Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Advertisements

Pianoles heeft onmiddellijk
Twintigste eeuw I Impressionisme.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Medmec04 les 3 Engagement.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
variabelen vaststellen
Ze introduceren de hoge en lage contratenor. Deze zorgen voor een tweede en derde stem naast de bestaande gregoriaanse tenorstem, de cantus firmus.
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
1.1 Krachten Hoe werken krachten?.
Hofcultuur Muziek in de 16e en 17e eeuw.
3 terugkomende trends en hoe worden deze toegepast?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Hoe verloopt de muzikale ontwikkeling bij dove kinderen?
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
JE STEM Raadsel Het is een muziekinstrument…
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
Chronologisch/Opsommend/tegenstellend/vergelijkend
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Psychologie van het leren
Herfsttij der Middeleeuwen, laat-gotiek
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Overtuigende tekst/betoog
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Precies zoals op het veld, dus…
Wat is genetica? (hfdst 1 van ELF)
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Betoog.
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 15 Compositietechnieken, homofone en polyfone structuren

Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen Herkennen, benoemen en onderscheiden van meerstemmige schrijfwijzen Herkennen en benoemen van homofone en polyfone structuren Volgen van: - Cantus firmus - steminzetten  Interpreteren: Met behulp van een partituur volgen en analyseren van een fuga(vorm)

begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen   Canon. Cantus firmus Doorimitatie Fuga: expositie; doorwerking; divertimento; stretto; coda Homofonie Imitatie. Polyfonie. Omkering/ Spiegeling. Seriële technieken Stemparen. Stemvoeringsaspecten: parallelle beweging. Tegenbeweging. Tegenmelodie. Tegenstem Tweede stem Vergroting en verkleining.

Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting. (bij parallel: hetzelfde interval)  Tegenbeweging De toonhoogtes van twee stemmen bewegen zich in tegengestelde richting. Zijdelingse beweging : nvt

Imitatie een compositietechniek waarbij ritmes, motieven of melodische fragmenten van de ene stem vrij kort daarna (of zelfs overlappend) in de andere stemmen terugkomen. Imitatie:  Strenge imitatie vinden we in de canontechniek. Over vrije imitatie spreken we, wanneer motieven of eventueel grotere fragmenten verspreid over verschillende partijen worden geïmiteerd.   Imitatie gebeurt vaak in stemparen: sopraan en alt beginnen, tenor en bas imiteren. We spreken van doorimitatie als gedurende een compositie kernachtige motieven door meerdere stemmen worden geïmiteerd. Dit gebeurt dan bij iedere nieuwe tekstregel opnieuw. Na de imitatie van het beginmotief gaan de stemmen meestal vrij verder. http://www.bestmusicteacher.com/muziektheorie/analyse.php?id=1&txt=josquin_ave_maria&my_id=4&next=1

Vaardigheid 3 (examen) Het herkennen van imitatie en doorimitatie Imitatie: https://www.youtube.com/watch?v=L_EKKBPWUgg Het herkennen van doorimitatie: https://www.youtube.com/watch?v=LUAgAF4Khmg

Stemparen Paarsgewijze stemvoering: compositietechniek waarbij in meerstemmige muziek telkens twee partijen contrapuntisch samenklinken. Het herkennen van stemparen Twee stemmen (bv. De alt en sopraan) gaan dan samen en vormen zo een paar tegenover twee andere stemmen (bv. De tenor en bas)

Tegenmelodie Een duidelijk herkenbare, van het thema afwijkende en gelijktijdig klinkende melodie met een zelfstandig karakter Voorbeeld: tegenmelodie gespeeld door de piccolo in de John Philip Sousa Mars The Stars and Stripes Forever https://youtu.be/M5bcpjUjLpU?t=1m55s

Spiegeling Omkering: alles wat stijgend is dalend maken en andersom Als een melodie wordt 'omgekeerd' (alle stijgende intervallen worden dalende en omgekeerd) spreekt men ook wel van inversie. Zou men bijvoorbeeld het begin van Vader Jacob omkeren dan wordt c-d-e-c dus c-bes-as-c. Deze techniek komt voor in onder andere barokmuziek maar ook in dodecafonie. Kreeftengang: verandering van de melodie door haar van achter naar voren te spelen.

Vergroting verandering van een melodie door haar notenwaarden te verlengen.   Verkleining verandering van een melodie door haar notenwaarde te verkorten.

Cantus Firmus Techniek Polyfone compositietechniek waarbij tegen een reeds bestaande melodie (de tenor) een of meer tegenstemmen worden gecomponeerd. Toelichting: De onderstem laat een Gregoriaanse melodie horen in lange notenwaarden. Daarboven 2 beweeglijke stemmen: een middenstem die af en toe de inzetten van de bovenstem overneemt en omgekeerd. De melodie in de onderstem zorgt voor samenhang https://www.youtube.com/watch?v=uaJPO3QqSS0

Canon Meerstemmige compositie waarin de leidende stem door de anderen notengetrouw wordt geïmiteerd Het herkennen van canon Mozart: https://www.youtube.com/watch?v=pVG2VDc6rD8 Bach: https://www.youtube.com/watch?v=36ykl2tJwZM

Fuga: expositie; doorwerking; divertimento; stretto. Meerstemmige imitatorische compositietechniek waarbij een thema achtereenvolgens in de verschillende stemmen terugkeet volgens vaste tonale ordeningspatronen (tonica-dominant-tonica-dominant) in de zogenaamde expositie Tijdens de doorwerking ondergaat het thema dan allerlei andere polyfone bewerkingen. Het kan gedeeltelijk herhaald worden, al dan niet verkleind of vergroot, of moduleren naar verwante toonsoorten. In het slotgedeelte van een fuga treft men vaak een orgelpunt aan en een stretto (een overlappende themaherhaling in de verschillende stemmen). Soms heeft een fuga ook een divertimento (een quasi, improviserende doorbreking van de hoofdstemmen)

Fuga Vaardigheid 2 (examen) - Het herkennen van de fuga. - Het aangeven van de inzetten en de tussenspelen in een expositie. - Het herkennen van een stretto een meerstemmig, ofwel polyfoon, muziekstuk, waarin het thema door één stem wordt ingezet en dan door meerdere stemmen op verschillende toonhoogtes wordt geïmiteerd Analyse fuga: Bach - Fugue BWV846 https://www.youtube.com/watch?v=an5qia4nVxo Expositie: Het onderdeel van de fuga waarin alle stemmen één keer het thema hebben gehad (en dat hebben afgerond) noemen we de expositie. Daarna volgt een doorwerking Stretto: Het stretto werkt spanningsopbouwend en vormt vaak het slot van de Fuga. Een stretto ontstaat wanneer een tweede themainzet komt als de eerste inzet nog niet is afgelopen, de themainzetten overlappen elkaar (dus er is sprake van een kleine imitatietijd).

Analyseren Expositie Vragen nav Fuga in Cminor van Bach 1. Hoeveel stemmig is deze fuga? 2. Welke stemmen zetten achtereenvolgens in? 3. In welke maat (en op welke tel) eindigt de expositie? https://www.youtube.com/watch?v=Lkc0D_luHIc Bespreken: http://www.kunstderfuge.com/theory/fuguec-.gif bij een driestemmige fuga: 1e inzet van thema op grondtoon, eenstemmig 2e inzet van thema, op dominant, ( + vervolg van 1e stem; er is dus nu sprake van tweestemmigheid 3e inzet van thema op grondtoon, driestemmigheid tussenspel

Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen Herkennen, benoemen en onderscheiden van meerstemmige schrijfwijzen Herkennen en benoemen van homofone en polyfone structuren Volgen van: - Cantus firmus - steminzetten  Interpreteren: Met behulp van een partituur volgen en analyseren van een fuga(vorm)

begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen   Canon. Cantus firmus Doorimitatie Fuga: expositie; doorwerking; divertimento; stretto; coda Homofonie Imitatie. Polyfonie. Omkering/ Spiegeling. Seriële technieken Stemparen. Stemvoeringsaspecten: parallelle beweging. Tegenbeweging. Tegenmelodie. Tegenstem Tweede stem Vergroting en verkleining.