Op zoek naar ontwikkel- & verbeterplezier.
Bronnen Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. doi: 10.3102/003465430298487 Uttl, B., et al. (2017). "Meta-analysis of faculty's teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not related." Studies in Educational Evaluation 54: 22-42. UU: 9 ideeën ter verbetering van cursusevaluaties VU-handleiding formatieve vormen van onderwijsevaluatie