Hoe laat ik leerlingen in de les leren? 3 Hoe laat ik leerlingen in de les leren? Handboek voor leraren Werkvormen Werkvormen Overzicht hoofdstuk 3
Overzicht presentatie onderwijsproces directe instructie effectieve les verhaal vertellen vragen stellen samenwerkend leren begeleiden bij grotere projecten diverse werkvormen Handboek voor leraren Werkvormen
Het onderwijsproces leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing onderwijsregelkring: te realiseren doelen instructieselectie leerproces en leerproduct evaluatie Handboek voor leraren Werkvormen
Onderwijsregelkring Handboek voor leraren Werkvormen
Werkvorm: directe instructie Handboek voor leraren Een helder model voor een hele les met de volgende structuur: presenteren oefenen toepassen Werkvormen
Directe instructie in zeven fasen aandacht richten op lesdoel en voorkennis informatie geven en voordoen controleren op begrippen en vaardigheden volledige instructie geven onder begeleiding oefenen zelfstandig oefenen (toepassen) afsluiten op kernbegrippen en vooruitblik Handboek voor leraren Werkvormen
Instructie om aan de slag te gaan (fase 4 van directe instructie) wat? hoe? hulp? tijd? uitkomst? klaar? Handboek voor leraren Werkvormen
Kenmerken effectieve les de leerstof op het juiste niveau de leerling kan het nut van de leerstof ervaren de leerling individueel aanspreekbaar maken de docent doorgrondt de structuur van en de denkstappen in de leerstof het leren en denken van de leerling zijn zichtbaar verkeerde voorkennis kan tijdig worden ontdekt Handboek voor leraren Werkvormen
Verhaal vertellen goed verhaal: verbeeldt de werkelijkheid, raakt de luisteraar en zet aan tot denken opbouw: centrale vraagstelling maak uitstapjes koppel terug kom stapsgewijs naar de clou, kern of antwoord Handboek voor leraren Werkvormen
Werkvorm: vragen stellen zeer effectieve groepsdidactische strategie een goede manier om te zorgen dat leerlingen hun kennis over een bepaald onderwerp activeren prestaties van leerlingen gaan met meetbare sprongen vooruit als de docent de juiste vragen weet te stellen Handboek voor leraren Werkvormen
Werkvorm: onderwijsleergesprek Handboek voor leraren cognitief doel denken van de leerling staat centraal er bestaan geen foute antwoorden vragen op het juiste denkniveau Werkvormen
Werkvorm: kringgesprek Handboek voor leraren geschikt om ervaring en gevoelens uit te wisselen je kunt met meerdere kleine kringen werken (vreemde talen onderwijs) Werkvormen
Vragen stellen: fasering Handboek voor leraren hoe formuleer je de vraag? aan wie stel je de vraag? hoe geef je gelegenheid tot antwoorden? hoe reageer je op antwoorden? Werkvormen
Vragen op gewenste denkniveau kennis begrip toepassing analyseren synthetiseren evalueren Handboek voor leraren Werkvormen
Kenmerken samenwerkend leren positieve wederzijdse afhankelijkheid individuele aanspreekbaarheid directe interactie aandacht voor sociale vaardigheden aandacht voor groepsprocessen Handboek voor leraren Werkvormen
Vijf samenwerkingsvormen check in duo’s genummerde hoofden tezamen denken-delen-uitwisselen driestappeninterview experts Handboek voor leraren Werkvormen
Begeleiden bij grotere projecten Handboek voor leraren Vragend helpen en tussentijds presenteren SMART FUZZY KEROBEI Werkvormen
Het KEROBEI-model Handboek voor leraren Werkvormen
Andere werkvormen energizers werkvormen-abc Handboek voor leraren
wees je bewust van de groei in ervaring in het gebruik van werkvormen Handboek voor leraren Werkvormen